Esselamoen aleykoem,
Het lijkt me beter om dit soort vragen over bijbel en koran maar centraal te houden, nl. in dit topic.
Ik zal mijn argumenten over de kruisiging en opstanding van Jezus (*censuur*) nogmaals presenteren om verwarringen te voorkomen.
Het is heel insteressant dat Allah (swt) in soera 4 zegt:
"...zij volgens slechts vermoedens..." Als je de Bijbel goed leest, wordt dit bevestigd. De vertellingen over de kruisiging en opstanding zijn verhalen die men hoorde via overleveringen, te vergelijken met de hadith (overleveringen van profeet Muhammed) in de islam. De auteurs van de vier Evangeliën, "volgens" Mathheüs, "volgens" Marcus, "volgens" Lukas en "volgens" Johannes (of wie zij ook waren) waren dan ook geen ooggetuigen van de gebeurtenissen, wat de reden is van verschil in vertellingen. Dat de discipelen er ook niet persoonlijk waren staat in Marcus 14:
"50 En zij lieten Hem alleen EN VLUCHTTEN ALLEN" Wikipedia, de vrije encyclopedie vond het noodzakelijk om een insteressante artikel over "de opstanding" van Jezus (*censuur*) te plaatsen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bijbelse_t ... ijdigheden Aantal engelen bij het graf van Jezus:
Marcus: Een engel zit binnen in het graf ( Marcus 16:1-7 )
Matteüs: Een engel zit buiten op de steen van het graf ( Matteüs 28:1-7 )
Lukas: Twee engelen staan binnen in het graf ( Lucas 24:1-8 )
Johannes: aanvankelijk geen engelen, wat later twee engelen en Jezus binnen ( Johannes 20:1-17 )
Vier verschillende verhalen over de opstanding in één Bijbel. Waarom? Omdat deze verhalen via via zijn overgeleverd. Men heeft horen vertellen. De auteurs waren geen ooggetuigen, dus de verschillen van de kruisiging en de opstanding laten zien, dat deze vermoedens zijn, zoals de heilige Koran ook beschrijft.
Heel opvallend is het feit dat Jezus (*censuur*) niet herkenbaar was. Hij was vermomd als tuinman. Waarom? Omdat hij niet dood was, dus als de Joden hem zouden herkennen, dan zou hij als nog gedood kunnen worden. Als hij opgewekt zou zijn, dan konden ze hem niet meer doden.
We lezen in Lukas 20:
36 Want zij (doden) kunnen niet meer sterven, want zij zijn den engelen gelijk; en zij zijn kinderen Gods, dewijl zij kinderen der opstanding zijn.In Hebreeën 9 staat ook:
27 En gelijk het den mensen gezet is, eenmaal te sterven, en daarna het oordeel; Jezus (*censuur*) leerde zijn volgelingen dat een mens éénmaal zal sterven en daarna komt het oordeel. Het (natuurlijke) lichaam wordt gezaaid in verderfelijkheid, het wordt opgewekt in onverderfelijkheid (in geestvorm).
We lezen in 1 Korienthiërs 15:
42 Alzo zal ook de opstanding der doden zijn. Het lichaam wordt gezaaid in verderfelijkheid, het wordt opgewekt in onverderfelijkheid;
43 Het wordt gezaaid in oneer, het wordt opgewekt in heerlijkheid; het wordt gezaaid in zwakheid, het wordt opgewekt in kracht.
44 Een natuurlijk lichaam wordt er gezaaid, een geestelijk lichaam wordt er opgewekt. Er is een natuurlijk lichaam, en er is een geestelijk lichaam. Het wordt instressanter wanneer Jezus (*censuur*) de opperkamer komt binnenlopen, beschreven in Lukas 24:
36 En als zij van deze dingen spraken, stond Jezus Zelf in het midden van hen, en zeide tot hen: Vrede zij ulieden! (Shalom aleichem)
37 En zij verschrikt en zeer bevreesd geworden zijnde, meenden, dat zij een geest zagen.
38 En Hij zeide tot hen: Wat zijt gij ontroerd, en waarom klimmen zulke overleggingen in uw harten?
39 Ziet Mijn handen en Mijn voeten; want Ik ben het Zelf; tast Mij aan, en ziet; want een geest heeft geen vlees en benen, gelijk gij ziet, dat Ik heb. Toen ze hem (Jezus) nog niet helemaal geloofden at hij. Waarom? Om te bewijzen dat hij leefde en niet letterlijk dood was gegaan.
Herinnert u Johannes 20 nog:
17 Jezus zeide tot haar (Maria Magdalena): Raak Mij niet aan, want Ik ben nog niet opgevaren tot Mijn Vader; maar ga heen tot Mijn broeders, en zeg hun: Ik vare op tot Mijn Vader en uw Vader, en tot Mijn God en uw God. 1. Waarom mocht Maria Magdalena hem (Jezus) niet aanraken na "de opstanding"?
2. Jezus (*censuur*) zei na "de opstanding": ''Ik ben nog niet opgevaren tot mijn Vader" ?
3. Jezus (*censuur*) zei na "de opstanding": '' Ik vare op tot mijn Vader en uw Vader, en tot mijn God en uw God" ?
Salaam.