Smurffie schreef:Boekenlezer schreef:Smurffie schreef:Hm, Boekenlezer, je moet wel bedenken dat dergelijke seksuele praktijken plaatsvinden in een opgewonden situatie. Je bent echt niet meer bij je volle verstand op het moment dat zoiets gebeurt. Het gebeurt gewoon. Je zou kunnen zeggen dat je die situaties dan maar moet vermijden, maar dat gaat niet altijd. Wat betreft je schuldgevoel tegenover God? Er zijn mensen die in God geloven en wel van mening zijn dat sex voor het huwelijk kan. Dat kan jij misschien persoonlijk niet rijmen met elkaar, maar zij wel.
Hmm, dat is me nou weer wat te extreem uitgedrukt: het gebeurt gewoon. Alsof het te vergelijken is met het geplet worden wanneer er een enorm blok beton op je valt. Inderdaad, dat houd je niet, en dan gebeurt het gewoon.
Dat men opgewonden zal zijn, dat geloof ik best. Maar dat sluit enig gebruik van het verstand nog niet uit.
Wat denk je wat ik voor beheersing aan de dag moet leggen in het geval dat ik met een meisje te maken heb op wie ik smoorverliefd ben, maar zij is nog niet zo ver? Als ik me dan opdringerig ga opstellen - wat dan héél verleidelijk kan zijn! - sta ik het bereiken van mijn doel alleen maar in de weg. Dus dan probeer ik het toch maar anders. Wat minder aan de vorm van de relatie denken, en wat meer aandacht proberen te hebben voor het contact zelf. Zoiets. Maar dat vereist natuurlijk wel veel zelfbeheersing.
Of kan het dan plotseling wel, als het in het eigen belang is?
En dat er rare opinies aangaande (de inhoud van) de Bijbel bestaan, dat weet ik. Petrus schreef al over mensen die de Bijbel graag verdraaien (Zie
2 Petrus 3:
16).
Als dat meisje nog niet zover is? Dat is een heel ander verhaal ja, daar had ik het niet over

En als dat meisje het niet zou willen, dan merk je het vanzelf. Ik had het over de situatie waarin beíde opgewonden zijn.
Wat bedoel je eigenlijk met 'eigenbelang' in deze context? Wat mij betreft is er in een relatie maar weinig sprake van eigenbelang, maar misschien heb ik het mis..
Je verstand gebruiken..hm, geloof me, wij hadden destijds afspraken gemaakt daarover, maar dat doe ik dus nooit meer.
Misschien maakt het daarin ook nog verschil of je 33 bent of 20 (sorry, niet verkeerd bedoeld hoor

)
Met 'zover' bedoelde ik trouwens niet de seksuele omgang, maar verkering. Zij is nog niet zo ver dat zij verkering wil.
En ik wilde ermee aanduiden dat beheersing van driften wel eens nodig kan zijn.
Met eigenbelang bedoel ik: dat je iets als profijtelijk voor jezelf ziet.
Je beheersen als het om seksualiteit gaat is natuurlijk in je eigen belang. Je verknalt immers iets teers als je je niet beheerst. Maar in bepaalde toestanden kun je daar blind voor zijn. Subjectief gezien is het dan niet in je eigen belang, maar objectief gezien wel.
Ik bedoelde het eigenbelang in subjectieve zin. (Dat komt ook terug in de formulering van zo net. Ik schreef 'ziet'. Meer objectief zou zijn: 'is', en dan met weglating van 'je'.)
En die hele cultuur van 'je mag elkaar zoenen, tongen en aflikken als je verkering hebt', dat moet ook maar eens op de schop. Ik geloof echt niet dat dat goed is. Hoe wou men het op die manier uithouden om zich seksueel te beheersen?
Ik herinner mij, toen ik voor het eerst een grote liefde ontmoette, dat ik zelfs blij was dat ik nog nooit een meisje intiem (= mond op mond, oraal contact dus) gezoend had. Ook dat soort dingen zijn mooi om voor de ware te bewaren.
33 zijn i.p.v. 20 kan volgens mij alleen maar een enorm voordeel zijn met dit soort dingen, aangezien je bepaalde zaken dan beter inziet. Op mijn 20ste kon je echt nog niet zo'n verhaal van mij krijgen als ik nu getypt heb.