De RKK doop onuitwisbaar?

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Speedy
Majoor
Majoor

Re: De RKK doop onuitwisbaar?

Berichtdoor Speedy » 10 okt 2012 10:29

Janvanverweg schreef:wat probeer je hier te zeggen? denk je echt dat een door mensen aangebracht 'zegel' iets bijdraagt aan iemands eeuwige toekomst? dat is de RKK leer die stelt dat de RKK de sleutel in handen heeft van gods koninkrijk (en dat daardoor dat koninkrijk hier op aarde vereenzelvigt met de RKK)

het maakt niet uit of we gedooptzijn. zelfs al zou het een verbonds zegel zijn. het staat niet naast het werk van Christus. het is geen alternatieve weg.
ongelovigen met of zonder verbonds zegel gaan naar de hel omdat ze niet met God verzoend zijn en geen vernieuwd leven hebben ontvangen.
Vandaar dat ik rustig durven te stellen dat het van nul en generlij waarde is; zelfs als je de verbondsleer aanhangt!

de verbondsleer schept wel een gevaarlijke gedachte: dat de doop wel waarde heeft en dat daarom misschien toch zonder geloof in Christus redding mogelijk is.
sporen van dit denken zijn er te ovevloed. iederen die zegt steun te vinden aan de gedachte dat de kinderen toch gedoopt zijn bevind zich op dat gedachte spoor.

Dit is jouw uitgangspunt en dit klopt NIET met de werkelijkheid. De doop leert ons „dat wij met onze kinderen in zonde ontvangen en geboren, en daarom kinderen des toorns zijn, zodat wij in het rijk Gods niet kunnen komen, tenzij wij van nieuws geboren worden".
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 10 okt 2012 10:30

Lichtzwaard schreef:Een Doopsel bij stervens gevaar mag iedereen doen als er geen Priester aan aanwezig is en er geen tijd meer is om daar op te wachten .

Omdat de roomse dwaalleer is dat als het dan nog gedoopt is het behouden zou zijn en niet gedoopt is verloren.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 10 okt 2012 10:39

@Speedy jij moet je als niet katholiek helemaal niet bemoeien met Katholieke zakten ;voorts heb je er niets van begrepen en over dwaalleer gesproken ga maar is bij je zelf te raden;een en al dwaalleer.
VERITAS VOS LIBERABIT.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 okt 2012 10:51

Lichtzwaard schreef:@Speedy jij moet je als niet katholiek helemaal niet bemoeien met Katholieke zakten ;voorts heb je er niets van begrepen en over dwaalleer gesproken ga maar is bij je zelf te raden;een en al dwaalleer.

Dit is REFOweb en niet KATHOweb!
Dus Speedy mag dat vinden, want het is nl een dwaalleer. Een splijtzwam, daarom snap ik die toenadering van de PKN richting de RK totaal niet!

Janvanverweg
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Janvanverweg » 10 okt 2012 11:30

Speedy schreef:De doop leert ons „dat wij met onze kinderen in zonde ontvangen en geboren, en daarom kinderen des toorns zijn, zodat wij in het rijk Gods niet kunnen komen, tenzij wij van nieuws geboren worden".
ik heb het over een "gedachte"!
waar is de hoop op gebaseert die ouders van gedoopte maar ongelovige kinderen hebben? kan je die vraag beantwoorden zonder iets naast of ipv Christus te stellen? dat is het gevaar.

niet de doop leert ons wat jij citeert. hier geef je een nieuwe invulling aan de doop. de doop is verbonden aan het nieuwe leven. zelf de ot verbonden leerden dit niet! waarop baseer je deze gedachten?
There are two kinds of people: those who say to God, "Thy will be done" and those to whom God says, "All right, then, have it your way"

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 okt 2012 11:52

Janvanverweg schreef: ik heb het over een "gedachte"!
waar is de hoop op gebaseert die ouders van gedoopte maar ongelovige kinderen hebben? kan je die vraag beantwoorden zonder iets naast of ipv Christus te stellen? dat is het gevaar.

niet de doop leert ons wat jij citeert. hier geef je een nieuwe invulling aan de doop. de doop is verbonden aan het nieuwe leven. zelf de ot verbonden leerden dit niet! waarop baseer je deze gedachten?

Kinderen zijn net zoals de volwassenen, in het verbond Gods in Zijn gemeente begrepen.
De doop is het uiterlijke teken van het Verbond. Op deze manier worden ze ingelijfd en onderscheiden van kinderen van ongelovigen.
Het is een bevel van God Zelf! De besnijdenis dan, maar de doop is hiervoor in de plaats gekomen.
Dan mag je er als ouders toch op pleiten?
Wat God belooft, doet Hij!

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 10 okt 2012 11:56

Ik vond die toenadering anders alleen maar toe te juichen. Toenaderen wil niet zeggen dat je het over alles eens bent.
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Lichtzwaard
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Lichtzwaard » 10 okt 2012 12:04

Katlheen schreef:Ik vond die toenadering anders alleen maar toe te juichen. Toenaderen wil niet zeggen dat je het over alles eens bent.

Het is natuurlijk zo;dat als de PKN toenadering zoekt tot de Kerk zullen zij als afgescheiden gelovigen weer opgenomen worden in de Moederkerk.Dus geen ordinariaat als bij de Anglicanen,de Anglicaanse Kerk is dan ook een Kerk.
VERITAS VOS LIBERABIT.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 okt 2012 13:40

Katlheen schreef:Ik vond die toenadering anders alleen maar toe te juichen. Toenaderen wil niet zeggen dat je het over alles eens bent.

Als het om FUNDAMENTELE verschillen gaat, kun je nooit samen een dienst beleggen.
Het gaat hier niet over de kleur van een habijt of wel of geen vroegmis.
De Rooms Katholieken hebben een andere waardetoekenning aan de doop (er zijn nog meer verschillen, maar dit terzijde)

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 10 okt 2012 14:14

Maar dan nog vind ik het toe te juichen dat er over en weer wordt erkend dat we niet echt christelijk bezig zijn geweest. De rkk in het verketteren en de protestanten in hun scherpe bewoordingen. Wat erkenning over en weer lijkt mij alleen maar prima.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 10 okt 2012 14:37

Lichtzwaard schreef:Wat een protestants gebakkelei.Het is heel simpel het Heilige Sacrament van het Doopsel in gesteld door Jezus de Christus wordt voltrokken door een gewijd Priester het zij door onderdompeling of hoofd besprenging===In de Naam van de Vader de Zoon en de Heilige Geest===

Als het zo makkelijk is dan kun je me vast wel vertellen waar dat staat in de Bijbel, overigens ben ik niet protestant.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 okt 2012 15:50

Katlheen schreef:Maar dan nog vind ik het toe te juichen dat er over en weer wordt erkend dat we niet echt christelijk bezig zijn geweest. De rkk in het verketteren en de protestanten in hun scherpe bewoordingen. Wat erkenning over en weer lijkt mij alleen maar prima.

De oorspronkelijke R.K. kerk had hele goede dingen.
Wij hadden vroeger r.k. buren, echt van de oude stempel, gingen naar de vroegmis, de zaterdagavondmis en ze kwamen regelmatig bij mijn ouders op de koffie.
En heel veel dingen kwamen overeen.
Hun abortusstandpunt, begraven of cremeren, keurig gekleed en trouw ter kerke gaan.
Alleen bij de Maria verering stokte het.
Dus ik verketter zeker niet alles. Maar de valse leer moeten wij als reformatorische christenen, afwijzen, op grond van de Bijbel.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 10 okt 2012 16:05

Herkenbaar schelpje. Ik wil er gewoon voor waken dat we elkaar niet gaan lopen verketteren. Met elkaar van gedachten wisselen over misstanden en leerstukken kan natuurlijk altijd. Met de actie tussen pkn en rkk denk ik ook niet dat men de insteek had om nu alles voor zoete koek over en weer aan te nemen. En dat hoeft gelukkig ook niet.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 10 okt 2012 16:12

Katlheen schreef:Herkenbaar schelpje. Ik wil er gewoon voor waken dat we elkaar niet gaan lopen verketteren. Met elkaar van gedachten wisselen over misstanden en leerstukken kan natuurlijk altijd. Met de actie tussen pkn en rkk denk ik ook niet dat men de insteek had om nu alles voor zoete koek over en weer aan te nemen. En dat hoeft gelukkig ook niet.

Helaas merk ik, bij gewone kerkleden dan, dat er veel vergoelijkt wordt.
Het lijkt voor veel mensen niet zoveel uit te maken, want ach, het gaat toch over dezelfde God?
Maar dat vind ik een gevaarlijk standpunt.
Let wel, ik bedoel de leer en niet de mensen! :D

Faramir

Berichtdoor Faramir » 10 okt 2012 16:14

schelpje3 schreef:Dus ik verketter zeker niet alles. Maar de valse leer moeten wij als reformatorische christenen, afwijzen, op grond van de Bijbel.

Op grond van een 16e eeuwse traditie bedoel je dus eigenlijk. Over valse leer gesproken.

Terug naar “[Religie] - Open forum”