Marnix schreef:Hm, lastig. Voor beiden lijkt mij. Ik weet er verder weinig van, zou je er iets over kunnen toelichten? Bijv:
- Is het vooral lichamelijk of geestelijk?
- Heeft het oorzaken in het verleden?
- Zijn jullie ook bezig om er iets aan te doen? Zelf of met professionele hulp? Is het te trainen ofzo en dan dus ook uitzicht dat je er van af komt of is het blijvend?
- Beinvloedt het jullie relatie? (het lijkt mij als man wel erg moeilijk als je partner zoiets heeft, je mist dan dingen die voor mannen volgens mij wel moeilijk te missen zijn, hoe gaan jullie daar mee om)
p.s. ik begrijp de gevoeligheid van dit onderwerp, ik heb maar wat vragen opgesomd en kan goed begrijpen als je op dingen geen antwoord wil geven. Maar ik denk dat het wel een niet zo bekend probleem is en dat dit wel een mogelijkheid kan zijn dat mensen het iets beter gaan begrijpen enzo.
Bovenal, sterkte met het probleem en veel zegen toegewenst aan jou en je man!
Op internet staat een goede uitleg over vaginisme. Vaak heeft het te maken met seksuele misbruik. Gelukkig is dit bij mij niet zo.
Eigenlijk heeft het meer te maken met het 'psychische' dan 'lichamelijke'. Meer de angst en onzekerheid.
En ja, ik heb fysiotherapie gevolgd en loop nog bij een seksuoloog/arts.
Gelukkig gaat het al iets beter, alleen het gaat érg langzaam.. Het hoeft dus niet blijvend te zijn.
En nee, het beinvloed onze relatie niet. We zijn nog steeds erg gelukkig met elkaar en ik word door dik en dun gesteund door m'n man.

Maar.. het is soms wel erg moeilijk. Het kost veel inspanning en tijd. En af en toe heb je je dipjes en komt alles weer op je afvliegen..