Op het moment dat de boot vol met nieuwe Ibiza Cupra’s richting de Rotterdamse
haven vaart stelt Seat de Ibiza FR voor. Met dezelfde aandrijflijn als het topmodel en
een vermogen van 150 pk is de FR net geen Cupra.
Zoals in de inleiding al is genoemd bevat de Seat Ibiza FR de 1.4 liter TSI-motor die ook
in de Cupra hangt. Bij de FR is ‘ie goed voor 150 pk en worden de verzetten gewisseld
door een automatische zeventraps DSG-bak. Ook afkomstig uit de Ibiza Cupra.
Standaard beschikt de Cupra over een elektronisch differentieel genaamd XDS en ook
bij de FR hoeft hiervoor niet bijbetaald te worden. Acceleratiewaarden maakt Seat helaas
niet bekend, maar aan de specificaties te zien zal de Ibiza FR niet veel trager zijn dan
de 7,5 seconden die de Cupra over de sprint naar 100 km/h doet. De topsnelheid zal
rond de 215 km/h liggen. We vragen ons af waarom we eigenlijk nog een Ibiza Cupra moeten kopen?
Optisch bijna gelijk
Ook optisch verschillen de Ibiza FR en Cupra nauwelijks van elkaar. De bumperpartij is
afwijkend en we zien FR-logo´s in plaats van Cupra-emblemen, maar men zal twee keer
moeten kijken om te beoordelen met welke uitvoering je nu eigenlijk te maken hebt.
De spiegelkappen en de uitmonding van het uitlaatsysteem zijn de grootste herkenningspunten.
De kappen van de Cupra zijn namelijk in het zwart uitgevoerd, terwijl die van de FR in een
zilverlook zijn gespoten. Binnenin zijn het met name de sportstoelen die het verschil tussenbeide maakt.
Standaarduitrusting
Seat rust de Ibiza FR standaard uit met onder meer ESP, TCS + EBA, ABS, Hill Hold Control,
een bandenspanning- controlesysteem, meerdere airbags, cruise control, climate control,
een radio/CD-speler met MP3-ondersteuning en zes speakers, sportveren en meedraaiende mistlampen.



