Waarom worden onze kinderen gedoopt?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Re: Waarom dopen Gergemmers hun kinderen?

Berichtdoor Riska » 31 jan 2011 10:33

Helemaal los van Bijbelse fundering (dat is ook vasthouden aan een bepaalde traditie overigens!) is er ook nog zoiets als gevoel. O nee, dat mag geloof ik ook niet, het is een zaak van verstand. Of toch niet?
Mag ik ook nog "Thuiskomen" in de kerk?
En gaat het er uiteindelijk niet om dat wij de Heer lof zingen en dat wij onder de Verkondiging zitten?
Vernieuwen is prima, open staan voor dingen is ook prima, maar respecteer ook dat er mensen zijn die vertrouwd zijn met de traditie van eeuwen.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 31 jan 2011 14:52

Riska schreef:Helemaal los van Bijbelse fundering (dat is ook vasthouden aan een bepaalde traditie overigens!) is er ook nog zoiets als gevoel. O nee, dat mag geloof ik ook niet, het is een zaak van verstand. Of toch niet?
En gaat het er uiteindelijk niet om dat wij de Heer lof zingen en dat wij onder de Verkondiging zitten?
Vernieuwen is prima, open staan voor dingen is ook prima, maar respecteer ook dat er mensen zijn die vertrouwd zijn met de traditie van eeuwen.

Waarvan akte!
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 31 jan 2011 17:30

Riska schreef:Helemaal los van Bijbelse fundering (dat is ook vasthouden aan een bepaalde traditie overigens!) is er ook nog zoiets als gevoel. O nee, dat mag geloof ik ook niet, het is een zaak van verstand. Of toch niet?

Ik kan de mensen die eraan vast willen houden respecteren, geloof me.
Maar hier voeren we discussie:( Een discussie is een vorm van bespreking, zoals een gesprek of andere vorm van communicatie, tussen twee of meer partijen over een bepaald onderwerp, waarbij de partijen elkaar van een bepaald standpunt proberen te overtuigen. Met behulp van argumenten proberen de partijen elkaar te overtuigen om uiteindelijk tot een conclusie te komen waar alle partijen het mee eens zijn.)
Dat ik het niet met je eens ben wil nog niet zeggen dat ik je niet respecteer.
Vaak als je op refoweb een discussie voert en je bent het met de ander niet eens, roept met RESPECT!!
Hallo ik heb respect, zeker! Maar ik ben het niet met je eens.
Begrijp je het verschil wel?

Jij zegt dat de Bijbel een traditie is :shock: ? Of begrijp ik je nu verkeerd?
Als je je gevoelens je leven lang blijft volgen, dan ga je gegarandeerd ergens een keer vast lopen.
Jazeker mag jij "thuis komen" in de kerk, maar dan wel bij Jezus als je gelooft wat er in de Bijbel staat, maar niet in een gebouw, bij mensen en hun aloude traditie's.
God is groen, fris en fruitig laat het toe als je wil vasthouden aan die traditie's maar je laat een heleboel schieten waardoor
je had kunnen groeien in je geloof en dus vruchtbaarder had kunnen worden in Zijn Koninkrijk.

'T is maar waar je voor kiest :-k
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Johannes 1:12

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 31 jan 2011 17:32

Race406 schreef:

Waarvan akte!

Kun je iets meer toelichting geven, ik begrijp niet wat jij wil zeggen :?:
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 31 jan 2011 18:29

Misschien is dit een oplossing?

Hoog tijd voor erkenning van elkaars doop

Afbeelding

Het is hoog tijd dat ‘kinderdopers’ en ‘volwassendopers’ elkaars doop gaan erkennen, betoogt dr. A. H. van Veluw.
http://www.refdag.nl/opinie/opinie/hoog ... p_1_531253

.

Riska

Berichtdoor Riska » 31 jan 2011 18:58

@Jantjes: Volledig mee eens - gewoon erkennen en beide respecteren.

@Antoinette: ik ervaar je toon als enigszins neerbuigend. Ja, ik weet wat een discussie is, ik weet wat respect is. Nee, ik zeg niet dat de Bijbel een traditie is. Dingen bewijzen op grond van de wijze waarop Bijbelse teksten worden uitgelegd kunnen traditie zijn.

Als je je gevoelens je leven lang blijft volgen, dan ga je gegarandeerd ergens een keer vast lopen.
Jazeker mag jij "thuis komen" in de kerk, maar dan wel bij Jezus als je gelooft wat er in de Bijbel staat, maar niet in een gebouw, bij mensen en hun aloude traditie's.
God is groen, fris en fruitig laat het toe als je wil vasthouden aan die traditie's maar je laat een heleboel schieten waardoor
je had kunnen groeien in je geloof en dus vruchtbaarder had kunnen worden in Zijn Koninkrijk.

'T is maar waar je voor kiest

Over oordelen gesproken.
Ik heb het niet uitsluitend over gevoel. Ik heb nadrukkelijk gesteld dat verstand ook meespeelt. Maar in deze tijd is verstand vaak kennelijk het belangrijkste. En in de loop van mijn leven heb ik geleerd dat luisteren naar je gevoel soms heel goed kan zijn. Verder reageer ik er niet op. Het is te gek voor woorden dat je me aanvalt op het vasthouden aan bepaalde tradities en dan zegt dat ik vruchtbaarder had kunnen worden in Zijn Koninkrijk. Ken je mij persoonlijk of zo?

Antoinette
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Antoinette » 31 jan 2011 19:44

Jantjes schreef:Misschien is dit een oplossing?

Hoog tijd voor erkenning van elkaars doop

Afbeelding

Het is hoog tijd dat ‘kinderdopers’ en ‘volwassendopers’ elkaars doop gaan erkennen, betoogt dr. A. H. van Veluw.
http://www.refdag.nl/opinie/opinie/hoog ... p_1_531253

.

Alleen mijn vuist pas nog niet in dit doopvond... nee dat wordt geen onderdompeling dan... :mrgreen:

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 31 jan 2011 19:45

Toch kun je niet met de oplossing van dr. A. H. van Veluw meegaan als je stelt, zoals Jantjes als een van de weinigen in de Christelijke kerk stellen, dat het een leugen is als je instelt dat ‘de doop in de plaats van de besnijdenis gekomen is’. De Besnijdenis is vervult in Christus en het bloed heeft gevloeid dat hoeft niet ‘in plaats van’ te komen. Ook niet als je de kinderdoop als een verbondsvisie beschouwd, want het Oude Verbond heeft plaatsgemaakt voor het Nieuwe Verbond. Nog sterker gesteld. De kinderbesprenkeling is een verloochening van Christus. Kun je het dan nog als traditie voort zetten vraag ik mij af ?

De kinderdoop is een R.K.K. instelling. Als je in de R.K.K. leer geloofd kun je in de kinderdoop geloven, want na de doop zijn ze geheiligd en behouden (Natuurlijk een vergissing van de R.K.K. want de doop is een symboliek).
Kijk maar naar de vervloekingen van de R.K.K. als je de kinderdoop verwerpt:
Decreet over de Sacramenten.
Canon 3 over het Sacrament van de Doop. Als iemand zegt: de Roomse Kerk (welke de Moeder en Leermeesteres is van alle kerken) heeft niet de ware leer over het sacrament van de doop, hij zij verdoemd.
Canon 5 over het Sacrament van de Doop. Als iemand zegt: het Doopsel is vrij, d.w.z. niet noodzakelijk om tot het heil te komen, hij zij Verdoemd.
Canon 13 over het Sacrament van de Doop. Als iemand zegt: de kleine kinderen mogen nadat zij gedoopt zijn, niet onder de gedoopten gerekend worden, omdat zij geen geloofsact hebben, en moeten derhalve als zij de leeftijd van onderscheiding hebben, herdoopt worden, of als iemand zegt: het is beter het Doopsel van hen achterwege te laten, als dat zij, omdat zij geen eigen geloofsact hebben, alleen in het geloof van de Kerk gedoopt worden, hij zij verdoemd.
Canon 1 over het Sacrament van het Vormsel. Als iemand zegt: het Vormsel van gedoopten is een niets ter zake doende plechtigheid en niet veel meer een waar en eigenlijk Sacrament, of het is eens niets anders geweest dan een soort catechese, waarin de opgroeiende mens zich voor de Kerk rekenschap aflegt van zijn geloof, hij zij verdoemd.

Bron: http://www.debijbeliswaar.nl/Apostasie/ ... rente.html

.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 31 jan 2011 23:13

Antoinette schreef:Alleen mijn vuist pas nog niet in dit doopvond... nee dat wordt geen onderdompeling dan... :mrgreen:

Wil jij bij het Avondmaal dan ook een heel brood in plaats van een klein stukje?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 31 jan 2011 23:16

:)

Wat zegt de Bijbel daar over? Ik lees daar niks over een mini-blokje (of schijfje) brood :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 01 feb 2011 08:47

Marnix schreef::)

Wat zegt de Bijbel daar over? Ik lees daar niks over een mini-blokje (of schijfje) brood :)

Ik lees wel dat zij (de discipelen met Jezus) aten namelijk het Paaslam en daarvan nam Hij een stukje en zei…......
Dus het was een klein stukje van een behoorlijke maaltijd :D
Niet te vergelijken zoals wij het nu doen toch…. :(

.

Riska

Berichtdoor Riska » 01 feb 2011 08:54

Jantjes schreef:hij zij verdoemd.

Ach ja.... het zal wel...

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 01 feb 2011 08:59

Riska schreef:

Jantjes citeert inderdaad de oer-instelling van de doop... :?

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 01 feb 2011 09:15

Riska schreef:

Volgens mij wankelt je traditie een klein beetje. :)

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 01 feb 2011 09:35

Antoinette schreef:
Race406 schreef:

Waarvan akte!

Kun je iets meer toelichting geven, ik begrijp niet wat jij wil zeggen :?:

Ja hoor, ik kan me best vinden in de redenatie van Riska. Zo duidelijker? :wink:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Terug naar “Archief”