Klaas schreef:Elbert schreef:Het enige dat ik wilde stellen, n.a.v. een opmerking van Marnix, was dat de H.C. zich niet expliciet uitlaat over de vraag of Christus ook naar Zijn goddelijke natuur geleden heeft, maar dat ze zich uitgelaten heeft over de vraag waarom Christus zowel een menselijke als een goddelijke natuur heeft.
Dat klopt. Ik denk niet dat de opstellers van de HC een lijdende God voor mogelijk hielden. Wellicht dat je dan beter bij Luther te rade kunt gaan...
Ik denk dat de opstellers van de HC het expres zo geformuleerd hebben, dat daardoor duidelijk naar voren komt hoe wij gered worden (in de context van Zondag 1). De zondagen 5 en 6 beschrijven eigenlijk d.m.v. vraag en antwoord een zoektocht naar een Middelaar die voor ons in de bres kan springen. Daarmee komt de notie van de plaatsvervanging op de voorgrond te staan. En Christus kan alleen maar plaatsvervangend lijden door Zijn menselijke natuur. En Hij kan dit lijden alleen dragen door Zijn goddelijke natuur.
Klaas schreef:In dat opzicht zouden sommige formuleringen in de belijdenisgeschriften misschien anders verwoord worden als ze in een andere tijd opgesteld zouden zijn. Toch denk ik dat dat aan de aktualiteit van de belijdenisgeschriften niet zoveel af hoeft te doen, mits je de uitgangspunten van de reformatoren goed in het oog houdt.
Juist. Je kunt prima volhouden dat Christus voor onze zonden gestorven is zonder Jezus' naturen te onderscheiden op de manier waarop b.v. Calvijn dat deed. Een doorgaande bezinning op de belijdenissen zou de belijdenissen een stuk extra dynamiek kunnen geven. Helaas zijn de belijdenisgeschriften voor veel gereformeerde 'set in stone' zoals de Fransen dat zo mooi zeggen...
Klaas
Wat betreft het Franse 'set in stone' (;)), gereformeerden houden zich altijd aanbevolen voor een betere versie van hun belijdenisgeschriften, maar dan moet het zowel qua detail als qua geheel natuurlijk wel een verbetering zijn en dat moet dan ook onomstotelijk duidelijk zijn. Da's nou weer de nuchterheid die aan gereformeerden eigen is.