atheïsme

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

learsi
Majoor
Majoor

Re: atheïsme

Berichtdoor learsi » 26 okt 2011 20:24

scheermes schreef:Ik kan me goed voorstellen dat als je op zoek bent naar iets, je het misschien wel kunt vinden in de bijbel. Maar ik ben niet op zoek als ik het objectief probeer te lezen, raak ik niet echt onder de indruk. Ik blijf met teveel vragen zitten.

Ik zal toch eerst zelf overtuigd moeten raken dat er iets bovennatuurlijks is voordat ik op zoek ga wat dat dan is.

Hoi ''scheermes", je zegt dat je niet echt onder de indruk raakt als je de bijbel leest. Misschien kun je eens uitleggen, waarom je niet echt onder de indruk bent? Dat je veel vragen hebt, als je de bijbel leest is in mijn ogen onontkoombaar en eigenlijk alleen maar logisch. Noem eens 1 of 2 voor jou belangrijke vragen, zodat ik je wat beter kan begrijpen.

Met betrekking tot je tweede quote:
Het lijkt erop, en dat kan ik wel met je eens zijn, dat je daar een tweedeling maakt tussen "natuur" en "bovennatuur". Je bent er niet van overtuigd, dat er iets bovennatuurlijks is. Dan breng jij God(als die zou bestaan) dus onder in de categorie "bovennatuurlijk". Bedoel je dan ook te zeggen dat er een scheiding is tussen die twee, waardoor wij mensen, van onze kant gezien, niet over het vermogen(je hebt het ook over de onmogelijkheid om een instrument te maken om het bovennatuurlijke waar te nemen) beschikken om tot de bovennatuur door te dringen?
Als je dat bedoelt, dan zeg je eigenlijk daarmee ook, dat wij mensen afhankelijk zijn van de "bovennatuur"(God), in die zin,dat er van die kant wel de mogelijkheid is(hypothetisch) om door te dringen tot de natuur(de mensen)?.....Tenminste, als er een bovennatuur is.

Verder zeg je in dit draadje ook, dat je de inhoud van de bijbel niet duidelijk vindt. Met het bovenstaande in gedachten, is het ook mogelijk, dat ons verstand m.b.t. de bovennatuur(God) in het begrijpen van die bovennatuur te kort kan schieten. Dan is de onduidelijkheid van de bijbel inherent aan de scheiding tussen die twee naturen. Misschien zou je eens kunnen/willen verwoorden waar het onduidelijke voor jou in steekt?

b.v.b.dank

h.g.Learsi

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 26 okt 2011 22:04

learsi schreef:Hoi ''scheermes", je zegt dat je niet echt onder de indruk raakt als je de bijbel leest. Misschien kun je eens uitleggen, waarom je niet echt onder de indruk bent? Dat je veel vragen hebt, als je de bijbel leest is in mijn ogen onontkoombaar en eigenlijk alleen maar logisch. Noem eens 1 of 2 voor jou belangrijke vragen, zodat ik je wat beter kan begrijpen.

Waarom is de bijbel niet extreem duidelijk als de boodschap extreem belangrijk is?

learsi schreef:Met betrekking tot je tweede quote:
Het lijkt erop, en dat kan ik wel met je eens zijn, dat je daar een tweedeling maakt tussen "natuur" en "bovennatuur". Je bent er niet van overtuigd, dat er iets bovennatuurlijks is. Dan breng jij God(als die zou bestaan) dus onder in de categorie "bovennatuurlijk". Bedoel je dan ook te zeggen dat er een scheiding is tussen die twee, waardoor wij mensen, van onze kant gezien, niet over het vermogen(je hebt het ook over de onmogelijkheid om een instrument te maken om het bovennatuurlijke waar te nemen) beschikken om tot de bovennatuur door te dringen?
Ik denk dat het bovennatuurlijke en dus ook die tweedeling door de mens verzonnen is.

learsi schreef:Als je dat bedoelt, dan zeg je eigenlijk daarmee ook, dat wij mensen afhankelijk zijn van de "bovennatuur"(God), in die zin,dat er van die kant wel de mogelijkheid is(hypothetisch) om door te dringen tot de natuur(de mensen)?.....Tenminste, als er een bovennatuur is.
Laat ik eens een vergelijkbare vraag stellen. Kan het zijn dat er een "ondernatuur" is waar alleen de mens invloed op heeft, maar andersom niet? Gekke vraag he?

learsi schreef:Verder zeg je in dit draadje ook, dat je de inhoud van de bijbel niet duidelijk vindt. Met het bovenstaande in gedachten, is het ook mogelijk, dat ons verstand m.b.t. de bovennatuur(God) in het begrijpen van die bovennatuur te kort kan schieten. Dan is de onduidelijkheid van de bijbel inherent aan de scheiding tussen die twee naturen. Misschien zou je eens kunnen/willen verwoorden waar het onduidelijke voor jou in steekt?
Beetje lastig oordelen of de bovennatuur duidelijker beschreven had kunnen worden als het nergens anders beschreven staat.
De meeste onduidelijkheden zitten op regel- en woord-niveau. Klein voorbeeldje dan: in genesis wordt gesproken over ons evenbeeld. Dan denk ik meteen hoezo ons?
The mind is like a parachute, it only works when it is open.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 okt 2011 14:11

Hallo scheermes,

Ik zie dat je vraag nog steeds niet beantwoord is, dus doe ik een aarzelende poging.
Je vraag is waarom God zegt laat "ons" mensen maken, naar onze gelijkenis.
Dat geeft al aan dat je wel eens in de Bijbel hebt gelezen, en dat "ons" betekent
dat er drie personen waren bij de schepping n.l. de Vader de Zoon en de Heilige Geest.

Hartelijke groet.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 28 okt 2011 16:11

Schaapje ik spreek nooit van personen maar van verschijningsvormen. Ik denk namelijk dat wij God tekort doen door het vergelijk te trekken met een persoon.
Alleen als je heimwee hebt kom je thuis.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 okt 2011 17:12

Schaapje ik spreek nooit van personen maar van verschijningsvormen. Ik denk namelijk dat wij God tekort doen door het vergelijk te trekken met een persoon.

Misschien heb je daar wel gelijk in JHM, maar het is wel moeilijk je een voorstelling te maken, zo is mij geleerd de Heilige Geest als een persoon te zien...ook moeilijk.
Maar de Here Jezus kwam toch ook als een persoon.
En dan hebben we de drie-eenheid nog....allemaal best moeilijke dingen voor ons menselijk verstand.

Groetjes

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 28 okt 2011 18:15

schaapje schreef:Misschien heb je daar wel gelijk in JHM, maar het is wel moeilijk je een voorstelling te maken, zo is mij geleerd de Heilige Geest als een persoon te zien...ook moeilijk.
Maar de Here Jezus kwam toch ook als een persoon.
En dan hebben we de drie-eenheid nog....allemaal best moeilijke dingen voor ons menselijk verstand.

Ik ben blij dat het voor jou ook moeilijke dingen zijn. Het is voor heel mensen moeilijk en dat verbaast mij dus. Mensen begrijpen het verkeerd en gaan dingen anders interpreteren. Ze maken er zelfs ruzie om. Waarom zou dat zo zijn? Dit had God toch kunnen voorzien? Als de drie-eenheid nergens duidelijk uitgelegd staat, had het dan niet beter weggelaten kunnen worden?

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 28 okt 2011 19:13

scheermes schreef:Ik ben blij dat het voor jou ook moeilijke dingen zijn. Het is voor heel mensen moeilijk en dat verbaast mij dus. Mensen begrijpen het verkeerd en gaan dingen anders interpreteren. Ze maken er zelfs ruzie om. Waarom zou dat zo zijn? Dit had God toch kunnen voorzien? Als de drie-eenheid nergens duidelijk uitgelegd staat, had het dan niet beter weggelaten kunnen worden?

Het woord drie-eenheid komt niet voor in de Bijbel. Wij mensen hebben daar zelf deze benaming aan gegeven. Geen mens kan God bevatten daar is Hij te groot voor. We hebben de Bijbel, waar geleerden het al niet eens over kunnen worden. Het belangrijkst is dat wij elkaar uit liefde verdragen en Here Jezus volgen.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 okt 2011 19:40

quote="JHM"

Het woord drie-eenheid komt niet voor in de Bijbel. Wij mensen hebben daar zelf deze benaming aan gegeven. Geen mens kan God bevatten daar is Hij te groot voor. We hebben de Bijbel, waar geleerden het al niet eens over kunnen worden. Het belangrijkst is dat wij elkaar uit liefde verdragen en Here Jezus volgen.

Ja je hebt gelijk JHM deze benaming komt niet voor in de Bijbel, zo neem ik gewoon iets klakkeloos over wat ik al vaak gehoord heb.

1 Joh.5:7 en 8

Want drie zijn er die getuigen (in de hemel) de Vader het Woord en de Geest en deze drie zijn één.

En drie zijn er die getuigen op de aarde de Geest en het water en het bloed en de drie zijn tot één

Op deze teksten slaat dus de benaming de drie-eenheid.

Over het woord; Joh:1
In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God.
Laatst gewijzigd door schaapje op 28 okt 2011 19:51, 1 keer totaal gewijzigd.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 okt 2011 19:49

quote="scheermes"
Ik ben blij dat het voor jou ook moeilijke dingen zijn. Het is voor heel mensen moeilijk en dat verbaast mij dus. Mensen begrijpen het verkeerd en gaan dingen anders interpreteren. Ze maken er zelfs ruzie om. Waarom zou dat zo zijn? Dit had God toch kunnen voorzien? Als de drie-eenheid nergens duidelijk uitgelegd staat, had het dan niet beter weggelaten kunnen worden?

Er staan wel meer dingen in de Bijbel die moeilijk zijn of vragen oproepen waar je geen antwoord op heb. En of ze dan weggelaten hadden moeten worden dat weet ik niet scheermes, ik denk dat God daar ook een bedoeling mee heeft.

Ik weet wel dat wat ik nu begrijp, en bepaalde teksten tot mijn hart spreken, zal ik maar zeggen,
die ik begreep ik 10 jaar geleden niet of las daar gewoon overheen. Het is dan net of je iets nieuws
ontdekt, en dat hoor ik van meer gelovigen.

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 28 okt 2011 19:52

schaapje schreef:
Ja je hebt gelijk JHM deze benaming komt niet voor in de Bijbel, zo neem ik gewoon iets klakkeloos over wat ik al vaak gehoord heb.

1 Joh.5:7 en 8

Want drie zijn er die getuigen (in de hemel) de Vader het Woord en de Geest en deze drie zijn één.

En drie zijn er die getuigen op de aarde de Geest en het water en het bloed en de drie zijn tot één

Op deze teksten slaat dus de benaming de drie-eenheid.

Over het woord; Joh:1
In den beginne was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God.

Bij drie eenheid heb ik zelf altijd de associatie dat mensen denken dat Jezus de Vader of God volledig is. Ik zie Jezus als deel van de Vader, een verschijningsvorm. Jezus spreekt zelf ook over Zijn Vader. Ik zie het zelf dat de Vader het geheel is, Jezus is Zijn Woord en de Heilige Geest Zijn werkzame kracht.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 okt 2011 19:54

Kan er in mee gaan JHM zo stel ik het me ook voor.

Maar over de werkzame kracht dat dat de Heilige Geest is daar zijn de meningen
over verdeeld, ik leer op onze Bijbel- studies de HG te zien als een persoon.
Toch denk ik dat het van ondergeschikt belang is om echt precies te weten hoe
het is, want ik denk niet dat wij het kunnen bevatten.

Jezus is de Waarheid de Weg en het Leven....daar gaat het om

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 28 okt 2011 22:13

schaapje schreef:Kan er in mee gaan JHM zo stel ik het me ook voor.

Ik ben geen theoloog, maar volgens mij is dat niet de christelijke leer. Wat jij en JHM eigenlijk zeggen is dat Jezus niet (volledig) God is.

Ergens is het wel grappig, het is ook een ongelooflijk complex stukje theologie maar mensen hebben van nature behoefte aan begrip. Het gevolg is dat mensen liever naar een verklaring grijpen die niet klopt, dan rust hebben met het idee 'ik begrijp het niet'.

Heb ik als atheist - gelukkig - helemaal geen last van :-)
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 28 okt 2011 22:24

Ergens is het wel grappig, het is ook een ongelooflijk complex stukje theologie maar mensen hebben van nature behoefte aan begrip.
Het gevolg is dat mensen liever naar een verklaring grijpen die niet klopt, dan rust hebben met het idee 'ik begrijp het niet'.

Dat is niet helemaal zo als jij het zegt, ik heb misschien behoefte om het te begrijpen, maar ik kan me er volledig bij neer leggen dat ik niet alles kán begrijpen, maar dat sluit niet uit dat je toch een menselijke voorstelling maak, en ik zeg niet dat die voorsteling/idee de waarheid is, en ik geloof JHM ook niet.

Heb ik als atheist - gelukkig - helemaal geen last van :-

Gelukkig maar Mortlach.
Maar zeg mij eens weet jij precies wat het nirwana is hoe stel jij je voor dat je opnieuw in een ander wezen geboren wordt, weet je precies hoe dat gaat :mrgreen:
Groetjes :D

scheermes
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor scheermes » 29 okt 2011 10:14

JHM schreef:Het woord drie-eenheid komt niet voor in de Bijbel. Wij mensen hebben daar zelf deze benaming aan gegeven. Geen mens kan God bevatten daar is Hij te groot voor. We hebben de Bijbel, waar geleerden het al niet eens over kunnen worden. Het belangrijkst is dat wij elkaar uit liefde verdragen en Here Jezus volgen.
Zeg je daarmee dat het niet erg is dat de bijbel niet helemaal duidelijk is?

JHM
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JHM » 29 okt 2011 10:36

scheermes schreef:Zeg je daarmee dat het niet erg is dat de bijbel niet helemaal duidelijk is?

Nee, het toont aan dat God te groot is om te bevatten voor ons mensen.

Terug naar “[Religie] - Open forum”