schelpje3 schreef:Mag ik vragen hoe jouw opvoeding was ?
Reformatorisch, "gewoon" christelijk of onkerkelijk.
Oorspronkelijk is mijn familie rooms-katholiek, maar we deden daar haast niks aan. Zeker niet nadat alle grootouders overleden waren, en daarvoor eigenlijk ook alleen met Pasen, Pinksteren en Kerstmis.
Wij zijn nogal aangevallen destijds, omdat we 1 van onze kinderen naar een seculier gymnasium lieten gaan.
Men ging zich grote zorgen maken, hij zou dan over de evolutie horen e.d. en meteen van zijn geloof afvallen.
Nu, niets van dat alles.
Gelukkig maar. Alsof dingen leren over evolutie meteen inhoudt dat je hardline atheist wordt. Je zou toch maar als jonge christelijke VWO-leerling geinteresseerd zijn in biologie of natuurkunde. Volgens de boeroepers kan je dan eigenlijk geen kant op.
Sterker nog, hij heeft juist beter leren nadenken en debatteren.
Hij is zichzelf ook gebleven.
Zichzelf geworden misschien zelfs wel...
Maar we wisten dat hij dat kon. Hij koos zelf voor die school en we lieten hem in vol vertrouwen gaan.
Leuke vriendengroep er aan overgehouden, allemaal normale gasten, die geen alcohol drinken, niet roken !
Zo zijn er veel misvattingen.
Ja, wij "goddelozen" zijn toch ook maar normale mensen hoor.

Je moet vooral je kinderen tegen van alles en nog wat beschermen.
Want o o o, het loopt verkeerd af.
En het botst totaal niet met de andere kinderen, die wel op het reform onderwijs zitten en zaten.
Dus misschien klinkt het voor veel ouders wel ongeloofwaardig als wij zeggen dat wij geen filter hebben en het niet nodig is.
Het lijkt me ook een self fullfilling prophecy: je verdedigt je op voorhand tegen vanalles, en dan komt de angst voor de wereld vanzelf. Je verdedigt je toch niet voor niks...
Maar als 1 van onze kinderen nieuwsgierig geweest zou zijn en wel op verkeerde sites zou zitten, zou ik bang zijn dat het filter niet DE oplossing van het probleem zou zijn. Wat gebeurt er buiten de deur ? In internetcafes ? Waarom zoekt hij die sites op ?
Ik ken gezinnen die zelfs geen computer in huis hebben, maar hun kinderen zitten wel op hyves, je kunt ze zo opzoeken, ze zetten hun hele hebben en houwen erop. En....hun ouders weten van niets.
Nee, dan kan je er beter gewoon over praten. De "aantrekkingskracht" van verkeerde sites wegnemen door te laten zien dat het eigenlijk allemaal zo interessant niet is...