....nedergedaald ter helle....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 okt 2005 14:31

Marnix schreef:Inderdaad.... goede eyenopener, zo had ik het nog niet bekeken.

*en ik expres dat stukje weg laten wat ik quote over het dodenrijk van een andere site: hier het hele stuk*

Na de kruisiging is Jezus afgedaald naar het dodenrijk. "Nedergedaald ter helle" is niet juist. De Statenvertaling vertaalt "hades (=dodenrijk)" en "gehenna (=poel des vuurs)" beide door "hel", maar in dat geval zou in Openb.20:14 de hel in de hel worden geworpen. In het dodenrijk heeft Jezus Zijn evangelie verkondigd en heeft zo de doden uit de krijgsgevangenschap door de satan en de dood, bevrijd (1 Petr.3:19 en 4:6;Efez.4:8). Het is vanaf dat moment dat Jezus de macht over het dodenrijk heeft veroverd op de satan en in Openb.1:18 kan de verhoogde Christus daarom tegen Johannes zeggen dat Hij in het bezit is van de sleutels van de dood en het dodenrijk. De macht over de aarde en de beide hemelen berust nog bij de satan, maar slechts tot het moment dat Christus ook die macht van hem overneemt. Hoe dit zal gaan, vertelt het boek Openbaring.
Tegen Zijn discipelen zegt Jezus wel dat Hem alle macht in de hemel en op de aarde gegeven is (Matth.28:18), het is echter niet zo dat Hij deze macht ook uitoefent. Het verschijnsel dat er reeds een nieuwe koning is gezalfd, terwijl een ander nog als koning blijft doorregeren, is reeds te vinden in het Oude Testament in de geschiedenis van Saul en David. Wat die macht betreft, kan een mens in zijn gebeden de Heer alles vragen, van of zijn auto het nog een jaartje mag doen tot versterking van zijn geloof of inzicht in Gods woord toe. De Heer zal dit laatste zeker geven, want dat heeft Hij beloofd. Wat die auto betreft, is het echter zo dat ieder mens geluk of pech kan hebben, maar het is absoluut onjuist te denken dat God zich bemoeit met auto's of andere puur materiële zaken. De beloften in Joh.14:13,14 en 15:16 hebben duidelijk te maken met troost, bemoediging en broederliefde en niet met een soort verlanglijstje.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 07 okt 2005 15:03

Raido schreef:In het dodenrijk heeft Jezus Zijn evangelie verkondigd en heeft zo de doden uit de krijgsgevangenschap door de satan en de dood, bevrijd (1 Petr.3:19 en 4:6;Efez.4:8 ).

De conclusie dat de doden bevrijd zijn, vind ik niet terug.
Uit 1 Petr. 3:19 kun je concluderen dat in het dodenrijk de overwinning is geproclameerd (dat is de letterlijke betekenis van het woord gepredikt in dat vers). Overigens is dit niet de enig mogelijke exegese.
Uit 1 Petr. 4:6 kun je niet de conclusie trekken dat de doden uit de krijgsgevangenschap zijn bevrijd. Dat staat er namelijk niet. Er staat het volgende: "Want daartoe is ook den doden het Evangelie verkondigd geworden, opdat zij wel zouden geoordeeld worden naar den mens in het vlees, maar leven zouden naar God in den geest."
Nu zijn daar meerdere uitleggingen voor, maar de meest logische uitleg vind ik dat aan degenen die nu dood zijn, vroeger het Evangelie verkondigd werd, opdat ze gered zouden worden als ze zich bekeerden. Ik besef dat niet iedereen het daarin met me eens zal zijn, maar het opperen van de mogelijkheid van bekering na onze dood vind ik een gevaarlijke gedachte (want in strijd met andere Bijbelse gegevens).
In Ef. 4:8 staat dat Jezus de gevangenis gevangen heeft genomen. Er staat niet dat Jezus degenen die in de gevangenis zaten, bevrijd heeft. De gevangenis is nu van Hem en Hij bepaalt wat er met degenen die daarin zijn, gebeurt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 30 okt 2005 15:48

In de bijbel kunnen we lezen dat het dodenrijk duidelijk twee gedeelten had (het verhaal van Lazarus)
1 deel waar vertroosting was voor hen die (vooruitzagen naar de verlossing) welke Abrahams schoot werd genoemd.
En 1 deel waar de rijke terechtkwam en in een vlam lijden ondervond (noem het hel).

Vindt het altijd zo'n prachtig gedeelte als de Heer tegen Johannes zegt (openb) Ik heb de sleutels van het dodenrijk. Alsof er zich na het sterven van Hem iets heeft afgespeeld, waarin Hij de sleutels van het dodenrijk ( had de duivel ze?) heeft afgenomen en gebruikt om de dood van binnenuit open te breken.
De mensen in de schoot van Abraham werden door Hem meegenomen en samen met de misdadiger aan het kruis (heden zult gij met Mij in het paradijs zijn) meegenomen naar de hemel (krijgsgevangenen voerde Hij met zich mede.

De Hel als zodanig is nog leeg omdat de bijbel denk ik leert dat de oude slang en zijn profeet (openb) daar het eerst ingeworpen zullen worden.
Het (noem het hel ) slechte gedeelte van het dodenrijk, zou volgens deze gedachte nog immer vol zijn van ongelovigen.

Persoonlijk geloof ik dat het best eens zo zou kunnen zijn maar...we weten in principe te weinig om er (te) veel nadruk op te leggen.
Vraag mag zijn waar is de hel.
Belangrijker is: hoe kom ik in de hemel! :mrgreen:
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.
http://clintslog.web-log.nl/

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 30 okt 2005 18:13

Beste Raido,

onze Heer Jezus Christus, God zijnde, hoefde inderdaad niet naar de hel - maar Hij heeft het wel gedaan als volkomen Offer.

Raido schreef:Dat zou niet waar kunnen zijn, want Hij had geen zonden gedaan en zou dus niet naar de hel hoeven. Volgens mij staat er in de grondtekst trouwens geen hel maar dodenrijk, maar ik denk dat Invincible je daar wel wat over kan verkondigen..

Het dodenrijk
Na de kruisiging is Jezus afgedaald naar het dodenrijk. "Nedergedaald ter helle" is niet juist. De Statenvertaling vertaalt "hades (=dodenrijk)" en "gehenna (=poel des vuurs)" beide door "hel", maar in dat geval zou in Openb.20:14 de hel in de hel worden geworpen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

volgeling
Mineur
Mineur

Berichtdoor volgeling » 01 nov 2005 14:04

De hel in de Statenvertaling
De Statenvertaling is oorspronkelijk geschreven in 17e eeuws Nederlands - eigenlijk een mengelmoes van allerlei streektalen. Het woordje 'hel' betekende in die tijd niet hetzelfde als nu. Als wij aan 'hel' denken, dan denken we aan pijn, vuur, duivelen etc. Maar in de middeleeuwen had het woordje 'hel' ook gewoon de betekenis van dodenrijk. Zo kun je in Amersfoort de Hellestraat vinden. Deze straat loopt uit op een ... kerkhof. Dus wat dat betreft is de Statenvertaling nog zo gek niet, alleen zouden we het nu anders vertalen. Het kost dus wel wat meer moeite om de juiste betekenis van het woord hel te achterhalen in de Statenvertaling.

Nedergedaald ter helle
Deze zin uit de Apostolische Geloofsbelijdenis moet naar mijn mening in de eerste plaats uitgelegd worden als: nedergedaald in het dodenrijk. Dat doet ook het meest recht aan de volgorde van de Geloofsbelijdenis:

... is gekruisigd, gestorven en begraven, neergedaald in de hel; op de derde dag opgestaan uit de doden ...

Het betreft hier dus hetzelfde middeleeuwse woord, wat vertaald moet worden met dodenrijk.

Er zijn een aantal teksten in de bijbel die in die richting wijzen:

Handelingen 2:31 SV
Zo heeft hij, dit voorziende, gesproken van de opstanding van Christus, dat Zijn ziel niet is verlaten in de hel, noch Zijn vlees verderving heeft gezien.

De NBG'51 heeft hier dodenrijk, de Telos vertaling heeft hades.

Petrus legt hier in zijn Pinksterpreek psalm 16 uit, waar David schreef:

Handelingen 2:25-28 SV
25 Want David zegt van Hem: Ik zag den Heere allen tijd voor mij; want Hij is aan mijn rechter hand, opdat ik niet bewogen worde.
26 Daarom is mijn hart verblijd; en mijn tong verheugt zich; ja, ook mijn vlees zal rusten in hope;
27 Want Gij zult mijn ziel in de hel niet verlaten, noch zult Uw Heilige over geven, om verderving te zien.
28 Gij hebt mij de wegen des levens bekend gemaakt; Gij zult mij vervullen met verheuging door Uw aangezicht.

Ook hier (vers 27) heeft de NBG dodenrijk en de Telos vertaling hades.

Een andere tekst is:

Efeze 4:8-9 SV
8 Daarom zegt Hij: Als Hij opgevaren is in de hoogte, heeft Hij de gevangenis gevangen genomen, en heeft den mensen gaven gegeven.
9 Nu dit: Hij is opgevaren; wat is het, dan dat Hij ook eerst is nedergedaald in de nederste delen der aarde?

Hier komt de gevangenis van 1 Petr 3 terug. Maar let ook op vers 9. De nederste delen der aarde. (Helaas valt dat in nieuwere vertalingen minder op, dan lijkt het gewoon over de aarde zelf te gaan). Het dodenrijk - met daarin de hel - wordt in de bijbel gezien als een plaats diep onder de aarde. Denk bijv. aan Openbaring 11:7 waar het gaat over het beest dat uit de afgrond opkomt.

Een uitleg van Efeze 4:8 is dan ook dat Jezus de OT gelovigen uit het dodenrijk heeft meegenomen naar de hemel. Het betreft dan hen die in 'de schoot van Abraham' waren, zoals dat genoemd wordt in de gelijkenis van de arme Lazarus en de rijke man (Luk 16:19vv). In die gelijkenis komt ook een kloof/afgrond voor: een scheiding tussen de hel en de schoot van Abraham.

Jezus uitspraak: "Heden zult u met mij in het paradijs zijn" wordt door sommigen wel betrokken op deze schoot van Abraham. Dus heeft Jezus de moordenaar aan het kruis werkelijk ontmoet in het dodenrijk, in het paradijs-gedeelte.

Een andere uitspraak van Jezus is: "Want gelijk Jonas drie dagen en drie nachten was in den buik van den walvis, alzo zal de Zoon des mensen drie dagen en drie nachten wezen in het hart der aarde." (Matt 12:40 SV).

Hart der aarde... Nedergedaald ter helle.

Overigens sluit dit alles de uitleg van de Heidelbergse Catechismus v/a 44 niet uit.

Terug naar “Archief”