Dat het heel moeilijk is geloof ik volledig.
Moderator: Moderafo's
Marnix schreef:De vraag is of hij de goede keuze heeft gemaakt. Het is wat rationalistisch misschien, waar wat is je grootste liefde? En die vraag moeten niet alleen dominees stellen natuurlijk![]()
Marnix schreef:Paulus geeft aan dat dit niet zo is. Zie 1 Kor 7. Overigens denk ik dat God daarom de gemeente heeft gegeven, mensen om je heen waar je een band mee hebt, met sommigen misschien zelfs een hele hechte... waarmee je samen ed Bijbel kan bestuderen, bidden etc. Ik denk niet dat een relatie daar essentieel voor is, vertrouwen in medegemeenteleden kan tot hetzelfde toekomen aan je Grote Liefde, God, zorgen.
froske schreef:Marnix schreef:Paulus geeft aan dat dit niet zo is. Zie 1 Kor 7. Overigens denk ik dat God daarom de gemeente heeft gegeven, mensen om je heen waar je een band mee hebt, met sommigen misschien zelfs een hele hechte... waarmee je samen ed Bijbel kan bestuderen, bidden etc. Ik denk niet dat een relatie daar essentieel voor is, vertrouwen in medegemeenteleden kan tot hetzelfde toekomen aan je Grote Liefde, God, zorgen.
Dan moeten de mogelijkheden er wel voor zijn. Niet elke kerk is blij met homo's, zie daar dan eerst maar eens in te "burgeren" voordat je verder kan gaan in het gemeenteleven. Ik merk nu al in mijn eigen gemeente dat er vrij weinig ruimte is, en dat is een trieste zaak. In feite heeft ieder mens recht op zijn/haar eigen plek in de gemeente.
De logica hiervan ontgaat me. Waarom zou een homoseksuele dominee z'n werk niet meer kunnen doen? Waarschijnlijk alleen maar omdat dit hem onmogelijk wordt gemaaktTeh Smiem schreef: Die predikant had drommels goed door dat hij niet met overtuiging meer het werk kon doen wat hij deed
Dat je je hierin niet kunt verplaatsen, maak je wel helder. Liefde voor iemand van hetzelfde geslacht kan emotioneel net zo diep gaan en speciaal zijn als een man/vrouw relatie.Teh Smiem schreef: Ik kan me niet in een homofiele situatie verplaatsen, maar het lijkt me niet niks om zonder de speciale liefde van een man/vrouw te leven.
Helemaal mee eens, maar het één hoeft het ander niet uit te sluiten.Teh Smiem schreef: Toch denk ik dat we God boven alles moeten stellen.
Ik denk dat God dat 'offer' niet van ons verlangt. Sterker nog: ik geloof dat Hij ons een partner gunt en wil geven die ons 'ter hulpe' is en waarmee we ook meer en meer van Hem kunnen ervaren.Teh Smiem schreef:Het is ongetwijfeld een ontzettend groot offer om als homofiel je niet in te laten met homosexualiteit. Maar ook zo'n offer valt in het niet bij Gods offer, Jezus' offer. Horen we dan niet dat te laten voor wat het is en WEL verder te gaan met Gods werk?
Het is ongetwijfeld een ontzettend groot offer om als homofiel je niet in te laten met homosexualiteit. Maar ook zo'n offer valt in het niet bij Gods offer, Jezus' offer.
Marnix schreef:Als er in een gemeente zo met homo's wordt omgegaan schieten ze ernstig tekort... en zijn ze niet Bijbels bezig. Ze kunnen dan geen onderscheid maken tussen homosexualiteit en homofilie, wat twee hele verschillende dingen zijn.
Marnix schreef: Ieder mens heeft inderdaad recht op zijn/haar plek in de gemeente, ook mensen die anders zijn dan de doorsnee kerkganger. Doet men dat niet, dan is het goed hen daarop te wijzen en aan te spreken...
Marnix schreef:doet men daar niets mee, dan moet je je afvragen of het zinvol is daar te blijven.
Teh Smiem schreef:De betreffende dominee toont hier wel lef en kiest ervoor om niet "louw" te zijn. Die predikant had drommels goed door dat hij niet met overtuiging merr het werk kon doen wat hij deed, en dat is gewoon goed.
Denkertje21 schreef:Teh Smiem schreef:Het is ongetwijfeld een ontzettend groot offer om als homofiel je niet in te laten met homosexualiteit.
Zie het begin van deze posting.Ik denk dat God dat 'offer' niet van ons verlangt. Sterker nog: ik geloof dat Hij ons een partner gunt en wil geven die ons 'ter hulpe' is en waarmee we ook meer en meer van Hem kunnen ervaren.Maar ook zo'n offer valt in het niet bij Gods offer, Jezus' offer. Horen we dan niet dat te laten voor wat het is en WEL verder te gaan met Gods werk?
Tja, dat onderscheid is nu eenmaal een kunstmatige noodgreep die de kerken bedacht hebben om een vorm van pastoraat mogelijk te maken. Let wel, dit in tegenstelling tot bepaalde evangelische stromingen die zelfs de geaardheid op zich al als zonde zien. Dus wat dat betreft zijn de kerken wel iets wijzer geworden. Jij noemt het twee hele verschillende dingen. Een vriend van mij, die volgens jouw indeling in de categorie “homofiel” zou vallen geeft zelf aan dat hij dat onderscheid niet maakt. Hij omschrijft zichzelf als een homoseksueel die er zelf voor gekozen heeft celibatair te leven. Want, zo zegt hij, ik kan mijzelf wel homofiel noemen, maar daarmee zijn de homoseksuele verlangens nog niet weg.
Smurffie schreef: Ik ben iig wel van mening dat ze op geen enkele wijze 'tot één vlees' mogen worden, voor zover dat uberhaubt mogelijk is.
dat blijft een interpretatie. Je mag seks niet loskoppelen van een relatie en over seks binnen een relatie van twee mannen of vrouwen van liefde en trouw wordt in de bijbel nergens gesproken... God zwijgt hierover, dus ga het niet voor Hem invullen!Smurffie schreef: God heeft seks bedoelt voor man en vrouw, daar kan geen enkele homo onderuit.
Ik zie het wel als een gevólg van de zonde! Maar daar geeft God weer zoveel mogelijkheden voor om mee te levenZareb schreef:Let wel, dit in tegenstelling tot bepaalde evangelische stromingen die zelfs de geaardheid op zich al als zonde zien.
Ik voel me thuis in die gemeente waar God me geplaatst heeft. God stuurt me niet weg. Waarom moet ik me dan weg laten sturen door kerkmensen?Marnix schreef:doet men daar niets mee, dan moet je je afvragen of het zinvol is daar te blijven.
Ik zie het wel als een gevólg van de zonde! Maar daar geeft God weer zoveel mogelijkheden voor om mee te leven
froske schreef:Denkertje21 schreef:Ik zie het wel als een gevólg van de zonde! Maar daar geeft God weer zoveel mogelijkheden voor om mee te leven
Precies. In feite zijn alle mensen gevolg van de zondeval in hun hele bestaan en leven. Niemand is meer perfect maar iedereen probeert er het beste van te maken hier op deze wereld uit dankbaarheid aan God. Je hebt je naaste lief uit dankbaarheid aan God, maar ook daarin maak je nog fouten, en God weet ook dat wij mensen niets meer perfect kunnen doen! Natuurlijk is het van belang om daar wel naar te streven.
Het gaat wel ver om liefde tussen 2 mensen van hetzelfde geslacht als gevolg van de zondeval te omschrijven. Hetero's die een huwelijk aangaan doen het ook niet perfect, dat is ook logisch, we blijven nu eenmaal mensen. Maar zoals ik al eerder zei, we moeten roeien met de riemen die we hebben, leven tot eer van God. En volgens mij kan dat prima als man en vrouw maar ook als man/man of vrouw/vrouw.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten