Vervangingstheologie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal

Re: Vervangingstheologie

Berichtdoor Boerin » 19 okt 2014 13:02

Amerika is toen begonnen omdat de Joden met een bloedmanenreeks uit Spanje werden verdreven. Zoek het echte Israrl onder de christenen? Welke? Die ook Joods zijn? Die gaan wel terug naar Israel lijkt me, maar of christenen uit de heidenen allemaal naar Israel gaan? Ik heb er niks mee, vind het wel prima hierzo en ben vast niet de enige. Die profetie van de dorre doodsbeenderen slaat op de christenen? Volslagen logisch ja. Die synagoge des satans wie dat ook wezen mogen komen ook tot bekering staat er.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 okt 2014 14:03

Het benieuwd mij wie de piloot wordt van het vliegtuig dat alle joden overal ter wereld bijeen zal vergaderen.

Of copiloot?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 19 okt 2014 14:43

Meestal werkt de Heer door Zijn Lichaam.
http://www.ifcj.org/site/PageNavigator/ ... _of_eagles
Zach91

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 okt 2014 14:53

Hartverwarmende verhalen hoor daar niet van, maar op vleugels van een adelaar? Volgens de joodse wet is een adelaar een onreine vogel, hoe zit dat dan?

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 19 okt 2014 15:27

mohamed schreef:Hartverwarmende verhalen hoor daar niet van, maar op vleugels van een adelaar? Volgens de joodse wet is een adelaar een onreine vogel, hoe zit dat dan?

Ze vreten het vliegtuig niet op immers.
Zach91

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 okt 2014 16:54

mohamed schreef:Hartverwarmende verhalen hoor daar niet van, maar op vleugels van een adelaar? Volgens de joodse wet is een adelaar een onreine vogel, hoe zit dat dan?

Boerin schreef:Ze vreten het vliegtuig niet op immers.

Nee, maar je begrijpt toch de symboliek er wel achter? Ze vraten de heidenen ook niet op en daar mochten ze niet mee omgaan. Op deze manier willen ze niet de geschiedenis ingaan lijkt me, bevrijd door een onreine vogel.

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 19 okt 2014 17:51

mohamed schreef:
Nee, maar je begrijpt toch de symboliek er wel achter? Ze vraten de heidenen ook niet op en daar mochten ze niet mee omgaan. Op deze manier willen ze niet de geschiedenis ingaan lijkt me, bevrijd door een onreine vogel.

Ach die organisatie heet gewoon zo. Kennelijk zijn ze gewoon blij dat ze wegkunnen.
Zach91

mohamed

Berichtdoor mohamed » 19 okt 2014 17:59

mohamed schreef:

Boerin schreef:Ach die organisatie heet gewoon zo. Kennelijk zijn ze gewoon blij dat ze wegkunnen.

Ja, of het is omdat ze zich niet meer identificeren met het oude Israël. Dat de onreine vogel een hint is voor de oplettende lezer.

ereunao

Berichtdoor ereunao » 20 okt 2014 08:24

Geachte forummers.
Ditmaal wil ik i.p.v. met een citaat op een geselecteerde posting in te gaan liever enige evoluerende opmerkingen plaatsen. Maar vooraf nog dit: Ik heb gezien dat mijn laatste posting hoger op de site staat dan eerder geposte berichten. Nu meen ik wel te begrijpen hoe dat komt en dan is het mijn eigen schuld. Maar omdat dit bericht toch wel noties bevat die m.i. cruciaal zijn in deze discussie verzoek ik jullie wat verder omhoog te scrollen naar mijn bericht van za okt 18, 2014 7:45 pm
……
Maar thans wens ik wat dieper in te gaan op de eeuwenlange lijdensweg van Israël waarin het het spiegelbeeld van zijn lijdende Messias vertoont. Want ik bespeur onder de christenen en ook op dit forum de neiging dit diepe geheimenis met de vrienden van Job af te doen met ‘eigen schuld, dikke bult’. En dan verwijst men steevast naar Matt.27:25. Maar zo simpel ligt het niet. Want in de eerste plaat heeft God dat bloed 40 jr later gewroken toen de Romeinen Jeruzalem belegerden en tenslotte in brand gestoken en verwoest hebben. Wie het verslag van Fl. Josephus van dit beleg leest rijzen de haren ten berge . Het werd zelfs zo erg dat de Romeinen hout tekort kwamen voor de duizenden Joden die in het gezicht van de stad gekruisigd werden. En vrouwen hebben hun kinderen geslacht en gebraden vanwege de honger. Dat had dus wel alles te maken met Matt.27. Maar de apostelen hebben nooit de verantwoordelijkheid voor de moord op de Messias bij het hele volk gelegd, maar altijd beperkt tot de inwoners van Jeruzalem. Zie Hand. 13:27. Want verreweg de meeste Joden leefden al eeuwenlang in de verstrooiing en hadden part noch deel aan deze zaak. Maar dit slechts als inleiding. Waar het mij vooral omgaat is dat hier slechts aandacht is voor het geen voor ogen is. Op grond van allerlei z.g.n. wetenschappelijke onderzoeken tracht men te bewijzen dat de hele religie van het Jodendom een vervloekte is Maar dat was in de tijd van Elia ook zo. Maar men vergeet dat God ondanks alle uiterlijke schijn net als onder het oude Israël de eeuwen door een overblijfsel heeft naar de verkiezing der genade. Rom.11:5. Dit zijn de Joden die het geloof der vaderen bewaard hebben en op dezelfde wijze als zij in de Messias geloofd hebben. Deze zijn alleen te herkennen aan de klacht en de lofprijzing, het ondanks al het lijden net als Job vasthouden aan hun God. Zie onder meer ps.44:12-27. Is dat niet een treffende beschrijving van het Israël Gods tot op de huidige dag?

Dat het daarin nooit kwam tot een aannemen van het christendom is te begrijpen, gezien de vijandschap en het nameloos lijden dat ze de eeuwen door van de zijde van de kerk ondervonden hebben. Bovendien moet een Jood wel bijzonder verlicht zijn om in de ‘chr. Christus’ die de kerk hen gepredikt heeft zijn Messias te herkennen. Luther zei in zijn tijd al dat hij, als hij een Jood was nog liever een varken dan een christen zou zijn. Hier ligt ook het geheimenis van Gods plan met Israël. Want als Israël destijds massaal het christendom had aangenomen zou de Koning straks geen volk Israël meer hebben om Zijn rijk mee op te richten, wat natuurlijk niet wegneemt dat de mens altijd zelf verantwoordelijk blijft voor zijn ongeloof
Maar,al is het dat de kerk in het lijden van Israël de houding van de vrienden van Job aanneemt, het verschil is wel dat die vrienden part noch deel hadden aan de rampen van Job. Maar dat kan de kerk helaas niet zeggen. Want er is hier wel gewezen op de vervolging van de christenen door de Joden, maar dat heeft niet langer dan 40 jr. geduurd. Maar de Joden hebben duizendmaal meer geleden onder de vervolgingen door de kerk! Toen de kerk door de bekering van keizer Constantijn in een machtspositie kwam heeft ze de Joden het kruis opgelegd dat zijzelf weigerde te dragen.
h.gr. ereunao

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 20 okt 2014 11:00

Boerin schreef:Amerika is toen begonnen omdat de Joden met een bloedmanenreeks uit Spanje werden verdreven.

Is dit een soort grap?
Lees eens iets over de 'pilgrims' en ook hoe belangrijk het Christelijk geloof was voor 'the founding fathers' . Zoals:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mayflower
http://www.pilgrimhallmuseum.org/mayflo ... t_text.htm
http://christianity.about.com/od/indepe ... athers.htm

"for the glory of God, and advancement of the Christian faith,"

Doe die Joodse bril eens af om mooie dingen te kunnen gaan zien in de Christelijke geschiedenis.

Zoek het echte Israrl onder de christenen? Welke? Die ook Joods zijn? Die gaan wel terug naar Israel lijkt me, maar of christenen uit de heidenen allemaal naar Israel gaan?

De meeste Israëlieten zijn niet Joods...

Ik heb er niks mee, vind het wel prima hierzo en ben vast niet de enige. Die profetie van de dorre doodsbeenderen slaat op de christenen? Volslagen logisch ja. Die synagoge des satans wie dat ook wezen mogen komen ook tot bekering staat er.

Er staat niet dat de hele synagoge van satan zich zal bekeren. Het gaat om enkelen en over bekering tot het Christelijke geloof wordt niet gesproken.

"Zie, Ik geef u enigen uit de synagoge van de satan, van hen die zeggen dat zij Joden zijn en het niet zijn, maar liegen. Zie, Ik zal maken dat zij komen en aan uw voeten aanbidden en erkennen dat Ik u liefheb." (Op 3:9)
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.
Who is this King of glory? The Lord Jesus strong and mighty!

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 20 okt 2014 11:37

ereunao schreef:Want verreweg de meeste Joden leefden al eeuwenlang in de verstrooiing en hadden part noch deel aan deze zaak.

Laten we de geschiedenis feiten wel helder weergeven. I.p.v. je te fixeren op 'de Joden' kun je beter kijken naar heel Israël waarvan het grootste gedeelte in de verstrooiing leefde in de tijd van Jezus op aarde. Ook van het huis van Juda waren niet allen teruggekeerd naar Judea.

Maar dit slechts als inleiding. Waar het mij vooral omgaat is dat hier slechts aandacht is voor het geen voor ogen is. Op grond van allerlei z.g.n. wetenschappelijke onderzoeken tracht men te bewijzen dat de hele religie van het Jodendom een vervloekte is Maar dat was in de tijd van Elia ook zo. Maar men vergeet dat God ondanks alle uiterlijke schijn net als onder het oude Israël de eeuwen door een overblijfsel heeft naar de verkiezing der genade. Rom.11:5. Dit zijn de Joden die het geloof der vaderen bewaard hebben en op dezelfde wijze als zij in de Messias geloofd hebben.

Beter is om te zeggen dat het overblijfsel van God onder het oude verbond het toenmalige verbond heeft gehouden. In het nieuwe verbond houdt Gods restant het,.. oude verbond? Nee natuurlijk niet, maar het nieuwe! Doe je dat niet dan verwerp je de Zoon die de enige weg is tot de Vader.

Deze zijn alleen te herkennen aan de klacht en de lofprijzing, het ondanks al het lijden net als Job vasthouden aan hun God. Zie onder meer ps.44:12-27. Is dat niet een treffende beschrijving van het Israël Gods tot op de huidige dag?

De meeste gelovige Joden volgen de talmoed op alle verschillende manieren die er zijn. Hetgeen jij beschrijft kan hoogstens nog zoiets zijn als dit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kara%C3%AFtisch_jodendom
Diegenen die de talmoed afwijzen en alleen de Tenach accepteren. Maar ook dit is zinloos als zij het Nieuwe Verbond niet geloven/volgen.

Dat het daarin nooit kwam tot een aannemen van het christendom is te begrijpen, gezien de vijandschap en het nameloos lijden dat ze de eeuwen door van de zijde van de kerk ondervonden hebben.

Dit vind ik dus een grote lastering, valse weergave van de feiten. Want diegenen die Jezus hebben gehaat en verworpen hebben dit te danken omdat ze vast bleven houden aan hun vervloekte valse leringen. Maar diegenen die zich bekeerd hebben zijn als Christenen bekend komen te staan. Zoek daarom het ware Israël onder de Christenen!

Want als Israël destijds massaal het christendom had aangenomen zou de Koning straks geen volk Israël meer hebben om Zijn rijk mee op te richten,

Wat een onzin. Alsof ze toen geen onderdeel van het Israëlische volk konden zijn als ze in Jezus Christus zouden gaan geloven. Hoezo van iets kwaads iets goeds willen maken...

wat natuurlijk niet wegneemt dat de mens altijd zelf verantwoordelijk blijft voor zijn ongeloof
Maar,al is het dat de kerk in het lijden van Israël de houding van de vrienden van Job aanneemt, het verschil is wel dat die vrienden part noch deel hadden aan de rampen van Job. Maar dat kan de kerk helaas niet zeggen. Want er is hier wel gewezen op de vervolging van de christenen door de Joden, maar dat heeft niet langer dan 40 jr. geduurd.

Dat zeg jij. Maar de Joden hebben veel invloed in de media en bankwezen en politiek en zelfs in de kerk. En die invloed wordt niet gebruikt om Jezus te prediken maar juist om hun wereldbeeld te promoten dat geheel anders is. Dat kun je rustig een moderne vorm van vervolging noemen.

Maar de Joden hebben duizendmaal meer geleden onder de vervolgingen door de kerk! Toen de kerk door de bekering van keizer Constantijn in een machtspositie kwam heeft ze de Joden het kruis opgelegd dat zijzelf weigerde te dragen.
h.gr. ereunao

De 'kerk/ rkk' heeft meerdere groepen vervolgd zoals juist ook de ware volgelingen van Jezus die ketters werden genoemd. Dat heeft die ketters er niet van weerhouden om toch voor Jezus te kiezen.

En om elke Christen verantwoordelijk te willen maken voor de wandaden van de rkk is net zoiets als Luther verantwoordelijk willen maken voor de wandaden van de nazi's.
Who is He, this King of kings? The Lord of the heavenly armies, He is the King of glory.

ereunao

Berichtdoor ereunao » 20 okt 2014 15:34

citaat:
Laten we de geschiedenis feiten wel helder weergeven. I.p.v. je te fixeren op 'de Joden' kun je beter kijken naar heel Israël waarvan het grootste gedeelte in de verstrooiing leefde in de tijd van Jezus op aarde. Ook van het huis van Juda waren niet allen teruggekeerd naar Judea.

Dit argument werkt als een boemerang; hier schiet je in je eigen voeten. Want dit bewijst juist wat ik gezegd heb dat de verantwoordelijkkheid voor de moord op de messias beperkt moet worden tot de inwoners van Jeruzalem zoals Paulus ook doet in Hand 13
Beter is om te zeggen dat het overblijfsel van God onder het oude verbond het toenmalige verbond heeft gehouden. In het nieuwe verbond houdt Gods restant het,.. oude verbond? Nee natuurlijk niet, maar het nieuwe! Doe je dat niet dan verwerp je de Zoon die de enige weg is tot de Vader.

Ook dit bewijst dat je je ‘Christelijke Bijbel door een ‘christelijke bril leest. Want je laat de profetie van een nieuw verbond in Jer.31 doorlopen in de kerkgeschiedenis en houdt geen rekening met het interval. Maar de profetie is altijd primair op Israël gericht; komst en wederkomst van de Messias worden in het profetisch perspectief in één blik samengevat en sluiten naadloos op elkaar aan, zie Zach.9:9 voor Zijn komst en vers 10 voor Zijn wederkomst. De profetische klok is dan ook stilgevallen toen Israël zijn Messias verwierp en in het jaar 70 als natie ophield te bestaan.Gedurende dit interval vergadert de Messias Zijn Gemeente. Pas als die vol is en opgenomen in het Vaderhuis gaat de klok weer lopen en wendt Hij zich opnieuw tot Israël. En als je Jer.31 met Hebr.10 vergelijkt zie je dat het N.V. voor de Gemeente niet dezelfde heilsperspctieven biedt als voor Israël. Want in Hebr.10 worden alleen de basale beloften van het N.V.de vergeving van de zonden en de gave van de H.Geest genoemd.Dit zijn beloften die zowel voor Israël als de kerk gelden. Zonder deze basale beloften kan trouwens geen enkel verbond bestaan
Maar in Jer. 31 en bij al de profeten staat het N.V. in de context van dan de landbelofte, de herbouw van stad en tempel, het herstel van de dynastie van David etc. Allemaal beloften uit het verbond met Abraham die alleen bij Israël passen en nooit op de kerk overgegaan zijn.
De meeste gelovige Joden volgen de talmoed op alle verschillende manieren die er zijn. Hetgeen jij beschrijft kan hoogstens nog zoiets zijn als dit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kara%C3%AFtisch_jodendom

Ja, en de chr. theologen schrijven dikke boeken over de cathechismus, promoveren op Op Luher, Calvijn, Voetius etc.. Maar bijna nooit op een bijbels onderwerp.
Diegenen die de talmoed afwijzen en alleen de Tenach accepteren. Maar ook dit is zinloos als zij het Nieuwe Verbond niet geloven/volgen.
Dit vind ik dus een grote lastering, valse weergave van de feiten. Want diegenen die Jezus hebben gehaat en verworpen hebben dit te danken omdat ze vast bleven houden aan hun vervloekte valse leringen. Maar diegenen die zich bekeerd hebben zijn als Christenen bekend komen te staan. Zoek daarom het ware Israël onder de Christenen!

Over het N.V. heb ik hierboven al iets gezegd en dat ware Israël onder de christenen zoeken is m.a.w. pure verv.-theorie!
Wat een onzin. Alsof ze toen geen onderdeel van het Israëlische volk konden zijn als ze in Jezus Christus zouden gaan geloven. Hoezo van iets kwaads iets goeds willen maken...

De Jood blijft ook na zijn bekering van nature een Jood, maar de kerk liet hun dat niet toe, als ze christen wilde worden moesten ze alles wat Joods was afzweren en beloven dat ze de sabbat niet meer zouden vieren en hun kinderen niet zouden besnijden etc.
Dat zeg jij. Maar de Joden hebben veel invloed in de media en bankwezen en politiek en zelfs in de kerk. En die invloed wordt niet gebruikt om Jezus te prediken maar juist om hun wereldbeeld te promoten dat geheel anders is. Dat kun je rustig een moderne vorm van vervolging noemen.

En wat die Joodse invloed betreft, dat ligt hoofdzakelijk op het terrein van de wereld, en heeft niets te maken met ons onderwerp. Wel vrees ik dat de leugenachtige propaganda van de Palestijnen in de media zijn doel bij jou niet gemist heeft. Wat jij hier poneert had ook door Ateek de woordvoerder van Sabeel gezegd kunnen zijn
De 'kerk/ rkk' heeft meerdere groepen vervolgd zoals juist ook de ware volgelingen van Jezus die ketters werden genoemd. Dat heeft die ketters er niet van weerhouden om toch voor Jezus te kiezen.

Jij wilt dus de verantwoordelijkheid voor de zonden van de kerk der eeuwen van je afschuiven en uitsluitend bij de RK kerk leggen .Maar wie in de erfenis der kerk treedt moet ook haar schuld aanvaarden .Dat hebben de profeten ook altijd gedaan als zij in hun gebeden de zonden van gans Israël beleden zie Dan 9 en Neh.1.Calvijn heeft altijd geweigerd om de R.K. kerk op een lijn te stellen met Turken en Joden. Hij zag in haar wel als een dwalende, maar niet als de valse kerk. Vandaar dat de doop van de RK kerk door de Reformatie als een wettige doop erkend werd.

Maar begrijp ik je intentie wel. Israël moet net als zijn Messias koste wat het kost in zijn graf gehouden worden. Want dit kan eenvoudig niet; het bijbels-historische Israël is voorgoed van de aardbodem verdwenen, dat zijn nu de christenen. Maar zelfs de bitterste vijanden van Israël hebben nooit de identiteit van Israël in twijfel getrokken. Zij claimen het bezit van het beloofde land met de bewering dat Abraham een moslim en Jezus een Palestijn was. En daarom is niet Izak, maar Ismaël de erfgenaam van Abraham. Maar de aanhangers van de verv-theorie werpen hier een rookgordijn op. Alsof de Joden niet de eeuwen door duidelijk herkenbaar zijn gebleven door de besnijdenis, de sabbat, de torarollen in hun synagogen en Joodse feesten die zij tot op de huidige dag onderhouden. En welke niet-Jood zou tot een volk gerekend willen worden dat zo gehaat, vervolgd en vermoord is als het Joodse? En zou God dan in de oorlogen die Israël sinds 1948 om zijn volksbestaan gevoerd heeft op bijna oud-testamentische wijze voor een volk van Pseudo-Joden gestreden hebben? Maar nu heeft Hij Zijn volk tot op de huidige dag tegen een 40-voudige overmacht in stand gehouden. In 1967 hieven zelfs de heidenen aan; ‘De Heer heeft hen iets groots gedaan’.Maar ja, dit kan eenvoudig niet waar zijn, Israël is opgegaan in het christendom en moet daarom in zijn graf gehouden worden. . h.gr: ereunao

Boerin
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boerin » 20 okt 2014 15:58

The Four Blood Moons of 1493–94 announced the Edict of Expulsion, which banished from Spain all Jewish people who, despite being tortured, refused to convert to Catholicism during the Spanish Inquisition. But their tears ended in triumph when Christopher Columbus found a haven for Jews around the world: America.
http://www.christianpost.com/news/is-ev ... 15-117957/

http://www.lamblion.com/enewsletter1/ne ... 40813.html
Zach91

ereunao

Berichtdoor ereunao » 21 okt 2014 11:21

Learsi:
Je vroeg mij om enkele citaten uit de Talmoed te geven

In de Talmoed wordt gezegd: ‘Drie daden houden de wereld in stand: Tora, eredienst en vriendschap’ (Misjna Pirké Avot 1.2). Let wel, Tora wordt als eerste genoemd. In de rabbijnse traditie geldt dat God meer liefde heeft voor studie van de Tora dan voor brandoffers,
De Talmoed benadrukt sterk de verplichting van de vader zijn kinderen te onderwijzen: ‘De vader is gehouden, in respect aan zijn zoon, hem te besnijden, ….hem de Tora te leren, een vrouw voor hem te nemen, en hem een vak te leren’
Jezus zegt:: ‘Zo gij dan uw gave zult op het altaar offeren en aldaar gedachtig wordt, dat uw broeder iets tegen u heeft, laat daar uw gave voor het altaar, en ga heen, verzoen u eerst met uw broeder en kom dan en offer uw gave’ (Mat. 5:23-24)
De Talmoed zegt: ‘Voor de overtredingen tussen God en de mens brengt de Grote Verzoendag verzoening teweeg, maar voor overtredingen tussen een mens en zijn naaste brengt de Grote Verzoendag alleen verzoening teweeg als hij zich verzoend heeft met zijn naaste’ (Misjna Yoma 8.9). De woorden van Jezus stemmen bijna volkomen overeen met wat hier wordt gezegd.
Jezus: Mat. 7:2: ‘Want met welk oordeel gij oordeelt, zult gij geoordeeld worden; en met welke maat gij meet, zal u weder gemeten worden.’ Hier heeft Jezus het over één van de meest belangrijke rabbijnse principes, het concept van middah ke-neged middah, ‘maat voor maat’.
Een beroemd bijbelonderzoeker, Julius Wellhausen, durfde zelfs te zeggen: Alles wat in de Bergrede staat, is terug te vinden in de Talmoed’. Dat hij niet zover bezijden de waarheid was blijkt uit het onderzoek dat de predikanten H.L. Strack en P. Billerbeck verrichten, en dat zij publiceerden in hun vijf delen tellend werk: Commentaar op het Nieuwe Testament vanuit Talmoed en Midrasj’ Op vijf bladzijden wordt de Bergrede afgedrukt, en daarna zijn er 309 bladzijden nodig om de parallellen en analogieën uit de rabbijnse bronnen weer te geven.
Het valt dus nogal mee met die ‘vervloekte religie van de Joden ' van mijn geachte opponent die lastert hetgeen hij niet weet. En dat past een christen niet. zie Jud. :10 ereunao

Jan
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Jan » 21 okt 2014 12:06

ereunao schreef:Dit argument werkt als een boemerang; hier schiet je in je eigen voeten. Want dit bewijst juist wat ik gezegd heb dat de verantwoordelijkkheid voor de moord op de messias beperkt moet worden tot de inwoners van Jeruzalem zoals Paulus ook doet in Hand 13

Het gaat mij dan ook niet om de verantwoordelijkheid voor de moord op Jezus. Je reageert op iets wat ik niet gezegd heb... dat constateer ik vaker in je betoog. Je plaatst me in een hoek waar ik niet in zit. Dus goed lezen en nadenken!
Constateer liever dat Israël toen al zoveel groter was dan de Judeeers en Galileeers etc. die in Judea en omstreken leefden.

Ook dit bewijst dat je je ‘Christelijke Bijbel door een ‘christelijke bril leest. Want je laat de profetie van een nieuw verbond in Jer.31 doorlopen in de kerkgeschiedenis en houdt geen rekening met het interval. Maar de profetie is altijd primair op Israël gericht; komst en wederkomst van de Messias worden in het profetisch perspectief in één blik samengevat en sluiten naadloos op elkaar aan, zie Zach.9:9 voor Zijn komst en vers 10 voor Zijn wederkomst. De profetische klok is dan ook stilgevallen toen Israël zijn Messias verwierp en in het jaar 70 als natie ophield te bestaan.Gedurende dit interval vergadert de Messias Zijn Gemeente. Pas als die vol is en opgenomen in het Vaderhuis gaat de klok weer lopen en wendt Hij zich opnieuw tot Israël. En als je Jer.31 met Hebr.10 vergelijkt zie je dat het N.V. voor de Gemeente niet dezelfde heilsperspctieven biedt als voor Israël. Want in Hebr.10 worden alleen de basale beloften van het N.V.de vergeving van de zonden en de gave van de H.Geest genoemd.Dit zijn beloften die zowel voor Israël als de kerk gelden. Zonder deze basale beloften kan trouwens geen enkel verbond bestaan
Maar in Jer. 31 en bij al de profeten staat het N.V. in de context van dan de landbelofte, de herbouw van stad en tempel, het herstel van de dynastie van David etc. Allemaal beloften uit het verbond met Abraham die alleen bij Israël passen en nooit op de kerk overgegaan zijn.

Ook hier blijf je maar argumenteren tegen een stelling die ik niet inneem. Ik maak geen scheiding tussen Israël en Christenen. Dat doe jij door steeds over 'de kerk' en 'Israël' te spreken. Ik vervang niets en maak geen scheiding. Het enige wat ik zeg is dat het ware Israël onder de volgelingen van Jezus gevonden moet worden, dat is het Lichaam van Christus. Die volgelingen zijn in de geschiedenis als Christenen bekend komen te staan. Weten vaak geeneens meer dat ze een Israëliet zijn. God heeft hun ogen verblind hiervoor... daarom denken ze zoals jij dat een ander volk (dat geen volk is en de vruchten niet heeft) Israëlieten zijn.

Ja, en de chr. theologen schrijven dikke boeken over de cathechismus, promoveren op Op Luher, Calvijn, Voetius etc.. Maar bijna nooit op een bijbels onderwerp.

Allebei fout bezig dus. Of wil je met een onjuiste gang van zaken onder de ene groep de andere onjuiste gang van zaken binnen de andere groep, rechtvaardigen? We praten in cirkels, dit argument hebben we al gehad. Dus voor de duidelijkheid: ik sta niet achter mensen die traditie meer liefhebben dan de Schriften. Of ze nu als Joden of als Christenen bekend staan. Maar i.i.g. zijn Luther en Calvijn nog mensen die wel Jezus Christus als Verlosser erkenden. Dat kun je van al die rabbi's niet zeggen wiens woorden de Joden volgen.

Over het N.V. heb ik hierboven al iets gezegd en dat ware Israël onder de christenen zoeken is m.a.w. pure verv.-theorie!

Natuurlijk niet. Het is zo eenvoudig dat een visserman of bouwvakker het kan begrijpen. Alleen doorgestudeerde theologen kunnen het eenvoudige dat ze recht in de ogen staart niet zien.
Wat denk je dat Paulus was? En de discipelen? En de bekeerlingen van Paulus in de verstrooiing? En de twaalf stammen van Israël in de verstrooiing waar Jakobus aan schrijft?
Zijn zij opgehouden Israël te zijn toen zij Jezus gingen volgen en als Christenen bekend kwamen te staan? Nee natuurlijk niet. Maar ze weten het vaak niet meer... we ze zijn... van welke rots ze afgehouwen zijn. Een ezel kent zijn eigenaar maar Israël heeft geen Inzicht.

De Jood blijft ook na zijn bekering van nature een Jood, maar de kerk liet hun dat niet toe, als ze christen wilde worden moesten ze alles wat Joods was afzweren en beloven dat ze de sabbat niet meer zouden vieren en hun kinderen niet zouden besnijden etc.

Toen de RKK ontstond heeft 'de kerk' heel veel niet toegestaan en verboden ook onder ware volgelingen van Jezus.

En wat die Joodse invloed betreft, dat ligt hoofdzakelijk op het terrein van de wereld, en heeft niets te maken met ons onderwerp.

Weer een scheiding dus, van religie en politiek. Daar geloof ik niet in. De Joodse politiek is nauw verbonden met het Joodse geloof. De Joodse invloed komt voort uit het Joodse geloof en streeft naar Joodse belangen op elk terrein van invloed/macht.

Wel vrees ik dat de leugenachtige propaganda van de Palestijnen in de media zijn doel bij jou niet gemist heeft. Wat jij hier poneert had ook door Ateek de woordvoerder van Sabeel gezegd kunnen zijn

Kunnen alleen de Palestijnen liegen? Of kunnen Joden dat ook? Het is maar goed dat ik beide vormen van propaganda probeer te vermijden. Kan ik jou ook aanraden. Vroeger las ik veel pro-Joodse-politieke-religieuze-Christelijke propaganda. Kreeg daardoor een nogal verwrongen beeld van de werkelijkheid. Gelukkig kunnen we via het internet ook andere, meer objectieve, bronnen raadplegen waar het niet altijd pro joods of pro Palestijns hoeft te zijn.

Als het gaat om Joodse invloed, antisemitisme, dan raad ik je graag de volgende documentaire aan om een bredere blik te krijgen op deze onderwerpen. Deze docu is niet door een Palestijn gemaakt en ook niet door een neo-nazi en zelfs niet door een Christen. Nee, het is door een Jood gemaakt en er komen heel veel Joden in voor.

Trailer: www.youtube.com/watch?v=vuhGSqMO0Uk
Defamation: http://www.youtube.com/watch?v=d9E2TpxY7xM

Jij wilt dus de verantwoordelijkheid voor de zonden van de kerk der eeuwen van je afschuiven en uitsluitend bij de RK kerk leggen .Maar wie in de erfenis der kerk treedt moet ook haar schuld aanvaarden .

Ik ben verantwoordelijk voor mijn eigen zonden. Net zoals die Joden die Jezus vermoord hebben... was even hiervoor nog je eigen argument nietwaar....?

Dat hebben de profeten ook altijd gedaan als zij in hun gebeden de zonden van gans Israël beleden zie Dan 9 en Neh.1.Calvijn heeft altijd geweigerd om de R.K. kerk op een lijn te stellen met Turken en Joden. Hij zag in haar wel als een dwalende, maar niet als de valse kerk. Vandaar dat de doop van de RK kerk door de Reformatie als een wettige doop erkend werd.

Schuldbelijdenis doen voor het volk is nog wat anders dan medeverantwoordelijk zijn voor elke misdaad door anderen gepleegd.

Verder maakt het me niets uit wat Calvijn of Luther vonden als het niet in overeenstemming met de Schriften is.
Traditie is waardeloos als het niet klopt met Gods woord. Is dat trouwens niet een uitspraak van Calvijn? Jammer dat hij nog zo vastzat in het Roomse denken. Roomse bril, Joodse bril, Reformatorische bril, wat is het verschil? Christelijke bril, die moeten we ophebben!

Terug naar “Archief”