Kennistest Statenvertaling

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 29 mar 2004 09:18

ahuibers schreef:
drosofila schreef:
ahuibers schreef:Er wordt volgens mij gewerkt aan nieuwe kanttekeningen.

Beste ahuibers,
heb jij al eens geprobeerd een boek te lezen met evenveel kanttekeningen als gewone tekst? Ik vind het al vreselijk vervelend als te vaak verwezen wordt naar noten. Soms staan die noten achteraan gegroepeerd, en dan kan je nog kiezen of je ze leest of niet. Maar er zijn ook boeken waar de noten op dezelfde pagina staan, onderaan dan. Ik heb al bladzijden onder ogen gehad waarop een paar regels gewone tekst staan, en de rest van de pagina zijn (voet)noten.
Stel je voor dat ze die kanttekeningen dan nog écht in de kantlijn zetten, dan is de tekst helemaal niet meer leesbaar. Wie zelden of nooit een boek leest knapt daar meteen op af. En ik die dacht dat de bijbel in de volkstaal door iedereen moest kunnen gelezen worden ...

Mijn advies: schrijf dat boek in een spannende en boeiende stijl, zodat het leest als een trein. Je zal zien: het vliegt de winkel uit.

Je kunt best veel begrijpen zonder de kanttekeningen te lezen. En als je dan iets niet snapt en je wilt het wel snappen ga je het toch onderzoeken. dat is ook de bedoeling,

Een spannend boek?
Gaat Het Doel dan niet verloren?
Men gaat het boek dan lezen omdat het spannend is maar de gedachte er achter is dan volgens mij helemaal ver te zoekken.

Dus hoef je de kanttekeningen niet te hebben? Zijn best wel verhelderend hoor als je die leest.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 mar 2004 12:37

Zit wat in ;) Je hoeft ook niet dingen aan te nemen... je kunt ook denken: Ik weet het niet, maar ja, ik zie wel... zolang het je niet aan het twijfelen brengt in je geloof :)

En ehm.. als je dingen niet kunt verklaren maar ze staan wel in de bijbel mag je denk ik wel vertrouwen dat het zo is, de bijbel is Gods woord toch? :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 29 mar 2004 12:42

Daar ben ik het helemaal mee eens.

Poolrev
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Poolrev » 01 apr 2004 18:04

drosofila schreef:
Poolrev schreef: Dus mijn vraag is dan, waarom wil jij dat allemaal weten/kunnen verklaren?
Als jij God gelooft op Zijn Woord, dan hoef je niet meer alles te kunnen verklaren, toch?

Maar Poolrev,
God heeft mij als mens begiftigd met het verstand, de mogelijkheid om na te denken. Jij kent toch ook de parabel van de talenten? Juist die knecht die zijn ene talent begraaft, er niets mee doet, wordt door de heer berispt. Wie zijn gaven en talenten niet gebruikt, vergooit wat hij van God heeft gekregen. Dit is toch niet het plan van God, want Hij heeft de mens verheven boven de dieren, die niet kunnen nadenken.

Ho ho, dat is iets van een andere orde. God heeft je je verstand/talenten niet gegeven om het beter/meer te weten dan God Zelf. Als het niet in de Bijbel staat is het niet van belang om te weten voor ons mensen, toch?
Earth has no sorrow that
Heaven cannot heal

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 apr 2004 18:21

Als iets niet in de bijbel staat mag je er nog wel over nadenken hoor... zelf wel proberen er achter te komen... De vraag ik of je dan bewijs hebt dat iets klopt :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 apr 2004 18:25

Poolrev schreef:
drosofila schreef:
Poolrev schreef: Dus mijn vraag is dan, waarom wil jij dat allemaal weten/kunnen verklaren?
Als jij God gelooft op Zijn Woord, dan hoef je niet meer alles te kunnen verklaren, toch?

Maar Poolrev,
God heeft mij als mens begiftigd met het verstand, de mogelijkheid om na te denken. Jij kent toch ook de parabel van de talenten? Juist die knecht die zijn ene talent begraaft, er niets mee doet, wordt door de heer berispt. Wie zijn gaven en talenten niet gebruikt, vergooit wat hij van God heeft gekregen. Dit is toch niet het plan van God, want Hij heeft de mens verheven boven de dieren, die niet kunnen nadenken.

Ho ho, dat is iets van een andere orde. God heeft je je verstand/talenten niet gegeven om het beter/meer te weten dan God Zelf. Als het niet in de Bijbel staat is het niet van belang om te weten voor ons mensen, toch?

Dus het is niet van belang om te weten of er zoiets als drieeenheid bestaat, of Jezus van de Vader uitgaat of niet, of we nu nog moeten kinderdopen of volwassendopen, enz. enz.? Mooi, dan kunnen we de 3 geloofsbelijdenissen (Anasthasius, Nicea en die andere) wel in de prullenbak gooien. :mrgreen:

Poolrev
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Poolrev » 01 apr 2004 18:56

Aragorn schreef:Dus het is niet van belang om te weten of er zoiets als drieeenheid bestaat, of Jezus van de Vader uitgaat of niet, of we nu nog moeten kinderdopen of volwassendopen, enz. enz.? Mooi, dan kunnen we de 3 geloofsbelijdenissen (Anasthasius, Nicea en die andere) wel in de prullenbak gooien. :mrgreen:

Je moet et ff in de context zien waarin ik t post, t gaat hier over t scheppingsverhaal..... :roll:
Earth has no sorrow that

Heaven cannot heal

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 apr 2004 21:04

Poolrev schreef:
Aragorn schreef:Dus het is niet van belang om te weten of er zoiets als drieeenheid bestaat, of Jezus van de Vader uitgaat of niet, of we nu nog moeten kinderdopen of volwassendopen, enz. enz.? Mooi, dan kunnen we de 3 geloofsbelijdenissen (Anasthasius, Nicea en die andere) wel in de prullenbak gooien. :mrgreen:

Je moet et ff in de context zien waarin ik t post, t gaat hier over t scheppingsverhaal..... :roll:

Jaja, maar ff om aan te geven dat we naast wat er in de bijbel staat ook zelf wel na mogen denken... :wink:

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 02 apr 2004 13:14

Dit zijn de resultaten:

Vraag 1 Fout
Vraag 2 Fout
Vraag 3 Fout
Vraag 4 Goed
Vraag 5 Fout
Vraag 6 Fout
Vraag 7 Fout
Vraag 8 Fout
Vraag 9 Goed
Vraag 10 Goed

Aantal Goed: 3
Aantal Fout: 7

OEPS... :oops: :mrgreen:

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 13 apr 2004 12:55

Hoe vaak lees je in de Statenvertaling?

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 13 apr 2004 15:07

Dit zijn de resultaten:

Vraag 1 Fout
Vraag 2 Goed
Vraag 3 Fout
Vraag 4 Goed
Vraag 5 Fout
Vraag 6 Fout
Vraag 7 Goed
Vraag 8 Goed
Vraag 9 Goed
Vraag 10 Fout

Aantal Goed: 5
Aantal Fout: 5

Score is Matig (33%)
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 apr 2004 17:01

Hoe vaak lees je in de Statenvertaling?

Ik in ieder geval nooit, behalve soms bij bijbelstudie om eens een andere vertaling erbij te leggen, en af en toe als ik hier een bijbeltekst wil neerzetten :D

Jos de klos

Berichtdoor Jos de klos » 19 apr 2004 14:23

Alles goed!

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 20 apr 2004 13:59

Hoef je niet trots op te zijn hoor!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 20 apr 2004 14:12

Nou ik vind dat dat best mag. Het is een hele prestatie om foutloos Nederlandsch uit den middeleeuwen te kunnen beghrijpen.

Terug naar “Archief”