Spijkerkleding

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 04 mei 2006 21:06

Bezwijk zacht zou ik zeggen 8)

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 04 mei 2006 21:06

Annemieke86 schreef:Waar haalt men eigenlijk vandaan dat spijkerkleding werkkleding is? Of is dat verzonnen?

't Wordt natuurlijk wel vaak als werkkleding gedragen, zeker in fysieke beroepen.
Daarentegen mag je op sommige bedrijven/kantoren dan weer geen spijkerkleding aan omdat ze dat niet netjes vinden... In dat verband kan ik wel begrijpen dat men zegt dat spijkergoed niet gepast is voor de zondag, als je 't van je werkgever ook al niet aan mag, laat staan in de kerk.
Zelf draag ik wel af en toe een (net) spijkerjasje naar de kerk. Vind er ook wel verschil tussen zitten: extreem gebleekt en met rafels enzo zou ik naar de kerk niet aantrekken (sowieso al niet, denk ik, maar goed :wink: )
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 04 mei 2006 21:20

Ik draag wel eens spijkerbroeken naar kerk, om eerlijk te zijn heb ik er nooit echt over nagedacht of dat wel mag.
Ik zorg gewoon dat ik er netjes uitzie, maar echt speciaale kleding die alleen op zondag draag heb ik niet geloof ik.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 04 mei 2006 21:22

zwervers zijn toch ook welkom in de kerk?
Ik zou in ieder geval niets van hun kledingstyle durven zeggen,
ben allang blij als ze komen! :)
- Home is in my head -

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 mei 2006 23:23

johannes1 schreef:nee iets speciaals, een zondagse pak bv die je alleen zondags aan hebt. dan maakt het niet uit dat je in de week met andere pakken loopt

Zucht. Netjes is netjes... Maar misschien verklaart dit waarom sommige mensen op zondag zo pronken met dure kleren, hoeden en ga zo maar door.

Bah. De zondag is speciaal... maar als jij dat van zulke dingen laat afhangen... kom op zeg... Ik heb op zondag geen bijzondere kleren aan... maar daarom is de zondag nog wel bijzonder voor me.

Nee, het gaat niet om het uiterlijk hoor.

Sorry voor mijn scherpe reactie maar hier kan ik niet tegen. Maak je geen zorgen waarmee je je zal kleden... en als je twee jassen hebt en een ander maar 1, geef er een weg.

16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. 17 Dit alles is slechts een schaduw van wat komt – de werkelijkheid is Christus. 18 Laat u niet veroordelen door mensen die opgaan in zelfvernedering en engelenverering, zich verdiepen in visioenen (2:18) in visioenen – Andere handschriften lezen: ‘in wat hij niet gezien heeft’.of zich laten voorstaan op eigen bedenksels. 19 Zulke mensen richten zich niet naar het hoofd, van waaruit God het hele lichaam, door gewrichtsbanden en pezen ondersteund en bijeengehouden, doet groeien. 20 Als u met Christus dood bent voor de machten van de wereld, waarom laat u zich dan geboden opleggen alsof u nog in de wereld leeft? 21 ‘Raak dit niet aan, proef dat niet, blijf daarvan af’ – 22 het zijn menselijke voorschriften en principes over zaken die door het gebruik vergaan. 23 Dat moet allemaal voor wijsheid doorgaan, maar het is zelfbedachte godsdienst, zelfvernedering en verachting van het lichaam; het heeft geen enkele waarde en dient alleen maar tot eigen bevrediging. (Kol 2)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 04 mei 2006 23:36

Het blijft wel dat de kerk het huis van God is.
Alleen al uit eerbied en respect voor dat feit vind ik persoonlijk dat je netjes gekleed er heen hoort te gaan. Ik ga ook niet in mijn kloffie naar een verjaardag en al helemaal niet als ik naar iets belangrijks ga. Gods huis bezoeken vind ik het aller belangrijkste van de week. Zou je dan niet juist op dat moment je beste kleren aan willen doen?
Echt speciale kleren voor de zondag heb ik niet, maar vind wel dat je netjes naar de kerk kunt komen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 05 mei 2006 00:00

spijkerstof is destijds door een zekere Levi Strauss 'uitgevonden' omdat het erg stugge en stevige stof was, wat erg handig was voor werkkleding omdat het slijtvast was. maar het is tegenwoordig zeker niet alleen werkkleding meer :)

ik draag heel soms een spijkerbroek in de kerk. ik heb over het algemeen nette kleren aan naar de kerk, maar niet speciale kleren voor 's zondags. de kleren die ik naar de kerk aan heb, heb ik verder ook aan, ik draag nu eenmaal vaak nette kleren :)
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 05 mei 2006 00:36

Zou je zoveel anders naar de kerk moeten gaan dan wanneer je doordeweeks erbij loopt?
Het is inderdaad Gods huis, en een minirok met spaghettisbandjeshempje lijkt me ook niet helemaal gepast.
Maar als ik mijn spijkerbroek aan wil, dan doe ik dat. En ik geloof van z'n lang zal ze leven niet dat ik daar minder om word eigenlijk.
De nette kleren díe ik draag worden wel vaak op zondag 'afgedragen' totdat ze naar de doordeweekse kast gaan. Maar dat heeft vaak meer praktische dan 'bijbelse' redenen ;)
pobody's nerfect

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 05 mei 2006 00:59

Gerdien B. schreef:Het blijft wel dat de kerk het huis van God is.
Alleen al uit eerbied en respect voor dat feit vind ik persoonlijk dat je netjes gekleed er heen hoort te gaan. Ik ga ook niet in mijn kloffie naar een verjaardag en al helemaal niet als ik naar iets belangrijks ga. Gods huis bezoeken vind ik het aller belangrijkste van de week. Zou je dan niet juist op dat moment je beste kleren aan willen doen?
Echt speciale kleren voor de zondag heb ik niet, maar vind wel dat je netjes naar de kerk kunt komen.

Ja daar ben ik het wel mee eens... hoewel ik ook wel eens ergens onverwacht blijf overnachten en dan toch maar in mijn zaterdagkloffie ga. En naar verjaardagen ga ik al helemaal niet netter dan normaal... ik vind kleding niet zo ontzettend belangrijk... misschien komt het daar wel door. Ik denk niet: Wow, kerk, ik doe het netste wat ik heb aan... maar ja, ik deed ook in een Hawaii-blouse belijdenis, en op de bruilof van mijn zusje had ik een lichte ribbroek en witte trui aan...

Het zal wel met mijn manier van tegen dit soort dingen aankijken te maken hebben en misschien dat ik daarom de vraag of je op zondag spijkerkleding mag dragen totaal niet belangrijk vind.... en misschien merk ik door mijn houding ook wel erg sterk dat in sommige kerkculturen dit soort uiterlijke zaken wel heel sterk de nadruk krijgen... teveel naar mijn mening. Nette kleren dragen, oke... maar er een modeshow van maken waarin iedereen de nieuwste mode showt honderden euro's aan dure zondagse pakken en hoeden en weet ik veel wat uitgeeft... misschien kan je dan maar beter in je dagelijkse kleren komen als het zo moet.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

André

Re: Spijkerkleding

Berichtdoor André » 05 mei 2006 01:37

Annemieke86 schreef:Vanmiddag hadden mijn collega's en ik een discussie over spijkerkleding op zondag. Een collega wil absoluut geen spijkerkleding op zondag aan omdat ze zo is opgevoed (haar ouders wilde het ook niet omdat ze het werkkleding vinden)

- Wat vind jij daar van?
- Waar ligt de grens qua kleding op zondag dan?
Ouders voeden hun kinderen nu eenmaal niet gelijk op, dus daar kun je weinig over zeggen.
Wellicht heeft die collega daar ook een eigen mening over?
De grens, ehm, wil je graag een mening over heren of dames kleding horen?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 05 mei 2006 07:35

Marnix schreef:Ja daar ben ik het wel mee eens... hoewel ik ook wel eens ergens onverwacht blijf overnachten en dan toch maar in mijn zaterdagkloffie ga.

op zo'n moment vind ik het kunnen bezoeken van een kerk het aller belangrijkst. Als ik dan geen mogelijkheid heb om me om te kleden, dan is dat erg jammer, maar weerhoudt mij niet om naar de kerk te gaan.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

PeterD

Berichtdoor PeterD » 05 mei 2006 08:15

Ik denk dat bij iedereen zijn gevoel in dezen het belangrijkste is. Voor de één is het een net pak, de ander een spijkerbroek, de ander een andere casual broek.
Waar ik wel van overtuigd ben is dat je werk situatie er mee te maken heeft. Toen ik begon met werken had ik als electromonteur dagelijks een spijkerbroek aan. Zonder spijkerbroek bestond ik niet. Dus ook in de kerk, hoewel ik dan wel vaak een wat nettere broek aan deed.
Tegenwoordig loop ik dagelijks in pak rond, en zou ik het heel vreemd vinden als ik dat op zondag niet zou doen.

Dus: je dagelijkse of werksituatie is medebepalend voor je kledingkeuze, ook op zondag.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 05 mei 2006 08:39

johannes1 schreef:nee iets speciaals, een zondagse pak bv die je alleen zondags aan hebt. dan maakt het niet uit dat je in de week met andere pakken loopt

aha, dus dan mag je wel in een spijkerbroek naar de kerk, zolang je hem doordeweeks maar niet aan hebt?

*irritant-modus* :mrgreen:
Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 05 mei 2006 08:56

Ik weet wel zeker dat God meer blij is met de sloeber die zijn geld aan de arme wereld of ergens anders heeft gegeven en zodoende geen geld meer heeft voor mooie kleding die hij/zij speciaal op maar 1 dag in de week mag dragen, dan de mensen met de pronkgewaden waarvan Marina terecht zegt, dat dat geld ook andere doelen had kunnen hebben.

Ok, ik weet ook dat wij in zulke luxe leven dat er vaak voor beide gevallen geld is, maar dit gaat dus niet voor elk gezin/persoon op.

Ik poog er wel netjes bij te lopen, maar dit is niet veel andere kleding dan mijn doordeweekse kleding. Want als ik in pak naar de kerk zou gaan heb ik het idee dat iedereen mij vromer ziet doen dan ik ben, en dan zit ik echt niet lekker in de dienst.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 05 mei 2006 09:01

Dat vind ik dus dikke onzin, kleren zijn om je schaamte te bedekken verder hou ik er rekening mee dat andere mensen mij netjes moet vinden en heb ik meestal gewoon nette kleren voor mijn doen aan.

Verder ben ik het hardgrondig eens met Marina (en loop ik om die reden principieel gewoon niet in kleding van McG, Rivierwoud, State of Art etcetra.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”