Positie van de kerkenraad

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Re: Positie van de kerkenraad

Berichtdoor Marnix » 28 sep 2006 23:36

Johnny_Camaro schreef:
Optimatus schreef:Er wordt in discussies nogal eens gerefereerd aan de positie van de kerkenraad. Wat vinden jullie dat een kerkenraad wel en niet kan maken met betrekking tot het leven van gemeenteleden? Mag zij bepalen of er TV in huis kan komen bij anderen, mag zij aan de hand daarvan mensen weigeren voor de bediening van de H. Doop?

Dat soort vragen zou ik graag bespreken.

mi is de kerkeraad de leiding van de kerk. De ouderling is "de baas" de dominee is in dienst bij de kerk. De kerkeraad als geheel draagt de lijn uit die in de synode besloten is en hetgeen wat opgetekend is in de kerkorde. Zij hebben ook de opdracht om de kerkelijke tucht te handhaven.
Als in de synode besloten is om TV en open internet censurabel te stellen heeft de kerkeraad de taak om leden die hier geen afstand van willen doen onder de trappen van censuur te brengen. Dit staat even los van de discussie of je het wel of niet eens bent met TV en open internet.

Je kiest op een gegeven moment om al dan niet belijdend lid van een kerkverband te worden en stelt je dan ook onder de tucht van de kerk.
Wil je je niet aan de regels houden die opgesteld zijn dan kun je beter een ander kerkverband opzoeken wat beter beantwoord aan je wensen.

Nu de vraag of je dus geweigerd mag worden van een van de sacramenten, de Heilige Doop of het Heilig Avondmaal, ik denk dan van ja.
Je hebt je als lid onder de tucht van de kerk gesteld en de kerk heeft nav de synode bepaalde zaken censurabel gesteld dan mag je niet deelnemen aan de sacramenten.

Klinkt allemaal leuk en aardig, maar het klopt niet wat betreft verantwoordelijkheid. Jou lijn is zo'n beetje: Je sluit je bij een bepaald kerkverband aan en dat kerkverband mag besluiten wat wel en niet mag en op basis daarvan censuur toepassen. Dat is een menselijke benadering van censuur waarbij de kerksynode de hoogste, autonome macht is.... Dat is niet de censuur zoals die Bijbels bedoeld is. Het gaat hier wel om de sleutelen van het koninkrijk der hemelen (volgens zondag 31)... en dat is niet niks. Mag de kerkenraad dan stellen: TV/Internet is fout? Op zich kunnen ze dat niet want deze media zijn neutraal. Ze kunnen hooguit zeggen: Er kleven risico's aan het gebruik van tv en internet, het risico dat je er verkeerde dingen mee doet. Maar allereerst mag dat geen reden zijn om het in het algemeen maar te verbieden (en dat heb ik nav Romeinen 14 bijbels onderbouwd) en zelfs al zouden ze dat doen, dan mogen ze daarmee nog niet oordelen over iemand die dat wel doet. Want stel, een oprecht christen heeft tv/internet en gaat daar goed mee om. Dan is het geen barriere tussen hem en God. Hoe kan de kerkenraad dan zeggen: We weigeren je de toegang tot de sacramenten, ja zelfs tot het koninkrijk der hemelen? Dat kunnen ze alleen als iemand iets doet wat Gods afkeuring heeft... en niet wanneer hij iets doet waarvan het kerkverband heeft gezegd: Het heeft risico's dus we keuren het in het algemeen maar af.... jammer voor die mensen die er goed mee omgaan... maar ja, dan gaan er ook geen mensen fout mee dus we verbieden het maar in het algemeen. Zo mag er niet met de tucht worden omgegaan.

Daarom zegt artikel 31 van de HC over de tucht ook dat alleen hen die zich onchristelijk gedragen (dwalingen en schandelijk leven wordt er bij gezegd) de toegang tot de sacramenten ontzegd wordt en zo uit de christelijke gemeente en door God zelf buiten het rijk van Christus gesloten worden

Als er geen sprake is van zondig omgaan met tv en internet kan de kerkenraad dit nooit doen. Als iemand God kan danken voor tv en internet en hij/zij christelijk leeft kan zo iemand nooit door God buiten het rijk van Christus gesloten worden... en dus zou de kerkenraad ook nooit de tucht toe mogen passen. In zo'n geval noem ik het overigens ook geen tucht meer, iemand wordt slechts buiten een menselijk rijk gesloten... een kerkverband dat verkeerd opereert... verder is er geen sprake tot liefdevol trekken tot Christus, alleen iemand trekken tot de leer van een kerkverband... Als iemand immers Christus liefheeft en dient, hoe kan er dan tucht worden toegepast als het doel van de tucht is iemand terug bij Hem te brengen.

Ik snap ook niet hoe dit soort dingen in gereformeerde kerken kunnen gebeuren... allereerst dus op basis van wat Romeinen 14 schrijft... maar ook bijvoorbeeld op basis van wat in de NGB staat.

Wij geloven dat, hoewel het nuttig en goed is dat de regeerders van de kerk onderling een vaste orde instellen en handhaven om het lichaam van de kerk in stand te houden, zij zich er toch voor moet wachten af te wijken van wat Christus, onze enige Meester, ons geboden heeft.
Daarom verwerpen wij alle menselijke bedenksels en alle wetten die men zou willen invoeren om God te doenen en daardoor het geweten te binden en te dwingen, op welke wijze dan ook.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Johnny_Camaro

Berichtdoor Johnny_Camaro » 29 sep 2006 07:42

Hoi Marnix,

dan wil ik je ook eens vragen om Romeinen 13 te lezen van vers 1 tot 4
de kerkeraad kun je zien als het gezag dat over ons gesteld is en zij moeten ons ook vermanen over het kwade.

Ik wil even over tv/internet niet discussieren in de vorm van goed of slecht, daar zijn al andere discussies over. In deze discussie gaat het over de positie van de kerkenraad. Zij hebben als het goed is het beste met ons voor, ze zijn niet voor niets aangesteld als gezag over de gemeente en als zij op grond van Gods Woord bepaalde dingen het nodig achten om bepaalde zaken uit de gemeente te weren die ons van God kunnen afhouden, dan geloof ik dat dit hun taak is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 sep 2006 11:03

Johnny_Camaro schreef:Hoi Marnix,

dan wil ik je ook eens vragen om Romeinen 13 te lezen van vers 1 tot 4
de kerkeraad kun je zien als het gezag dat over ons gesteld is en zij moeten ons ook vermanen over het kwade.

Ik wil even over tv/internet niet discussieren in de vorm van goed of slecht, daar zijn al andere discussies over. In deze discussie gaat het over de positie van de kerkenraad. Zij hebben als het goed is het beste met ons voor, ze zijn niet voor niets aangesteld als gezag over de gemeente en als zij op grond van Gods Woord bepaalde dingen het nodig achten om bepaalde zaken uit de gemeente te weren die ons van God kunnen afhouden, dan geloof ik dat dit hun taak is.

Romeinen 13 gaat over de (seculiere) overheid. Niet over de kerkenraad of synode. Daarnaast heb ik aangegeven dat de kerkenraad inderdaad tucht mag uitoefenen, maar alleen als mensen zondigen en hun leven niet willen beteren. Ze hebben dan immers Gods afkeuring en de kerkenraad mag dan tucht uitvoeren. Ze mogen dit echter niet doen bij iemand die tv/internet heeft waar hij niet verkeerd mee omgaat... De kerkenraad past dan niet meer namens God de tucht toe maar namens eigen bedachte regels van wat wel en niet mag. Uit het stuk dat ik uit de NGB citeerde wordt dat ook duidelijk. Het stuk over het offervlees onderbouwt het. Je zegt dat de kerkenraad ons moet vermanen over het kwade? Hoe kan de kerkenraad dan iemand onder censuur zetten die niks kwaads doet met de tv? Dan zien ze het als iets kwaads terwijl dat het voor die persoon niet is... wie zit er dan naast? De kerkenraad.

Je geloof zit hem niet zit in tv of niet, wat voor kleren je draagt etc. Als ze dat nou eens in gingen zien en dan iets toleranter werden omdat ze snappen dat je ook heel goe met tv en internet kan omgaan... Dan zijn ze tenminste een beetje Bijbels bezig.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Johnny_Camaro

Berichtdoor Johnny_Camaro » 29 sep 2006 14:44

Marnix schreef:
Romeinen 13 gaat over de (seculiere) overheid. Niet over de kerkenraad of synode. Daarnaast heb ik aangegeven dat de kerkenraad inderdaad tucht mag uitoefenen, maar alleen als mensen zondigen en hun leven niet willen beteren. Ze hebben dan immers Gods afkeuring en de kerkenraad mag dan tucht uitvoeren. Ze mogen dit echter niet doen bij iemand die tv/internet heeft waar hij niet verkeerd mee omgaat... De kerkenraad past dan niet meer namens God de tucht toe maar namens eigen bedachte regels van wat wel en niet mag. Uit het stuk dat ik uit de NGB citeerde wordt dat ook duidelijk. Het stuk over het offervlees onderbouwt het. Je zegt dat de kerkenraad ons moet vermanen over het kwade? Hoe kan de kerkenraad dan iemand onder censuur zetten die niks kwaads doet met de tv? Dan zien ze het als iets kwaads terwijl dat het voor die persoon niet is... wie zit er dan naast? De kerkenraad.

Je geloof zit hem niet zit in tv of niet, wat voor kleren je draagt etc. Als ze dat nou eens in gingen zien en dan iets toleranter werden omdat ze snappen dat je ook heel goe met tv en internet kan omgaan... Dan zijn ze tenminste een beetje Bijbels bezig.

Nog even ter aanvulling dat de kerkeraad wel degelijk een taak heeft om ons te proberen te behoeden voor het kwade naar aanleiding van Gods Woord. In Artikel 30 van de NGB wordt dit beschreven.
en door dit middel de ware religie te onderhouden, en te maken, dat de ware leer haar loop hebbe, dat ook de overtreders op geestelijke wijze gestraft worden en in den toom gehouden.

Wij zijn als mensen van onszelf niet tot iets goeds in staat, ook de kerkeraad niet, maar zij hebben dus de taak om te zorgen dat de ware leer haar loop hebbe. Vandaar dat zij dus proberen verkeerde zaken te weren om te voorkomen dat er vervlakking optreed. Dat is op alle gebied noodzakelijk niet alleen wat betreft tv, kleding ed.

Deze opdracht hebben zij ook, als je het formulier voor de bevestiging van ambtsdragers leest: naarstiglijk toe te zien, of een iegelijk zich behoorlijk gedraagt in belijdenis en wandel. Die zich onstichtelijk gedragen gedragen, te vermanen, en te verhoeden dat de sacramenten ontheiligd worden, zoveel mogelijk is; ook mede tegen de onboetvaardigen, volgens de Christelijke discipline of kerkelijke tucht te handelen, en de onboetvaardigen weder in de schoot der Kerk te ontvangen

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 29 sep 2006 19:56

Johnny_Camaro schreef:Zij hebben als het goed is het beste met ons voor, ze zijn niet voor niets aangesteld als gezag over de gemeente en als zij op grond van Gods Woord bepaalde dingen het nodig achten om bepaalde zaken uit de gemeente te weren die ons van God kunnen afhouden, dan geloof ik dat dit hun taak is.

Het merkwaardige is natuurlijk wel dat er censuur (tucht) wordt toegepast op mensen die onbekeerd zijn, althans daarvoor worden gehouden. Maar hoe kun je nou bij mensen die geestelijk dood zijn iets van de tucht verwachten?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Johnny_Camaro

Berichtdoor Johnny_Camaro » 29 sep 2006 20:19

Maja de Bij schreef:
Johnny_Camaro schreef:Zij hebben als het goed is het beste met ons voor, ze zijn niet voor niets aangesteld als gezag over de gemeente en als zij op grond van Gods Woord bepaalde dingen het nodig achten om bepaalde zaken uit de gemeente te weren die ons van God kunnen afhouden, dan geloof ik dat dit hun taak is.

Het merkwaardige is natuurlijk wel dat er censuur (tucht) wordt toegepast op mensen die onbekeerd zijn, althans daarvoor worden gehouden. Maar hoe kun je nou bij mensen die geestelijk dood zijn iets van de tucht verwachten?

Inderdaad, dat lijkt mij ook iets moeilijks, maar toch.
De kerk is een van de weinige plaatsen waar er een mogelijkheid is om de weg te horen hoe je bekeerd kunt worden. Voor jouw bestwil neemt de kerkeraad zijn verantwoording door je te waarschuwen en de tucht toe te passen.
Als ze dat niet zouden doen, zou het betekenen dat je gewoon door kunt gaan in alle mogelijke zonden, want ik ben toch onbekeerd. En dat lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 sep 2006 10:56

Nog even ter aanvulling dat de kerkeraad wel degelijk een taak heeft om ons te proberen te behoeden voor het kwade naar aanleiding van Gods Woord. In Artikel 30 van de NGB wordt dit beschreven.
en door dit middel de ware religie te onderhouden, en te maken, dat de ware leer haar loop hebbe, dat ook de overtreders op geestelijke wijze gestraft worden en in den toom gehouden.

De kerkenraad mag tucht toepassen in geval van zonde. Dat is wat anders dan iets verbieden omdat je er mee zou kunnen zondigen... maar wat helemaal niet hoeft. Dat zou het zelfde zijn als wanneer de politie zou zeggen dat je geen auto meer mag rijden, omdat er de kans bestaat dat je ermee door rood zou gaan rijden. Je snapt dat dat niet opschiet. Wat doen ze dus... ze laten je autorijden, als je door rood rijdt krijg je een boete als ze het zien, zien ze het niet, dan heb je geluk.... (hoewel als je dit doortrekt naar de tucht het een ander verhaal is want je zal van wat je doet verantwoording af moeten leggen)

Wij zijn als mensen van onszelf niet tot iets goeds in staat, ook de kerkeraad niet, maar zij hebben dus de taak om te zorgen dat de ware leer haar loop hebbe. Vandaar dat zij dus proberen verkeerde zaken te weren om te voorkomen dat er vervlakking optreed. Dat is op alle gebied noodzakelijk niet alleen wat betreft tv, kleding ed.

Op heel veel vlakken kan het niet. De kerkenraad heeft me nog nooit verboden om naar supermarkten te gaan omdat daar Playboy's in de rekken liggen en ze me er voor willen behoeden dat ik er één koop. Op zo'n manier kan je alles wel gaan verbieden.... maar de reden waarom bijvoorbeeld tv wel wordt verboden en radio niet is omdat TV nogal nieuw is... modern dus verdacht. In refokringen hebben nieuwe ontwikkelingen gewoon een jaar of 50 nodig om in te burgeren en gelukkig zie je dat met bijv. tv ook wel een beetje gebeuren nu. Er zijn al genoeg GG's waar ze er niet meer over lopen te zeuren.

Deze opdracht hebben zij ook, als je het formulier voor de bevestiging van ambtsdragers leest: naarstiglijk toe te zien, of een iegelijk zich behoorlijk gedraagt in belijdenis en wandel. Die zich onstichtelijk gedragen gedragen, te vermanen, en te verhoeden dat de sacramenten ontheiligd worden, zoveel mogelijk is; ook mede tegen de onboetvaardigen, volgens de Christelijke discipline of kerkelijke tucht te handelen, en de onboetvaardigen weder in de schoot der Kerk te ontvangen

Volgens mij snap je me niet he. Met wat je hier zegt ben ik het helemaal eens. Ze moeten toezien op je levenswandel en ingrijpen als je je in leer of leven misgaat. Daar is de tucht voor. Maar ze mogen niet een oprecht christen onder de tucht zetten omdat hij een tv in huis heeft waar hij niets verkeerds mee doet. Dan zien ze niet toe op zijn levenswandel maar is de instelling: We verbieden dingen waarbij we niet controleren wat iemand ermee doet, we gaan er bvanuit dat hij er niet goed mee omgaat... en als hij toch zo'n ding in huis heeft houdt hij zich niet aan onze regels en passen we de tucht op hem toe. Tja... die tucht is dan ijdel, nutteloos. De kerkenraad kan geen tucht toepassen op een navolger van Christus, omdat hij geen navolger van een kerkregel is.

Johnny_Camaro

Berichtdoor Johnny_Camaro » 30 sep 2006 13:36

Marnix schreef:

De kerkenraad mag tucht toepassen in geval van zonde. Dat is wat anders dan iets verbieden omdat je er mee zou kunnen zondigen... maar wat helemaal niet hoeft. Dat zou het zelfde zijn als wanneer de politie zou zeggen dat je geen auto meer mag rijden, omdat er de kans bestaat dat je ermee door rood zou gaan rijden. Je snapt dat dat niet opschiet. Wat doen ze dus... ze laten je autorijden, als je door rood rijdt krijg je een boete als ze het zien, zien ze het niet, dan heb je geluk.... (hoewel als je dit doortrekt naar de tucht het een ander verhaal is want je zal van wat je doet verantwoording af moeten leggen)

Op heel veel vlakken kan het niet. De kerkenraad heeft me nog nooit verboden om naar supermarkten te gaan omdat daar Playboy's in de rekken liggen en ze me er voor willen behoeden dat ik er één koop. Op zo'n manier kan je alles wel gaan verbieden.... maar de reden waarom bijvoorbeeld tv wel wordt verboden en radio niet is omdat TV nogal nieuw is... modern dus verdacht. In refokringen hebben nieuwe ontwikkelingen gewoon een jaar of 50 nodig om in te burgeren en gelukkig zie je dat met bijv. tv ook wel een beetje gebeuren nu. Er zijn al genoeg GG's waar ze er niet meer over lopen te zeuren.

Volgens mij snap je me niet he. Met wat je hier zegt ben ik het helemaal eens. Ze moeten toezien op je levenswandel en ingrijpen als je je in leer of leven misgaat. Daar is de tucht voor. Maar ze mogen niet een oprecht christen onder de tucht zetten omdat hij een tv in huis heeft waar hij niets verkeerds mee doet. Dan zien ze niet toe op zijn levenswandel maar is de instelling: We verbieden dingen waarbij we niet controleren wat iemand ermee doet, we gaan er bvanuit dat hij er niet goed mee omgaat... en als hij toch zo'n ding in huis heeft houdt hij zich niet aan onze regels en passen we de tucht op hem toe. Tja... die tucht is dan ijdel, nutteloos. De kerkenraad kan geen tucht toepassen op een navolger van Christus, omdat hij geen navolger van een kerkregel is.

Je kunt 2 kanten op natuurlijk, ik geloof niet dat de mens tot iets goeds in staat is, daarom hebben we de verdienste van de Heere Jezus nodig die ons alleen het goede kan geven en kan laten doen.

Als ik het goed begrijp ga jij er wel vanuit dat de mens tot iets goeds in staat is, correct me if i'm wrong. Dan komen we denk ik ook niet op een lijn wat betreft de positie van de kerkeraad denk ik.

Wat jij zegt over het autorijden en het rode ligt is niet helemaal vergelijkbaar denk ik. Dit betreft een burgelijke wet waar je je aan dient te houden omdat ook de overheid over je gesteld is en die moet je gehoorzamen. (of dit altijd gebeurt, dat denk ik niet, maar het hoort wel)
De taak die de kerkeraad heeft als kerkelijke overheid /gezag binnen de gemeente ligt dieper, zij hebben je te wijzen op de eeuwigheid, zowel op het goede uiteinde als het slechte.
Ze kunnen je niet verbieden om naar de supermarkt te gaan omdat daar Playboys liggen. Zij weten ook wel dat je toch naar de supermarkt moet om daar voor je dagelijkse levensbehoefte boodschappen te halen. Mi ligt de drempel om een Playboy in het openbaar te kopen hoger dan dat je thuis op de playboysite gaat kijken.

Het gaat er helemaal niet om dat je het zou doen, maar we zijn allemaal mensen, christen of niet, die door de lage drempel die internet heeft als je er niet voor bewaard wordt door God, de verleidingen toch opzoeken.
Zelfs ware christenen moeten dagelijks bewaard blijven voor zulke uitspattingen.
Maar ik denk dat we het hier toch niet over eens worden, zolang we anders denken over het wel of niet goed kunnen doen van de mens.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 sep 2006 15:03

Je kunt 2 kanten op natuurlijk, ik geloof niet dat de mens tot iets goeds in staat is, daarom hebben we de verdienste van de Heere Jezus nodig die ons alleen het goede kan geven en kan laten doen.

Als ik het goed begrijp ga jij er wel vanuit dat de mens tot iets goeds in staat is, correct me if i'm wrong. Dan komen we denk ik ook niet op een lijn wat betreft de positie van de kerkeraad denk ik.

Een christen kan inderdaad goed omgaan met televisie en internet. Het is onzin om te beweren dat we dat niet kunnen. Zelfde geldt bijv. ook weer voor het eten van offervlees uit Romeinen 14 waar ik al eerder dingen mee heb onderbouwd. Want waarom zou je dan het drinken van alcohol niet verbieden, rokende mensen niet onder de tucht plaatsen en ga zo maar door? Overigens is de Bijbel heel duidelijk dat we dankzij God wel goede dingen kunnen doen... ook op dit vlak.

Wat jij zegt over het autorijden en het rode ligt is niet helemaal vergelijkbaar denk ik. Dit betreft een burgelijke wet waar je je aan dient te houden omdat ook de overheid over je gesteld is en die moet je gehoorzamen. (of dit altijd gebeurt, dat denk ik niet, maar het hoort wel)
De taak die de kerkeraad heeft als kerkelijke overheid /gezag binnen de gemeente ligt dieper, zij hebben je te wijzen op de eeuwigheid, zowel op het goede uiteinde als het slechte.
Ze kunnen je niet verbieden om naar de supermarkt te gaan omdat daar Playboys liggen. Zij weten ook wel dat je toch naar de supermarkt moet om daar voor je dagelijkse levensbehoefte boodschappen te halen. Mi ligt de drempel om een Playboy in het openbaar te kopen hoger dan dat je thuis op de playboysite gaat kijken.

In beide gevallen zijn er twee mogelijkheden: Je doet het wel of je doet het niet. In het ene geval handel je goed, in het andere geval niet. Maar je kan niet zeggen: Je gaat naar de supermarkt dus je handelt fout, of je hebt internet en je handelt fout. Daarom mag op basis van het hebben van internet geen censuur worden toegepast, omdat je er goed of fout mee om kan gaan, en je geen censuur mag toepassen op iets waar een christen op een goede manier mee omgaat. De tucht is er om zonde aan te pakken, niet om mensen te beperken in de dingen die ze kunnen doen waarin ze niet zondigen.

Het gaat er helemaal niet om dat je het zou doen, maar we zijn allemaal mensen, christen of niet, die door de lage drempel die internet heeft als je er niet voor bewaard wordt door God, de verleidingen toch opzoeken.
Zelfs ware christenen moeten dagelijks bewaard blijven voor zulke uitspattingen.
Maar ik denk dat we het hier toch niet over eens worden, zolang we anders denken over het wel of niet goed kunnen doen van de mens.

Laten we het daar dan eerst maar over eens worden.

14 Behoed dan je tong voor het kwaad,
je lippen voor woorden van bedrog.
15 Mijd het kwade, doe wat goed is,
streef naar vrede, jaag die na.

14 Jullie zijn het licht in de wereld. Een stad die boven op een berg ligt, kan niet verborgen blijven. 15 Men steekt ook geen lamp aan om hem vervolgens onder een korenmaat weg te zetten, nee, men zet hem op een standaard, zodat hij licht geeft voor ieder die in huis is. 16 Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede daden zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de hemel.

Vertrouw op de HEER en doe het goede, bewoon het land en leef er veilig.

Mijd het kwade en doe het goede, en je zult voor eeuwig wonen in het land

Een goede boom brengt goede vriuchten voort.

Als we geënt zijn aan de ware wijnstok, Christus, kunnen we goede vruchten, vruchten van de Geest voortbrengen. Zoals ik met mijn auto me aan de regels kan houden of door rood kan rijden, zo kan ik op een goede of slechte manier met tv of internet omgaan. Je wilt toch niet zeggen dat alle christenen met tv/internet verkeerde dingen kijken?

6 Wie onderwezen wordt, moet al het goede dat hij bezit met zijn leermeester delen. 7 Vergis u niet, God laat niet met zich spotten: wat een mens zaait, zal hij ook oogsten. 8 Wie op de akker van zijn zondige natuur zaait oogst de dood, maar wie op de akker van de Geest zaait oogst het eeuwige leven. 9 Laten we daarom het goede doen, zonder op te geven, want als we niet verzwakken zullen we oogsten wanneer de tijd daarvoor gekomen is. 10 Laten we dus, in de tijd die ons nog rest, voor iedereen het goede doen, vooral voor onze geloofsgenoten.

Johnny_Camaro

Berichtdoor Johnny_Camaro » 30 sep 2006 19:52

Marnix schreef:

Een christen kan inderdaad goed omgaan met televisie en internet. Het is onzin om te beweren dat we dat niet kunnen. Zelfde geldt bijv. ook weer voor het eten van offervlees uit Romeinen 14 waar ik al eerder dingen mee heb onderbouwd. Want waarom zou je dan het drinken van alcohol niet verbieden, rokende mensen niet onder de tucht plaatsen en ga zo maar door? Overigens is de Bijbel heel duidelijk dat we dankzij God wel goede dingen kunnen doen... ook op dit vlak.

In beide gevallen zijn er twee mogelijkheden: Je doet het wel of je doet het niet. In het ene geval handel je goed, in het andere geval niet. Maar je kan niet zeggen: Je gaat naar de supermarkt dus je handelt fout, of je hebt internet en je handelt fout. Daarom mag op basis van het hebben van internet geen censuur worden toegepast, omdat je er goed of fout mee om kan gaan, en je geen censuur mag toepassen op iets waar een christen op een goede manier mee omgaat. De tucht is er om zonde aan te pakken, niet om mensen te beperken in de dingen die ze kunnen doen waarin ze niet zondigen.

Laten we het daar dan eerst maar over eens worden.

14 Behoed dan je tong voor het kwaad,
je lippen voor woorden van bedrog.
15 Mijd het kwade, doe wat goed is,
streef naar vrede, jaag die na.

14 Jullie zijn het licht in de wereld. Een stad die boven op een berg ligt, kan niet verborgen blijven. 15 Men steekt ook geen lamp aan om hem vervolgens onder een korenmaat weg te zetten, nee, men zet hem op een standaard, zodat hij licht geeft voor ieder die in huis is. 16 Zo moet jullie licht schijnen voor de mensen, opdat ze jullie goede daden zien en eer bewijzen aan jullie Vader in de hemel.

Vertrouw op de HEER en doe het goede, bewoon het land en leef er veilig.

Mijd het kwade en doe het goede, en je zult voor eeuwig wonen in het land

Een goede boom brengt goede vriuchten voort.

Als we geënt zijn aan de ware wijnstok, Christus, kunnen we goede vruchten, vruchten van de Geest voortbrengen. Zoals ik met mijn auto me aan de regels kan houden of door rood kan rijden, zo kan ik op een goede of slechte manier met tv of internet omgaan. Je wilt toch niet zeggen dat alle christenen met tv/internet verkeerde dingen kijken?

6 Wie onderwezen wordt, moet al het goede dat hij bezit met zijn leermeester delen. 7 Vergis u niet, God laat niet met zich spotten: wat een mens zaait, zal hij ook oogsten. 8 Wie op de akker van zijn zondige natuur zaait oogst de dood, maar wie op de akker van de Geest zaait oogst het eeuwige leven. 9 Laten we daarom het goede doen, zonder op te geven, want als we niet verzwakken zullen we oogsten wanneer de tijd daarvoor gekomen is. 10 Laten we dus, in de tijd die ons nog rest, voor iedereen het goede doen, vooral voor onze geloofsgenoten.

Romeinen 7 is heel duidelijk over dat wij geneigd zijn tot het kwade.

14 Want wij weten, dat de wet geestelijk is, maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde.

15 Want hetgeen ik doe, dat ken ik niet; want hetgeen ik wil, dat doe ik niet, maar hetgeen ik haat, dat doe ik.

16 En indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo stem ik de wet toe, dat zij goed is.

17 Ik dan doe datzelve nu niet meer, maar de zonde, die in mij woont.

18 Want ik weet, dat in mij, dat is, in mijn vlees, geen goed woont; want het willen is wel bij mij, maar het goede te doen, dat vind ik niet.

19 Want het goede dat ik wil, doe ik niet, maar het kwade, dat ik niet wil, dat doe ik.

20 Indien ik hetgene doe, dat ik niet wil, zo doe ik nu hetzelve niet meer, maar de zonde, die in mij woont.

21 Zo vind ik dan deze wet in mij; als ik het goede wil doen, dat het kwade mij bijligt.

22 Want ik heb een vermaak in de wet Gods, naar den inwendigen mens;

23 Maar ik zie een andere wet in mijn leden, welke strijdt tegen de wet mijns gemoeds, en mij gevangen neemt onder de wet der zonde, die in mijn leden is.

24 Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen uit het lichaam dezes doods?

25 Ik dank God, door Jezus Christus, onzen Heere.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 sep 2006 20:15

Tja en toch gaat het tegelijk ook over VERLOSSING. Lees Romeinen maar eens door. Lees wat Paulus zegt over de werken van het vlees van vroeger en de werken van de Geest van nu. Daarnaast bewijst de praktijk het ook gewoon. Ik ken genoeg mensen die tv en internet hebben en er goed mee omgaan. Dus blijkbaar kan het wel en betekenen deze teksten dus niet dat iedereen met tv of internet er verkeerd mee omgaan en het zodoende dus niet goed is dat mensen met tv/internet wegens het bezit daarvan onder de tucht geplaatst mogen worden.

Johnny_Camaro

Berichtdoor Johnny_Camaro » 30 sep 2006 20:27

Marnix schreef:Tja en toch gaat het tegelijk ook over VERLOSSING. Lees Romeinen maar eens door. Lees wat Paulus zegt over de werken van het vlees van vroeger en de werken van de Geest van nu. Daarnaast bewijst de praktijk het ook gewoon. Ik ken genoeg mensen die tv en internet hebben en er goed mee omgaan. Dus blijkbaar kan het wel en betekenen deze teksten dus niet dat iedereen met tv of internet er verkeerd mee omgaan en het zodoende dus niet goed is dat mensen met tv/internet wegens het bezit daarvan onder de tucht geplaatst mogen worden.

Ik wil ook niet zeggen dat er niet goed mee omgegaan kan worden, maar de mogelijkheden met tv en internet zijn zo oneindig groot dat je er tot het einde van je leven je tijd mee kunt vullen. Je kunt je tijd dan beter besteden tot eer en tot dienst van de naam van God. Ik denk dat dat de achterliggende gedachte is van de kerkeraad cq. synode.
Ik ben het met je eens dat ze niet altijd consequent zijn daarin, er wordt heel erg gefocust op deze twee zaken, terwijl aan de andere kant veel ergere dingen gebeuren.
Ik wil niet beweren dat je geen nuttig gebruik kunt maken van internet, dat bewijst wel de vragenrubriek en het forum. Ik moet eerlijk zeggen tot mijn schande dat ik voorheen nog nooit zo over bepaalde zaken heb nagedacht, omdat deze voor jezelf vanzelfsprekend waren.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 02 okt 2006 12:34

Tja, je geeft zelf de goede en slechte mogelijkheden in het gebruik al aan. Die nuance mis ik bij kerkverbanden nog wel eens... het is super zwart-wit.... juist vanwege die mogelijkheden kan je moeilijk mensen puur op het bezit van tv of internet afwijzen aan het avondmaal. Wel lees ik bijvoorbeeld dat we vrijheid hebben in Christus en ons niet opnieuw een slavenjuk moeten laten opleggen. Ik vind dit soort besluiten, ook al zijn ze nog zo goed bedoeld, toch aardig in die richting komen.

Terug naar “Archief”