Feike ter Velde en homo lessen.....

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boaz
Kapitein
Kapitein

Re: Feike ter Velde en homo lessen.....

Berichtdoor Boaz » 07 nov 2012 13:50

tante Pollewop schreef:
Heb jij je met je homovriend wel eens verdiept in de argumenten van degenen die het 'allemaal rechtpraten' of volg je gewoon maar de geldende opvattingen?

Ik heb een spreker het volgende horen zeggen: het is voor een kapitein op een schip niet belangrijk te weten waar alle wrakken liggen, als hij de juiste vaarroute maar weet!
Zoals ik eerder schreef haal ik mijn 'leefregels' uit de bijbel, zoals ik het naar eer en geweten begrijp en denk dat het geïnterpreteerd moet worden. En niet christen doet dit op andere gronden, onze basis is duidelijk niet hetzelfde. Je kunt m.i. als christen een ongelovige (homo) niet de ' leefregels' van het Koninkrijk opleggen, want de persoon maakt er geen deel van uit.

Ik heb een aantal christelijke homovrienden/vriendinnen die (nog) niet uit de kast zijn gekomen, maar dat wel naar mij hebben gedaan. Blijkbaar ervaren ze geen van allen veroordeling, wat trouwens ook niet aan mij is. Allen gaan er verschillend mee om. Ik probeer uiterst voorzichtig te zijn met wat ik zeg omdat ik begrijp hoe moeilijk de situatie voor hen allen is, maar 'naar de mond praten' heeft niemand iets aan.

Geldende opvattingen volg ik niet klakkeloos op zover ik me daar bewust van ben.

In de 'alles-moet-kunnen' mentaliteit die veel mensen tegenwoordig nastreven, moet alles kunnen met uitzondering van het christelijk denken. Voorbeeld: de trouwambtenaar die niet mag weigeren een homohuwelijk te trouwen.

Ik vind het beide kanten op triest, laten we elkaar toch wat meer de ruimte laten.
Laatst gewijzigd door Boaz op 07 nov 2012 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.

shrew
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor shrew » 07 nov 2012 13:51

Lathron daar hoef je je echt geen zorgen om te maken. Zodra iemand in de kerk er voor uitkomt is men er als de kippen bij om hem/haar te vertellen wat God ervan vindt. Alsof de homo dat zelf niet kan lezen/bedenken, wat een arrogantie. Aan iedereen laten zien dat je het vroomste jongetje van de klas bent is belangrijker dan luisteren naar de homo.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 07 nov 2012 13:52

Lathron schreef:Zoals veel te vaak, gaan we meer in op welke mensen en hoeveel mensen er wat van zeggen in plaats van te kijken naar wat God er van te zeggen heeft.

Zo krijg je mensen die andere issues (of zonden) erbij roepen om dit ermee goed te praten. Hoe vaak krijg je het antwoord:"En hoe zit het dan met samenwonen?" als je het over het practiserend homo-zijn in de kerk hebt.

Waar we niet, of minder snel, naar zoeken is:"Wat is Gods norm voor sexualiteit", Wat zegt God ervan in zijn woord? Het staat er echt wel in, en nog duidelijk ook. Hij begint er al over in Genesis 1.

Ik vind het nogal een arrogante stellingname om jouw interpretatie van wat er in de Bijbel staat tot die van God te verheffen.

Daarnaast heeft God Genesis 1 niet geschreven.
Laatst gewijzigd door Tante Pollewop op 07 nov 2012 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 07 nov 2012 14:00

Boaz schreef:Ik heb een spreker het volgende horen zeggen: het is voor een kapitein op een schip niet belangrijk te weten waar alle wrakken liggen, als hij de juiste vaarroute maar weet!
Zoals ik eerder schreef haal ik mijn 'leefregels' uit de bijbel, zoals ik het naar eer en geweten begrijp en denk dat het geïnterpreteerd moet worden. En niet christen doet dit op andere gronden, onze basis is duidelijk niet hetzelfde. Je kunt m.i. als christen een ongelovige (homo) niet de ' leefregels' van het Koninkrijk opleggen, want de persoon maakt er geen deel van uit.

Er zijn ook christenen die homo zijn en een relatie hebben. Zij halen ook hun leefregels vanuit de Bijbel.
Boaz schreef:Ik heb een aantal christelijke homovrienden/vriendinnen die (nog) niet uit de kast zijn gekomen, maar dat wel naar mij hebben gedaan.
Uhmm, dan zijn ze toch uit de kast? uhhh-smile
Boaz schreef:Blijkbaar ervaren ze geen van allen veroordeling, wat trouwens ook niet aan mij is. Allen gaan er verschillend mee om. Ik probeer uiterst voorzichtig te zijn met wat ik zeg omdat ik begrijp hoe moeilijk de situatie voor hen allen is, maar 'naar de mond praten' heeft niemand iets aan.

Dat is fijn en naar de mond praten moet je inderdaad nooit doen. Sowieso is het soms beter om te zwijgen.
Boaz schreef:Geldende opvattingen volg ik niet klakkeloos op zover ik me daar bewust van ben.

In de 'alles-moet-kunnen' mentaliteit die veel mensen tegenwoordig nastreven, moet alles kunnen met uitzondering van het christelijk denken. Voorbeeld: de trouwambtenaar die niet mag weigeren een homohuwelijk te trouwen.

Ik vind het beide kanten op triest, laten we elkaar toch wat meer de ruimte laten.

Homoseksuele christenen die wel ruimte zien voor een relatie, hebben die een alles-moet-kunnen-metaliteit? Ik denk het niet.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 07 nov 2012 14:08

Homoseksuele christenen die wel ruimte zien voor een relatie, hebben die een alles-moet-kunnen-metaliteit? Ik denk het niet.

Ik dacht dat ik duidelijk was, maar blijkbaar niet. Ik heb het over niet christenen die vinden dat alles moet kunnen, behalve dan de christelijke levenswijze. En dat intolerantie ook op die wijze plaatsvindt.

Ik gaf al eerder aan dat ik probeer te leven naar hoe ik naar eer en geweten denk dat God het heeft bedoeld, maar ik ben verantwoordelijk voor mijzelf, en zal daar verantwoording over moeten afleggen.
Als een homo vriend met de bijbel in de hand denkt te kunnen zeggen dat hij een homosexuele relatie kan aangaan, is hij daar zelf verantwoordelijk voor. Maar komt hij bij mij om van mij te horen hoe ik denk dat de vork in de (christelijke) steel zit, zal ik daar naar eigen eer en geweten eerlijk op antwoorden.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 07 nov 2012 14:31

:wink: Je kunt niet duidelijk genoeg zijn.

Ik denk overigens dat niet-christenen ook niet denken dat alles maar moet kunnen.

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 07 nov 2012 15:23

Tante Pollewop schreef::wink: Je kunt niet duidelijk genoeg zijn.

Ik denk overigens dat niet-christenen ook niet denken dat alles maar moet kunnen.

Nee, ik ook niet. Ik heb het over niet christenen die denken dat alles maar moet kunnen, zeg daarmee niet alle niet christenen die filosofie aanhangen. Je hebt ook niet christenen die die filosofie niet aanhangen.
Lezen wat er staat.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 07 nov 2012 15:42

Boaz schreef:Nee, ik ook niet. Ik heb het over niet christenen die denken dat alles maar moet kunnen, zeg daarmee niet alle niet christenen die filosofie aanhangen. Je hebt ook niet christenen die die filosofie niet aanhangen.
Lezen wat er staat.

Ik lees heel goed wat er staat. Ik heb het nergens over alle christenen of alle niet-christenen. Daar begin jij mee.

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor JeeWee » 08 nov 2012 09:56

Kennelijk halen veel mensen twee dingen door elkaar: homoseksualiteit en omgaan met homoseksualiteit.
Het eerste is een zaak die direct homo's raakt en waar hetero's maar al te graag hun mening over spuien.
Het gaat immers henzelf niet aan? Het is slechts vingerwijzen naar homo's.

Het tweede is hoe je als christenen omgaat met je homoseksuele medemens in je gezin, op je werk, op school en in de kerk.
Dáár is voorlichting voor nodig. En dát ziet Feike niet zitten.

CIP.nl heeft gisteren een interview geplaatst die min of meer als reactie geldt op dat wat Feike ter Velde vertelde.
Lees maar hier..
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Boaz
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Boaz » 08 nov 2012 10:40

JeeWee schreef:Kennelijk halen veel mensen twee dingen door elkaar: homoseksualiteit en omgaan met homoseksualiteit.
Het eerste is een zaak die direct homo's raakt en waar hetero's maar al te graag hun mening over spuien.
Het gaat immers henzelf niet aan? Het is slechts vingerwijzen naar homo's.

Het tweede is hoe je als christenen omgaat met je homoseksuele medemens in je gezin, op je werk, op school en in de kerk.
Dáár is voorlichting voor nodig. En dát ziet Feike niet zitten.

CIP.nl heeft gisteren een interview geplaatst die min of meer als reactie geldt op dat wat Feike ter Velde vertelde.
Lees maar hier..

Net als Feike zie ik het ook niet zitten als iemand die langs de Gayparade heeft staan joelen en foto´s lopen knippen, mijn kinderen voorlichting zouden geven over homosexualiteit. Ik ben huiverig wat er dan wordt verteld. Zo wie zo geldt dat voor sexuele voorlichting: dat doe ik als ouder liever zelf. Ik zorgde er altijd voor dat ik wist welke onderwerpen er op school werden aangesneden, a) mocht ik het er zelf nog niet over hebben gehad met mijn kinderen, deed ik dat alsnog, b) we praatten er na de school les over door thuis.

Het is dat ik weet dat veel ouders geen voorlichting geven, plus dat soms sexueel misbruik aan het licht komt door voorlichting op school, dat ik me er in kan vinden dat school het onderwerp sexualiteit behandelt.

shrew
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor shrew » 08 nov 2012 10:58

Boaz schreef:[]Net als Feike zie ik het ook niet zitten als iemand die langs de Gayparade heeft staan joelen en foto´s lopen knippen, mijn kinderen voorlichting zouden geven over homosexualiteit

Net als Feike maak je die voorlichting belachelijk door het aan de Gaypride te koppelen (gebaseerd op wat?). Net als Feike maak je je daardoor schuldig aan stemmingmakerij. Jammer want in je eerdere antwoord kon ik me wel vinden, vond ik juist een goed voorbeeld over hoe christenen met hun homo''s kunnen omgaan.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 08 nov 2012 22:25

Hans61 schreef:En alles moest meedoen, ook mensen die er diep in hun hart misschien grote afkeer van hadden. Maar de homolobby is machtig en manipulatief. Wie niet mee wil doen, wordt gechanteerd via de media en als antihomoactivist of als christelijk conservatief publiekelijk aan de wand gespijkerd. Dus waren ze er allemaal: politieke leiders, mensen uit de krijgsmacht, de ING-bank, de AVRO, de politie. Want wee je gebeente als je een uitnodiging uit die hoek zou afslaan met: Nee, bedankt!"

Ik ben nog nooit op de gayparade geweest, en zal er ook nooit heengaan. Het is mijn eer te na om naar zoiets walgelijks te gaan. Het zal me dan verder een worst wezen wat 'men' daarvan vindt. Ik gun mezelf mijn recht op mijn eigen mening hierover, en zal me die niet laten ontfutselen door wat 'men' vindt. En als dat tegendraads is, schaam ik mij daar allerminst voor. Al zou ik ervoor op de brandstapel moeten, ze kunnen me wat.
Als ze me gaan zitten dreigen met "wee je gebeente als je een uitnodiging uit die hoek zou afslaan met: Nee, bedankt!" zal dat voor mij alleen maar te meer een aansporing zijn dat júíst te gaan doen. Dan word ik alleen maar nog meer geprikkeld om ze tegen de haren in te strijken.

Hans61 schreef:Er moet volgens Feike nog één na laatste bolwerk worden geslecht: het onderwijs. Hij doelt hiermee op de homovoorlichting die kinderen tegenwoordig krijgen, gesubsidieerd door de overheid. Hij vindt dat niet kunnen. "De overheid heeft zelf geen normen. Christenen hebben christelijke normen en waarden. Het is de taak van de overheid het onderwijs van de ouders te laten zijn en niet met chantage van de subsidiekraan de moraal van D66 of GroenLinks of de PVV aan onze kinderen op te dringen." Hij voegt toe: "De lijdzaamheid van christenen gaat nu al zo ver dat christelijke homogroepen een lespakket aanbieden aan scholen. Goed bedoeld, maar principieel onjuist. Zijn ouders zelf niet in staat hun kinderen moreel besef bij te brengen. Pleit ik voor antihomo-activisme? Wil ik pesterijen in stand houden? Volstrekt niet! Dat moet krachtig worden bestreden. Maar ik zou mijn kind niet onder het gehoor van een homo-les willen brengen door een leerkracht die 's zaterdags nog stond te joelen aan de Amsterdamse grachten en dat misschien voor de klas met foto's en filmpjes gaat promoten. Want nu is alles mogelijk geworden!"

Ik ben het hier wel met Feike ter Velde eens. Laten we er toch alsjeblieft nooit intrappen om ons in dit opzicht uit te leveren aan de seculiere overheid, die o zo graag hun waarden en normen aan ons op willen dringen. Laten we dan vooral vreselijk tegendraads wezen. Wat wij niet van hen mogen, doen zij zelf: vanuit een geloofsstandpunt normen en waarden formuleren, en die als algemeen geldend zien. Zij bepalen niet hoe wij moeten denken, maar daar hebben we een andere bron voor.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 08 nov 2012 22:44

En hoe zit dat met de subsidie op christelijke scholen? Dan moet de overheid ook mogen zeggen: als jullie geen homo-lespakket willen, dan geen subsidie meer. Of omgedraaid, op openbare scholen vooral geen voorlichting geven aan kinderen dat er ook nog zoiets bestaat als "christenen"? Of gelovigen in het algemeen?

Homo's zijn al decennia lang in het "verdom" hoekje geplaatst, en zeker binnen christelijke subculturen. Enige voorlichting zou op zijn plaats zijn, en dan hoef je geen voorlichting te geven van "oh wat is het leuk om in mijn blote reet met een veer erop, op een boot te staan dansen". Maar je zou wel wat meer voorlichting kunnen geven over hou je er mee om gaat, zonder gelijk een oordeel die kant op te spuwen. Ik vrees echter dat het nog lang zal duren voordat een homo jongere het gewoon binnen zijn kerk durft te vertellen, zonder angst en vrees om erop afgerekend of aangekeken te worden.

Wil dat zeggen dat ik de "homo-lobby" a la D66 voorsta? Neen, aan die kant kan men ook doorschieten, dat hoeft ook weer niet.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Tante Pollewop
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Tante Pollewop » 09 nov 2012 00:05

Boekenlezer schreef:Ik ben nog nooit op de gayparade geweest, en zal er ook nooit heengaan. Het is mijn eer te na om naar zoiets walgelijks te gaan. Het zal me dan verder een worst wezen wat 'men' daarvan vindt. Ik gun mezelf mijn recht op mijn eigen mening hierover, en zal me die niet laten ontfutselen door wat 'men' vindt. En als dat tegendraads is, schaam ik mij daar allerminst voor. Al zou ik ervoor op de brandstapel moeten, ze kunnen me wat.
Als ze me gaan zitten dreigen met "wee je gebeente als je een uitnodiging uit die hoek zou afslaan met: Nee, bedankt!" zal dat voor mij alleen maar te meer een aansporing zijn dat júíst te gaan doen. Dan word ik alleen maar nog meer geprikkeld om ze tegen de haren in te strijken.

Je draaft net als meneer Ter Velde niet zo'n heel klein beetje door.
Daarnaast is de CanalParade een feestje, geen zuurpruimenbijeenkomst.

Boekenlezer schreef:Ik ben het hier wel met Feike ter Velde eens. Laten we er toch alsjeblieft nooit intrappen om ons in dit opzicht uit te leveren aan de seculiere overheid, die o zo graag hun waarden en normen aan ons op willen dringen. Laten we dan vooral vreselijk tegendraads wezen. Wat wij niet van hen mogen, doen zij zelf: vanuit een geloofsstandpunt normen en waarden formuleren, en die als algemeen geldend zien. Zij bepalen niet hoe wij moeten denken, maar daar hebben we een andere bron voor.

Heb je je wel eens verdiept in het werk van de christelijke LHBT organisaties? Misschien eerst even doen voordat je heel hard schreeuwt dat het allemaal opgedrongen wordt?

Zoals ik al eerder betoogd heb in dit topic: wat is er mis met eerlijkheid?
Eerlijkheid dat er mensen zijn die op personen van hetzelfde geslacht vallen, daar kunnen LHBT jongeren ongelooflijk goed mee geholpen worden. In hun omgeving hebben ze vaak geen rolmodellen, iets wat ontzettend belangrijk is als jongere!

shrew
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor shrew » 09 nov 2012 08:21

"[/quote]
Laten we dan vooral vreselijk tegendraads wezen. Wat wij niet van hen mogen, doen zij zelf: vanuit een geloofsstandpunt normen en waarden formuleren, en die als algemeen geldend zien. Zij bepalen niet hoe wij moeten denken, maar daar hebben we een andere bron voor.[/quote]

De wens om tegendraads te zijn en je slachtoffer te voelen van een seculiere onderdrukking, is blijkbaar groter dan het streven om eerlijk te zijn. Het is een christelijke organisatie die christelijke voorlichting geeft. Het komt blijkbaar niet in je op dat ook christenen willen dat een homo zich veilig voelt in hun gemeente. Lijkt me reden genoeg voor wat voorlichting.

Terug naar “Archief”