Koken, bakken, etc.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 18 apr 2008 17:35

Ghe..gisteren heb ik voor vriendlief Indies gekookt en die vroot zijn vingers er bijna bij op. Hij kwam al binnen met een ''Zoóóó, ruikt goed!'' Toen stiekem even proeven: ''Hmmmmmmmmmmmmmmmmjammie!''. Ik kwam volgens hem door de keuring 8)

Ik vond het zelf ook wel erg goed gelukt en superlekker :)

Het recept (als je van zoet/pittig houdt):

http://www.smulweb.nl/1143586/koken/rec ... rige-tauge

Helemaal niet moeilijk, het smaakt naar satésaus, maar net even iets anders :yum:

Galateia, succes, je kunt het best! :wink:

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 18 apr 2008 17:48

Whaha Galateia, je kan het best! Je denkt van niet, maar je kunt altijd meer dan je zelf denkt! :D

*Annette*
Majoor
Majoor

Berichtdoor *Annette* » 18 apr 2008 18:18

Memmem schreef:Annette, je kan de temperatuur ook langzaam opvoeren. Je krijgt dan geen hoge en gespleten rug en de cake is wel in de normale tijd gaar.

Owke dat kan natuurlijk ook, meestal zet ik nu de oven op 120 a 125 graden en ik haal hem eruit als die mooi van kleur is en gaar is. Zo gaat die goed, dus achja dan maar wat langer in de oven :P. Als die maar lekker is :lol:.

rosalie83 schreef:Als een cake aan de bovenkant gebarsten is, vind ik dat er juist altijd zo heerlijk zelfgebakken uitzien! :)

Tuurlijk dan ziet ie er heerlijk zelfgebakken uit. Tis dus ook helemaal niet erg als die openbarst. Alleen eerder hadden we er zo'n dikke open gebarste rug op, doordat het gewoon tesnel ging. In het midden was die een keer dikker als de zijkant. DIe hoefde je dan niet te gebruiken als je visite kreeg 8).

@ Galateia; Hoe vond je man de cakjes? Lekker toch grote stukken chocolade erin :lol: Gaat je vast lukken het koken! Succes alvast!
Wat de toekomst brengen moge........

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 18 apr 2008 18:39

Ben gevulde eieren aan het maken voor de bewoners, maar er is niet zoveel in huis. Dus het wordt wat improviseren maar ze zullen er vast niet minder om smikkelen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 18 apr 2008 18:43

Gerdien B. schreef:Ben gevulde eieren aan het maken voor de bewoners, maar er is niet zoveel in huis. Dus het wordt wat improviseren maar ze zullen er vast niet minder om smikkelen.

Lekker! Dat hadden we trouwens ook nog wel in het topic van Laura kunnen zetten over typisch Hollandse lekkernijen. Volgens mij zijn gevulde eieren dat ook! Ik vind dat altijd zo lekker. En het grappige is: zelf heb ik het nog nooit gemaakt! Dat heb ik wel met meer standaard dingen, zoals bijvoorbeeld kwarktaart en mon chou-taart. Eigenlijk de simpele dingen, maar dat komt omdat ik altijd de niet-standaard dingen probeer. 'k Heb mezelf nu voorgenomen dat ik bij de eerstkomende verjaardag mon chou-taart en gevulde eieren ga maken :mrgreen: Hoe maak jij ze Gerdien B.?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 18 apr 2008 19:26

Ik maak ze eigenlijk alleen op het werk en daar moet ik het altijd doen met wat er op voorraad is. Soms bar weinig en soms wat meer.

Nu heb ik het gedaan met peper, mayonaise, ketchup en augurk. Hoeveelheden puur op de gok.

Het was eetbaar want ze zijn allemaal al op :mrgreen:
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 21 apr 2008 16:37

Mijn vader maakt eens in de zoveel tijd op zijn vrije maandag een enorme pan erwtensoep. Echt heerlijk!
Hij heeft me een enorme bak vol meegegeven. Dus ik hoef lekker niet te koken :) Stokbroodje met kruidenboter en een stuk rookworst erbij, hmmm
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 22 apr 2008 11:00

ooit heb ik es een eenvoudig recept met paksoi gemaakt. nu zag ik paksoi in de winkel en dacht: laat ik het es meenemen. Maar nu kan ik nergens dat recept meer vinden.

doe ik het met piepers of met rijst? en wat voor vlees? kon op internet niet echt wat vinden. zag wel iets van stampot staan maar daar moets die paksoi rauw in. is dat wat?

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 22 apr 2008 11:09

Mmm, paksoi is lekker! Ik kan je moeilijk specifieke raad geven, omdat ik paksoi altijd lekker vind; met aardappeltjes en rijst, rauw en gekookt, in een stamppot, met vlees, vis en iets vega's.
:D

Paar tips:
-Gekookte aardappels stampen, paksoi er rauw doorheen en gerulde gebakken gehakt of tofu erdoor, en bijvoorbeeld nog gebakken champignons of paprika, of kleine blokjes (komijne)kaas
-Rijst met blokjes kip, nasikruiden en gewokte paksoi
-Rauwe paksoi aanmaken met lekkere dressing, stukjes appel, mandarijn, zilveruitjes en cherrytomaatjes erdoor, en dan met gebakken aardappeltjes en een lekkere burger
:yum:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 22 apr 2008 12:06

paksoi hoort in Thaise nasi, met zo'n pakje van Conimex. Daar zit marinade in (voor kip of tofu) en kruiden. Je moet er dan zelf paksoi, rijst, kip/tofu en nog iets, paprika? bij kopen. 't Staat allemaal op het pakje ;)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 22 apr 2008 13:18

*Annet* schreef:ooit heb ik es een eenvoudig recept met paksoi gemaakt. nu zag ik paksoi in de winkel en dacht: laat ik het es meenemen. Maar nu kan ik nergens dat recept meer vinden.

doe ik het met piepers of met rijst? en wat voor vlees? kon op internet niet echt wat vinden. zag wel iets van stampot staan maar daar moets die paksoi rauw in. is dat wat?

Ik zou het met brandmelders doen, die piepen erg goed.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 22 apr 2008 14:53

ik heb bowl voor de mensen gemaakt :) met hulp van mijn collega (omdat ik nogal wat onzeker ben dat het fout gaat/ niet lekker smaakt)

vraag me niet naar de hoeveelheden maar zo zag het er bij ons uit:
- druivensap
- sinaasappelsap
- suiker (voor een pan wel 30cc denk ik...)
- stukjes banaan, appel, kiwi en kersen :)

ze vonden het heeeeerlijk! :mrgreen:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 22 apr 2008 20:10

kwebbel schreef:ik heb bowl voor de mensen gemaakt :) met hulp van mijn collega (omdat ik nogal wat onzeker ben dat het fout gaat/ niet lekker smaakt)

vraag me niet naar de hoeveelheden maar zo zag het er bij ons uit:
- druivensap
- sinaasappelsap
- suiker (voor een pan wel 30cc denk ik...)
- stukjes banaan, appel, kiwi en kersen :)

ze vonden het heeeeerlijk! :mrgreen:

bowl dus van verse vruchten, klinkt goed!

mamavansophie
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor mamavansophie » 22 apr 2008 21:17

ohhh dit vind ik een leuke topic :mrgreen:
ik ben ook helemaal verslaafd aan dingetjes koken en bakken. Maar met de nadruk op bakken van taarten en hapjes etc.
Koken doet mijn man bijna altijd, want dat vindt hij weer superleuk (niet dat ik er een hekel aan heb, maar hij is me gewoon altijd voor :wink: ).

heb van t weekend nog een kruidkoek gebakken. Het liefst zou ik heel vaak een lekkere taart maken of zo maar ja dat is weer zo slecht voor de lijn helaas :roll:
-----------mamavansophie-------------denkt na over een nieuw onderschrift------------

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 22 apr 2008 21:42

niets is zo lekker als zondags uit de kerk wat lekkers bij de koffie. Geen saai koekje ofzooooooow. :mrgreen:

Terug naar “Archief”