hubert schreef:Ik denk dat je teveel uitgaat van het instituut. Je zegt het nu ook weer 'kerkelijke documenten'. Wanneer begin je zelf eens in de bijbel te lezen en met een kritischer blik om je heen te kijken? Waarom zo klakkeloos volgen?
Ik lees zelf geregeld in de bijbel en ben nog steeds katholiek. Misschien is het heel verbazingwekkend voor je, maar de bijbel kan je op vele manieren interpreteren. Voor de rest herken ik mijzelf ook niet in hetgeen jij schrijft. We hadden het over intercommunie, ik stelde dat het not done is en jij stelde het tegenovergestelde. Vervolgens heb ik er een kerkelijk document bijgehaald om mijn standpunt te bekrachtigen. En nu gooi je het op klakkeloos volgen, de bijbel niet lezen en niet kritisch zijn. Ik dacht dat het na mij betichten van ultraorthodox zijn wel afgelopen zou zijn maar je hebt nog meer uitspraken in de mouw om mij maar zo veel mogelijk te lasteren. Doe wat je niet laten kan. In de afgelopen 8 jaar dat ik op christelijke fora actief ben heb ik namelijk alles wel een keer meegemaakt.
Ik wil niet vervelend zijn en ook geen discussie hierover (dat is al zo vaak gebeurd), maar de leer inzake transsubstantiatie heeft geen enkele grond in de Bijbel.
Dat is jouw mening en het staat je geheel vrij om die mening te hebben.
Let maar eens op hoeveel woorden men nodig heeft om de RK leer omtrent het Avondmaal te duiden, terwijl het zo simpel in de Bijbel staat.
Juist, dat zegt de katholieke Kerk ook, het staat zo simpel in de bijbel en zo geloven katholieken het dus ook. "Dit is mijn Lichaam." en "Dit is mijn Bloed." Maar ook daar mag jij het jouwe van denken. Ik hoop echter niet dat je de illusie hebt dat jouw mening mijn geloof ook maar een millimeter zal veranderen.