ark van noach II

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

tjeerdo
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tjeerdo » 12 jun 2005 18:59

Rock-G schreef:
Overigens geloof ik niet dat de gehele wereld onder water heeft gestaan. Kijk,de zondvloed is nou eenmaal een feit, in elke religie wordt er van gesproken, en er zijn ook bewijzen gevonden (schelpen op bergen etc.)

Sommige bergen waren vroeger een onderdeel van de zeebodem. Bijvoorbeeld de Himalaya. Door het botsen van India (dat vroeger een apart continent was). Zijn dikke pakketten sedimentgesteenten als zand- en kalksteen van beneden zeeniveau kilometers omhoog gestuwd.

Maar waarom zou bijvoorbeeld Zuid Amerika onder water hebben gestaan gezien de reden daarvoor in de bijbel : daar woonden toch nog helemaal geen mensen? Aan de andere kant verklaart dat wel de splitsing van de continenten..

In welk opzicht verklaard de zondvloed de plaattectoniek. En waarom is er nog steeds beweging tussen de diverse platen. Misschien helpt het als je de theorie van Wegener even spelt.

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 12 jun 2005 19:03

Wel Tjeerdo vriend ik stelde het ook niet als feiten,ik vroeg het me af. Ik kan me zo voorstellen als er een onmetelijke massa water op een continent komt te staan dat het dan de neiging krijgt uit elkaar te schuiven.
Je moet dus of dit aannemen,of de veronderstelling dat de wereld al miljarden jaren oud is,aangezien de continenten hedendaags nog maar 1 cm per jaar uit elkaar drijven...

Bharat

Berichtdoor Bharat » 12 jun 2005 20:07

Het verhaal is in meerdere culturen bekend.

The Flood

Moses' burial is thought by the locals to have occurred in Kashmir in that defined region that we discussed earlier in connection with Mount Nebo. And Solomon's Temple is said to have been built there. P. 49: "Kashmir is still known among the local Muslim population as Bagh-i-Suleiman, the 'Garden of Solomon'."

As for the Flood, since more than 250 versions of it have been recorded worldwide - indicating a common human ancestry (which is supported genetically, via mitachondrial DNA) - it is to be expected that India would also have its own version. Indeed it is given in the Vedas (the Indian equivalent of the Old Testament). Thus Kersten (p. 52):

The gods had decided to cleanse the world with an enormous flood, but Manu, the great seer and sage, was to be exempted in order to preserve the human race. The god Vishnu thereupon took on an earthly incarnation for the first time as an avatar, in the form of the fish Matsya, and revealed himself to Manu on the bank of a river. The fish warned Manu that the earth was soon to be submerged, and that everyone living on it would perish. He ordered the sage to build a ship to carry himself and his family, as well as the seven great Rishis (seers), the seed of every plant, and one pair of each kind of animal. And he was also to take the Vedas, to ensure that the sacred texts were preserved.

Just as the construction of the ship was completed, the great rains began, the rivers burst their banks, and Vishnu as the fish positioned himself at the prow of the boat, his horn above the water. Manu fastened a rope to the horn, and the fish pulled the ship safely through the raging elements until they found shelter on the peaks of the Himalayan mountains (cf Genesis 6-Cool. The Vedic Flood lasted 40 days - a duration that coincides exactly with that described in the account of the Flood in Genesis.

The Indian account distinguishes between the hero's family and seven sages; whereas according to the Genesis account, Noah's saved family members numbered seven (with Noah being the eighth).

The Indian hero takes on board also the sacred Vedic texts; just as Jewish tradition has it that Noah took on board the Ark the sacred records of his ancestors (toledot).

In one account of the Flood in Polynesia "the hero is", according to Kersten (p. 52), "even called Noa".

http://www.specialtyinterests.net/lost_ ... ns.html#tf

Leef in Liefde

tjeerdo
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tjeerdo » 12 jun 2005 20:40

Rock-G schreef:Wel Tjeerdo vriend ik stelde het ook niet als feiten,ik vroeg het me af. Ik kan me zo voorstellen als er een onmetelijke massa water op een continent komt te staan dat het dan de neiging krijgt uit elkaar te schuiven.
Je moet dus of dit aannemen,of de veronderstelling dat de wereld al miljarden jaren oud is,aangezien de continenten hedendaags nog maar 1 cm per jaar uit elkaar drijven...

Wel Rock-G vriend, ik neem de veronderstelling maar aan dat de aarde miljarden jaren oud is. En hydroplaat-theorieen zijn leuk maar leveren nogal wat bezwaren op. Beetje geneuzel over hoek-discordanties en noncorformiteiten (gaap), zoutafzettingen, ringpatronen etc.

Ik zie een aardkorst, die als een harde schil de aarde omgeeft. Die niet een geheel vormt maar uit verschillende brokstukken bestaat. En deze zijn constant in beweging en botsen lekker tegen elkaar aan.

Aardbevingen, vulkanisme, gebergtevorming, oceanische ruggen, continentverschuivingen zien we hier in terug komen.

En dat continenten verschuiven. Ik neem aan dat dat voor iedereen wel duidelijk is.

Groeten,

Tjeerdo.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 jun 2005 20:54

Rock-G schreef:Nu is mijn bijbelkennis niet meer wat het geweest is maar Job leefde toch ná de zondvloed? En hij is toch wel eens een dino tegengekomen? (staat iets van een draak of iets dergelijks)

Maar dieren evolueren nou eenmaal, net als mensen. Alle soorten dieren die wij kennen zullen dus echt niet in die ark gezeten hebben,mócht het waar zijn dat die ark er ooit was.

Zie jij nog wel eens een aap mens worden dan? Andersom gebeurt vaak, dat geef ik toe.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 12 jun 2005 22:16

jas schreef:
Rock-G schreef:Nu is mijn bijbelkennis niet meer wat het geweest is maar Job leefde toch ná de zondvloed? En hij is toch wel eens een dino tegengekomen? (staat iets van een draak of iets dergelijks)

Maar dieren evolueren nou eenmaal, net als mensen. Alle soorten dieren die wij kennen zullen dus echt niet in die ark gezeten hebben,mócht het waar zijn dat die ark er ooit was.

Zie jij nog wel eens een aap mens worden dan? Andersom gebeurt vaak, dat geef ik toe.

Als het wel gebeurde wil ik me wel gaan verdiepen in de evoluatie....anders niet!

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 12 jun 2005 22:26

jas schreef:

Dat is dé standaard reactie van iemand die evolutie wil ontkennen,en ik kan er nix aan doen maar ik blijf em dom vinden. Blanken hebben een relatief lange neus, en 'stijl' haar, waarom? Omdat blanken vaak in de koudere gebieden wonen (Europa bijvoorbeeld) Negers daarentegen hebben een korte neus,kroeshaar, waarom? Omdat de warmte op die manier je lichaam sneller verlaat..Olifanten kregen in onze gebieden haar,omdat het hier kouder was (we zijn ze toen Mammoeten gaan noemen<--- Dat is allemaal evolutie Jas! wees niet zo'n hokjesdenker!!
De natuur past zichzelf aan, dat ís evolutie. Dat een aap (sorry ik vind em nu nog dommer als daarnet) geen mens wordt komt door het feit dat evolutie niet in 1 mensenleven gaat. Wie weet zijn apen nu slimmer dan 500 jaar geleden..mensen zijn ook slimmer geworden. Nu zeg ik overigens niet dat ik geloof dat wij per sé van de aap af moeten stammen,maar ik heb het nu even hélemaal gehadmet die misselijkmakende opmerking van 'waarom worden apen nu geen mensen meer ' ..Dat toont echt iemands domheid/ complete uitsluiting van elk feit, of,zoals de Engelsen het zeggen ' complete ignorance' .

tjeerdo
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tjeerdo » 13 jun 2005 09:56

Rock-G schreef:. Nu zeg ik overigens niet dat ik geloof dat wij per sé van de aap af moeten stammen,maar ik heb het nu even hélemaal gehadmet die misselijkmakende opmerking van 'waarom worden apen nu geen mensen meer ' ..Dat toont echt iemands domheid/ complete uitsluiting van elk feit, of,zoals de Engelsen het zeggen ' complete ignorance' .

Zolang mensen zich niet echt verdiepen in evolutie. Blijven er personen rondlopen die dit soort argumenten gebruiken om hun eigen kennisgebrek daarmee te bedekken.

De chimpansee is onze neef volgens de fylogenetica. Misschien een reden te meer om hem goed te beschermen. En waarschijnlijk stammen wij af van lemurachtige primaten zoals de Adapis en Notharctus, en dan moeten we toch een flinke stap terug gaan en dan komen we terecht in het eoceen. En dan duurt het nog een lange periode voor de proconsul in beeld komt.

Nog even terug naar het zondvloedverhaal zoals bekend in Mesopotamie. Het oudste verhaal stond vol met godenkritiek en de bijbelschrijvers van de bijbel en Koran hebben het verhaal later bewerkt tot een verhaal waarin de kritiek de mensen geldt.

In de Sura 71: 5-7 komt dit scherp naar voren.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 13 jun 2005 10:08

Rock-G schreef:maar ik blijf em dom vinden.

sorry ik vind em nu nog dommer als daarnet

Wie weet zijn apen nu slimmer dan 500 jaar geleden..mensen zijn ook slimmer geworden.

Bij sommige mens gaat het kennelijk dus veel sneller ... binnen 10 seconden.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

General
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Re: ark van noach II

Berichtdoor General » 13 jun 2005 11:42

pol schreef:Net even over de ark van Noach. Ik geloof dat hij heeft bestaan. Maar nog ff 2 vragen hierover. Vissen en andere waterdieren hoeven m.i. niet in de ark, er was buiten water genoeg. En hoe zit het met al die dynosaurussen en vergelijkbare dieren. Zijn die tijdens de zondvloed uitgestorven?

De Ark heeft echt bestaan!!!
Niet alle dieren gingen in de ark, dus dino's kunnen gewoon uitgestorven zijn tijdens de zondvloed.

Gen 7: 1-4
Daarna zeide de HEERE tot Noach: Ga gij, en uw ganse huis1) in de ark; want u heb Ik gezien rechtvaardig voor Mijn2) aangezicht in dit geslacht.3)
2 Van alle rein vee4) zult gij tot u nemen zeven en zeven,5) het mannetje en zijn wijfje; maar van het vee, dat niet rein is, twee, het mannetje en zijn wijfje.
3 Ook van het gevogelte6) des hemels zeven en zeven, het mannetje en het wijfje, om zaad levend te houden op de ganse aarde.7)

Gen 7: 21-24
21 En alle vlees, dat zich op de aarde roerde, gaf den geest,34) van het gevogelte, en van het vee, en van het wild gedierte, en van al het kruipend gedierte, dat op de aarde kroop, en alle mens.
22 Al35) wat een adem des geestes des levens in zijn neusgaten had, van alles wat op het droge was,36) is gestorven.
23 Alzo werd verdelgd al wat bestond, dat op den aardbodem37) was, van den mens aan tot het vee, tot het kruipend gedierte, en tot het gevogelte des hemels, en zij werden verdelgd van de aarde; doch Noach alleen bleef over, en wat met hem in de ark was.
24 En de wateren hadden de overhand boven de aarde, honderd en vijftig dagen.38)
Faith is daring the soul to go beyond what eyes can see.
Afbeelding

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 13 jun 2005 13:48

Maja de Bij schreef:
Rock-G schreef:maar ik blijf em dom vinden.

sorry ik vind em nu nog dommer als daarnet

Wie weet zijn apen nu slimmer dan 500 jaar geleden..mensen zijn ook slimmer geworden.

Bij sommige mens gaat het kennelijk dus veel sneller ... binnen 10 seconden.

Ik zat me flink te ergeren aan die opmerking omdat ik em al talloze keren gehoord heb, en tijdens het schrijven van mijn post werd het steeds erger.
Jouw redenering raakt niet echt kant of wal. Dat ik iets dom vind zegt niet dat ik zelf slimmer wordt... :? En echt inhoudelijk ga je ook niet op m'n punten in..of vind je dat te riskant?

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 13 jun 2005 14:14

Rock-G schreef:En echt inhoudelijk ga je ook niet op m'n punten in..of vind je dat te riskant?

Nee, ik weet er gewoon te weinig van. Het viel me alleen op dat je opeens zo fanatiek werd in je posting. Dat lijkt me niet nodig voor iemand die zeker is van z'n gelijk.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Rock-G

Berichtdoor Rock-G » 13 jun 2005 14:16

Hmm...dus...als je zeker bent van je gelijk mag je niet 'fanatiek' worden..tja,das ook een benadering. :?

Rene Z

Berichtdoor Rene Z » 13 jun 2005 15:58

Graag even laten zien waar onze voorouders gebleven zijn. (er moeten immers miljoenen skeletten en fossielen van tussenvormen gevonden zijn) En nu niet zoals iemand anders al deed met een gekunstelde compilatie van schedels aankomen, maar gewoon complete skeletten. (zijn er immers genoeg van in al die miljaaaarden jaren) O ja doe gelijk ook wat van de paarden, leeuwen enz......

Nathanael

Berichtdoor Nathanael » 13 jun 2005 17:25

heiden schreef:sjongejonge, dat jullie hier nog steeds mee bezig zijn zeg. Je hoeft geen wiskundige te zijn om te snappen dat je nooit, maar dan ook nooit, alle diersoorten in zo'n klein bakkie kan krijgen.
Dat kan dus wel, als je maar niet de wetenschappelijke definitie van soort aanhoudt. Men komt dan op veel lagere aantallen dieren uit. Daarnaast kan het zijn geweest dat de dieren jong waren en dus relatief klein waren. Tja, er zijn mensen die dat uitrekenen!

Wij mensen zijn nieuwsgiering naar de oplossing op dit soort vragen. Maar ongeacht of er antwoord is, blijf ik er op vertrouwen dat het waar is wat Jezus zei, dat de schrift niet gebroken kan worden. Dus ook het zondvloed verhaal niet. Alleen het kan wel lastig zijn om te weten wat het betekend in onze 21e eeuwse (wetenschappelijke) termen.

Terug naar “Archief”