Conflict gereformeerde leer/eigen ik-->psychiatrie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 29 sep 2006 21:04

Lorijntje schreef:Mensen zullen toch altijd wel voor hun geloofsovertuiging kiezen ipv voor de ideeen van de therapeut denk ik omdat het afwijken van die overtuiging als zonde wordt ervaren..Lastige kwestie !
Je schrijft 'denk ik' volgens mij moet je ze dat dan vragen, anders kom je daar niet achter....
Zoals jij het stelt ervaar ik als een te z/w gedachte, mijn beleving was toen dat ik geloofde dat God mij ook in de situatie toen hielp en dat Hij mij steun en toeverlaat was en is.
Ik meen me vaag te herinneren dat er ook ergens in de Bijbel staat dat God zijn kinderen 'naar draagkracht belast', met iets andere woorden staat het er wsl.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 30 sep 2006 07:38

Lorijntje schreef:Mensen zullen toch altijd wel voor hun geloofsovertuiging kiezen ipv voor de ideeen van de therapeut denk ik omdat het afwijken van die overtuiging als zonde wordt ervaren..Lastige kwestie !

Dit is zo'n heerlijk zelfverdedigingsmechanisme van geloof. Geloof maakt sommigen diep ongelukkig, maar loslaten of je relatie tot je geloof veranderen kan niet, want dat is zondig en slecht....

barry rab
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor barry rab » 30 sep 2006 09:12

ik geloof niet altijd in zulke onderzoeken, wie maken die onderzoeken ?
Meestal toch wel mensen die vroeger zo opgevoed zijn, er los van zijn geraakt en dan hun eigen nest gaan bevuilen.
Ben zelf ook behoudend opgevoed en daarna mijn eigen weg gevolgt, zonder stoornissen.

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 30 sep 2006 11:26

Ik denk dat ze voor een deel wel gelijk hebben met dit onderzoek. Mensen met een laag gevoel van eigen waarde kunnen door het geloof nog meer bevestiging krijgen hierin. Sommigen gaan hierdoor zelfs minder snel op zoek naar professionele hulp omdat ze denken dat het juist goed is wat hun voelen, aangezien er in de bijbel staat dat je jezelf moet verzaken om goede werken te doen voor je naasten.

Maargoed, ik denk ook niet dat alles terug te voeren is naar het geloof. Er zijn ook genoeg mensen die met een psychiater/psycholoog in aanraking komen zonder dat ze geloven :wink:
- Home is in my head -

Lorijntje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lorijntje » 03 okt 2006 12:03

De onderzoeken zijn ook door christenen uitgevoerd, je moet het niet direct zien als het tegenaanschoppen van vroegere opvoeding ofzo..Ik ben zelf christen maar zie die problemen toch ook wel..Je moet het alleen zien vanuit een andere hoek..
Natuurlijk kan je geloven dat God je helpt als je een zware last te dragen hebt..Het probleem bij de mensen die aankloppen bij de psychiater ik denk ik juist omdat ze meer de donkere kant van het geloof zien..

Terug naar “Archief”