Waarom behoort een christen nee te zeggen tegen homeopathie?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 sep 2005 13:00

*gaap*

Ik vind je stuk niet eens confronterend maar gewoon pure lulkoek, het mag dan zijn dat het wereldbeeld waarin de homeopathie ontstaan is niet christelijk was, dat maakt de homeopathie niet verkeerd. De wiskunde komt ook voort uit niet christelijke bronnen, dat maakt het niks anders.

Homeopathie is vaak gewoon pure geldklopperij, maar het gelijkstellen met sjamanisme (imho er bestaan geen Islamitsche sjamanen, Sjamanisme is een opzichzelfstaand geloof). Homeopathie heeft inderdaad een niet-christelijke grond, echter wat jij momenteel bij de homeopaat kunt kopen hoeft helemaal niet homeopathisch te zijn, het is een synoniem geworden voor natuurgeneeswijzen..

En joh, er zijn genoeg gewone dokters, maak je niet dik.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Think-about-it!
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Think-about-it! » 27 sep 2005 13:01

Lisabeth schreef:Dit is een lastig onderwerp, en ik vind het echt niet te doen om zinnig te discussieren over een openingspost van anderhalf aviertje dat bovendien volstrekt niet objectief is geschreven.

Het is een lange tekst, dat klopt. Dat is toch niet zo erg als er een mooie discussie uit voort vloeit en het mensen tot nadenken zet?

Wat versta je onder objectief?
Wanneer zou het stuk wel objectief zijn?
Er worden bijbelteksten genoemd die stuk voor stuk van toepassing zijn. Sla ze maar na...

Als je onder objectief verstaat: geen standpunt innemend maar neutraal beschouwend, dan klopt het dat je zegt dat dit stuk niet objectief is.
Een heel belangrijke vraag komt dan bij mij op: waarom zouden christenen (volgens jou) objectief moeten zijn?

Is Christus objectief?

Lisabeth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Lisabeth » 27 sep 2005 13:14

Zoals het stuk bij mij overkomt is het geschreven door iemand die de overtuiging had dat homeopathie verkeerd is. Daarvandaan is hij gaan zoeken naar argumenten om die overtuiging te staven. Dat begint bij Hippocrates (wel eens van gehoord dat alle reguliere artsen de eed van Hippocrates afleggen? Ook al bezoedeld dus). Dan komt hij of zij met de stelling dat de ziekte helemaal niet komt door energie die uit balans is maar door de zonde. (en heb je wel eens aan je nietgelovige dokter gevraagd waardoor hij denkt dat ziekte komt? Dan zegt hij: dat is de evolutie niet nog niet helemaal voltooid is of iets dergelijks, en zo iemand mag jou dan wel behandelen?) en dan nog een reeks van onbegrijpelijke stellingen en zaken. En dan moet daar een mooie discussie uit voortkomen?
Ik geef je meteen toe dat ik driekwart van wat in het stuk staat gewoon niet snap, en ik daag je uit om te beweren dat jij het wel helemaal begrijpt.
Lisabeth

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 sep 2005 14:25

de topicstarter heeft wel degelijk gelijk als het gaat om de 'echte' homeopathie, dat is totaal wat anders als gewone natuurgeneeskunde, achter homeopathie ziet een andere c.q. niet christelijke levensvisie achter, daar heeft hij gelijk in.

Deze visie met betrekking tot de homeopathie word echter niet zoveel meer gedeeld, de homeopathische producten die nu worden verkocht zijn meestal gewoon natuurproducten waar niks mis mee is, maar er zullen vast nog echte homeopathen bestaan.. lees het artikel op http://nl.wikipedia.org/wiki/Homeopathie eens :)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 sep 2005 15:28

Raido schreef:de topicstarter heeft wel degelijk gelijk als het gaat om de 'echte' homeopathie, dat is totaal wat anders als gewone natuurgeneeskunde, achter homeopathie ziet een andere c.q. niet christelijke levensvisie achter, daar heeft hij gelijk in.

Maar mag je geneesmiddelen die ontstaan zijn vanuit een niet-christelijke levensvisie dan niet gebruiken? De moderne (medische) wetenschap heeft ook niet altijd een visie waar alle christenen achter zouden willen staan toch?

habibi
Mineur
Mineur

Berichtdoor habibi » 27 sep 2005 16:57

Aragorn schreef:
Raido schreef:de topicstarter heeft wel degelijk gelijk als het gaat om de 'echte' homeopathie, dat is totaal wat anders als gewone natuurgeneeskunde, achter homeopathie ziet een andere c.q. niet christelijke levensvisie achter, daar heeft hij gelijk in.

Maar mag je geneesmiddelen die ontstaan zijn vanuit een niet-christelijke levensvisie dan niet gebruiken? De moderne (medische) wetenschap heeft ook niet altijd een visie waar alle christenen achter zouden willen staan toch?

daar heb je gelijk in aragorn.

maar kijk eens wat er in reguliere geneeskunde wordt voorgeschreven.
er zitten allemaal chemische stoffen in en moet je kijken wat voor bijwerkingen het heeft. (zie b.v. het stuk wat ik heb geschreven onder ivf). En ja ik weet ook dat het soms nodig is om de reguliere geneesmiddelen te pakken. maar als het kan pak ik eerder liever natuurproducten dan chemische geneesmiddelen.
Door mijn ziekte heb ik ook veel last van darmklachten en blaasklachten. Heb 4 jr. lang met blaasontsteking gelopen. elke maand een antibiotica kuur moeten halen. maar het hielp niet. Heb van A. Vogel geprobeerd, maar dat hielp niet. Sinds vorig jr. ben ik zelf op aloe vera overgegaan en was met een maand van de blaasklachten af en het is niet teruggekomen meer. Ook de eczeem en acne waar ik last van had door de reguliere medicijnen (bijwerkingen) die ik dus wel moet nemen zijn weg. Dus het helpt ook vaak om de bijwerkingen van de reguliere geneesmiddelen te verminderen. Ik gebruik dit zelf naast mijn reguliere medicijnen.

Dit is geen medicijn maar een voedingssuplement maar het kan wel helpen bij vele klachten en verlichting geven. zie
[url]www.aloe-info.nl[url] voor meer informatie. Misschien een andere optie dan homeopathie.

[/url]

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 sep 2005 16:59

Aragorn schreef:

Hm achter homeopathie zit min of meer een totaal andere levensvisie achter, en het is gewoon vaak kwakzalverij.

Dat is wat anders met natuurlijke geneesmiddelen, ik kan me er alleen totaal niet druk om maken.

ketura

Berichtdoor ketura » 27 sep 2005 17:00

Bij ons in de gemeente word gezegd dat het fout is, omdat het occult is, omdat er bezweringen over worden uitgesproken als het gemaakt wordt. Want het word een aantal keren verdunt.
Het heeft ook met new age te maken, en als je wedergeboren Cristen bent, dan laat je je niet in met new age of het occulte.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 sep 2005 17:02

Hm, hoe weet je dat er bezweringen over uitgesproken worden dan?

En ach, al zou dat gebeuren.. dat was ook bij het offervlees van Paulus het geval. :)

habibi
Mineur
Mineur

Berichtdoor habibi » 27 sep 2005 17:02

Aragorn schreef:Hm, hoe weet je dat er bezweringen over uitgesproken worden dan?

En ach, al zou dat gebeuren.. dat was ook bij het offervlees van Paulus het geval. :)
:lol: :lol: :lol:

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 27 sep 2005 17:51

Aragorn schreef:Hm, hoe weet je dat er bezweringen over uitgesproken worden dan?

nou ja bezweringen.

In Elburg (dr vogelcentrum) hebben ze mij uitgelegd dat het om spreuken in de maneschijn gaat :roll:

Wat betreft reguliere medicijnen, daarvoor hoef je niet te geloven in de een of andere spreuk of schudsel, het heeft gewoon een biochemische werking, die we gelukkig meestal een beetje begrijpen.

Wat betreft jullie voorbeelden van werkzaamheid: dat kan ook, volgens mij grotendeels placebo effect.... (tsja, placebo werkt ook!)

tweetie

Think-about-it!
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Think-about-it! » 27 sep 2005 18:36

Nog andere redenen waarom homeopathie toch effect kan hebben:

a. Ook zonder middel zou men beter zijn geworden.
b. Genezend effect, doordat iemand écht naar je klachten luistert, tijd voor je neemt, en ook door de begeleidende leefregels.
c. Placebo-effect, dat wil zeggen: doordat je denkt een geneesmiddel te krijgen, wordt je beter.
d. Auto-suggestie of hypnose: door maar vaak genoeg te zeggen dat je er beter door zult worden en er sterk in te geloven, gebeurt het.
e. Krachten uit het rijk der duisternis

En nu juist punt e is een groot gevaar en dit wordt helaas door veel christenen onderschat. Dit, terwijl de Bijbel er zeer duidelijk in is. De Heilige Schrift waarschuwt ons om ons niet in te laten met en ons niet open te stellen voor de krachten van de duisternis, de krachten van satan.

Er zijn vele zonden waardoor we opening geven aan satan in ons leven, maar in de Bijbel (ongeveer 510 plaatsen en in 1240 verzen) waarschuwt de Heere ons voor de zonde van afgoderij en occultisme. Dit doet Hij méér dan voor andere zonden! Dat is natuurlijk ‘niet zomaar’, dat doet de Heere God omdat men door het occultisme regelrecht onder heerschappij van satan komt.

Gevolgen hiervan zijn onder andere:
- paranormale verschijnselen die zich in je leven gaan voordoen
- verstoord/gestoord gebedsleven
- moeite met bijbellezen, of weerzin ertegen
- een bedekking, verblinding van de waarheid
- storende gedachten en/of stemmen in je hoofd
- psychische klachten, bv. depressies, angst, onrust, slapeloosheid, zelfbeschading, eetstoornissen, etc.

babousjka

Berichtdoor babousjka » 27 sep 2005 19:31

Think-about-it! schreef:
Debor@ schreef:Als men niet werkt met psyches en gewoon homeopatische middelen gebruikt om iemand van z'n kwaal te genezen, heb ik daar geen problemen mee. Van sommige kruiden wist men in bijvoorbeeld de bijbeltijd al dat ze genezend werkten, dus waarom gebruik je die niet?

Als men gebruik gaat maken van astrologische dingen en het een beetje 'zweverig' wordt, hoeft het van mij niet meer. Maar een doodgewone homeopaat vind ik prima.

Beste Debor@,

Bedenk dat er verschil bestaat tussen fytotherapie / gewone kruidengeneeskunde en homeopathie. Fytotherapie / gewone kruidengeneeskunde is volkomen accepteerbaar als christen. Inderdaad heeft God ons deze middelen gegeven. De reguliere medische wereld maakt ook hiervan gebruik. De huidige gezondheidswetenschap zoekt nog steeds in oerwouden naar medicinale kruiden. De werkzame bestanddelen worden gescheiden van bestanddelen die bijwerkingen kunnen veroorzaken. Dit is een manier om een regulier medicijn te produceren.

Acher de homeopathie zit een filosofie, die doorwerkt in de behandeling, of de homeopaat dit nu zelf toegeeft of niet. Een 'doodgewone homeopaat' zoals jij zegt zal zelf aangeven dat zijn geneeswijze gericht is op geestelijke/energetische krachten. En die krachten verfoeit de Bijbel.

onzin!
homeopathie werkt!
zowel klassiek als de middelen van dr vogel!
een homeopaat zoekt niet iets hogers of geestelijke of energetische krachten of wat dan ook.hij kijkt naar de gehele lichamelijke constitutie van de mens,dat is iets heel anders.

Lisabeth
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Lisabeth » 27 sep 2005 20:03

Think-about-it! schreef:Nog andere redenen waarom homeopathie toch effect kan hebben:

a. Ook zonder middel zou men beter zijn geworden.
b. Genezend effect, doordat iemand écht naar je klachten luistert, tijd voor je neemt, en ook door de begeleidende leefregels.
c. Placebo-effect, dat wil zeggen: doordat je denkt een geneesmiddel te krijgen, wordt je beter.
d. Auto-suggestie of hypnose: door maar vaak genoeg te zeggen dat je er beter door zult worden en er sterk in te geloven, gebeurt het.
e. Krachten uit het rijk der duisternis

Je vergeet f: er is een werking die wij (nog?) niet kunnen verklaren maar die er wel is
Lisabeth

babousjka

Berichtdoor babousjka » 27 sep 2005 20:36

...
Laatst gewijzigd door babousjka op 28 sep 2005 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Archief”