Hoe (on)geloofwaardig is het christendom?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 24 jun 2005 23:00

Collateral schreef:
Merk ook op het laatste vers in dat hoofdstuk waarmee Gods woord doorwijst naar iets dat veel uitnemender is dan die wonderen die door het geloof in Jezus Christus gedaan worden.

"Ijvert naar de beste gaven," staat er in het laatste vers. Ik ken niet veel christenen die dat doen.

Weet je wat de beste gave is? Gehoorzaamheid aan het volmaakte gebod. Die gave staat boven alle andere gaven.
En als dat ontbreekt bij de christenen die jij kent dan is dat zeer erg. Maar ik krijg meer het idee dat alles wat niet in jouw straatje past eruit gewipt word.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 24 jun 2005 23:11

gurl schreef:
Er staat nog altijd 'want een ieder die in Hem gelooft zal eeuwig leven hebben.' Dat is dus het enige wat je hoeft te doen om gered te worden...

Het is natuurlijk maar de vraag of 'het geloof' waar Jezus het over heeft hetzelfde is als 'geloven in Jezus'. Ik zeg i.i.g. niet dat iemand die het eerstgenoemde geloof niet heeft verloren zal gaan. Ik geloof überhaupt niet dat mensen verloren gaan, maar dat terzijde.

Ik denk zeker niet dat dat hetzelfde is. Er zit een groot verschil tussen geloev in Jezus en geloven dat God door jou heen wonderen kan doen dat is het hele punt.

Oké. Mijn punt is dus dat het nogal jammer is dat het christendom doorgaans geregeerd wordt door dogma's i.p.v. het 'mosterdzaadgeloof'.

Bovendien komen de wonderen nog altijd van God, je kan niet verwachten van christenen dat ze wonderen doen om te bewijzen dat ze geloven ofzo.

Het gaat er niet om dat ze het doen, maar dat ze het kunnen. Als ze een geloof hebben als een mosterdzaadje, dan kunnen ze het, zo vertelt Jezus in Mattheüs 17. Kunnen ze het niet, dan is hun geloof dus nog onbeduidender dan een mosterdzaadje.

Niemand 'kan' wonderen doen. Je moet geloven dat God door jou heen wonderen kan doen zodat Hij dat ook kan doen....

"Niets zal u onmogelijk zijn," zei Jezus. Of God het doet of de mens zelf (ik denk allebei tegelijk) doet niet echt ter zake denk ik.

Natuurlijk doet dat terzake. Zonder God is de mens namelijk tot niets goeds in staat. Alle eer moet naar God gaan, dat is de lol van wonderen.

Haha. Gaat alle eer dan niet naar God als de mens iets verwezenlijkt? Wie heeft nou eenmaal de mens gemaakt? :) (En uit Wie, door Wie en tot Wie zijn alle dingen?)

Collateral

Berichtdoor Collateral » 24 jun 2005 23:15

Mapleleaf schreef:Ik baseer mij op Gods woord. Die is door God zelf ingegeven. Daarmee baseer ik mij niet op wat Jezus alleen zegt of wat Paulus geschreven heeft, maar op het woord van de drie-enige God!

Jezus zegt A en Paulus B, en jij gelooft ze alle twee. Prima, maar ik acht hetgeen Jezus heeft gezegd belangrijker.

Jij geeft aan dat die wonderen die door het geloof geschiedden er altijd bij elke christen zijn horen te zijn en dat zij anders niet geloofwaardig zijn. Dat zeg jij en niet Christus!! Daarin dwaal jij.

Jezus zei dat eenieder met het geloof van een mosterdzaadje bergen kan verplaatsen. Welnu, heb jij het geloof van een mosterdzaadje? Zo nee, dan lijkt me dat je nog een hoop moet leren. :)

Wat kan jij verschrikkelijk iets verdraaien zeg, of je hebt het gewoon verkeerd begrepen of ik was niet duidelijk.

Misschien wel alle drie. Maar waardoor is er bij jou het besef dat ik iets verschrikkelijk kan verdraaien?

Collateral

Berichtdoor Collateral » 24 jun 2005 23:16

Mapleleaf schreef:Heeft de Heere Jezus ooit een berg verzet? Ik krijg het idee dat je deze tekst heel letterlijk neemt.

Denk je dat hij het niet zou kunnen? Ik krijg het idee dat je Jezus' woorden niet moet onderschatten...

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 24 jun 2005 23:20

Collateral schreef:
Mapleleaf schreef:Heeft de Heere Jezus ooit een berg verzet? Ik krijg het idee dat je deze tekst heel letterlijk neemt.

Denk je dat hij het niet zou kunnen? Ik krijg het idee dat je Jezus' woorden niet moet onderschatten...

Jij geeft aan niet te zien dat er bergen verzet worden onder degenen die geloven. Denk je dat zij het niet zouden kunnen met dat geloof. Ik weet zeker dat je Jezus' woorden niet moet onderschatten.

Collateral

Re: Hoe (on)geloofwaardig is het christendom?

Berichtdoor Collateral » 24 jun 2005 23:24

gurl schreef:Nou ten eerste denk ik dat wonderen een doel hebben...als het verplaatsen van een berg een doel zou hebben dat zou dat vast gebeuren....En ik vraag me af wat voor wonderen je zoekt als genezingen al niet meer goed genoeg zijn....
Maar ik weet van een vriend van mij die gebeden heeft voor iemand die doof was en vervolgens weer kon horen...is dat misschien iets?

Respect. Goed genoeg voor mij. Alleen het maakt me niet uit wat voor wonderen er allemaal gebeuren, alleen vind ik het twijfelachtig dat zo weinig christenen het besef hebben dat niets onmogelijk is als ze maar geloven. Dat besef vind je vaker bij de oosterse godsdiensten dan bij het christendom.

Maar weetje geloof is geen garantie dat gebeurt. Het gaat erom dat wij geloven dat God een wonder kan doen zodat als Hij dat wil Hij het ook daadwerkelijk kan doen...

Marcus 11:23: "Want voorwaar zeg Ik u, dat, zo wie tot dezen berg zal zeggen: Word opgeheven en in de zee geworpen; en niet zal twijfelen in zijn hart, maar zal geloven, dat hetgeen hij zegt, geschieden zal, het zal hem geworden, zo wat hij zegt." Hier wordt wel degelijk gesproken over een garantie hoor.

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 24 jun 2005 23:24

Collateral schreef:
Mapleleaf schreef:Ik baseer mij op Gods woord. Die is door God zelf ingegeven. Daarmee baseer ik mij niet op wat Jezus alleen zegt of wat Paulus geschreven heeft, maar op het woord van de drie-enige God!

Jezus zegt A en Paulus B, en jij gelooft ze alle twee. Prima, maar ik acht hetgeen Jezus heeft gezegd belangrijker.
[/qoute]

Dus lees jij Gods woord selectief en valt er weinig te discussieren omdat jouw basis totaal anders is als die van mij.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 24 jun 2005 23:27

Mapleleaf schreef:
Collateral schreef:

Jij geeft aan niet te zien dat er bergen verzet worden onder degenen die geloven.

Hoe bedoel je?

Denk je dat zij het niet zouden kunnen met dat geloof.

Wie?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 24 jun 2005 23:33

Bergen verzetten met het geloof ter grootte van een mosterdzaadje... Ik wou dat dat letterlijk zo was. Ik fiets zo af en toe naar m'n werk en dan ligt daar precies halverwege een nogal vervelende hobbel....

Tja, bergen verzetten. Lezen we ook maar ergens in de bijbel dat de discipelen dat daadwerkelijk gedaan hebben? Ik kan me vergissen, maar volgens mij wordt daar nergens melding van gemaakt. Toch geloofden de discipelen Jezus op Zijn woord. Ze stierven zelfs de martelaarsdood voor Hem. Als ze Collaterals criteria gehanteerd hadden zouden ze nooit zover zijn gekomen....

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Collateral

Berichtdoor Collateral » 24 jun 2005 23:36

Mapleleaf schreef:
Collateral schreef:

[/qoute]
Dus lees jij Gods woord selectief en valt er weinig te discussieren omdat jouw basis totaal anders is als die van mij.

Jij veronachtzaamt kennelijk wat Jezus zegt en leest dus de bijbel ook selectief.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 24 jun 2005 23:44

Klaas schreef:Bergen verzetten met het geloof ter grootte van een mosterdzaadje... Ik wou dat dat letterlijk zo was. Ik fiets zo af en toe naar m'n werk en dan ligt daar precies halverwege een nogal vervelende hobbel....

"Niets is u onmogelijk," zei Jezus.

Tja, bergen verzetten. Lezen we ook maar ergens in de bijbel dat de discipelen dat daadwerkelijk gedaan hebben?

Niet dat ik weet. Je moet natuurlijk wel uitkijken met het bergje verzetten, dat je niet per ongeluk de berg op een groepje mensen zet, of op een huis.

Petrus schijnt overigens wel daadwerkelijk over het water te hebben gelopen. Dat vind ik eigenlijk ook wel een mosterdzaadje waard. ;)

Ik kan me vergissen, maar volgens mij wordt daar nergens melding van gemaakt. Toch geloofden de discipelen Jezus op Zijn woord. Ze stierven zelfs de martelaarsdood voor Hem. Als ze Collaterals criteria gehanteerd hadden zouden ze nooit zover zijn gekomen....

De marteldood sterven lijkt me wel iets 'makkelijker' dan het verzetten van bergen. Verder moet je misschien maar eens lezen hoeveel Jezus heeft gezucht om de ongelovigheid van zijn volgelingen...

gurl
Mineur
Mineur

Berichtdoor gurl » 25 jun 2005 00:28

Collateral schreef:
gurl schreef:
Er staat nog altijd 'want een ieder die in Hem gelooft zal eeuwig leven hebben.' Dat is dus het enige wat je hoeft te doen om gered te worden...

Het is natuurlijk maar de vraag of 'het geloof' waar Jezus het over heeft hetzelfde is als 'geloven in Jezus'. Ik zeg i.i.g. niet dat iemand die het eerstgenoemde geloof niet heeft verloren zal gaan. Ik geloof überhaupt niet dat mensen verloren gaan, maar dat terzijde.

Ik denk zeker niet dat dat hetzelfde is. Er zit een groot verschil tussen geloev in Jezus en geloven dat God door jou heen wonderen kan doen dat is het hele punt.

Oké. Mijn punt is dus dat het nogal jammer is dat het christendom doorgaans geregeerd wordt door dogma's i.p.v. het 'mosterdzaadgeloof'.

Dat is idd jammer ja...

Bovendien komen de wonderen nog altijd van God, je kan niet verwachten van christenen dat ze wonderen doen om te bewijzen dat ze geloven ofzo.

Het gaat er niet om dat ze het doen, maar dat ze het kunnen. Als ze een geloof hebben als een mosterdzaadje, dan kunnen ze het, zo vertelt Jezus in Mattheüs 17. Kunnen ze het niet, dan is hun geloof dus nog onbeduidender dan een mosterdzaadje.

Niemand 'kan' wonderen doen. Je moet geloven dat God door jou heen wonderen kan doen zodat Hij dat ook kan doen....

"Niets zal u onmogelijk zijn," zei Jezus. Of God het doet of de mens zelf (ik denk allebei tegelijk) doet niet echt ter zake denk ik.

Natuurlijk doet dat terzake. Zonder God is de mens namelijk tot niets goeds in staat. Alle eer moet naar God gaan, dat is de lol van wonderen.

Haha. Gaat alle eer dan niet naar God als de mens iets verwezenlijkt? Wie heeft nou eenmaal de mens gemaakt? :) (En uit Wie, door Wie en tot Wie zijn alle dingen?)[/quote]

Tja dat hangt ervan af aan wie de mens de eer geeft he...
stomp niet af, blijf slijpen

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 25 jun 2005 08:15

Laten we het nu even niet over de bijbelvisie van Collateral gaan hebben, hij heeft nl. wel een soort van punt. Jezus zegt dat we bij het geloof van een mosterdzaadje bergen kunnen verplaatsen. blijkt dat we geen bergen kunnen verplaatsen, kunnen er dus twee dingen aan de hand zijn: of Jezus had geen gelijk, of ons geloof is kleiner dan een mosterdzaadje.

overigens, laten we ons niet blindstaren op het feit dat er nergens bergen verplaatst worden, stel dat mijn geloof daar groot genoeg voor zou zijn, zou ik daar toch totaal geen behoefte aan hebben, maar voor het verplaatsen van bergen kun je ook heel andere dingen invullen, laten we het even over lopen op water betrekken. dat is wel ooit gedaan, en wel door Petrus. als mijn geloof dus zo groot is als een mosterdzaad, kan ik dus op water lopen.

nu weet ik dat er diverse christenen zijn die dat vast geloven dat zij indien nodig ook over water kunnen lopen, maar in nederland ben ik er weinig tegengekomen. waar ligt dit aan?
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Bharat

Berichtdoor Bharat » 25 jun 2005 12:39

Misschien had Jezus wel inspiratite op gedaan van Krishna:

http://www.srimadbhagavatam.org/images/ ... rdhana.jpg

(19) Na zich aldus te hebben uitgelaten pakte Hij, Vishnu, met één hand [Zijn linker] de heuvel Govardhana op en hield Hij hem net zo makkelijk omhoog als een kind een paddestoel. (20) De Allerhoogste Heer zei toen tegen de gopa's: 'O moeder, o vader, o bewoners van Vraja, ga zoals je wilt, alsjeblieft met jullie koeien in de vrije ruimte beneden deze heuvel. (21) Jullie hoeven er niet bang voor te zijn dat door de regen en de wind de berg van Mijn hand zou vallen; jullie zijn bang genoeg geweest en om jullie daarvan te verlossen heb Ik voor jullie om die reden hierin

Leef in Liefde

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 25 jun 2005 15:37

Misschien bedoelde Jezus met geloof wel doorzettingsvermogen... 8)

Graven maar...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Terug naar “Archief”