Zelfmoord = verdoemenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Vin

Berichtdoor Vin » 04 mar 2004 09:01

tanteoranje schreef:... ik denk niet dat je kunt zeggen: hoe zwaarder de kerk hoe minder menselijkheid... Psychisch sterkeren kunnen zich heel moeilijk in leven in de belevingswereld van een depressieve persoon, en dat is meer onmacht dan onwil... om dat nou weer op "zwaardere" kerkmensen af te schuiven ...

Nee maar zo lijkt het wel. Hard over uitverkiezing, hard over doodstraf, hard over zelfmoord. Eigenlijk gewoon spijkerhard over alles. Is het zo of lijkt het zo? Maja is off topic.

Psychisch sterkeren kunnen zich moeilijk inleven? Dat betwijfel ik. Dus alleen zwakken kunnen de zwakken helpen? :mrgreen: Misschien zijn mensen die zich niet kunnen inleven wel zwak.

Hoe dan ook, waar ik me over opwind is niet of iemand zich niet ergens in kan verplaatsen, maar dat als dat dan moeilijk is dat dat mensen kennelijk niet belet om allerlij krasse uitspraken te doen, en dat is niet zo handig.

Skoezie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Skoezie » 04 mar 2004 09:08

Vin schreef:
Skoezie schreef:Als je daarmee iemand van zelfmoord af kunt houden moet je het zeker op die manier doen!!! zeg dat hij naar de hel zal gaan, als hij daardoor blijft leven.

LEVEN IS ALTIJD BETER DAN DOOD

Ik betwijfel of dat werkt. Probeer het maar niet uit Skoezie, dat is niet zo pastoraal verantwoord. Ik hoop dat je dat van me aan wilt nemen, je wil niet weten hoeveel je kapot kunt maken.

duh ... ik ben niet gek, als je dat soms denkt, lees dan die andere kwetsende topic maar : Zelfmoord in K,C en M
Je hoeft er niet aan te twijfelen of ik gek ben ... die conclusie heb ik zelf al getrokken . JA IK BEN

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 04 mar 2004 09:31

... zeker mag je suicidale mensen nooit alleen laten staan of het genoeg vinden dat ze professionele hulp krijgen. Ze zitten vaak al in een isolement. Dus wel belangrijk dat je als (kerkelijke) naaste zo iemand regelmatig bezoekt...

Skoezie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Skoezie » 04 mar 2004 09:46

Zo ... en wat zeg je dan en btw hoe weet je dat? meestal (ik iig) heb het nooit verteld
Je hoeft er niet aan te twijfelen of ik gek ben ... die conclusie heb ik zelf al getrokken . JA IK BEN

caprice

Berichtdoor caprice » 04 mar 2004 09:47

tkf schreef:
caprice schreef:Het is erg om ongeroepen voor de rechterstoel van God te verschijnen.

Dat is ook zo. Maar welke rol speelt zelfmoord hierbij?

Bij de lichamelijke dood verschijn je voor de rechterstoel van God. Als je met de auto over de kop slaat bijvoorbeeld, is dat tegen je wil in.

Zelfmoord wil je ook zelf. Dan word je toch niet door God geroepen, maar bepaal je het toch zelf (tot op zekere hoogte)?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 04 mar 2004 10:17

Gaan zelfmoordenaars naar de hel?
Of ontsnappen ze die juist...

Btw: voor orthodoxe mensen maakt het niet zoveel uit of iemand die zelfmoord pleegt wel of niet naar de hel gaat, in hun beleving gaat vrijwel iedereen naar de hel...behalve die enkele uitverkorenen dan...Dus waarom ruzie maken?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 04 mar 2004 11:04

Eerst ff de vraag of mensen vooraf vergeven worden of niet als ze bekeerd zijn.

Als je stelt dat iemand bekeert is altijd naar de hemel gaat (tenzij d.z.t.d.H.G) moet hij wel vooraf vergeven zijn, anders zou je als je een klein pieterigpeurig zondetje heb waar je geen vergeving meer voor kon vragen toch naar de hel gaan.
Ook de bijbel stelt dat dat niet uitmaakt:
Wie in Hem gelooft, wordt niet veroordeeld (no mather wat Hij de laatste minuten van z'n leven uitgespookt heeft dus); wie niet geloofd, is reeds veroordeeld. Wie in de zoon geloofd heeft het eeuwige leven. Jouw eindoordeel hang alleen af van het feit of je geloofde of niet. Sola fide.

Geloofzekerheid slaat dan ook nergens meer op (als je stelt dat dat niet zo is), hoe kun je ooit zekerheid krijgen als je niet weet wat je de laatste minuten van je leven uitgaat spoken.
Sterker nog je krijgt dan je zaligheid uit de werken. Het hangt er namelijk maar net af wat je de laatse minuten doet waar je naar toe gaat.

Over zelfmoord
Als zonden vooraf vergeven (kunnen worden) is zelfmoord ook vergeefbaar. Voor God is zonde zonde, daar is geen gradatie in, zonde betekent gewoon dat je de hel verdient, of je nou een koekje steelt of zelfmoord pleegt.
Verder valt zelfmoord onder gij zult niet moorden. Als iemand die een moord pleegt vergeven kan worden, kan iemand die zelfmoord pleegt dat zeker. VAnuit de mens gezien is moord erger omdat je dan voortijdig iemands ziel naar het oordeel stuurt.
Vervolgens duikt overal de stelling op: dat neem je zelf het moment van je sterven in de hand. Maar is dat bij elke zonde niet zo, dat je iets in de hand neemt? Bij stelen neem je zelf in de hand dat je bepaalde dingen krijgt. BOvendien neem je als je iemand vermoord ook het heeft van iemands levenseinde in eigen hand. Voor de gene die vermoord werd noem je wel dat God hem geroepen had. Maakt dat de moordenaar minder schuldig? Nee, als je iemand vermoord ben je schuldig, of dat nou jezelf is of niet. Het is dus in mijn ogen vreemd dat we hier dan ineens met een ander oordeel te maken zouden hebben.

Stelt paulus niet dat het vlees juist zo ontzettend zwak is? En bij wie is z'n wil meer gebroken dan bij depressieve, geestelijk beschadigde mensen. Zijn zij (de chr. zelfmoordplegers) juist niet degene die zich onder Gods oordeel durven te stellen, omdat ze liever tegenover God in de beklaagdebank zitten dan dat ze op aarde zijn? Omdat ze weten dat bij God genade kunnen krijgen die de wereld hen niet geeft? Ondanks dat ze weten dat het niet het plan was dat GOd met hun leven had. Hebben ze in zekere zin geen groter geloof dan wij? Durven wij zo voor Gods oordeel te verschijnen? VAak niet, wij voelen ons in de wereld nog veiliger....
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 04 mar 2004 11:05

Babbeltje, Leentje, Caprice, Laurina en anderen die denken dat je als 'ware christen' geen zelfmoord pleegt (smerig begrip: dat 'ware christen')

Jullie hebben nog geen antwoord gegeven op mijn vraag:

had ik nu in de hel gelegen als ik zelfmoord had gepleegd op het moment dat die gedachten in mijn hoofd waren?

Vito
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Vito » 04 mar 2004 11:54

Op zich hoeft het niet zo moeilijk te zijn als je het theoretisch benaderd (en dat zal allicht al eens gedaan zijn in de voorgaande bladzijden).

Zelfmoord is een vergeefbare zonde; alleen de zonde tegen de Heilige Geest wordt in de Bijbel onvergeefbaar genoemd. Nadat je de zondige daad van zelfmoord gepleegd heb, kun je nog een tijdje leven (stel dat je pillen gebruikt bijv.). Die tijd is genadetijd en kun je nog bekeerd worden tot God (zie de moordenaar aan het kruis).

P.S.: En dan heb je ook nog de eventuele gevallen dat bekeerde mensen een geestelijke stoornis krijgen (of dement worden) en daardoor zelfmoord plegen...

DeeKaa
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor DeeKaa » 04 mar 2004 11:54

Ja laten we op de plek van God gaan zitten en zelf bepalen wanneer iemand naar de hel gaat of naar de hemel...

:roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:
Bedshaped

Doortje
Mineur
Mineur

Berichtdoor Doortje » 04 mar 2004 12:04

Ik vind het heel moeilijk om zelfmoord te vergelijken met een andere zonde. Is het wel vergelijkbaar met elkaar? Ik blijf erbij dat bekeerde mensen hun leven niet in eigen hand zullen nemen. Waarom zal je als je bekeerd bent zelfmoord plegen? je bent toch gelukkig? God kan Zijn kinderen heel diep erdoor laten gaan (ook psychisch), maar Hij zal het nooit toelaten dat ze een einde aan hun leven maken.

Ik weet zeker dat hier een tekst over in de bijbel staat, maar ik weet absoluut niet meer waar. Ik ga er naar op zoek!

Er wordt hier verweten dat de mensen die dit zeggen hard zijn. Maar waarom ben je hard? Als God dit nu zelf zegt? En God is niet alleen een lieve Vader, die iedereen wel in de hemel zal laten komen. God is ook rechtvaardig hoor.

had ik nu in de hel gelegen als ik zelfmoord had gepleegd op het moment dat die gedachten in mijn hoofd waren?

Ja Kurtuo, al klinkt het hard, maar dat geloof ik zeker. Maar God heeft je er voor bewaard.
"Bevalt de nieuwe secretaresse?" " Ja zeker, maar we weten nog niet van wie."

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 04 mar 2004 12:06

Skoezie schreef:Zo ... en wat zeg je dan en btw hoe weet je dat? meestal (ik iig) heb het nooit verteld

... daar zie je dus et probleem van het isolement. Tot het moment dat iemand er toch mee voor de dag komt dat hij/zij depressief is. Maar 't is waar: meestal toch een taboe en dat maakt psychisch lijden wel zwaarder... soms ook weer niet omdat diegene zich dan kwetsbaar opstelt naar buiten toe en zich onzekerder gaat voelen omdat mensen er soms heel vreemde gedachten over kunnen hebben... dat zo iemand b.v. tipsy zou zijn...

DeeKaa
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor DeeKaa » 04 mar 2004 12:07

Doortje schreef:Ik vind het heel moeilijk om zelfmoord te vergelijken met een andere zonde. Is het wel vergelijkbaar met elkaar?
Nee. Sowieso kunnen wij zondes niet "wegen". Ook dat kan alleen God.
Bedshaped

Vin

Berichtdoor Vin » 04 mar 2004 12:12

Doortje schreef:Waarom zal je als je bekeerd bent zelfmoord plegen? je bent toch gelukkig?

Dat klinkt erg evangelisch van je :lol: Maar jammergenoeg is dit gewoon niet waar.
God kan Zijn kinderen heel diep erdoor laten gaan (ook psychisch), maar Hij zal het nooit toelaten dat ze een einde aan hun leven maken.

Waarom denk je dat?

Ik weet zeker dat hier een tekst over in de bijbel staat, maar ik weet absoluut niet meer waar. Ik ga er naar op zoek!

Ik wacht af :)

Er wordt hier verweten dat de mensen die dit zeggen hard zijn. Maar waarom ben je hard? Als God dit nu zelf zegt? En God is niet alleen een lieve Vader, die iedereen wel in de hemel zal laten komen. God is ook rechtvaardig hoor.

Het is hard Doortje. God zegt het zelf? Waar dan? Ik heb nog geen argumenten gehoord en ook jíj moet de tekst nog gaan opzoeken. Dat mag best, maar ondertussen "neem je maar aan" dat die mensen naar de hel gaan. Dat is toch hard of niet? God is inderdaad rechtvaardig ja. Zijn we dat iniedergeval eens. :D

Ja Kurtuo, al klinkt het hard, maar dat geloof ik zeker. Maar God heeft je er voor bewaard.

Maar waarom geloof je dat dan? Dat moet je toch ergens op baseren? En zou je dat dan durven zeggen tegen Kurt z'n ouders als hij zelfmoord had gepleegt? Tegen mensen die misschien nu dit topic lezen en verscheurd worden door zulke harde woorden, die vooralsnog geen bijbelse basis lijken te hebben?

Bij twijfel toch juist niet oordelen, in plaats van wel?

Vincent

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 04 mar 2004 12:14

Doortje schreef:Ik vind het heel moeilijk om zelfmoord te vergelijken met een andere zonde. Is het wel vergelijkbaar met elkaar? Ik blijf erbij dat bekeerde mensen hun leven niet in eigen hand zullen nemen.
Waarom zouden bekeerde mensen alle zonden doen die niet bekeerde mensen ook doen, behalve zelfmoord?
Waarom zal je als je bekeerd bent zelfmoord plegen? je bent toch gelukkig? God kan Zijn kinderen heel diep erdoor laten gaan (ook psychisch),
Nu spreek je jezelf al tegen. De bijbel belooft nergens al hier op aarde. Het zou wel een heel overtuigende manier zijn om mensen te bekeren btw. Wordt christen en je bent altijd gelukkig.
maar Hij zal het nooit toelaten dat ze een einde aan hun leven maken.
waarom laat Hij dan wel toe dat er andere mensen vermoord worden, of dat christenen vermoord worden door andere mensen?
wacht vol spanning af

That's the point, volgens mij zegt God dat nergens.

Als God zelfmoord gepleegd had was dat dus God bedoeling? althans had Hij er dus een plan mee? Maar wat voor plan kan hij met iemand hebben als hij toch alleen maar naar de hel kan gaan zoals jij beweerd. Daar is God op geen enkele manier mee gebaat.
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Terug naar “Archief”