Het is onverstandig om allerlei speculatieve reconstructies op de verhalen los te laten. Dat doet vaak meer kwaad dan goed.
De reconstructie van de volgorde zoals die boven gegeven is klopt wel aardig. Alleen zie ik niet in waarom Jozef en Maria niet gelijk in een (klein) huis intrek hebben genomen, de 'herberg' (SV) is een onjuiste vertaling, het gaat om een verblijf voor mensen. Dus wschl. moesten ze verblijven in een huis en dan in het gedeelte dat eigenlijk voor schapen of een ezel bestemd was.
Bij antieke geschiedschrijvers is het de gewoonte om zaken die er niet toe doen, ook niet te vermelden. Welnu, Lukas heeft blijkbaar in de opbouw van zijn verhaal de vlucht naar Egypte niet op willen nemen, en vertelt dus dat ze naar Nazaret gingen i.p.v. terug naar Betlehem. Hij slaat dus gewoon een hele episode over. Je zou stilzwijgend kunnen aanvullen, dat ze 'uiteindelijk' naar Nazaret gingen.
Wanneer je de mogelijkheid ophoudt dat de evangelieschrijvers niet per se historisch materiaal verwerken, zou je kunnen zeggen dat Jozef en Maria gewoon in Nazaret woonden, en dat Matteüs enkele verhalen maakt om profetieën te laten vervullen. Maar ja, dat is niet echt reformatorisch
