parsifal schreef:Handel jij ook alsof alles subjectief is?
Gedeeltelijk. Ik geloof dat heel veel zaken subjectief zijn. "Alles" is een groot woord.
parsifal schreef:Nogmaals het probleem is dat zaken die aantoonbaar niet waar zijn (althans voor zover dat binnen de geschiedkunde mogelijk is) als feiten worden gepresenteerd (Het bestaan van de priory bijvoorbeeld).
Ook in andere dingen creeert hij een setting waarbij "feiten" gesugereerd worden. De oorsprong van vrijdag de 13e is bijvoorbeeld wel aannemelijk maar zijn verwijzing naar het Evangelie van Filippus en het concilie van Nicea hebben de zelfde waarde als zeggen dat de Holocaust nooit gebeurd is of dat de tweede wereldoorlog eigenlijk pas in de jaren 80 begon (of is dat ook subjectief?).
Heel flauw, die sneer aan het einde van je bericht. Als iemand een iets ander denkbeeld heeft en handelt vanuit het principe dat alle (of heel veel) zaken subjectief zijn is het geen waardige gespreks- of discussie-partner? Bovendien ben ik het helemaal eens met wat je zegt, ik ontken dat ook nergens.
Ik geef alleen aan dat Dan Brown zijn waarheid of zijn visie meegeeft. En nee, dat doet hij niet met feiten. Hij doet dat met zaken die hij als feit presenteert maar die dat niet zijn, dat heb ik ook nergens ontkend. Ik geef zelfs aan dat ik het betreurenswaardig vind dat zoveel mensen al die punten aannemen als feit zonder enigszins na te denken of andere werken te raadplegen (andere werken dan een subjectieve en niet erg waarheidsgetrouwe roman).
Het feit dat ik zeg dat het
uiteraard om Browns eigen subjectieve waarheid gaat: natuurlijk is zijn boek subjectief en onwaar. Daarmee geef ik niet aan dat niets feitelijk is vast te stellen, want dat is niet zo. Het is echter wel zo dat alles wat mensen waarnemen subjectief is, iedereen neemt ook anders waar... Dat is meer mijn punt, maar dat doet er niet zoveel toe bij deze discussie, dunkt me.