"Met verbazing"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 18 jul 2007 16:50

Hmhm, je kunt in de Bijbel geen gezangen vinden, dat klopt. Wel vreemd dat 'men' geen moeite had met de 29 gezangen, later 41 stuks.
Men had moeite met de inhoud, veel minder met het fenomeen gezangen.

Mhaw, men vond het nieuwlichterij en dat was eng, want dan moet je nieuwe standpunten in nemen.
Het was toch ook nieuwlichterij en men heeft op basis van de kerkorde (bijvoorbeeld) gewezen dat dit tegen het Woord van God in ging. Men was het oneens met het standpunt inzake de Zondagsheiliging men vond dat dit teveel werd overgelaten aan de individuele vrijgemaakte gelovige en dergelijke. Ook vond men volgens mij de visie op de echtscheiding niet goed.. Op basis van het Woord van God, en daarom is mijn uiteindelijk vertrokken.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 18 jul 2007 21:25

Gerdien B. schreef:
Raido schreef:
Mijn verandering is gekomen door alleen maar te doen wat God in Zijn Woord zegt, God vertrouwen op Zijn Woord.

En dat is nou juist de reden van de kerkscheuringen.

Ik volg hem niet helemaal. Zou je iets nader kunnen verklaren waarom dat nu precies de reden is?

Hallo Gerdien,

Als een professor of predikant of.....een mening/zienswijze/gedachte over een bepaald gedeelte uit de Bijbel/catechismus/dortseleerregels/enz kreeg werdt/wordt dat voor waar aangenomen, (dat is waarheid).
Daar lopen dan verschillende kerkleden achteraan (te vuur en te zwaard)
Er ontstaan dan voor en tegens (menen God daarin een dienst te bewijzen).
En dat gaat gepaard met koude harten.

En een kerkscheuring was weer aanstaande.

groet
marin
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 18 jul 2007 21:30

Raido schreef:Ze gaan over leerstellige zaken die belangrijk zijn..

Daar zit hem nou net de kneep. Leerstellige verschillen worden niet meer belangrijk gevonden. "Niet de leer, maar de Heer" heet dat.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Pucca
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pucca » 19 jul 2007 09:24

Maja de Bij schreef:
Raido schreef:Ze gaan over leerstellige zaken die belangrijk zijn..

Daar zit hem nou net de kneep. Leerstellige verschillen worden niet meer belangrijk gevonden. "Niet de leer, maar de Heer" heet dat.

Inderdaad Maja, en dat is zo gevaarlijk van deze tijd, mijns inziens.
Men wil slechts doen wat de Here in de Bijbel zegt, maar helaas kunnen daar weer heel verschillende interpretaties ontstaan.
Men wil niet langer kennis van leer, maar veel meer het gevoel en de beleving. Dat staat natuurlijk ook veel dichter bij onze visuele wereld van deze tijd. Het gevoel en beleving horen heel erg bij het geloof, maar mogen niet andere dingen onderlaten sneeuwen.
Bijvoorbeeld: Het aanvaarden dat God alle dingen doet, Hij ons tot Christus trekt, Wij zondige mensen zijn en daar steeds weer in vallen, dat God ons bij onze doop geroepen heeft, Hij Here wil zijn over álle dingen in ons leven, en dat dat soms ook lijden met zich mee brengt, in plaats van alleen maar blijdschap.
Doordat men 'niet de leer, maar de Heer' gelooft, krijgen we een heel eenzijdig en makkelijk geloof, wat volgens mij een afgezwakt en selectief geloof is!
Verblijd je in de Here!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 jul 2007 09:29

Doordat men 'niet de leer, maar de Heer' gelooft, krijgen we een heel eenzijdig en makkelijk geloof, wat volgens mij een afgezwakt en selectief geloof is!
Dat kan, maar hoeft natuurlijk weer niet altijd. Mensen die allerlei leerstellingen wegwimpelen en gaan voor 'De Oecemene van het Hart' zijn vaak wat makkelijk ja.

Men wil niet langer kennis van leer, maar veel meer het gevoel en de beleving. Dat staat natuurlijk ook veel dichter bij onze visuele wereld van deze tijd. Het gevoel en beleving horen heel erg bij het geloof, maar mogen niet andere dingen onderlaten sneeuwen.
Zonder beleving/bevinding geen geloof, zonder geloof geen beleving/bevinding. Ik weet niet goed waar je de grenzen moet trekken. Bij mij persoonlijk gaat het ook best om:

'Niet om de leer, maar om de Heer' maar niet in alles, hoe sterk ik ook geloof dat in evangelische kerken de Heer is, ik kan me niet in alles vinden wat betreft hun leer, dus lid worden doe ik er niet. Het gaat om de Heer, en dat komt naar buiten in Leer en Sfeer :)

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 19 jul 2007 11:47

zolang wij al woorden van God hebben ontvangen, dus vanaf bijv de voorvaderen van Israël en de vele profeten, is er altijd wel gediscusieerd over woorden.
En met discussie is niet meteen iets mis, het wordt wel een probleem waar we niet meer naar elkaar willen luisteren en daarbij vooral vergeten naar God zelf te luisteren.
Er kunnen best vele discussies gevoerd worden die op een hele nette manier aan de 10 geboden voldoen, en dan bedoel ik niet alleen naar de letter ervan zoals de Farizeers.

En sommige kerkscheuringen zijn dan ook onvermijdelijk geweest, omdat de ene helft die al biddend en in volle wijsheid en liefde handelend hun best hebben gedaan bijvoorbeeld geen andere keuze meer als mogelijk zag.

Maar volgens mij is ook een flink gedeelte van de kerkscheuringen in het verleden uit verkeerde overwegingen geweest, daar heb je gelijk, en daarvoor moeten we ons zeker schamen. Het zal dan ook niet de laatste keer zijn dat deze generatie zich verontschuldiggen moet voor scheuringen en stemmingmakerij van een vorige generatie, ook wij zullen vast weer dezelfde fouten begaan, er is tenslotte niets nieuws onder de zon. En de mens zal op deze oude aarde altijd een koppig en eigenwijs wezen blijven.

Maar daarom zie ik des te liever dat men op christelijk verantwoorde wijze van elkaar leert en naar elkaar luistert op een internet fora, bijbelstudielub, of opiniepagina van een krant, dan dat men de oren en ogen dicht doet en eigenwijs de andere helft van de gemeente de rug toekeert.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 jul 2007 14:14

Maar volgens mij is ook een flink gedeelte van de kerkscheuringen in het verleden uit verkeerde overwegingen geweest, daar heb je gelijk, en daarvoor moeten we ons zeker schamen.
Welke zoal? 1834? 1886? 1944? 1967?

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 19 jul 2007 15:25

Raido schreef:
Maar volgens mij is ook een flink gedeelte van de kerkscheuringen in het verleden uit verkeerde overwegingen geweest, daar heb je gelijk, en daarvoor moeten we ons zeker schamen.

tja, daarover zou ik alleen een goed antwoord kunnen geven als ik beter van de gkv kerkgeschiedenis op de hoogte ben, maar die laatste vind ik in elk geval een vreemde.

Ik doelde btw niet alleen op gkv of gereformeerd, maar op de vele scheuringen binnen christelijk Nederland.
ook bij charimstiache kerken kan men scheuren om rare redenen.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 jul 2007 15:27

Ach, de Hersteld-vrijgemaakten vertrokken als het gaat om 'prediking' en 'ethiek' gebied, een van de redenen waarom de gewone-vrijgemaakten ooit ook vertrokken..

En ja... het is bagger ;)

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 19 jul 2007 19:33

Raido schreef:
1054

cire
Sergeant
Sergeant

Re: "Met verbazing"

Berichtdoor cire » 19 jul 2007 21:55

marin schreef:<KNIP>
Jezus streed tegen de dogma's van die tijd!

Gelukkig dat Het Geloof in Jezus een persoonlijke relatie is met Hem, en daardoor de Here Jezus beter heb leren kennen, trouw wil zijn naar Zijn Woord, doen wat God van mij vraagt.

Wat denk je: Zou het helpen als Jezus terugkomt, en je zegt, ik ben Gereformeerd/Chr.Gereformeerd/vrijgemaakt/hervormd/en noem maar op, en Jezus zegt, ik ken u niet!!

Probeer dat eens in het geloof aan God voor te leggen.

groet
marin

Als ik het goed begrijp wil je het niet over verschillen tussen kerken hebben. Het maakt je dus niet uit wat mensen in bepaalde kerken geloven? Of Jezus bijvoorbeeld wel of geen God was, om maar eens een dwarsstraat te noemen?

Of heb je stiekum ook je eigen dogma's...?

marin
Luitenant
Luitenant

Re: "Met verbazing"

Berichtdoor marin » 20 jul 2007 10:18

cire schreef:
marin schreef:<KNIP>
Jezus streed tegen de dogma's van die tijd!

Gelukkig dat Het Geloof in Jezus een persoonlijke relatie is met Hem, en daardoor de Here Jezus beter heb leren kennen, trouw wil zijn naar Zijn Woord, doen wat God van mij vraagt.

Wat denk je: Zou het helpen als Jezus terugkomt, en je zegt, ik ben Gereformeerd/Chr.Gereformeerd/vrijgemaakt/hervormd/en noem maar op, en Jezus zegt, ik ken u niet!!

Probeer dat eens in het geloof aan God voor te leggen.

groet
marin

Als ik het goed begrijp wil je het niet over verschillen tussen kerken hebben. Het maakt je dus niet uit wat mensen in bepaalde kerken geloven? Of Jezus bijvoorbeeld wel of geen God was, om maar eens een dwarsstraat te noemen?

Of heb je stiekum ook je eigen dogma's...?

Hallo cire,

Verschillende kerken/gemeenten met hun eigen opvattingen/toepassingen/veranderingen/aanvullingen/....kerkscheuringen
is toch niet de bedoeling geweest (of wel).

Ik maak mij daarom dan ook niet zo druk in welke kerk/gemeente hoe zij geloven (want dat kun je niet toetsen), maar wel, dat is het belangrijkste, en daar wil ik bij behoren : Die de Geboden Gods en Het geloof (getuigenis van Jezus bezitten), dat is de toets, daar kun je het volk van God aan herkennen.
Satan maakt gebruik van verwarringen/stromingen/mensen die elkaar niet willen begrijpen/ruzie's en noem maar op, terwijl de Here Jezus buiten staat te wachten om binnen te kunnen komen.

De vraag van je: Of Jezus bijvoorbeeld wel of geen God was, om maar eens een dwarsstraat te noemen? even goed begrijpen waar de discussie over gaat.

Je vraag: Of heb je stiekum ook je eigen dogma's...?, geen kerkelijke dogma, maar een Bijbelse dogma en geloof in mijn Heiland die mij elke dag wil leiden, dat is mijn vaste fundament.

groet
marin
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 jul 2007 10:28

Verschillende kerken/gemeenten met hun eigen opvattingen/toepassingen/veranderingen/aanvullingen/....kerkscheuringen
is toch niet de bedoeling geweest (of wel).
Nee, mag ik er van uit gaan dat jij katholiek bent?

Ik maak mij daarom dan ook niet zo druk in welke kerk/gemeente hoe zij geloven (want dat kun je niet toetsen), maar wel, dat is het belangrijkste, en daar wil ik bij behoren : Die de Geboden Gods en Het geloof (getuigenis van Jezus bezitten), dat is de toets, daar kun je het volk van God aan herkennen.
Hoe toets je of je 'de getuigenis van Jezus bezitten'?

Satan maakt gebruik van verwarringen/stromingen/mensen die elkaar niet willen begrijpen/ruzie's en noem maar op, terwijl de Here Jezus buiten staat te wachten om binnen te kunnen komen.
Dat kan kloppen, maar het maakt een stroming niet op eens Satanisch.

geen kerkelijke dogma, maar een Bijbelse dogma en geloof in mijn Heiland die mij elke dag wil leiden, dat is mijn vaste fundament.
Kerkelijke dogma's zijn Bijbelse dogma's (binnen het gereformeerde protestantisme :P)

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 20 jul 2007 22:53

marin, ik snap je punt wel dat je allerlei discussies ziet die volkomen buiten de kern van het geloof omgaan...

Alleen ben ik er allergisch voor als mensen tegen dogma's zijn of suggeren naast de stromingen te staan.
Meestal blijkt echter dat mensen zelf ook in een bepaalde stroming staan en er bepaalde dogma's op na houden.

Daarom noemde ik ook het voorbeeld van 'Jezus is God'. Dat is een kerkelijk dogma, waar jij zo te zien achter staat. Daarmee plaats je jezelf ook in een bepaalde stroming.

Yotam
Mineur
Mineur

Berichtdoor Yotam » 21 jul 2007 21:15

André schreef:
Raido schreef:
Daar ben ik het niet mee eens, ik ken ook een vrij recent voorbeeld waar het voornamelijk om de liturgie gaat.
Ik vermoed zo dat dit vooral gaat over de inhoudelijke zaken welke liederen, vertalingen etcetra.

Welke scheuring bedoel je? Hersteld-vrijgemaakt?
Ja, beide partijen hadden beter nog enkele jaren naar elkaar kunnen luisteren, maar misschien was dat al helemaal niet meer mogelijk. (dat luisteren)
het luisteren was wat eenzeidig.
mijn ouders hebben steeds brieven naar de kerkenraad, clasis, synode gestuurd. de kerkeraad beantwoordde ze gewoon niet. de clasis schoof het naar de synode en de synode veegde het van tafel.
een ouderling van de gergem zij: jullie zijn hetzelfde gebleven, de gkv is veranderd. wij willen gereformeerd zijn, dezelfde als schilder, kuyper, de cock gomarus, calvijn, guido de bres, augustinus etc.
de kerk veranderd alleen steeds omdat wij God en onze naaste haten van nature. wij luisteren niet naar Gods Woord.
het ging niet voornamelijk om de liturgie.
het liedboek voor de kerken werd ingevoerd dat is liturgie.
maar schriftkritiek is geen liturgie. open avondmaal, doop voor baptisten, samensprekingen en kanselruil met lichte christelijk gereformeerden en nog vele andere ONgereformeerde zaken konden ermee door.
de dominee schreef in de kerkbode dat als er geen diensten in de gkv waren, dat men dan naar de chr.geref. kon gaan. hiermee bedoelde hij de plaatselijke chr.geref. kerk en niet die van dordrecht centrum. toen wij niet meer naar de gkv konden gingen wij dus naar de christelijk geref. kerk in dordrecht (bhp) daarvoor werden we onder tucht gezet.... een 2e zaak wat meetelde was dat het sabbatsgebod werd ontkracht. nu was de ondertuchtzetting op grond van dat sabbatsgebod....
ik heb dit nooit begrepen. het is niet mij stijl humor...
de gkv is alleen nog maar kv.
menschen helpt elkaar, koopt Hollandschen waar
Christus heeft maar 1 kerk tot zijn bruid, Hij is geen polygamist.

Terug naar “Archief”