mini schreef:Hoe zie jij dan de gedachtenis van het opofferen Jezus bloed en lichaam? Hij zei toch zelf "doe dit tot Mijn gedachtenis"? Het brood en de wijn heeft een symbolische waarde.
Misschien begrijp ik je verkeerd hoor en bedoel je wat anders. Maar de Heere Jezus heeft dit toch zelf zo ( de gedachtenis) ingesteld? Of bedoel je het gebruik van brood en wijn?
Ja dat klopt. In de laatste regel van mijn antwoord staat dat ik er niet per definitie op tegen ben integendeel.
Wat ik probeerde aan te geven was dat het avondmaal niet bedoelt is om onze zonden, maar dat wij bevrijdt zijn uit de macht van de zonde. Trouwens de kopjes boven de pericopen in de evangelien suggereren dat Yeshua het avondmaal instelde, maar dat is niet waar, want in Lukas 15 staat:
Lukas 22:15 En Hij zeide tot hen: Ik heb vurig begeerd dit Pascha met u te eten, eer Ik lijd.
Matteus 26:17 Op de eerste dag van het feest der ongezuurde broden, kwamen de discipelen bij Jezus en zeiden: Waar wilt Gij, dat wij toebereidselen maken voor U om het Pascha te eten?
Waarom vierde Jezus dit feest en zelfs vurig?
Het Pascha of Pesach, is het feest van de bevrijding uit Egypte, net zoiets als onze nationale bevrijdingsdag, alleen veel intenser.
Hij vierde dit feest, mijn insziens enerzijds omdat de aangegeven tijd aangebroken was waarop de joden dit feest vieren en met het oog op Zijn komende strijdt aan het kruis tegen de boze machten in deze wereld en tegen het kwaad in de mensen.
Het door Yeshua ingestelde deel is een aanpassing van het Pesach feest, want het pesacht was een afbeelding, een heenwijzing naar het verlossende werk van de messias.
In feiten veranderde Hij niets. Het brood is in de Pesach viering zoals de joden dat vieren al aanwezig. Er liggen 3 broden op de tafel. De middelste van die drie wordt genomen verbroken, in een doek gewikkeld en verstopt. Jezus is van de Goddelijke 3-eenheid de middelste persoon. Deze werd voor ons verbroken, in doeken gewikkeld en in het graf gelegd.
Hoe het precies met de wijn ging, dat ontschiet mij nu, maar ook dit was al aanwezig, ja er worden zelfs 4 bekers wijn gedronken.
Wat mijn boodschap aan allen is dat wanner je weer aanschuift aan het avondmaal, gedenk dan en vier dan dat onze bevrijder Yeshua Messias ons bevrijdt heeft uit het gevangenschap van de dood en ons thuis gebracht bij God Almachtig. Het is een feest, geen begrafenis (zoals het in vele kerken aan toe gaat), want onze Messias leeft.