Anoniem_89 schreef:
Leg mij uit hoe dit ooit van toepassing moet zijn op baby's?
Chaya schreef:In het O.T. werden de jongetjes besneden, de doop is in de plaats van de besnijdenis gekomen.
Alle teksten uit het N.T. moet je in feite zo lezen, deze zijn geschreven voor de mensen die toen nog maar net tot het geloof kwamen.
Paulus richt zich in zijn brieven tot hen. Zij zaten vol vragen immers.
Ook wilde hij voorkomen dat allerlei dwaalleren wortel konden schieten.
Lydia werd gedoopt en haar gehele huis, staat er. Daar zaten ongetwijfeld ook haar kinderen bij.
De gevangenbewaarder liet zich dopen en terstond al de zijnen. Ook daar zullen kinderen bij gezeten hebben.
Het huis = het gezin van Stephanas werd gedoopt.
Kinderen zijn geheiligd door de doop. Heilig betekent hier: apart gezet door de Heere voor Zijn dienst.
En dus niet: automatisch bekeerd.
Ja inderdaad in het O.T. werden de jongens besneden.
Maar volgens de bijbel moeten wij heidenen die ons tot God bekeren niet al te zwaar belast worden door nog een keer besneden te worden.
Lees Handelingen 15 er maar op na.
Als het zo was dat kinderen gedoopt moesten worden i.p.v. besneden dan had Paulus wel gezegd dat ze gedoopt moesten worden. Want dat is een teken van nieuw leven en je oude 'ik' opgeven.
Hier staat dus duidelijk een verschil tussen dopen en besnijden.
Dat Lydia en het hele huisgezin gedoopt werden kan ook zijn dat ze al oud genoeg waren om zelf die keuze te maken.
Waarom anders zouden kinderen geheiligd zijn in hun ouders?
Ik wist dat je die tekst over de gevangenbewaarder ging aanhalen, dat doet standaard iedereen die voor de kinderdoop is. Volgens mij staat dat ook op een of ander formulier. Lees vers 32 eens over de gevangenbewaarder.
Er staat heel duidelijk dat het evangelie verteld werd aan ALLEN die er in huis woonden.
Ik vraag mij nu wel af wat de dominee daarvan vindt? Staat ook in hun bijbel toch?
Waarom slaan ze dat vers maar over? Ik ben zéér benieuwd naar het antwoord.
Stephanas?
Lees 1 Kor 16 maar;
5 Ik heb nog een verzoek aan u, broeders en zusters. U weet dat Stefanas en zijn huisgenoten als eersten in Achaje tot geloof gekomen zijn en dat ze zich in dienst van de heiligen hebben gesteld. 16 Aanvaard hun gezag* en dat van alle anderen die zich samen met hen zoveel moeite geven.
*Hun gezag
Apart, dus als het kinderen waren of baby's dan moesten we hun gezag ook aanvaarden? Volgens jullie waren de huisgenoten kinderen.