vrouwelijke domine??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 23 apr 2004 12:25

Waarom houd jij je dan nog wel aan de 10 geboden?

JMvVliet
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JMvVliet » 23 apr 2004 12:30

Het Weermannetje schreef:Waarom houd jij je dan nog wel aan de 10 geboden?

??? Ik nie begrijp nie ??? :?:
It's nice to be important,
but it's more important to be nice.

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 23 apr 2004 12:46

Omdat God meegaat met de tijd!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 23 apr 2004 21:42

Aragorn schreef:
Christa schreef:Ja, maar heeft het inhoud of uitwerking? Na zo'n 'preek'? Ik betwijfel het...

Dat denkt een evangelisch iemand waarschijnlijk ook na het horen ve. preek in een 'zware' kerk, terwijl een ander daar juist veel aan gehad kan hebben (en andersom).

En tja, een vrouwelijke dominee.. voor m'n gevoel zeg ik nee. Ik weet niet, maar ik voel me toch prettiger als er een man op de kansel staat, maar goed dat is mijn gevoel, dus niet echt een argument.

Het enige wat me bij vrouwelijke Oud-Katholieke geestelijken tegenstaat, is dat ze geen van allen de gebeden goed kunnen zingen.

Verder vind ik dat de kerk naast vaders ook moeders moet hebben. De kerk wordt immers gevormd door de maatschappij en moet er derhalve ook een afspiegeling zijn. Eert uw vader EN uw moeder.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 apr 2004 22:23

Dat eert uw vader en uw moeder vind ik dan weer een beetje uit z´n verband gerukt...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 24 apr 2004 14:29

Volgens mij is het uitvoeren van het ambt heel eervol. En als vrouwen dat doen, dan verdienen ze daarvoor dezelfde eer als hun mannelijke collegae.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 24 apr 2004 15:16

Het Weermannetje schreef:Waarom houd jij je dan nog wel aan de 10 geboden?

Omdat de 10 geboden leefregels zijn die goed voor me zijn, geen dingen die vroeger moesten of zo... maar die nog steeds goed zijn voor mensen. Dat God meegaat met de tijd wil niet zeggen dat Hij verandert...

Voorbeeld: In Psalm 150 staat: Loof God met cimbalen, reidans, tamboerijn. Ik heb dit nog nooit in de kerk toegepast zien worden. Nee daar hebben we een orgel, iets wat je in die tijd nog niet had. Wil dat zeggen dat je God niet met een orgel kan loven? Tuurlijk wel, maar vroeger had je geen orgel, vroeger was de muziekcultuur heel anders. Daarin gaat God bijvoorbeeld met Zijn tijd mee, zonder dat Hij zelf verandert, het doel blijft namelijk hetzelfde, alleen de middelen veranderen.

Zo is het bijvoorbeeld denk ik ook wat betreft kledingvoorschriften, en misschien ook wel wat betreft vrouwen en ambt. God verandert niet, maar de middelen veranderen, het doel blijft hetzelfde.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 apr 2004 15:44

Optimatus schreef:Volgens mij is het uitvoeren van het ambt heel eervol. En als vrouwen dat doen, dan verdienen ze daarvoor dezelfde eer als hun mannelijke collegae.

Maar hier ging het niet om. Het ging erom of ze het uberhaupt mogen doen.

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 26 apr 2004 07:57

Ik kan in de Bijbel nergens vinden dat de Almachrtige Vader, vrouwen uitsluit van het tot stand komen van het Hemels Koninkrijk. Er wordt slechts verwezen naar de, culturele en politieke achtergrond, waarom in bepalde gevallen vrouwen geen deel konden hebben aan het debat.
Als we de Bijbel goed lezen dan zien we dat God de Almachtige zowel vrouwen als mannen (volgens Zijn 10 gebdoen) gelijkwaardig behandeld. Maar als we die wet naar onze iznichten interepeteren, dan krijgen we een hele verkeerde indruk.
Tenslotte zijn we niet van onszelf, maar is alleen God de Vader de enige eigenaar van ons!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 26 apr 2004 11:23

Precies, helemaal mee eens.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Terug naar “Archief”