Hoe reageer jij als je broer/vriend vertelt dat hij homo is?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Muppet
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Muppet » 10 aug 2007 13:26

essieee schreef:
goshen schreef:In mijn familie (tot aan de 5e graad of zo) en dan heb ik het over misschien 200 mensen, komt die onzin gelukkig niet voor.

Bizar :shock:

Ik zou er enorm moeite mee hebben en er kapot van zijn....
Maar....ik zou er voor hem zijn en niet minder van hem houden!
Ik kom het ook in m'n vriendenkring tegen, en merk, als je je beide gewoon uit kunt spreken.....dan lijdt de vriendschap er niet onder!

Jij zal er kapot van zijn? Wat heeft het met jou te maken? Bizare opmerking. Alsof iemand ten dode opgeschreven is :shock:
Isaiah 26:3: "You, Lord, give perfect peace to those who keep their purpose firm & put their trust in You."

Refoanders
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Refoanders » 10 aug 2007 13:33

Hej waardevol om hier eens over na te denken

Ik zou, ennuh ik ben blij zijn met een "gevoelsgenoot" in de familie.

Maar weten jullie dat er een speciale online *link verwijderd door moderator* is voor mensen die willen praten over het omgaan met een familielid die homo is ?

:oops: erg bennik weer reklame aan het maken
maar ik weet wel dat het ook voor familie soms heel belangrijk is dat ze ergens gewoon open kunnen praten over deze (thuis)situatie.
De vervulling van de wet is Liefde

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 10 aug 2007 13:40

Ik zou er echt niet mee zitten. In mijn omgeving ken ik er dan ook genoeg, ik ben er zo gewend aan, dat ik er eigenlijk ook nooit mee gezeten heb.

Ik heb een goede - lesbische - vriendin en een van onze beste vrienden is homoseksueel en woont samen met zijn vriend. Toen hij ons vertelde dat hij homoseksueel is en een relatie had, was onze eerste vraag: 'wanneer komen jullie eten?'

De mens is er echt niet minder om. Sterker nog, sommige homoseksuele mannen zijn geweldig om eens mee naar een balletvoorstelling ofzo te gaan, kleren te kopen, etc.

Ik vind het echt vreselijk zoals er door sommige christenen met deze mensen wordt omgegaan: bij mijn broertje in de kerk (nou ja, na deze gebeurtenis is hij daar maar nooit meer naar toe gegaan!) werd een jongen (een goede vriend van mijn broertje) echt uitgekotst door de gemeenteleden. Hij was wel welkom, maar ze behandelden hem als een zieke en zouden wel voor zijn 'ziekte' bidden. Die jongen werd echt vreselijk behandeld. En is nooit meer naar de kerk gegaan... hij wil niets meer van de kerk weten. Vreselijk toch?!
Zolang de aarde kinderen geeft
die morgen moeten sterven
teveel zijn in hun eigen land
zullen zij hun namen kerven
in het hart van een vreemde

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 10 aug 2007 13:55

Geen idee. Ik heb het nog nooit meegemaakt.
Mijn vriend is een echte hetero, net als ik, dus met hem heb ik dat probleem niet.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 10 aug 2007 14:21

Lunteren schreef:Even een persoonlijke vraag aan jou Goshen. Als ze tegen jou (hetero denk ik zo) zouden zeggen: je moet vrijgezel blijven..... Zou jou dat geen zeer doen? Begrijp je dat het enorm zeer doet als je tegen een homo zegt dat hij maar alleen moet blijven terwijl hij diep in zijn hart gewoon net als ieder ander mens verlangt naar liefde en geborgenheid?

Kortom, wat denk je, zou het wel handig zijn om dit zo te zeggen?
Zelf heb ik tot mijn 24e nooit verkering gehad. Dit had te maken met een combinatie van handig zijn met computers, onhandig zijn met meisjes/sociale gelegenheden en een lichte lelijkheid (is gelukkig allemaal weggetrokken, binnenkort hoop ik te gaan trouwen) :mrgreen:
Gelukkig had ik toendertijd wel vrienden die met hetzelfde probleem zaten dan kun je er toch wat luchtiger mee omgaan. Toen ik in de periode zat was het heel vervelend omdat je een groot verlangen hebt. Maar terugkijkend is het toch wel een mooie periode geweest.
Ik weet het, het is makkelijk praten maar omdat in de Bijbel duidelijk (als je tenminste niet doet aan wishful reading) staat dat homoseksualiteit een zonde is kun je als Christen niets anders doen dan iemand te adviseren om er niet aan te beginnen. Het hemelse leven komt voor het aards leven.

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 10 aug 2007 14:26

rafaell schreef:
goshen schreef:In mijn familie (tot aan de 5e graad of zo) en dan heb ik het over misschien 200 mensen, komt die onzin gelukkig niet voor.

Bizar, als de kans dat je op iemand van hetzelfde geslacht valt daadwerkelijk 8% bedraagt dan is de kans dat er op 200 mensen niemand op hetzelfde geslacht valt verwaarloosbaar (0.000006% (0.92 tot de macht 200 en dan vermenigvuldigen met 100) als ik het goed doe, maar ik heb al tijden niet aan statistiek gedaan dus maybe kan ik een opfrisser gebruiken

Statistiek :?
- In Nederland heeft 50 procent blauwe ogen. In mijn familie komen alleen maar bruine ogen voor. Dat is een kans van 0,00000000001% :mrgreen:
- Klopt die 8% klopt. Het aantal homo's zal eerder rond de 1 á 2 procent liggen. Ben benieuwd waar dat cijfer vandaan komt.
- In mijn familie zijn geen homo's, zou het dan toch erfelijk bepaald zijn?

Lunteren
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Lunteren » 10 aug 2007 14:34

goshen schreef:
Lunteren schreef:Even een persoonlijke vraag aan jou Goshen. Als ze tegen jou (hetero denk ik zo) zouden zeggen: je moet vrijgezel blijven..... Zou jou dat geen zeer doen? Begrijp je dat het enorm zeer doet als je tegen een homo zegt dat hij maar alleen moet blijven terwijl hij diep in zijn hart gewoon net als ieder ander mens verlangt naar liefde en geborgenheid?

Kortom, wat denk je, zou het wel handig zijn om dit zo te zeggen?
Zelf heb ik tot mijn 24e nooit verkering gehad. Dit had te maken met een combinatie van handig zijn met computers, onhandig zijn met meisjes/sociale gelegenheden en een lichte lelijkheid (is gelukkig allemaal weggetrokken, binnenkort hoop ik te gaan trouwen) :mrgreen:
Gelukkig had ik toendertijd wel vrienden die met hetzelfde probleem zaten dan kun je er toch wat luchtiger mee omgaan. Toen ik in de periode zat was het heel vervelend omdat je een groot verlangen hebt. Maar terugkijkend is het toch wel een mooie periode geweest.
Ik weet het, het is makkelijk praten maar omdat in de Bijbel duidelijk (als je tenminste niet doet aan wishful reading) staat dat homoseksualiteit een zonde is kun je als Christen niets anders doen dan iemand te adviseren om er niet aan te beginnen. Het hemelse leven komt voor het aards leven.

Met jouw opmerking dat de bijbel duidelijk is, ben ik het niet eens, maar dat is een discussie die beter onder de topic 'homofilie3' besproken kan worden. Voor de liefhebbers: probeer het boekje 'Hij heeft een vriend' van Dr. Bert Loonstra te bemachtigen.

Maar mijn vraag was, is het wel zo handig om te zeggen tegen iemand die net uit de kast komt, dat hij maar alleen moet blijven?? Kun je je indenken dat die opmerking enorm veel pijn doet bij zo iemand? Want die jongen zit waarschijnlijk met datzelfde grote verlangen als jij toen je nog geen verkering had (zoals je over jezelf schrijft).....

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 aug 2007 14:40

Als het mijn eventuele zoon betreft, zou mijn eerste reactie zijn: nou, dan kom je in elk geval niet met een lelijk viswijf thuis.

Ik hoop echter wel dat er tenminste één mannelijke nakomeling voor nageslacht zorgt, ik hecht een zekere waarde aan continuïteit van mijn familienaam.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 10 aug 2007 14:43

Optimatus schreef:Als het mijn eventuele zoon betreft, zou mijn eerste reactie zijn: nou, dan kom je in elk geval niet met een lelijk viswijf thuis.
Juist, dan komt hij thuis met een spuuglelijke kerel. :mrgreen: Per saldo schiet je dan nog niet veel op.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 aug 2007 14:44

Daar heb ik dan weer geen problemen mee, want ik heb een voorkeur voor vrouwen :)

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 10 aug 2007 14:46

Lunteren schreef:Met jouw opmerking dat de bijbel duidelijk is, ben ik het niet eens, maar dat is een discussie die beter onder de topic 'homofilie3' besproken kan worden. Voor de liefhebbers: probeer het boekje 'Hij heeft een vriend' van Dr. Bert Loonstra te bemachtigen.

Maar mijn vraag was, is het wel zo handig om te zeggen tegen iemand die net uit de kast komt, dat hij maar alleen moet blijven?? Kun je je indenken dat die opmerking enorm veel pijn doet bij zo iemand? Want die jongen zit waarschijnlijk met datzelfde grote verlangen als jij toen je nog geen verkering had (zoals je over jezelf schrijft).....
Mijn botheid probeerde ik al een beetje goed te maken met mijn opmerking "ik kan makkelijk praten". Maar het alleen moeten zijn is nu eenmaal de consequentie die je als Christen moet opmaken uit je geaardheid. Er zijn clubs van mensen die met hetzelfde probleem zitten (las ik op www.eo.nl). Bij zo'n club kun je steun krijgen en kan iedereen zijn vragen stellen. En zoals al eerder gezegd, alleen moeten zijn is voor sommige mensen misschien wel het ergste dat je kan overkomen maar het lot treft veel mensen. Ik ken zelfs iemand die er bewust voor heeft gekozen en uiterst gelukkig is (naar eigen zeggen).

T. Lindeman
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor T. Lindeman » 10 aug 2007 14:46

Optimatus schreef:Daar heb ik dan weer geen problemen mee, want ik heb een voorkeur voor vrouwen :)

:schaterlach:
Auf Wiedersehen!

Lunteren
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Lunteren » 10 aug 2007 15:07

goshen schreef:En zoals al eerder gezegd, alleen moeten zijn is voor sommige mensen misschien wel het ergste dat je kan overkomen maar het lot treft veel mensen. Ik ken zelfs iemand die er bewust voor heeft gekozen en uiterst gelukkig is (naar eigen zeggen).

Juist ik denk dat hier de kneep zit. Er zit een verschil tussen 'bewust kiezen' (doen veel mensen tegenwoordig, kiezen voor carriere en zo) en het 'opgelegd krijgen', hetzij door de Bijbel, hetzij door de omgeving.

Maar ik ben blij dat je je eerste standpunt hebt genuanceerd hoor. Wel leuk voor de discussie zo'n opmerking!!

Maar terug naar de topic: Ik heb het zelf als fijn ervaren dat mensen tegen me zeiden: we begrijpen dat het je diepste wens is om gelukkig te worden met een relatie.... Snap je? Dat deed mij heel goed, zo'n invoelingsvermogen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 10 aug 2007 15:29

Als je voor een trouwerij nog een organist zoekt, stuur je maar een PB'tje.

Ik heb overigens met iemand afgesproken dat als hij met zijn liefde trouwt, ik bij binnenkomst van bruidegom en bruidegom "No woman, no cry" zal spelen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 10 aug 2007 15:50

Optimatus schreef:Daar heb ik dan weer geen problemen mee, want ik heb een voorkeur voor vrouwen :)

ik zet je buiten de deur als je gaat lonken naar onze schoondochter 8)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Terug naar “Archief”