Zelfbevrediging

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

DesertRose

Re: Zelfbevrediging

Berichtdoor DesertRose » 04 mar 2009 15:23

ook niet als boer te fantaseren over de prachtige os van mijn buurman

fantaseren is wel degelijk fout, als je aan het bedenken bent, hoe graag jij die os wel zou willen hebben. en wat is nou fantasie, zonder de wens om het te verkrijgen? zonder de wens om realiteit van de fantasie? Fantasie is begeren.

Maar het is begrijpelijk dat je dat niet begrijpt hoor. Als de begeerte niet in het 10e gebod had gestaan, had paulus het ook niet geweten, dat het een zonde was. zegtie zelf.

Maarja, zelf begrijp ik het ook niet, merk ik... is alle fantasie dan fout...?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 mar 2009 15:32

Als het goed is fantaseer je niet over de os van je buurman. Je hoeft toch niet zijn os te hebben? Je wil graag ook zo'n mooie os, maar wel een andere. Ossen zijn wat dat betreft ook wat meer gelijk. Dat je graag een vrouw wil en daar over denkt kan heel goed. Zolang je die niet hebt kan je wel over haar fantaseren maar over seksualiteit met haar fantaseren schiet niet op, je weet niet eens wie het is, hoe ze er uit ziet etc.

Je mag niet begeren wat niet van jou is. Dus moet je zorgen dat ze van jou wordt :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 04 mar 2009 16:02

En waar slaat dit dan op?
"Maar Ik zeg u, dat wie een vrouw aanziet om haar te begeren, reeds overspel in zijn hart met haar gedaan heeft." aldus de Heere Jezus in Matth. 5:27-28

Giovannino

Berichtdoor Giovannino » 04 mar 2009 16:19

@ Mod: als mijn post passages bevat die niet 'kunnen', wil ik ze wel aanpassen. Wil je mij dan via pb op de hoogte stellen? Zelf zie ik i.t.t. DR niet echt wat er nou zo fout aan zou zijn ..
@ DR: kun jij verliefd worden op een vrouw zonder wel eens (licht) opgewonden te raken van haar schoonheid, gedachtes over samenzijn met haar, oid.? Zulke gedachtes zijn net zo goed zelfbevrediging ..
Ik wil er maar mee zeggen, voordat men met allerlei theoriën komt, kijk gewoon naar jezelf en wat normaal is.
Neemt niet weg dat overdenken wat bijbelteksten te zeggen hebben, van belang is. Maar de Bijbel is mijn inziens nooit in strijd met het natuurlijke leven, vandaar dat ik automatisch mijn vragen heb als ik dat soort theoriën lees - wil niet zeggen dat ik ze gelijk verwerp.

Als je fantaseert over de os van je buurman, wil dat niet zeggen dat je persé die os wilt. Je speelt gewoon met die gedachte. Net als je onder het fietsen een prachtig huisje tegenkomt en je fantaseert erover dat je ook wel zoiets wilt. Dat is heel wat anders dan jaloerse begeerte. Als je een mooie vrouw ziet op straat en je fantaseert erover, is dat mijns inziens de eerste categorie. Als je merkt dat je mooie buurmeisje je een beetje triggert, ook. Als dat buurmeisje een vriendje heeft, kun je dat beter niet doen. Als je zelf een vriendin hebt, kun je je afvragen of je er goed aan doet om over haar te fantaseren. Dan raakt het al gauw Jezus' woorden.
Maar volgensmij kun je niet zwart-wit een lijn trekken. Fantasiën heb je ook niet altijd in de hand, ze komen op en soms vertellen ze je iets wat je enkel nog in je onderbewuste wist. Net als met dromen. Fantasiën zijn ook wel eens heel vaag, bijvoorbeeld dat je fantaseert dat je in bed ligt met een bepaald type vrouw, met een bepaald type gezicht ofzo. Geen concreet persoon dus. Naar mijn inzicht is dat allemaal het gevolg van je seksuele aard, je voelt je aangetrokken tot het andere geslacht en in je fantasiën speel je daarmee.

Goed, even wat losse gedachtes, ik denk graag verder hierover na ;)

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 04 mar 2009 16:34

Maar wat heeft Jezus hiermee te zeggen?
DesertRose schreef:En waar slaat dit dan op?
"Maar Ik zeg u, dat wie een vrouw aanziet om haar te begeren, reeds overspel in zijn hart met haar gedaan heeft." aldus de Heere Jezus in Matth. 5:27-28

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 04 mar 2009 16:41

DesertRose schreef:En waar slaat dit dan op?

Dat is toch niet in strijd met wat ik zeg? Ik zeg juist dat je geen vrouwen moet begeren behalve als ze van jou is (en vice versa). En ik maakte even wat verschillen duidelijk tussen het begeren van een os van je buurman en van een vrouw. Als je een os begeert begeer je een dier, als je een vrouw begeert begeer je een persoon. En personen zijn uniek. En dat je bij fantaseren over een vrouw toch altijd bij echte vrouwen uitkomt.

Giovannio, volgens mij werken onze hersens niet zo. Neem je zo'n vrouw in gedachten. Je hersens zoeken dan altijd raakvlakken met echte vrouwen die je kent. Fantasieen die je hebt worden altijd op bepaalde manieren weer gekoppeld aan beelden die je eerder hebt opgedaan. Die vrouw die je in gedachten hebt heeft altijd dingen van vrouwen die echt bestaan. Logisch, anders zou je iets begeren wat er niet is en dat is erg zinloos.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 04 mar 2009 16:45

nee zeker niet marnix. ik bedoel ook eigenlijk:
"@giovannino"

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 05 mar 2009 11:41

DesertRose schreef:Ehm, ik zou je post een beetje gaan censuren als ik jou was. de laatste frase bevat opmerkingen die hier niet horen.

In de zin dat het jouw visualisaties prikkelt?
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 06 mar 2009 09:04

ja klopt. Maar zo te zien is een mod het er mee eens.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 06 mar 2009 09:24

Ik ben bang dat je een beetje vast zit in je eigen projecties van zonde, DesertRose. Als iemand wat beeldend dingen omschrijft door gewoon man en paard te noemen, dan zie je het voor je en dan denk je: Dit mag ik niet zien en mij er al helemaal niet aan verlustigen?
Hier lees je hoe een van de exponenten van de new-calvinists in de US of A met bijvoorbeeld dit onderwerp omgaat
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 mar 2009 10:12

Volgens mij is er een groot verschil tussen iets bewust of onbewust visualiseren en je er aan verlustigen. Sowieso zouden we dingen in de Bijbel ook moeten gaan censureren. Het "mijn vriend slaapt tussen mijn borsten" bijvoorbeeld.... en al die keren dat er staat: En ... en ... hadden gemeenschap....

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 06 mar 2009 10:19

Ja hoor leclerc, je hebt helemaal gelijk.
Maar daarnaast is de moderator het wel met me eens.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 mar 2009 10:25

leclerc schreef:
DesertRose schreef:Ehm, ik zou je post een beetje gaan censuren als ik jou was. de laatste frase bevat opmerkingen die hier niet horen.

In de zin dat het jouw visualisaties prikkelt?

Dat wil je niet weten.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

DesertRose

Berichtdoor DesertRose » 06 mar 2009 13:39

Even voor de duidelijkheid,
Er zijn mensen die zich irriteren aan mijn mening, aangezien dat als uiterst hypocriet kan worden opgevat. Nu wil ik graag mededelen dat ik er inderdaad totaal schuldig aan ben, aan alles hetgeen ik bestrijd (in welk topic dan ook). Op basis daarvan klaag ik dus mijzelf aan. Toch, ondanks dat ik weet hoe slecht ik zelf ben, wil ik anderen net zo goed waarschuwen voor de gevaren en zonden waar ik zelf mee belast ben.

antoon

Berichtdoor antoon » 06 mar 2009 15:53

Even voor de duidelijkheid,
Er zijn mensen die zich irriteren aan mijn mening, aangezien dat als uiterst hypocriet kan worden opgevat. Nu wil ik graag mededelen dat ik er inderdaad totaal schuldig aan ben, aan alles hetgeen ik bestrijd (in welk topic dan ook). Op basis daarvan klaag ik dus mijzelf aan. Toch, ondanks dat ik weet hoe slecht ik zelf ben, wil ik anderen net zo goed waarschuwen voor de gevaren en zonden waar ik zelf mee belast ben.

zeer boeiend en tevens een diepdenker, je bedoelt ,(overigens terecht)iemand die teveel drinkt kan en mag anderen waarschuwen voor overmatig gebruik.drinken is een voorbeeld ,er zijn nog talloze anderen

Terug naar “Archief”