De kerstboom

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 09 dec 2004 14:20

Sabra schreef:Ik vind de laatste opmerking ronduit naief. Hoe kun je heidense symbolen en rituelen zo ombuigen dat ze dat opeens niet meer zijn.

Makkelijk zat. Als de afgod god af is, zijn ook de rituelen en de symbolen vacant geraakt. Inpikken dus en kerstenen.
't begint een beetje op de discussie over offervlees te lijken.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 09 dec 2004 14:21

Dat zou kunnen Alex, dat zal ik niet bekritiseren.

Maar ik vind wel dat een en ander allemaal recht gepraat wordt. Vooral het feit dat er allerhande heidense symbolen en rituelen gehanteerd worden door christenen en de kerk. Ik denk dat mijn citaat uit Jeremia 10 niet door veel mensen gelezen is, dan wel begrepen is.

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 09 dec 2004 14:25

Sabra schreef:Dat zou kunnen Alex, dat zal ik niet bekritiseren.

Maar ik vind wel dat een en ander allemaal recht gepraat wordt. Vooral het feit dat er allerhande heidense symbolen en rituelen gehanteerd worden door christenen en de kerk. Ik denk dat mijn citaat uit Jeremia 10 niet door veel mensen gelezen is, dan wel begrepen is.

Ik weet hier te weinig van, maar doel je nu vooral op de kerstboom?
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 09 dec 2004 14:26

O.a.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 dec 2004 14:34

Sabra schreef:O.a.

Ja, voor de goede orde, ik doe ook niet mee met dat bomengedoe hoor. Maar het kerstfeest vieren op 25 dec. daar heb ik toch echt geen enkele moeite mee. En het zal me ook eigenlijk een worst wezen of er vroeger op die datum ooit een heidens feest is gevierd. Dat is dan alleen maar mooi, dan is het nu i.p.v. heidens, christelijk geworden. Wat zit je nou eigenlijk te zeuren?
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

alex leusink
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor alex leusink » 09 dec 2004 14:52

Sabra schreef:O.a.

Maar dan over die datum, 25 december. Eigenlijk maakt het natuurlijk niets uit op welke datum kerst gevierd wordt, maar er moet toch een datum zijn. En er zullen veel data zijn die in het verleden een bijzondere plaats hadden in de heidenwereld(-en)
Hardere aanpak wildplassers: Dweilen met de kraan open!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 dec 2004 14:54

*Raido kan zich nog een discussie herrinneren over de wereldlijkheid van een cafe werd aangehaald, dit in zijn achterhoofd houdende snap hij niet dat heidense symbolen, datums en gewoontes dan niet erg zouden zijn*
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 dec 2004 14:56

Raido schreef:*Raido kan zich nog een discussie herrinneren over de wereldlijkheid van een cafe werd aangehaald, dit in zijn achterhoofd houdende snap hij niet dat heidense symbolen, datums en gewoontes dan niet erg zouden zijn*

Je doet goed je best me verkeerd uit te leggen. Ik zeg dat de datum me niet interesseert. Ik heb ook gezegd dat ik niet meedoe aan dat bomengedoe.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 dec 2004 14:59

Helaas is het nu wel een feit dat die datum heidense oorsprong heeft, toch is het zeer verwonderlijk dat jou dit niet uitmaakt, ik vind dat 'enigsinds vreemd'.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 09 dec 2004 15:11

Shrike schreef:Nee, een kerstboom heeft weinig met feest rond Christus geboorte te maken.

Kerst ook, kerst is een heidens feest officieel... ALthans, de kerst hier.. De geboorte van Christus behoor je jaar in jaar uit te vieren, ongeacht welke dag.
Een kerstboom is mooi (smaak) en gezellig (smaak) en niet fout (feit).

PeterD

Berichtdoor PeterD » 09 dec 2004 15:18

kurtyo schreef:Een kerstboom is mooi (smaak) en gezellig (smaak) en niet fout (feit).

Smaak valt niet over te twisten. Feiten ook niet. Maar hier op refoweb wel :mrgreen:

Feit blijft dat als kerst ophoudt bij gezelligheid rondom een boom en lekker eten en drinken dat kerst zijn doel voorbij schiet en het dus fout is.

Als de aandacht rondom kerst verplaatst wordt van Christus naar een kerstboom zie ik met verheuging uit naar een massale kerstboomverbranding.

Let wel, ik verbied niemand een boom in zn huis te zetten. Wel blijft het raar dat het alleen in de wnter gebeurt, terwijl een mooie in bloesem staande appelboom ook heel mooi is.

En het idee om een stalletje te maken, poppetjes te maken, en er mee te spelen als een kind door het langzaam op te bouwen vind ik dus fout! De aandacht wordt dan meer naar de uiterlijkheden gericht in plaats van dat er beleefd wordt in het hart.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 09 dec 2004 15:31

jas schreef:
Sabra schreef:Wat zou ik dan leren, jas? Mensen proberen gewoon excuses te vinden om allerhade heidense rituelen en symbolen niet uit te bannen.

Nee dat is gewoon onzin. Het ontstaan van de feestdagen is historisch bewezen en ook te verklaren. Bijv. Pasen werd tegelijk met het Joodse Pesach gevierd, hetgeen blijkt uit Paulus woorden; "Want ook ons Paaslam is geslacht". (lees 1 Kor. 5) Kerst werd aanvankelijk exact 9 maanden na Pasen gevierd. Later is dit bijgesteld i.v.m. een aanpassing van de Juliaanse kalender. Maar lees gewoon dat boek, of een ander boek wat hierover handelt, en discussieer dan verder.
Of lees zelf eens wat onafhankelijke lectuur, dat buiten het christendom staat, ik zal even wat linkjes op zoeken en posten.

http://users.pandora.be/berserk/acta/a0707.htm
http://yggdrasil.fol.nl/art_limburg.htm (dit is paganistisch artikel maar het gaat om de feitjes achter de kerstviering).
http://www.vrijeschoolede.nl/schgids/stnic1.html

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 09 dec 2004 17:02

PeterD schreef:
kurtyo schreef:Een kerstboom is mooi (smaak) en gezellig (smaak) en niet fout (feit).

Smaak valt niet over te twisten. Feiten ook niet. Maar hier op refoweb wel :mrgreen:

Feit blijft dat als kerst ophoudt bij gezelligheid rondom een boom en lekker eten en drinken dat kerst zijn doel voorbij schiet en het dus fout is.

Als de aandacht rondom kerst verplaatst wordt van Christus naar een kerstboom zie ik met verheuging uit naar een massale kerstboomverbranding.

Let wel, ik verbied niemand een boom in zn huis te zetten. Wel blijft het raar dat het alleen in de wnter gebeurt, terwijl een mooie in bloesem staande appelboom ook heel mooi is.

En het idee om een stalletje te maken, poppetjes te maken, en er mee te spelen als een kind door het langzaam op te bouwen vind ik dus fout! De aandacht wordt dan meer naar de uiterlijkheden gericht in plaats van dat er beleefd wordt in het hart.

Zie wat Raido postte. En zie het eerste deel van mijn vorige posting. Kerst is van oorsprong paganistisch. De stalletjes hoeven niet, maar of het fout is lijkt me behoorlijk discutabel. Dat mensen hier vaak bij stoppen is hun probleem. Ik heb ook meer met de geboorte van Jezus zonder hier een datum aan vast te koppelen dan aan een heidens feest dat christenen hebben omgebogen en vervormd tot christelijk feest.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 dec 2004 17:22

PeterD schreef:Ik vind het best dat je een kerstboom in huis haalt hoor. Alleen, wie kan mij even de link met kerst uitleggen?
Waarom doen we het niet met oud en nieuw? Of in januari ergens ofzo.

Enne Optimatus, succes met je boompje, huisje en beestjes hoor, het is je gegunt. Je hebt alleen nog niet verteld wanneer ze vertrekken naar Egypte, want dan kan die rommel opgeruimd worden.

Licht in de donkerste dagen van het jaar.... en Jezus: Licht in de duisternis. Die betekenis kan je er aan geven.... je kan ook gewoon een kerstboom voor de gezelligheid nemen... als dat de funftie van een kerstboom is, wat is daar dan mis mee :)

En wat mij betreft mogen die kerstbomen het hele winterseizoen en niet alleen rond kerst :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 09 dec 2004 17:39

Raido schreef:Helaas is het nu wel een feit dat die datum heidense oorsprong heeft, toch is het zeer verwonderlijk dat jou dit niet uitmaakt, ik vind dat 'enigsinds vreemd'.

En dat is een gigantische misvatting. De kerstboom mag dan een heidense oorsprong hebben, de datum zeer zeker niet. Ik heb hier in een posting aan Sabra al iets over gezegd, ik zeg het ook tegen jou; ga maar eens wat kerkgeschiedenis en met name de ontwikkeling van liturgiek bestuderen. Dan zul je er achter komen dat de data een joods/christelijke oorsprong hebben.

Terug naar “Archief”