Consequent leven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: Consequent leven

Berichtdoor Race406 » 16 jan 2007 11:08

caprice schreef:Ja, ook mee eens, want je moet niet afwijzend doen tegenover drugs(verslaving) en zelf wél roken, drinken van sterke drank en het dragen van oorbellen bijv., want dat is ook niet consequent. Altijd bij jezelf beginnen.

Nu vind ik drugs wel wat anders dan roken en het drinken. Je hoeft niet perse verslaafd te zijn aan bv drank. Maar ik kan jouw standpunt ergens wel wat invoelen.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jan 2007 11:10

Volgens mij is Jezus tegen drugsverslaving, maar verandere Hij wel 7 vaten water in wijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 16 jan 2007 11:13

elbert schreef:De insteek van de reformatorische eredienst is juist de enorme focus op het Woord van God. Hoe zuiverder dat Woord verkondigd wordt in de eredienst, hoe beter. Daarom ook de voorkeur voor alleen psalmen in de eredienst. Maar hier ligt uiteraard wel een spanningsveld. Want ook een aantal gezangen kunnen de toets van de kritiek volgens mij best doorstaan (bijvoorbeeld: "Ontwaakt gij die slaapt en sta op uit de dood; en Christus zal over u lichten", staat letterlijk zo in de Bijbel, Ef. 5:14).

Er zijn veel liederen die gezongen kunnen worden in de eredienst. Er bestaat een bundel Schriftberijmingen. Dit zijn berijmde Schriftgedeelten, net zoals de berijmde Psalmen dat zijn. Dit zijn erg mooie liederen!
Ook het Liedboek voor de Kerken bevat veel moois, maar er staat ook zat in wat je niet kunt zingen omdat de taal te dichterlijk/vrij is.
Er staat 1 gezang in wat begint met de regel: "De vogels van de hemel, die lopen door de lucht." :shock:
Ik kan hier geen chocola van maken. Heeft de dichter een feestje gehad de avond ervoor....??? :mrgreen:
Er is een groot spanningsveld. Maar als het thuis gezongen mag worden, waarom mag het dan in de kerk niet gezongen worden?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

caprice

Berichtdoor caprice » 16 jan 2007 11:19

Race406 schreef:
caprice schreef:Ja, ook mee eens, want je moet niet afwijzend doen tegenover drugs(verslaving) en zelf wél roken, drinken van sterke drank en het dragen van oorbellen bijv., want dat is ook niet consequent. Altijd bij jezelf beginnen.

Nu vind ik drugs wel wat anders dan roken en het drinken. Je hoeft niet perse verslaafd te zijn aan bv drank. Maar ik kan jouw standpunt ergens wel wat invoelen.

In Spreuken 1 vinden we in het eerste vers: 'De wijn is een spotter, de sterke drank is woelachtig; al wie daarin dwaalt, zal niet wijs zijn.'

Bij mijn weten staat er in Gods Woord verder niets positiefs over sterke drank, terwijl wijn een drank is die met mate gebruikt kan worden. Doch het zal een spotter met de mens wezen zo wij daarin dwalen, ofwel, de glaasjes niet tellen.
Roken is een rechtstreekse zonde tegen het zesde gebod. Je brengt daarmee jezelf en je naasten in gevaar. De dood staat op de verpakking geschreven.
Een verslaving stelt altijd iets anders bóven de Heere. En dat terwijl de Heere van ons vraagt om Hém te dienen, en niet de drank, tabak, drugs en onszelf.
Al deze voorgaande zaken, evenals het lichaam beschadigen om bijvoorbeeld sieraden te dragen, zoals tatoeages en oorbellen, zullen in het leven van een christen niet gevonden worden, dan alleen in een eertijds, waar Gods Woord van spreekt in 1 Korinthe 6: 19 en 20:
Of weet gij niet, dat ulieder lichaam een tempel is van den Heiligen Geest, Die in u is, Dien gij van God hebt, en dat gij uws zelfs niet zijt?
Want gij zijt duur gekocht: zo verheerlijkt dan God in uw lichaam en in uw geest, welke Godes zijn.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 16 jan 2007 11:22

caprice schreef:
elbert schreef:
caprice schreef:
Race406 schreef:Er wordt op zondagavond van alles en nog wat gezongen door diverse gezinnen. Allerlei bundels komen uit allerlei hoeken en gaten tevoorschijn. Maar in de kerk mag dat weer niet gezongen worden. Zoals het altijd was moet het blijven. Discussie ten enen male onmogelijk.... :shock:

Deels eens. Er is veel rommel op dit gebied, wat je liever in de gezinnen ook niet ziet, maar er zijn wel bevindelijke gezangen, ook van de hand van oudvaders die in huiselijke of gezelschappelijke kring tot stichting kunnen worden gezongen (deden ze 200-300 jaar geleden ook), maar in de eredienst ben ik blij dat er alleen de Psalmen zijn, en niet van allerlei door de mensen erbij gehaalde liederen. Wat in Gods Woord staat is de weg ter zaligheid. Meer is niet nodig. Meer hoeven we er dus ook niet bij te voegen in de eredienst.

De insteek van de reformatorische eredienst is juist de enorme focus op het Woord van God. Hoe zuiverder dat Woord verkondigd wordt in de eredienst, hoe beter. Daarom ook de voorkeur voor alleen psalmen in de eredienst. Maar hier ligt uiteraard wel een spanningsveld. Want ook een aantal gezangen kunnen de toets van de kritiek volgens mij best doorstaan (bijvoorbeeld: "Ontwaakt gij die slaapt en sta op uit de dood; en Christus zal over u lichten", staat letterlijk zo in de Bijbel, Ef. 5:14).

Ja, er zijn best gezangen die de toets der kritiek kunnen doorstaan, net zoals vele geschriften dat kunnen. Maar dat hoeft niet te betekenen dat ze meteen maar toegelaten hoeven te worden in de eredienst. Dat is verschraling en achteruitgang. De Psalmen zijn dat kostelijke goud, uit Gods Woord. We zingen ze in een zilveren berijming, en moeten we daarnaast ook nog koperen gezangen toelaten?

Waarom zingen we ze in een zilveren berijming? De woordspeling is mooi (ontspruit die nu aan je brein, of heb je die ergens gelezen? :wink: ), maar waarom de Psalmen zilver zouden zijn is mij niet duidelijk.

caprice

Berichtdoor caprice » 16 jan 2007 11:22

Race406 schreef:
elbert schreef:De insteek van de reformatorische eredienst is juist de enorme focus op het Woord van God. Hoe zuiverder dat Woord verkondigd wordt in de eredienst, hoe beter. Daarom ook de voorkeur voor alleen psalmen in de eredienst. Maar hier ligt uiteraard wel een spanningsveld. Want ook een aantal gezangen kunnen de toets van de kritiek volgens mij best doorstaan (bijvoorbeeld: "Ontwaakt gij die slaapt en sta op uit de dood; en Christus zal over u lichten", staat letterlijk zo in de Bijbel, Ef. 5:14).

Er zijn veel liederen die gezongen kunnen worden in de eredienst. Er bestaat een bundel Schriftberijmingen. Dit zijn berijmde Schriftgedeelten, net zoals de berijmde Psalmen dat zijn. Dit zijn erg mooie liederen!
Ook het Liedboek voor de Kerken bevat veel moois, maar er staat ook zat in wat je niet kunt zingen omdat de taal te dichterlijk/vrij is.
Er staat 1 gezang in wat begint met de regel: "De vogels van de hemel, die lopen door de lucht." :shock:
Ik kan hier geen chocola van maken. Heeft de dichter een feestje gehad de avond ervoor....??? :mrgreen:
Er is een groot spanningsveld. Maar als het thuis gezongen mag worden, waarom mag het dan in de kerk niet gezongen worden?

Zie mijn post op bladzijde 1. En verder speelt ook de geschiedenis van de kerk een rol. Daar waar de gezangen toegelaten worden, blijven de Psalmen al snel achterwege, en treedt verschraling op.
(Wij zingen thuis trouwens ook zelden een gezang).

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 16 jan 2007 11:23

Marnix schreef:Volgens mij is Jezus tegen drugsverslaving, maar verandere Hij wel 7 vaten water in wijn.

Ook nog het getal van de volheid.... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

sela

Berichtdoor sela » 16 jan 2007 11:23

@ caprice

toch brengt je post me dan weer op die gedachte, dat het niet om de verdienste van de mens gaat in relatie tot God. je zou kunnen denken: hoe weten wij precies wanneer iemand Gods kind is. Ah! dat zien wij aan oorbellen oid. Neen, de focus is wat mij betreft God in dit kader. Die onvolledige mensen accepteert.
Laatst gewijzigd door sela op 16 jan 2007 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 16 jan 2007 11:23

caprice schreef:Bij mijn weten staat er in Gods Woord verder niets positiefs over sterke drank, terwijl wijn een drank is die met mate gebruikt kan worden.

jawel, er is een tekst in de Bijbel, want daar was mijn broer nog al erg blij mee :mrgreen:
Ik weet zo snel alleen niet meer waar die staat. Zal het nog is navragen of hij het nog weet
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

caprice

Berichtdoor caprice » 16 jan 2007 11:26

Race406 schreef:Waarom zingen we ze in een zilveren berijming? De woordspeling is mooi (ontspruit die nu aan je brein, of heb je die ergens gelezen? :wink: ), maar waarom de Psalmen zilver zouden zijn is mij niet duidelijk.

De Psalmen zijn goud. Het kostelijke goud van Gods Woord. En dat goud blijft het beste bewaard in de berijming van Petrus Datheen. De nieuwe berijming van 1773 bevat vertroebelingen die het gevolg zijn van de Verlichting. Daarom kun je ze geen goud meer noemen. Het is een zinspeling op wat ds. Ledeboer zei: 'Datheen is goud, en de berijming van 1773 tin'.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 16 jan 2007 11:26

caprice schreef:Al deze voorgaande zaken, evenals het lichaam beschadigen om bijvoorbeeld sieraden te dragen, zoals tatoeages en oorbellen, zullen in het leven van een christen niet gevonden worden, dan alleen in een eertijds, waar Gods Woord van spreekt in 1 Korinthe 6: 19 en 20:
Of weet gij niet, dat ulieder lichaam een tempel is van den Heiligen Geest, Die in u is, Dien gij van God hebt, en dat gij uws zelfs niet zijt?
Want gij zijt duur gekocht: zo verheerlijkt dan God in uw lichaam en in uw geest, welke Godes zijn.

OK, lees het Oude Testament eens. Daar staat regelmatig in dat de vrouwen van Gods Volk oorsierselen, voorhoofdsierselen etc dragen..........
Je spreekt over een "eertijds" wat ouwelijke taal lijkt me. Zijn je reacties van jezelf of put je uit andere bronnen? (Niet om het een of ander hoor. Maar dan heb je wel een fenomenaal geheugen als je dat allemaal onthoudt..!! :wink: )

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 16 jan 2007 11:30

caprice schreef:
Race406 schreef:Waarom zingen we ze in een zilveren berijming? De woordspeling is mooi (ontspruit die nu aan je brein, of heb je die ergens gelezen? :wink: ), maar waarom de Psalmen zilver zouden zijn is mij niet duidelijk.

De Psalmen zijn goud. Het kostelijke goud van Gods Woord. En dat goud blijft het beste bewaard in de berijming van Petrus Datheen. De nieuwe berijming van 1773 bevat vertroebelingen die het gevolg zijn van de Verlichting. Daarom kun je ze geen goud meer noemen. Het is een zinspeling op wat ds. Ledeboer zei: 'Datheen is goud, en de berijming van 1773 tin'.

OK, in de Bijbel staat in Ps. 60: Op Edom werp ik mijne schoen.
Datheen maakt ervan: Edom met zijn volk koen, is niet meer dan mijn oude schoen.
Niet echt goud lijkt me, want deze vertaling klopt niet echt..... :wink:

caprice

Berichtdoor caprice » 16 jan 2007 11:33

Race406 schreef:
caprice schreef:Al deze voorgaande zaken, evenals het lichaam beschadigen om bijvoorbeeld sieraden te dragen, zoals tatoeages en oorbellen, zullen in het leven van een christen niet gevonden worden, dan alleen in een eertijds, waar Gods Woord van spreekt in 1 Korinthe 6: 19 en 20:

OK, lees het Oude Testament eens. Daar staat regelmatig in dat de vrouwen van Gods Volk oorsierselen, voorhoofdsierselen etc dragen..........

Ja, dat is zeker waar. In de oude bedeling was alles vermengd met bloed, wat ook zag op de komst van Christus in het vlees. Een heenwijzing van de offerdieren naar het bloed dat eenmaal vloeien zou door het volmaakte Lam. Ook de besnijdenis was bloederig, in tegenstelling tot de Doop, nu. Maar met de komst van het Nieuwe Testament, nadat Christus dat offer volbracht had leven wij in de nieuwe bedeling waar geen bloed meer hoeft te vloeien. Verder is voorgenoemde tekst uit 1 Korinthe 6 voor een duidelijke aanwijzing hoe onze levenswandel in dezen een richtlijn gegeven kan worden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jan 2007 11:36

caprice schreef:
Race406 schreef:

In Spreuken 1 vinden we in het eerste vers: 'De wijn is een spotter, de sterke drank is woelachtig; al wie daarin dwaalt, zal niet wijs zijn.'

Bij mijn weten staat er in Gods Woord verder niets positiefs over sterke drank, terwijl wijn een drank is die met mate gebruikt kan worden. Doch het zal een spotter met de mens wezen zo wij daarin dwalen, ofwel, de glaasjes niet tellen.
Roken is een rechtstreekse zonde tegen het zesde gebod. Je brengt daarmee jezelf en je naasten in gevaar. De dood staat op de verpakking geschreven.
Een verslaving stelt altijd iets anders bóven de Heere. En dat terwijl de Heere van ons vraagt om Hém te dienen, en niet de drank, tabak, drugs en onszelf.
Al deze voorgaande zaken, evenals het lichaam beschadigen om bijvoorbeeld sieraden te dragen, zoals tatoeages en oorbellen, zullen in het leven van een christen niet gevonden worden, dan alleen in een eertijds, waar Gods Woord van spreekt in 1 Korinthe 6: 19 en 20:

Verslavingen zijn sowieso niet goed. Verder, wat je over sterke drakn zegt is opmerkelijk. De Bijbel zegt ook niets over bier. Logisch, dat hadden ze toen niet in Israel, en de kunst van het destilleren was er ook nog niet ontdekt. Verder snap ik ook niet wat je tegen sterke drank hebt, een glas wijn bevat net zo veel alcohol als een glas whisky. Daarom verieren de proporties. Sterke drank en wijn zijn daarin gelijkwaardig, en aan beiden kan je dan ook verslaafd worden. Waarom je hier een pleidooi tegen sterke drank houdt is me nogal onduidelijk, misschien kan je het toelichten?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

caprice

Berichtdoor caprice » 16 jan 2007 11:39

Race406 schreef:OK, in de Bijbel staat in Ps. 60: Op Edom werp ik mijne schoen.
Datheen maakt ervan: Edom met zijn volk koen, is niet meer dan mijn oude schoen.
Niet echt goud lijkt me, want deze vertaling klopt niet echt..... :wink:

Inderdaad. Elke berijming is en blijft mensenwerk. Maar deze berijming is wel de meest zuivere, wat betreft de leer der zaligheid.

Race406 schreef:Zijn je reacties van jezelf of put je uit andere bronnen? (Niet om het een of ander hoor. Maar dan heb je wel een fenomenaal geheugen als je dat allemaal onthoudt..!! :wink: )

Ja, ze zijn van mezelf, maar wel na onderwijzing, maar dat zal bij een ieder zo wezen. En wat trouwens de oorsierselen aangaat, vrouwen uit Oost-Europa die christen worden dragen ze ook niet meer.
Maar in 1 Korinthe 6 is wel te zien dat zij het bij het rechte eind hebben. En dat mocht voor onze vrouwen wel een aansporing zijn. In het westen zijn we zo gegrepen door het materialisme, het moet allemaal maar mooier en mooier. Waar zijn de eenvoudigen gebleven?

Terug naar “Archief”