Gelovigen leven langer

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mohamed

Re: Gelovigen leven langer

Berichtdoor mohamed » 24 mei 2011 12:41

schaapje schreef:Daar heb je gelijk in Mortlach, het gaat niet om de beloning van goede "werken"
maar het gaat in dit geval juist over het oude dametje...een medemens die je wil helpen.

Dat is het punt wat ik wilde maken door er op te wijzen dat God het hart aanziet, maar je was me voor! ;)

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 mei 2011 12:54

mohamed schreef:Hier spreek je jezelf nogal tegen, want als het God werkelijk niet uitmaakt waarom ik haar help kan ik rustig hopen op een fikse beloning!

Uiteraard, bereid je dan alleen voor op een flinke teleurstelling. Zolang het dametje het postkantoor aan de overkant van de straat maar heeft bereikt. Na een aantal keer de deksel op je neus te hebben gekregen leer je vanzelf wel je verwachtingen bij te stellen. :mrgreen:
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

mohamed

Berichtdoor mohamed » 24 mei 2011 13:28

Mortlach schreef:Uiteraard, bereid je dan alleen voor op een flinke teleurstelling. Zolang het dametje het postkantoor aan de overkant van de straat maar heeft bereikt. Na een aantal keer de deksel op je neus te hebben gekregen leer je vanzelf wel je verwachtingen bij te stellen. :mrgreen:

Ja dus doen intenties er wel degelijk toe, want als je haar gewoon helpt zonder wat ervoor terug te willen word je ook niet teleurgesteld.

Fijn dat we het toch nog eens zijn geworden! =D>

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 mei 2011 14:39

mohamed schreef:Ja dus doen intenties er wel degelijk toe, want als je haar gewoon helpt zonder wat ervoor terug te willen word je ook niet teleurgesteld.

Fijn dat we het toch nog eens zijn geworden! =D>

Dan begrijp je me verkeerd. Het enige wat er toe doet is de daad van hulp. Waarom iemand tot die daad komt, doet er niet toe voor diegene die wordt geholpen. De intentie is puur intern en heeft alleen invloed op je eigen lijden.

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 24 mei 2011 15:38

Dan begrijp je me verkeerd. Het enige wat er toe doet is de daad van hulp. Waarom iemand tot die daad komt, doet er niet toe voor diegene die wordt geholpen. De intentie is puur intern en heeft alleen invloed op je eigen lijden.

Zoals jij dit beschrijft lijkt het meer op een robot-achtige hulpverlener zonder liefde voor de
medemens die er op uit is om zijn eigen lijden te verlichten.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 24 mei 2011 19:33

Mortlach schreef:Dan begrijp je me verkeerd. Het enige wat er toe doet is de daad van hulp. Waarom iemand tot die daad komt, doet er niet toe voor diegene die wordt geholpen. De intentie is puur intern en heeft alleen invloed op je eigen lijden.

Bedoel je te zeggen dat jouw lijden betekenisloos is? Dat vind ik een vorm van spirituele zelfkastijding waar ik me niet in kan vinden.

mohamed

Berichtdoor mohamed » 24 mei 2011 19:34

schaapje schreef:Zoals jij dit beschrijft lijkt het meer op een robot-achtige hulpverlener zonder liefde voor de
medemens die er op uit is om zijn eigen lijden te verlichten.

Eerst dacht hij dat ik dat bedoelde, nu verdenk jij hem, een echte driehoeksverhouding. :lol:

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 24 mei 2011 20:39

mohamed schreef:Bedoel je te zeggen dat jouw lijden betekenisloos is? Dat vind ik een vorm van spirituele zelfkastijding waar ik me niet in kan vinden.

Het is zeker niet betekenisloos, wel onnodig, maar dat is een ander verhaal.

Mijn punt is dat het voor diegene die wordt geholpen niet uitmaakt waarom hij/zij wordt geholpen. Evenzo kan ik me voorstellen dat het God niet uitmaakt waarom je naastenlievend bent. Ben je naastenlievend om egoistische redenen? Prima hoor, daar heb je uiteindelijk alleen jezelf mee. (Ik geloof natuurlijk wel dat naastenlievend gedrag het ideale medicijn is tegen egoistische motieven, maar dat is een prettige bijkomstigheid).

Terug naar “Archief”