Ger.Gem. vs Ger.Gem.in Ned.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 06 dec 2004 22:57

Loezje schreef:
SDG schreef:
Loezje schreef:Goed, zo ongeveer het laatste wat ik erover schreef was een stukje van Ds. Kersten die (ook) in de GGiN nog steeds wordt aangehaald en van wie nog steeds preken (ook cathechismus) worden gelezen.

Is dat zo: wordt Kersten ook in de GGiN gelezen? Ik zou dat graag bevestigd zien.

Even een reactie op een post van een tijdje geleden: SDG, ik kan (weer) bevestigen dat preken van Ds Kersten ook in de GGiN worden gelezen. Gisteren werd er in één van de GGiN-gemeentes weer een adventpreek van hem gelezen.

Die worden daar zelfs heel veel gelezen. Hier in Terneuzen de Heid. Cathechismus om de 4 jaar. En ik denk op jaarbasis zo'n 15 vrije stoffen.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 07 dec 2004 09:24

Wat ik eigenlijk niet snap: De GGiN is uit de GG voortgekomen omdat ds. Steenblok eruit is gezet. Da's vrij duidelijk. Maar: Waarom lezedn ze daar wel preken van ds. Kersten, terwijl ze daar eigenlijk niets mee te maken willen hebben? Die hebben toch een te ruim aanbod van genade? Dan moet je de preken van Kersten ook niet lezen. :roll:
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 dec 2004 12:17

Wordt ds. Kersten dan niet gezien als de stamvader van de GGN, zoals Calvijn ook de stamvader van zowel de Hersteld-Hervormden als de Gereformeerd Vrijgemaakten wordt gezien?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 07 dec 2004 12:50

Nee, niet van de GGN.

Ds. Kersten neemt een belangrijke plaats in binnen de GG. Je zou kunnen zeggen dat hij een van de grondleggers was van dit kerkverband. Ook was hij degene die met succes pleitte voor de oprichting van een eigen theologische school.

Ds. Kersten was ook politiek actief. Hij heeft namens de SGP in de Tweede Kamer gezeten, en is bijvoorbeeld befaamd vanwege de 'nacht van Kersten'.
"In de late avond van 10 november 1925 slaagde ds. Kersten, voorzitter van de tweemans-fractie van de SGP, erin een meerderheid achter zijn voorstel te krijgen om het gezantschap bij het Vaticaan op te heffen. Waarmee de Nacht van Kersten een feit was; het pas aangetreden eerste kabinet Colijn trad af."

Zie ook: http://www.dodenakkers.nl/beroemd/kersten.html

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 dec 2004 15:07

Lekker is dat. Nederland werd bedreigd door een te grote SDAP, die toen nog fel anti-establishment en anti-christelijk was, maar de SGP stoot de helft van Christelijk Nederland tegen het hoofd door te mauwen over een gezandschap bij een vleugellamme oude man in een jurk in het vaticaan.

Hadden ze niets beters te doen?

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 07 dec 2004 15:22

Haha. Ik dacht al dat u dit tegen uw katholieke inborst zou stuiten.

Blijkbaar was het toch belangrijk genoeg om een kabinet te laten ploffen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 dec 2004 15:52

Hehe... ben nog steeds PKN hoor. Voorlopig dan. Net als de HHK zal ik me waarschijnlijk wel een keer afscheiden.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 07 dec 2004 16:06

Niet graag wil ik de pret bederven maar zo ruim was Kesrten nu ook weer niet in het aanbod van genade. Terecht wordt weleens de mening geuit dat Ds. G.H. Kersten zeker uitgtreden geworden zou zijn als hij de scheuring beleefd zou hebben.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Psalm 106:47

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 07 dec 2004 16:11

Hmm,

misschien moeten we maar uitkijken met mensen postuum uit te laten treden, of juist te laten blijven.

Als zij er bij geweest waren, hadden ze een keus gemaakt. Ze waren er niet bij, dus hebben ze niet gekozen. Laat dat dan zo.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 07 dec 2004 16:43

TheKeimpe schreef:Hmm,

misschien moeten we maar uitkijken met mensen postuum uit te laten treden, of juist te laten blijven.

Als zij er bij geweest waren, hadden ze een keus gemaakt. Ze waren er niet bij, dus hebben ze niet gekozen. Laat dat dan zo.

Daar sluit ik me graag bij aan.

Ik beluister met enige regelmaat preken van Kersten, en over het algemeen zijn dat ernstige, opwekkende maar ook gunnende preken.

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 07 dec 2004 19:42

Ik beluister met enige regelmaat preken van Kersten, en over het algemeen zijn dat ernstige, opwekkende maar ook gunnende preken.

Daarover verschillen we dan behoorlijk van mening :) .
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Happy One
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Happy One » 07 dec 2004 19:45

Maar: Waarom lezedn ze daar wel preken van ds. Kersten, terwijl ze daar eigenlijk niets mee te maken willen hebben? Die hebben toch een te ruim aanbod van genade? Dan moet je de preken van Kersten ook niet lezen.

Het zal wel een definitie kwestie zijn, want ik heb het bange vermoeden dat veel ger-gemmers geeneens meer weten wat het aanbod van genade werkelijk is. Hoe dan ook, bij wat ik van Kersten gehoord heb blijft het bij een wensen, en komt het zelden of nooit tot een aanbieden.
Ken je dat verhaal van het lieveheersbeestje?

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 07 dec 2004 20:15

Inderdaad hoor ik in veel preken uit die richting de wens dat het "ooit nog eens mocht gebeuren". De wens op zich is goed natuurlijk, maar hoe een mens aan de verlossing komt wordt te weinig verteld.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 dec 2004 20:17

Happy One schreef:

Daarover verschillen we dan behoorlijk van mening :) .

Je post die hierna volgt in aanmerking genomen kan dat nog wel meevallen. Hij gunt het iedereen, alleen vertelt niet hoe ze het kunnen krijgen. :wink:

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 07 dec 2004 21:15

Happy One schreef:Het zal wel een definitie kwestie zijn, want ik heb het bange vermoeden dat veel ger-gemmers geeneens meer weten wat het aanbod van genade werkelijk is. Hoe dan ook, bij wat ik van Kersten gehoord heb blijft het bij een wensen, en komt het zelden of nooit tot een aanbieden.

Volgende keer beter luisteren. :P :wink:

De laatste maanden heb ik er eens extra op gelet hoe vaak je wel / niet het evengelie hoort preken, de (bijzondere) genade hoort aanbieden (laten we gemakshalve even in het midden voor wíé), hoop op verlossing hoort preken en of je ècht alleen maar hel en verdoemenis wordt voorgehouden. 'k Moet zeggen dat in iedere preek tot nu toe alle elementen werden behandeld, al verschillen de verhoudingen van die elementen. :wink:

Nee, zonder gekheid, ook in de GGiN wordt nog steeds verteld (en gelezen) dat er hoop is zolang er leven is; het is nog 'genadetijd', zoals dat dan wordt genoemd. Het kàn nog...
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

Terug naar “Archief”