Curatorium Gereformeerde Gemeente

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 27 mei 2003 17:24

kurtyo schreef:
hijwel schreef:
Ik denk dat de mensen die daar zitten.. wel om wijsheid vragen aan Hem!
Je kan beter bidden dat de mensen die er heen gaan vrijmoedigheid mogen hebben om te praten over het geloof. En voor de curatoren dat ze wijsheid mogen ontvangen... Dan dat we gaan discuseren of het systeem wel goed werkt!

Ik bid er regelmatig voor (als ik bid) en ik ken heeeel veel mensen die bidden. Maar dat wil niet zeggen dat je daar alles mee oplost. Je moet ook wat doen, niet stil met je oogjes dicht op je luie reet blijven zitten. Er moet ook wat gedaan worden. En ik denk dat ze ook bijvoorbeeld bij de Hervormde (bond e.d.) bidden om wijsheid e.d. Maar hoe kan het dan zijn (dat enorme verschil)... Het puilt in die gemeenten uit van de predikanten en hier is er een tekort van meer dan 50 procent of zo.... dat is toch vreemd? Zet dat dan niemand aan het denken (ja ds. Harinck, en wat leuk: eigenlijk is hij in zijn brief n.a.v. dat artikel in het RD nog scherper dan in het artikeltje gequote werd :D)??? Mij wel en ik denk dat het gewoon niet goed gaat, de toestand vind ik gewoon zorgelijk. En als ik dat dan probeer duidelijk te maken ben ik ongefundeerd, opruiend, schoppend e.d. bezig... Waar gaat dit over dan?

Ik ben het met je eens dat het niet goed is om maar toe te zien!
Maar discuseren en het curatorum zwart maken vind ik ook niet echt gepast.Ik geloof dat de mensen die daar zitten echt de wijsheid van boven zoeken. Tuurlijk mag er overgepraat worden hoe dit op te lossen is.
Maar ik kan er hier nx aan doen behalve bidden...
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

joris

Berichtdoor joris » 27 mei 2003 22:50

als ik het goed begrijp, doet het curidinges het werk van de kerkenraad nog eens over. want ik neem aan dat dezelfde vragen gesteld worden als iemand belijdenis doet?

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 28 mei 2003 07:36

joris schreef:
als ik het goed begrijp, doet het curidinges het werk van de kerkenraad nog eens over. want ik neem aan dat dezelfde vragen gesteld worden als iemand belijdenis doet?

Nee, je begrijpt het denk ik niet goed. Ik zal het proberen uit te leggen. Als iemand zich (van God) geroepen voelt om predikant te worden, legt deze persoon zijn roeping voor aan de kerkenraad van de gemeente waartoe hij behoort.

Dordtse Kerkorde, art. IV:
"De wettelijke beroeping dergenen, die tevoren in de dienst niet geweest zijn, zowel in de steden als ten plattelande, bestaat: Ten eerste, in de verkiezing, dewelke na voorgaande vasten en bidden geschieden zal door de kerkenraad en de diakenen, en dat niet zonder goede correspondentie met de christelijke overheid ter plaatse respectievelijk en voorweten of advies van de classe, daar hetzelve tot nog toe gebruikelijk is geweest."

De kerkenraad zal op basis van een gesprek en volgens mij ook een onderzoek naar handel en wandel van deze persoon hem een attest verlenen waarmee hij zich kan melden bij het curatorium. Het curatorium zal vervolgens een diepgaander onderzoek instellen, en op basis daarvan de persoon al dan niet toelaten tot de theologische school, alwaar hij wordt opgeleid tot predikant.

"Ten andere, in de examinatie of onderzoeking beide der leer en des levens, dewelke staan zal bij de classe, ten overstaan van de gedeputeerden der synode, of enigen derzelve (d.w.z. het curatorium, Pieter). Ten derde in de approbatie of goedkeuring van de overheid en daarna ook van de lidmaten der Gereformeerde Gemeente van de plaats, wanneer, de naam des dienaars de tijd van veertien dagen in de kerken verkondigd zijnde, geen hindernis daartegen komt."

Als de kandidaat zijn studie (4 jaar) heeft afgerond, wordt hij beroepbaar gesteld. Gemeenten kunnen de predikant dan beroepen. De kandidaat zal een van deze beroepen aannemen, en wordt vervolgens in deze gemeente als predikant bevestigd.

"Ten laatste, in de openlijke bevestiging voor de gemeente, dewelke met behoorlijke stipulatiën en afvragingen, vermaningen, gebed en oplegging der handen van de dienaar, die de bevestiging doet (of enige anderen, daar meer dienaren zijn) toegaan zal, naar het formulier daarvan zijnde. Welverstaande, dat de oplegging der handen zal mogen gedaan worden in de classicale vergadering aan de nieuwe gepromoveerde dienaar, die gezonden wordt in de kerken onder het kruis."

Over het onderzoek dat het curatorium verricht:
Dordtse Kerkorde, art. VIII:
"Men zal geen schoolmeesters, handwerkslieden, of anderen, die niet gestudeerd hebben, tot het predikambt toelaten, tenzij dat men verzekerd is van hun singuliere gaven, godzaligheid, ootmoedigheid, zedigheid, goed verstand en discretie, mitsgaders gaven van welsprekendheid. Zo wanneer dan zodanige personen zich tot de dienst presenteren, zal de classe hen (indien het de synode goedvindt) eerst examineren, en, naardat zij hen in het examen bevindt, hen een tijdlang laten in het privé proponeren, en dan voorts met hen handelen, zoals zij oordelen zal stichtelijk te wezen."

PS. Let maar niet op het ouderwetse taalgebruik, de Dordtse kerkorde stamt uit 1618 - 1619 :wink: Ze vormt echter nog steeds een goede basis voor de gang van zaken in vele kerkgenootschappen (niet alleen de GG!).

joris

Berichtdoor joris » 28 mei 2003 08:37

Ik begrip wel nu ongeveer wat het curridinges doet, maar eerder schreef je dit:
Pieter schreef:
Het gaat toch veel te ver dat een curatorium (dat ook maar bestaat uit mensen) gaat beslissen of mensen zich aan de leer gaan houden in de toekomst en gaan beslissen of jij wel goed genoeg bekeerd bent of niet.

Gelukkig doen ze dat ook niet, kurtyo!

Het curatorium onderzoekt of kandidaten geschikt zijn om als predikant te dienen. Men kijkt daarbij volgens mij (o.a.) naar de volgende zaken:

* onderschrijft de persoon Gods Woord (en de belijdenisgeschriften) als de enige waarheid?
* voelt de persoon zich verbonden tot het kerkverband en de leer die in dat kerkverband wordt geleerd?
* beschikt de persoon over bepaalde gaven om het Woord later te kunnen verkondigen (overigens is nog nooit iemand afgewezen omdat hij die gave niet had!)
* kan iemand vertellen van zijn persoonlijke relatie met God?
* kan iemand aantonen van God geroepen te zijn tot het ambt?

etc.

Dat zijn toch allemaal hele terechte vragen, of niet?
Dan is alleen de derde vraag extra waarschijnlijk,hoewel iedere christen in principe geroepen is om het woord te verkondigen uiteraard.

Tja, ik heb een keer gesp[rek gehad op de Theologische universiteit om te kijken of de studie wat voor mij was. Ik ben er toen achter gekomen dat de studie voorlopig niets voor mij is, maar dat ik wel graag zou willen spreken en preken. Dat was ooke en moment dat ik bedacht dat de geref kerk niets voor mji was meer omdat je dan dingen moet weten die ik helemaalniet wil weten. En die m.i. ook niet nodig zijn.
Dus ik denk datik binnenkort ene bijbelschool ga doen ofzo.

Ik zal datcurridingens als ik hullie was, verplaatsen na de achterkant van de studie: laat die jongens eerst maar gaan stoeien met de bijbel. Dan worden ze daar wel of niet door geraakt en kan je aan het eind bekijken of iemand echt vol is van Gods Geest dat hij mensen kan bereiken.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 28 mei 2003 13:39

Weet je, ik vind het allemaal ver gezocht en vraag me wel eens af of het niet allemaal gewoon gezeur is, gewoon onzin. Regeltjes hier, regeltjes daar (nu ook weer komt Pieter aanzetten met de dordse kerkengeval) Waarom toch? Het kan toch allemaal veel makkelijker. God vraagt ons niet ons aan allemaal van die regeltjes te houden. Regels zijn goed als ze iets makkelijker maken (regels wat geloof betreft dan) en dat doen deze niet. Regels in de orthodoxe kerken zijn vergezocht en alleen gebasseerd op tradities e.d. God zit echt niet boven in Zijn Huis te kijken: 'Sjonge, die dame heeft een broek aan, die gozer spikes, die komen niet in de Hemel' en ook niet: 'Die jongen is niet 'zwaar' genoeg, laat ik eens een sms naar de aarde/het curatorium sturen met de mededeling dat ze die niet moeten aannemen' Dat gaat er bij mij niet in. Dat geloof ik NIET.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 28 mei 2003 13:47

Wat wil jij dan, kurtyo? Anarchie? Die "regeltjes" dienen er juist voor om alles soepel en gestructureerd te laten verlopen.
En dan heb ik het NIET over de wettische regeltjes van dit-mag-niet-en-dat-mag-niet. Daar heb ik ook een hekel aan. Maar daar gaat het hier helemaal niet om. Dus hoef je dat ook niet aan te halen.
Het gaat over organisatorische structuren en richtlijnen, die gewoon nodig zijn om er voor te zorgen dat voor iedereen duidelijk is hoe bepaalde zaken lopen. Als er geen burgerlijk wetboek zou zijn, zou het in het maatschappelijk leven op een zooitje uitlopen. Als een vereniging geen statuten heeft, weet niemand wat nu eigenlijk het nut en doel is van die vereniging. Zou dat in de kerk (ongeacht welke) dan niet gelden?

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 28 mei 2003 14:18

Pieter schreef:Wat wil jij dan, kurtyo? Anarchie?

Nee, ik wil geen anarchie. Ik wil niet een verstikkende wirwar van regeltjes waarmee je mensen bij God weghoudt

Die "regeltjes" dienen er juist voor om alles soepel en gestructureerd te laten verlopen.

Voor een gedeelte wel misschien. Jammer dat het grootste deel van die regeltjes nergens op slaat, niet zijn terug te vinden in de Bijbel en niet werken.

En dan heb ik het NIET over de wettische regeltjes van dit-mag-niet-en-dat-mag-niet. Daar heb ik ook een hekel aan.

Gelukkig vind je dat ook. Maar wat jammer dat veel orthodoxere kerken zich daar wel op een gigantische manier aan 'vergrijpen'. En nee, ik schop nu niet tegen de ger.gem. Ik wil ook zeggen dat een groot deel van de vrijgemaakt gereformeerden er ook wat van kunnen. En weet je: wettisisme (of hoe je het schrijft) is een doorn in Zijn ogen.

Maar daar gaat het hier helemaal niet om. Dus hoef je dat ook niet aan te halen.

Ik vind het wel relevant en denk zeker dat het ook hier wel een rol van betekenis inneemt. Ik denk dat het zeker wel met elkaar te maken heeft.

Het gaat over organisatorische structuren en richtlijnen, die gewoon nodig zijn om er voor te zorgen dat voor iedereen duidelijk is hoe bepaalde zaken lopen.

Organisatorische structuren en richtlijnen zijn in beperkte mate zeker van belang. Maar veel van de regeltjes en richtlijnen die men gebruikt zijn niet relevant, niet goed en slaan nergens op. Noem bijvoorbeeld eens (in simpel nederlands) een aantal richtlijnen/regels en kijk of ze er nu echt toe doen.

Als er geen burgerlijk wetboek zou zijn, zou het in het maatschappelijk leven op een zooitje uitlopen. Als een vereniging geen statuten heeft, weet niemand wat nu eigenlijk het nut en doel is van die vereniging. Zou dat in de kerk (ongeacht welke) dan niet gelden?

Ten eerste vind ik het maatschappelijk leven en het kerkelijk leven nog al verschillend (net als verenigingsleven). Regels zijn best, maar ze moeten ergens op slaan. Ze moeten nut hebben en er in dit geval juist voor zorgen dat mensen dichter bij God komen. En dat doen ze niet. Ze zorgen er juist voor dat veel mensen minder dicht bij God komen. En dat is niet goed.

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 03 jun 2003 19:29

Pieter schreef:Het zoveelste ballonnetje van Harinck... Je vraagt je af wat de beweegredenen van deze man zijn. Door dit soort uitspraken in de media te doen, zaait hij alleen maar onrust. Maar dat is waarschijnlijk ook zijn bedoeling.

Jammer dat de meeste opmerkingen die ik hier lees zo eenzijdig zijn. In plaats dat we het curatorium meenemen in ons gebed, gaan wij hier als "beste stuurlui" eens fijn zitten afgeven op deze commissie. Kom dan in ieder geval met steekhoudende argumenten en alternatieven! Kritiek zonder grond is laf en nutteloos.

Iedereen zal het toch wel met me eens zijn dat er een bepaalde vorm van toezicht moet zijn? We kunnen toch niet zomaar jan-en-alleman op de preekstoel zijn verhaal laten doen? Dan is het einde helemaal zoek. Overigens is een instelling als het curatorium helemaal zo vreemd nog niet. Voor veel doorsnee opleidingen moet je immers ook toelatingsexamen doen, als je een baan zoekt, voer je sollicitatiegesprekken, en bij de politie ga je door een psychologische test. Waarom zou dat voor een kerkelijke gemeente anders moeten zijn?
Bovendien mag je er toch vanuit gaan dat de leden van het curatorium hun verantwoordelijke taak naar eer en geweten uitvoeren, al zijn het geen volmaakte mensen. En wat geloven wij nog van Gods hand hierin?

Ik zal de laatste zijn die durft te ontkennen dat het curatorium onfeilbaar is. Voortdurende bezinning op hun taken en werkwijze is en blijft nodig. Maar moeten wij ons daar nou met z'n allen mee gaan bemoeien?! Laten we liever in gebed gaan voor het curatorium, nu zij binnenkort weer belangrijke beslissingen moeten gaan nemen over de toelating van kandidaten.

Ik was juist blij verrast doordat eindelijk eens iemand 'uit de leiding' zijn mond durft open te doen, en niet om de lieve vrede afziet van het uiten van zijn kritiek.

Verder ben ik het met je eens dat gebed voor het curatorium op zijn plaats is, maar dat je soms ook wel eens harde maatregelen moet durven nemen tegen mensen die uit angst voor elke ontwikkeling in positieve zin, de voet krachtig op de rem houden. Wat mij opvalt bij het horen van de weinige studenten die wèl zijn toegelaten, is dat het allemaal kloontjes van bepaalde curatoriumleden lijken te zijn. Ze gebruiken dezelfde zinnen, dezelfde punten in gebed, allemaal hetzelfde galmende toontje (ik heb me wel eens afgevraagd hoe ze thuis aan tafel om de boter vragen :wink:). Hieruit rijst bij mij de gedachte dat er vooral wordt gekeken naar de mate waarin mensen de beinvloeden zijn, in plaats van dat men kijkt naar de mate waarin zij een eerlijk getuigenis over hun persoonlijk geloofsleven kunnen geven, en een aanstekelijk enthousiasme uitstralen om een gemeente te mogen dienen.

Aangezien het curatorium een rem is op alle positief-christelijke ontwikkeling binnen de Gereformeerde Gemeenten, ben ik van mening dat het zo snel mogelijk moet worden opgefrist, misschien is hiervoor
      [list=][/list]bijbelin plaats van Brakel-, Comrie- en Kerstenstudie al een eenvoudig maar doeltreffend middel.

surfer
      Majoor
      Majoor

Berichtdoor surfer » 03 jun 2003 19:31

Wat mij opvalt bij het horen van de weinige studenten die wèl zijn toegelaten, is dat het allemaal kloontjes van bepaalde curatoriumleden lijken te zijn. Ze gebruiken dezelfde zinnen, dezelfde punten in gebed, allemaal hetzelfde galmende toontje (ik heb me wel eens afgevraagd hoe ze thuis aan tafel om de boter vragen ). Hieruit rijst bij mij de gedachte dat er vooral wordt gekeken naar de mate waarin mensen de beinvloeden zijn, in plaats van dat men kijkt naar de mate waarin zij een eerlijk getuigenis over hun persoonlijk geloofsleven kunnen geven, en een aanstekelijk enthousiasme uitstralen om een gemeente te mogen dienen.
      dat bedoel ik.

Napoleon
      Moderator

Berichtdoor Napoleon » 03 jun 2003 19:33

Pim schreef:bijbelin plaats van Brakel-, Comrie- en Kerstenstudie al een eenvoudig maar doeltreffend middel.

wat bedoel je hiermee? dat er binnen de gereformeerde gemeente meer bijbelstudie gedaan moet worden, dat de genoemde theologen geen juist beeld geven van de Bijbel, of dat de leden van het curatorium meer bijbelstudie moeten doen, of geldt dat voor de opleiding?
      Verder, verder,
      altijd maar vooruit
      van stad naar stad,
      van oost naar west,
      van noord naar zuid

Pim
      Mineur
      Mineur

Berichtdoor Pim » 03 jun 2003 19:35

Kaw schreef:Maar kan er geen opleiding tot "spreker" komen? Niet de status van een dominee, maar wel iemand die op een zondag kan (lees)preken en pastorale hulpverlening in de gemeente kan doen.

Iemand dus die geen dogmatische uitspraken mag doen, maar wel iemand die de gemeente kan dienen en misschien herdersjongen mag zijn.

Wat bedoel je op dit punt met dogmaticsche uitspraken? Iedere christen kan toch uitspraken doen die op de bijbel gebaseerd zijn? Je maakt dus een onderscheid tussen dogmatische uitspraken en andere uitspraken. Maar iedere christen mag toch een op de bijbel gebaseerde uitspraak doen? Op deze manier stimuleer je predikanten om te denken dat ze alle wijsheid in pacht hebben

Napoleon
      Moderator

Berichtdoor Napoleon » 03 jun 2003 19:41

Pim schreef:Wat bedoel je op dit punt met dogmaticsche uitspraken? Iedere christen kan toch uitspraken doen die op de bijbel gebaseerd zijn? Je maakt dus een onderscheid tussen dogmatische uitspraken en andere uitspraken. Maar iedere christen mag toch een op de bijbel gebaseerde uitspraak doen? Op deze manier stimuleer je predikanten om te denken dat ze alle wijsheid in pacht hebben

ik denk dat Kaw bedoelt dat er voor het doen van dogmatische uitspraken wel een zekere opleiding vereist mag zijn, die de spreker niet heeft. de spreker heeft dan meer een dienende taak in de (vacante) gemeente, zonder dat diegene dominee is en spreekrecht heeft op de synode ofzo. uiteraard mag iedere christen op eigen houtje dogmatische uitspraken doen (ik doe het ook graag), maar het wordt wat anders als ik het op conto van het kerkverband waar ik toe behoor ga doen.

overigens heb ik bedenkingen bij het door kaw geopperde "sprekersysteem", omdat dan de door mij gewenste verandering in het werken van het curatorium vrijwel zeker niet zal doorgaan, omdat dan het probleem van ds. tekort voor het oog grotendeels opgeheven zal zijn, en gemeenten zich tevreden zullen stellen met sprekers.
      Verder, verder,

altijd maar vooruit

van stad naar stad,

van oost naar west,

van noord naar zuid

joris

Berichtdoor joris » 03 jun 2003 20:40

Napoleon schreef:
      Pim schreef:Wat bedoel je op dit punt met dogmaticsche uitspraken? Iedere christen kan toch uitspraken doen die op de bijbel gebaseerd zijn? Je maakt dus een onderscheid tussen dogmatische uitspraken en andere uitspraken. Maar iedere christen mag toch een op de bijbel gebaseerde uitspraak doen? Op deze manier stimuleer je predikanten om te denken dat ze alle wijsheid in pacht hebben

ik denk dat Kaw bedoelt dat er voor het doen van dogmatische uitspraken wel een zekere opleiding vereist mag zijn, die de spreker niet heeft. de spreker heeft dan meer een dienende taak in de (vacante) gemeente, zonder dat diegene dominee is en spreekrecht heeft op de synode ofzo. uiteraard mag iedere christen op eigen houtje dogmatische uitspraken doen (ik doe het ook graag), maar het wordt wat anders als ik het op conto van het kerkverband waar ik toe behoor ga doen.

overigens heb ik bedenkingen bij het door kaw geopperde "sprekersysteem", omdat dan de door mij gewenste verandering in het werken van het curatorium vrijwel zeker niet zal doorgaan, omdat dan het probleem van ds. tekort voor het oog grotendeels opgeheven zal zijn, en gemeenten zich tevreden zullen stellen met sprekers.

De enige oplossing: terug naar God ennaar de volle waarheid van het evangelie. Julllie houden je nu al tig blz bezig meh et praten over een instituut wat doo rmensen is opgericht en wel of niet goed loopt.

GIj echter zijt een uitverkoren geslacht, een koninklijk priesterschap, een heilige natie, een volk Gode ten eigendom, om de grote daden te verkondigen van Hem die u uit de duisternis geroepen heeft tot zijn wonderbare licht. 1 petr 2:9.

in mijn gemeentegids staat over oudsten:
      zij zijn t.o.v de Here Jezus Christus, die het hoofd van de gemeente is, eindverantwoordelijk voor het geestelijk welzijn van de gemeente (1 petr 5:1-4) zij moeten aan duidelijke eisen voldoen (1 tim 3:1-7, titus 1:7-9) en een voorbeeld zijn in hun handel en wandel (1 pet 5:3) Het woord en gebed nemen een belangrijke plaats in hun leven in, en zij verwachten de leiding van de heilige Geest (hand 6:2,3). Oudsten kunnen heel verschillende bedieningen hebben zoals "apostel, profeet,e vangelist, herder of leraar" (ef 4:11). Hun verschillende gaven vullen elkaar aan 'om de gemeente toe te rusten tot dienstbetoon, tot opbouw van het lichaam van Christus".
      Nieuwe oudsten kunne door de gemeente voorgedragen worden of zelf dt verlangen kenbaar maken (1 tim 3:1) onder de leiding van Gods Geest zal duidelijk moeten wworden wie God voor deze taak heeft voorbereid. De andere oudsten zullen de uiteindelijke keuze voorstellen aan de gemeente. In een prroefperiode kan de Heer bevestigen dat de jeuiste keuze is gemaakt (1 tim 3:10)

Over diakenen: zij ondersteunen de oudsten in hun verantwoording en hebben gewoonlijk ene meer uitvoerende taak. Ook voro diakenen geeft de bijbel duidelijke voorwaarden (1 tim 3:8-13) ook hun taak is in wezen een geestelijke taak en vereist een mate van geestelijke volwassenheid ( hand 6:3) Diakenen kunne zowel mannen als vrouwen zijn (rom 16:1,3) zij worden door de gemeente aangewezen op grond van hun inzet, geestleijke kwaliteiten en dienst. Na overleg zullen de oudsten de diakenen inzegenen voor hun taak.

Pim
      Mineur
      Mineur

Berichtdoor Pim » 03 jun 2003 21:22

[quote="Napoleon: wat bedoel je hiermee? dat er binnen de gereformeerde gemeente meer bijbelstudie gedaan moet worden, dat de genoemde theologen geen juist beeld geven van de Bijbel, of dat de leden van het curatorium meer bijbelstudie moeten doen, of geldt dat voor de opleiding?[/quote]

Ik bedoel hiermee niet zozeer een waardeoordeel te geven over wat de genoemde theologen hebben geschreven. Ik kan en wil dat ook niet, omdat ik zelf te weinig van hen weet. Maar wat ik wel weet, is dat zij bijzonder veel worden aangehaald in preken, en dat wat zij hebben geschreven, in de praktijk vaak minimaal evenveel gezag heeft als wat God zelf in de bijbel zegt. Men zal dit niet met zoveel woorden toegeven, maar in de praktijk komt het er in veel gevallen wel op neer.
      Ook belijdenisgeschriften, interpretaties van de catechismus, de Dordtse Kerkorde, en zelfs formulieren voor doop en avondmaal lijken soms dit gezag te hebben. Ik zeg dus niet direct dat wat hierin staat, onjuist is, maar men beroept zich er te vaak op, waar men een niveau dieper zou kunnen gaan, te weten naar de bijbel zelf.
      Voor wat ik ervan merk, worden studenten vooral onderwezen in een bepaalde interpretatie, die dusdanig wordt vormgegeven dat de stokpaardjes van reformatorisch Nederland er precies in passen. Dit wordt dus gedaan met een beroep op bovengnoemde literatuur. Daardoor kwam ik tot de uitspraak dat het tijd wordt dat men eens gaat kijken welke ruimte God ons geeft, ruimte die vaak door angst voor het onbekende en onvertrouwde, aan de kerkgangers wordt onthouden.

Pim
      Mineur
      Mineur

Berichtdoor Pim » 26 jun 2003 13:34

Hoe verpest je je eigen kerkverband, en geef je God daar de schuld van? Heel eenvoudig:

Het Reformatorisch Dagblad schreef:Ds. Mallan keek daarbij terug op het recent gehouden curatorium. Hij zei hoop te hebben gehad „dat de Heere ons klein getal zou willen vermeerderen. Het werk gaat ons te veel worden. Maar het ging niet
      zoals we hadden gedacht, zoals we hadden gehoopt.

Volledig artikel te lezen op http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=62764.

Terug naar “Archief”