de opname van de gemeente

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

muiz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor muiz » 06 jul 2005 12:55

Op het moment dat hij dat schreef was hij zelf nog in leven :wink:

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 06 jul 2005 13:05

De opname zijn hen die Hem echt kennen ,dat wil zeggen dat er ook Christenen zijn die achter blijven.Zijn zij verloren nee dat niet,maar waarschijnlijk zullen zij door het martelaarschap zalig worden .Na de opname zal ook God zich terug trekken van de ze wereld , als dat al niet het geval is.

Maar goed we zijn nog in de Genadetijd . en iedereen kan nog behouden worden die Hen Jezus Christus aan roepen en hun vertrouwen op Hem stellen.

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 06 jul 2005 13:08

De theologische achtergrond hiervan is, dat er globaal drie stromingen zijn te onderscheiden: pre-millenisten, post-millenisten en a-millenisten. Openbaring rept in een paar verzen over een duizendjarig rijk en er wordt daar niet veel over gezegd. In de rest van de bijbel lees je er niets over.

Wat Openbaring zegt is:

1 Ik zag een engel uit de hemel neerdalen met de sleutel van de onderaardse diepte en zware ketenen in zijn hand. 2 Hij greep de draak, de slang van weleer, die ook duivel of Satan wordt genoemd, en ketende hem voor duizend jaren. 3 Hij gooide hem in de diepte, sloot de put boven hem en verzegelde die, opdat de volken niet meer door hem misleid zouden worden tot de duizend jaar voorbij waren; daarna moet hij korte tijd worden losgelaten. 4 Ook zag ik tronen, en aan hen die erop zaten werd recht gedaan. Het zijn de zielen van hen die onthoofd waren omdat ze van Jezus hadden getuigd en over God hadden gesproken; zij hadden het beest en zijn beeld niet aanbeden en ook zijn merkteken niet op hun voorhoofd of hun hand gekregen. Zij waren tot leven gekomen en heersten duizend jaar lang samen met de messias. 5 De andere doden kwamen niet tot leven voordat de duizend jaar voorbij waren. Dit is de eerste opstanding.
6 Gelukkig en heilig zijn zij die deelhebben aan de eerste opstanding. De tweede dood heeft geen macht over hen. Zij zullen priester van God en van de messias zijn en duizend jaar lang samen met hem heersen.
7 Wanneer de duizend jaar voorbij zijn, zal Satan uit zijn gevangenis worden losgelaten. 8 Dan gaat hij eropuit om de volken aan de vier hoeken van de aarde, Gog en Magog, te misleiden. Hij brengt hen voor de strijd bijeen, een menigte zo talrijk als zandkorrels aan de zee. 9 Ze trekken op, over de hele breedte van de aarde, en omsingelen het kamp van de heiligen en de geliefde stad. Maar vuur daalt neer uit de hemel en verteert hen. 10 En de duivel, die hen misleidde, wordt in de poel van vuur en zwavel gegooid, bij het beest en de valse profeet. Daar zullen ze dag en nacht worden gepijnigd, tot in eeuwigheid.
11 Toen zag ik een grote witte troon en hem die daarop zat. De aarde en de hem

We weten dus maar heel weinig over het duizendjarig rijk, maar dat weerhoudt velen er niet van er uitgebreide theoriën over te hebben, grotendeels dus bij elkaar gefantaseerd.

De vraag is nu, wanneer is dat rijk en hoe verhoudt het zich in de tijd tot de wederkomst van Christus en wanneer wordt de gemeente van Jezus Christus opgenomen (zoals Paulus in 1 Thess 4 beschrijft).

Wel: De pre-millenisten (dat zijn de mensen van het Zoeklicht ook) zeggen, de opname is voor het duizendjarig rijk en voor de Grote Verdrukking. In feite leren ze twee wederkomsten, nl. een om de gemeente op te halen en een tweede bij het Laatste Oordeel. Dat is een aantrekkelijke visie, want de kerk hoeft dan niet verdrukt te worden!
De post-millenisten zeggen dat de opname samenvalt met de wederkomst. Jezus komt terug, neemt Zijn gemeente tot zich en dat is het einde der tijden. De kerk gaat wel eerst door de verdrukking heen.
De a-millenisten zeggen, dat het duizendjarig rijk symbolisch bedoeld wordt. Wat het dan betekent, daar zijn vele uitleggingen van.

Het pre-millenisme, zoals het Zoeklicht dat aanhangt, vindt haar oorsprong in de 19e eeuw in Engeland. De eerste prediker, die het leerde, was John Darby, de stichter van de Vergadering van Gelovigen. Hij deed dat op basis van wat een vrouw hem verteld had, die zei een visioen gehad te hebben, waarin God zei, dat de gemeente zou worden opgenomen en dat daarna het duizendjarig rijk, de Grote Verdrukking van Matt. 24 en de wederkomst zou komen. De Grote Verdrukking van Matt. 24 wordt dan in verband gebracht met de tijd na het duizenjarig rijk, waarin de duivel even losgelaten wordt. Op zichzelf is het merkwaardig, dat Darby op basis van een geclaimed 'profetisch visioen' preekte, want de Vergadering van Gelovigen stelt doorgaans, dat profetie na de totstandkoming van het NT is opgehouden...

Deze leer is vervolgens verder 'getheologiseerd' door C. I. Scofield. Zijn "Scofield Annotated Reference Bible" is de hele wereld rondgegaan en ligt aan de basis van het pre-millenisme. De 'Scofield bijbel' is een uitgave van de bijbel, waarin vers voor vers kanttekeningen van Scofield zijn opgenomen.

Scofield werkte een leer uit, het 'dispensationalisme', of ookwel de 'bedelingenleer'. Hij zegt dat de bijbel de wereldgeschiedenis indeelt in 7 perioden (bedelingen) en vervolgens koppelt hij elk bijbelgedeelte aan een bedeling. Bedelingen worden afgesloten met een belangrijke gebeurtenis (zoals de opname van de gemeente).

Mijn mening hierover is, dat het dispensationalisme een grote dwaling is. De bijbel is geen boek van bedelingen, maar van verbonden. Het Nieuwe Verbond vervangt het Oude Verbond niet, maar verrijkt het. Een van de gevolgen van Scofield is, dat men teksten niet voor vandaag van toepassing verklaart, omdat ze voor een andere bedeling zijn.

Het idee van een aparte opname, los van de wederkomst van Christus vind ik nergens terug in de bijbel. Het is afkomstige uit het eerder genoemde visioen en later zijn ze daar teksten bij gaan zoeken, zoals in 1 Thess. 4 en Matt. 4. Zoals al terecht is opgemerkt, gaat het in Matt. 24 over 'aannemen' en niet over 'opnemen'. Het beeld zoals in de film 'left behind', waarin een vliegtuig plotseling stuurloos is, omdat de piloot is opgenomen, komt niet uit de bijbel voort. 1 Thess 4 bevat geen enkele indicatie, dat deze opname los van de wederkomst of het einde der tijden staat. In tegendeel, er wordt gesproken over de bazuin, het signaal van het laatste moment, dat ook met het Laatste Oordeel en de wederkomst in verband wordt gebracht.

Naar mijn mening is deze leer vooral populair, omdat het nogal spectaculair en prikkelend gebracht is (denk aan de film "Left Behind", het boek "De planeet die aarde heette" van Hal Lindsay) en omdat het comfortabel is: wij kunnen lekker gaan feest vieren in de hemel als die ellendige verdrukking op aarde begint. En ook, omdat de aanhangers werkelijk alles hebben gedaan om die leer op een vaak nogal manipulatieve en dreigende manier te propageren. De EO heeft jaren onder deze invloed gestaan - en nog wel een beetje, en dat heeft deze leer bij veel mensen populair gemaakt.

In de jaren '70 van de 20e eeuw kwam de Jezus-beweging op gang onder de hippies. Deze jongeren hadden nauwelijks bijbelkennis en toen ze de bijbel gingen bestuderen, kwamen ze tot hele andere conclusies dan Scofield - logisch. Dit baarde een aantal evangelische uitgevers in de VS zorgen, want de Scofield leer was gemeengoed bij de evangelicals en ze wilden de Jesus Movement graag annexeren. Dus zochten ze iemand, die zelf hippie was geweest en bekeerd was, maar wel de Scofield leer aanhing, om een boek voor de hippies te schrijven. Die vonden ze: Hal Lindsay. Hij kon de taal van de jeugd spreken. En het lukte. Binnen een paar jaar waren de Jesus People grotendeels 'omgeturnd'.

Echter, dit boek staat vol met voorspellingen, die nooit zijn uitgekomen, evenals "het Zoeklicht". Deze mensen claimen experts in de uitleg van profetie te zijn, maar ze worden telkens weer ingehaald door de tijd.

Een paar voorbeelden:

-Volgens Hal Lindsay zou de wederkomst, of de opname al in 1988 zijn, want toen bestond de staat Israël 40 jaar.

-Men heeft verband gelegd tussen de EU en de tien-statenbond uit bijbelse profetiën, op het moment dat de EU uit 10 staten bestond. Inmiddels zijn het er 25.

-Men heeft in het verleden een grote rol aan de Sovjet Unie toegedacht als een van de in profetiën genoemde kwade machten. De SU bestaat niet eens meer.

En nu houdt Feike ter Velde, oud EO-presentator en nu hoofdredacteur van "het Zoeklicht", presentaties over "EU of het herstelde Romeinse Rijk". Tja, dat is een oud verhaal uit de tijd dat de kaart van de EU op het Romeinse Rijk leek. Na de laatste uitbreiding allang niet meer, dus dat is ook al achterhaald. Ze leren het waarschijnlijk nooit.

Wat mij betreft zou het blad beter "het Dwaallicht" kunnen heten, want wat schiet je op met opportunistisch de politieke gebeurtenis in de bijbel te 'hineininterpretieren', zoals onze oosterburen het zo mooi zeggen. Het is bijbeluitleg naar de waan van de dag, maar met gedegen schriftonderzoek heeft het niets te maken.
The Lord is the Potter, not Harry!!

muiz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor muiz » 06 jul 2005 13:08

?????????????
:?

WAAR HAAL JIJ DAT IN VREDESNAAM VANDAAN?

:wink:

(edit: dit slaat op het bericht van lichtzwaard)

Bharat

Berichtdoor Bharat » 06 jul 2005 13:14

Lichtzwaard schreef:De opname zijn hen die Hem echt kennen

99% van de wereld bevolking dus.

Wat een onzin allemaal, stap toch uit eens uit jullie hokje en zie dat de hele mensheid een broederschap is. God ziet geen verschillen enkel de eenheid, enkel de liefde. Hou toch eens op te denken dat een christen beter is dan wie dan ook omdat hij een paar rituelen is ondergaan en zodoende zegt Jezus te kennen. Dat ubermensch gevoel leid enkel tot haat en dus brengt het je niets dichterbij Hem.
Maar ja dwaal als je wilt, je hebt Zijn zegeningen.

muiz
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor muiz » 06 jul 2005 13:16

Bharat schreef:
Lichtzwaard schreef:De opname zijn hen die Hem echt kennen

99% van de wereld bevolking dus.

Wat een onzin allemaal, stap toch uit eens uit jullie hokje en zie dat de hele mensheid een broederschap is. God ziet geen verschillen enkel de eenheid, enkel de liefde. Hou toch eens op te denken dat een christen beter is dan wie dan ook omdat hij een paar rituelen is ondergaan en zodoende zegt Jezus te kennen. Dat ubermensch gevoel leid enkel tot haat en dus brengt het je niets dichterbij Hem.
Maar ja dwaal als je wilt, je hebt Zijn zegeningen.

Lieve bharat,
houd toch eens op te denken dat je mensen op een refoforum daarvan kan overtuigen. ik kan je een ding zeggen: dat lukt toch nooit

:wink:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 jul 2005 13:25

Ik ben christen en voel me niet beter dan een boedhist bharat, maar ik geloof wel dat mijn geloof de waarheid is, vanuit die waarheid zeg ik dat vrede met je zelf niet genoeg is voor het leven na de dood. Trouwens, waarom zou jij wel gelijk hebben :P

Dat stuk van Lichtzwaard is helemaal niet raar hoor, het is ook uit de Bijbel te filteren, eerst komt er een opname van bekeerde mensen (dus niet alle christenen), daarna begint de verdrukking van 7 jaar, in die 7 jaar wordt de anti-christ geopenbaard (openlijk), eerst is er rust maar na die korte poos begint de echte verdrukking, waarin het volk Israel tot geloof komt, er 144.000 bekeerd zullen worden en zullen profeteren, er een bepaalde tijd twee getuigen in Jeruzalem zullen staan die niet kunnen gedood worden, die sterven en zullen weer op staan, dan wordt satan voor 1000 jaar geboden en dan komt de nieuwe wereld en aarde... :)

maar dat is mij te mythologisch
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 06 jul 2005 13:25

Met clubjes als het Zoeklicht,moeten we nog geens eens over in discussie gaan zonde van de tijd.

Maar het is wel zo dat de eerste opname zal gebeuren voordat de grote verdrukking plaats gaat vinden,en God zich heeft terug getrokken van deze Aarde.

De Christenen die er dan nog zijn zullen grotendeels waarschijnlijk met hun bloed betalen,door te blijven vertrouwen op de Ware Drieene God.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 jul 2005 13:34

Eens :) Ik wacht wel af, hoe het zal zijn.

Bharat

Berichtdoor Bharat » 06 jul 2005 13:42

Raido schreef:Ik ben christen en voel me niet beter dan een boedhist bharat, maar ik geloof wel dat mijn geloof de waarheid is, vanuit die waarheid zeg ik dat vrede met je zelf niet genoeg is voor het leven na de dood. Trouwens, waarom zou jij wel gelijk hebben :P

Ik zeg ook niet dat ik gelijk heb, ik laat alleen zien hoe ik erover denk en respecteer zij die anders denken want ik zie de eenheid. Echter de meeste hier zijn er vanovertuigd dat enkel zij het bij het juiste end hebben. Daardoor zetten zij zichzelf boven andere groepen mensen. Eigenlijk hetzelfde wat het caste systeem in India doet. En we zijn het geloof ik wel eens dat dat systeem niet klopt. Dus.......
Prima als jij gelooft dat jou geloof de waarheid is, maar houd dat dan ook voor jezelf en ga geen anderen jou waarheid opdringen. Of verkondigen dat dat de waarheid van anderen vals is. Immers wat bereik je ermee? Volgens mij een kweekvijver van haat en nijd. Zie onze gescheidenis.

waarin het volk Israel tot geloof komt

Dus.... Je zou het zo kunnen zien dat het volk van Isreal dwaalt en de rest van de wereld niet. Er staat niet dat zij niet al tot geloof zijn gekomen. Of lees ik het nou verkeerd?

leef in liefde

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 jul 2005 13:56

Of verkondigen dat dat de waarheid van anderen vals is
Als mijn waarheid waar is, en die waarheid bevat elementen die botsen met andere dan kan ik niet zeggen dat die andere mening waarheid is :)

waarin het volk Israel tot geloof komt
ik zal het anders zeggen, waarin het volk Israel, Jezus Christus aanneemt als de Messias

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 06 jul 2005 14:02

Het volk Israel kan alleen behouden worden door de Heilige Verlosser Jezus Christus aan te nemen, en hun synagoge ombouwen tot kerken .

Trouwens dat geldt voor ieder volk, hun behoudenis is in Jezus Christus en Zijn Kerk.

Bharat

Berichtdoor Bharat » 06 jul 2005 14:05

Raido schreef:
Of verkondigen dat dat de waarheid van anderen vals is
Als mijn waarheid waar is, en die waarheid bevat elementen die botsen met andere dan kan ik niet zeggen dat die andere mening waarheid is :)

Je hoeft ook helemaal niets te zeggen. Je mag enkel respect hebben voor hen die jou waarheid niet delen. Je kan met elkaar er over praten maar je hoeft niemand te overtuigen. Is respect niet een subwaarde van Liefde.
Er hoeft dus niets te botsen want dat kan alleen als je elkaar probeert te overtuigen.

ik zal het anders zeggen, waarin het volk Israel, Jezus Christus aanneemt als de Messias

En wat heeft dat dan met de rest vd wereld te maken. Waarom moeten dan ook zij tot Christus komen. Of doet rest vd wereld sowieso niet mee, zijn deze sowieso gedoemt tot alles wat ellendig is.
Ik begrijp er helemaal niets meer van.

leef in liefde

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 jul 2005 14:18

Iedereen die Jezus Christus kent als Borg en Zaligmaker gaat naar de Hemel, de rest gaat naar de HEL en zal EEUWIG branden.

Alle niet bekeerde boedhisten, hindoes, nietsisten, ietsisten, moslims, paganisten, satanisten zullen branden in de Hel, als ze niet door Jezus tot God zullen komen.

*IMHR*

Hendrik
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hendrik » 06 jul 2005 14:26

even over die 144 000 mensen,dat moet je symbolisch zien, Openbaringen staat vol met getallen en die hebben een symbolische waarde. 12*12*1000 dus de 12 discipelen zeg maar en de 12 stammen,dat is het getal van de volheid of de veel heid toch?

Terug naar “Archief”