Respect voor God...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 apr 2005 12:11

Zareb schreef:
joepie schreef:Een worm vreet de lijken op, en leeft van de dood.
Ik denk dat wij dat niet zijn.

Wormen leven in de bovenste 10 tot 25 cm centimeter, lijken worden begraven op minimaal 70 cm onder het maaiveld. Wormen eten geen lijken op.
Maar stel dat je hierin gelijk zou hebben gehad dan klopt je vergelijking met de mens wel. Want een mens uit zichzelf leeft juist van de dood.
Maar ik vraag me nog steeds af waar Jezus zich een worm noemde?
En ik hoef geen gelijk te krijgen, ik heb het gewoon :D

Ik citeer M. Henry even voor je in een Nederlandse vertaling, op internet vind je zijn volledige verklaring in het Engels.

Hij neemt de verzen 10-20 bij elkaar en begint met:

"De strekking van deze verzen is het stillen van de angsten en het geloof te bemoedigen van de dienaren van God in hun ellenden.... enz"

Dan waar vers 14-16 aan de orde komt:
"Jacob en Israël waren klein en zeer gering geworden. Het is het wormpje Jacobs, zo klein, zwak, weerloos, vertreden door iedereen, gedwongen om in de aarde te kruipen voor zijn veiligheid. Jacobs Koning noemt Zichzelf een worm en geen man, Ps 22/6. Gods volk is soms aan de wormen gelijk, maar ze zijn geen adders zo als hun vijanden, niet het zaad van de slang. God aanschouwt de geringe staat van Jacob en spreekt "Vrees niet, gij wormpje Jacobs;...enz."

einde citaat

Ik heb het gevoel dat mensen zich zo snel in hun eer voelen aangetast als ze dit lezen. "Wij zijn helemaal geen wormen". Nou in Job 25 : 6 lees je "Hoeveel te min de mens, die een made is en des mensen kind, die een worm is!"
Maar dat is dus helemaal niet vernederend. Dat is juist zo enorm liefdevol.
En als je dan die verzen in Jesaja verder leest dan zie dat God die nietige wormpjes maakt tot "dorsslede". Tot instrumenten in de hand Gods.

Daarbij, ik schreef dat eerder al, wij zijn er door de voortaande wetenschap, wel achter dat die nietige wormen die hun werk in het duister verrichten een onmisbaar onderdeel van de levenscyclus op aarde zijn.
Elke tuinder weet dat een stuk grond waar geen wormen in zitten, geen vruchten zal voortbrengen.
God wist dat allang aangezien Hij alles geschapen heeft.

En zo kan het gebed van zo'n nietig kind van God, vaak in het duister van z'n "binnenkamer" uitgesproken, nog tot redding zijn van een stad, een land. Kijk maar eens naar het vraaggesprek tussen Job en God in de geschiedenis van Sodom en Gomorra. En kijk maar eens naar de geschiedenis van de eerste christen die alleen in de catabomben konden overleven. De geschiedenis van de Ondergrondse Kerk in het Oosblok, China enz. En naar de groei die de kerk daar doormaakt.
Misschien zouden er hier dan ook veel meer "wormen" moeten zijn.

Bedankt Zareb voor je uiteenzetting. Ik ben het er helemaal mee eens. Zo ervaar ik het zelf ook; ik had Henry er nl. niet eens op nageslagen.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Green

Berichtdoor Green » 09 apr 2005 13:38

Aragorn schreef:
Green schreef:
Aragorn schreef:Ja, jij denkt dat nu idd ook. :P

Hoezo denk ik dat nu ook? Ik geef alleen aan dat God heilig is.
Wij denken anders dan God.

Jes 55:8 Want Mijn gedachten zijn niet ulieder gedachten, en uw wegen zijn niet Mijn wegen, spreekt de HEERE

Nou, jij denkt ook al zoveel over God's gedachten te weten dat ze iig niet op die van ons zouden kunnen lijken. Dat is ook al een bepaalde aanname..

Wbt Jes 55:8 hoeft dat niet altijd op te gaan. Dat kan in dit geval ook heel goed gaan over een bepaalde bedoeling die God met iets heeft die wij mensen nog niet zien. Dat wil niet zeggen dat God in al zijn denken totaal vervreemd is van enige menselijkheid (of liever andersom: dat wij op dat gebied niets meer van God's beeld hebben).

Ik beweer helemaal niet dat ik zoveel van Gods gedachten weet. Ik laat Gods woord spreken. Volgens mij moeten we heel voorzichtig zijn met het doen van uitspraken over de gedachten van God, die niet in Zijn woord staan. (zoals de uitspraak over blaten op dit forum)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 apr 2005 14:19

Beetje wat het Woord ook zegt:

Maar houd je verre van dwaze speculaties en geslachtsregisters en dat geruzie en geredetwist over de wet, want dat is allemaal nutteloos en dwaas.

Volgens mij zegt de Bijbel dat dit soort gesprekken (bijvoorbeeld of wij bijbels gezien ons als wormen moeten beschouwen) nutteloos zijn.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 09 apr 2005 16:12

Marnix schreef:Beetje wat het Woord ook zegt:

Maar houd je verre van dwaze speculaties en geslachtsregisters en dat geruzie en geredetwist over de wet, want dat is allemaal nutteloos en dwaas.

Volgens mij zegt de Bijbel dat dit soort gesprekken (bijvoorbeeld of wij bijbels gezien ons als wormen moeten beschouwen) nutteloos zijn.

En met zo'n zinloos, uit z'n verband gerukte uitspraak kun je dan alle gesprekken over het geloof wel aan de kant zetten.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 apr 2005 18:22

Beste Marnix, het is je wellicht ontgaan, maar de aanspraak wormpje Jakobs, is voor Gods volk een eretitel. Zijn de gelovigen in het Licht van Christus niet de meest nietige, onwaardige schepsels die er maar zijn? Hoe graag nemen zij die plaats onder Hem in, zodat zij naar Hem kunnen opkijken. Hoe kan Zijn liefde in hun hart nederdalen als Hij niet ver boven hen verheven is. Daarnaast, worden zij zo vol liefde door hun Heiland zo genoemd, als een overblijfsel dat naar de verkiezing is, nl. door de God van Abraham, Izaäk en Jakob. Vandaar "een wormpje Jakobs". Niet een "wormpje Ezaus" zoals die vijanden van Israël wellicht liever hadden gehad, maar Jakobs. Dat is, de Jakob die God heeft liefgehad in tegenstelling tot de Ezau die Hij heeft gehaat.
Ik meen het oprecht, dat wat ik hier zeg, om het te begrijpen, moet het doorleefd zijn.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 apr 2005 01:05

jas schreef:

Beste Marnix, het is je wellicht ontgaan, maar de aanspraak wormpje Jakobs, is voor Gods volk een eretitel. Zijn de gelovigen in het Licht van Christus niet de meest nietige, onwaardige schepsels die er maar zijn? Hoe graag nemen zij die plaats onder Hem in, zodat zij naar Hem kunnen opkijken. Hoe kan Zijn liefde in hun hart nederdalen als Hij niet ver boven hen verheven is. Daarnaast, worden zij zo vol liefde door hun Heiland zo genoemd, als een overblijfsel dat naar de verkiezing is, nl. door de God van Abraham, Izaäk en Jakob. Vandaar "een wormpje Jakobs". Niet een "wormpje Ezaus" zoals die vijanden van Israël wellicht liever hadden gehad, maar Jakobs. Dat is, de Jakob die God heeft liefgehad in tegenstelling tot de Ezau die Hij heeft gehaat.
Ik meen het oprecht, dat wat ik hier zeg, om het te begrijpen, moet het doorleefd zijn.

Als het een eretitel is is het inderdaad geen probleem. Ik ben het met je eens dat we nederig mogen/moeten zijn. Naar elkaar toe... en naar God toe. Maar nederig zijn naar anderen toe (de ander boven jezelf stellen) is wat anders dan jezelf als een worm zien. Als het symbolisch is voor het jezelf onderwerpen aan God en aan elkaar en dus bovenstaande uitbeeldt ben ik het helemaal met je eens.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 11 apr 2005 09:42

Marnix schreef:
jas schreef:

Als het een eretitel is is het inderdaad geen probleem. Ik ben het met je eens dat we nederig mogen/moeten zijn. Naar elkaar toe... en naar God toe. Maar nederig zijn naar anderen toe (de ander boven jezelf stellen) is wat anders dan jezelf als een worm zien. Als het symbolisch is voor het jezelf onderwerpen aan God en aan elkaar en dus bovenstaande uitbeeldt ben ik het helemaal met je eens.

Ok, zijn we het toch eens. t'is een wonder boven wonder, hoe die ...... :P

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 apr 2005 16:27

But don't call me a worm :P

Hans Soet
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Hans Soet » 11 apr 2005 20:32

Als zelf Marnix en Jas het eens zijn, dan is het einde discussie denk ik :wink:

En gelukkig zijn we het dan wel met elkaar eens, dat Zijn Naam eeuwig eer moet ontvangen!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 11 apr 2005 23:40

Amen.

Mijn Vader is tofste Vader van de hele wereld en omstreken!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 apr 2005 00:32

Marnix schreef:Amen.

Hè, dat had je nou weer niet zo moeten zeggen. Afbeelding

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 12 apr 2005 10:14

jas schreef:
Marnix schreef:Amen.

Hè, dat had je nou weer niet zo moeten zeggen. Afbeelding

Wie weet word dit gezegd over zijn aardse vader (op die hoofdletter misschien na dan)

want als het gaat om de Vader....is er maar 1 van!

Hein
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Hein » 12 apr 2005 12:35

Ik ben erg benieuwd of Calvijn (Jas) alles ook beleefd wat Hij zegt. Alle mooie verhalen over aardwormen ten spijt. Dit is niet de taal van de bijbel, alhoewel het bijbels is. De bijbel spreekt over een Heilige God die ook persoonlijk is, die jegens elk van zijn schepselen bewogenheid koestert. Ik houd niet zo van die dogmatisch juiste zaken. Het zou nog wel eens zo kunnen zijn dat velen die toeteren over Gods Heiligheid (sorry voor deze platvloersheid) er zelf weinig van beleven. Dan is het wat mij betreft: "holle vaten klinken het hardst". Als je Gods heiligheid beleeft dan houden volgens mij die uiterst correct dogmatische verhandelingen erover op. Dan zink je me Jesaja weg en zeg je: wee mij, dewijl ik een man van onreine lippen ben. Maar daar niet in blijft staan, want Christus heeft Gods heiligheid geblust, in Hem is God persoonlijk. God hoeft dus niet meer af te dalen, HIJ IS AL AFGEDAALD. in Jezus Christus. Opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren ga (dat gaan we zonder Hem) maar het eeuwige leven heeft.

Misschien heb ik dit topic te weinig gelezen, met degene die hem opende lig ik helemaal op 1 lijn.

God is Heilig, en persoonlijk.

Lees eventueel. de lezing van Ds. van de Belt over Gods heiligheid op. www.jongerenavonden.nl
De HEERE zegt: Grimmigheid is bij mij niet! jesaja 27:1

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 12 apr 2005 13:04

Hein schreef:Ik ben erg benieuwd of Calvijn (Jas) alles ook beleefd wat Hij zegt. Alle mooie verhalen over aardwormen ten spijt. Dit is niet de taal van de bijbel, alhoewel het bijbels is. De bijbel spreekt over een Heilige God die ook persoonlijk is, die jegens elk van zijn schepselen bewogenheid koestert. Ik houd niet zo van die dogmatisch juiste zaken. Het zou nog wel eens zo kunnen zijn dat velen die toeteren over Gods Heiligheid (sorry voor deze platvloersheid) er zelf weinig van beleven. Dan is het wat mij betreft: "holle vaten klinken het hardst". Als je Gods heiligheid beleeft dan houden volgens mij die uiterst correct dogmatische verhandelingen erover op. Dan zink je me Jesaja weg en zeg je: wee mij, dewijl ik een man van onreine lippen ben. Maar daar niet in blijft staan, want Christus heeft Gods heiligheid geblust, in Hem is God persoonlijk. God hoeft dus niet meer af te dalen, HIJ IS AL AFGEDAALD. in Jezus Christus. Opdat een ieder die in Hem gelooft, niet verloren ga (dat gaan we zonder Hem) maar het eeuwige leven heeft.

Misschien heb ik dit topic te weinig gelezen, met degene die hem opende lig ik helemaal op 1 lijn.

God is Heilig, en persoonlijk.

Lees eventueel. de lezing van Ds. van de Belt over Gods heiligheid op. www.jongerenavonden.nl

Ik geloof niet dat ik iets anders beweerd heb hoor. Dus misschien kun je je beschuldiging wat onderbouwen.

Hein
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Hein » 12 apr 2005 13:17

Het gaat mij hierom:

het is je wellicht ontgaan, maar de aanspraak wormpje Jakobs, is voor Gods volk een eretitel. Zijn de gelovigen in het Licht van Christus niet de meest nietige, onwaardige schepsels die er maar zijn?

Onwaardig zijn we in onszelf, maar in Christus licht niet meer, dan noemt hij de mens vrienden.

Wel moet ik bekennen dat ik te ferme taal heb gebezigd. Mijn verontschuldiging :oops:
De HEERE zegt: Grimmigheid is bij mij niet! jesaja 27:1

Terug naar “Archief”