Ger.Gem. vs Ger.Gem.in Ned.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

try

Berichtdoor try » 05 dec 2004 22:34

Om ten aanzien van de Ger.Gem en de Ger.Gem. in Ned. nog eens een goed overzicht te krijgen welke ontwikkeling beide kerkverbanden in feite hebben doorlopen en zich daarmee hebben afgezonderd van belangrijke grote vertegenwoordigingen van het christendom en in het bijzonder het protestantisme, leze nog eens het zeer invloedrijke en belangrijke artikel van prof. van Ruler uit 1971. Trefzekerder heb ik de positie en het leergoed van deze ultra-orthodoxe kerken eigenlijk nergens anders gelezen: http://www.wapenveldonline.nl/artikelen/essays/Ruler.htm

Het geeft een goed tegenwicht tegen de vanzelfsprekendheid van het eigen gelijk, dat zo vaak de identiteit van deze kerken uitmaakt.

try

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 dec 2004 03:15

Denk jij dat ik daar één minuut van wakker zal liggen?

Verder wil ik hem met plezier uitleggen dat juist in de GGiN een paar geniepige katholieke vormen de reformatorische orkaan hebben doorstaan: het staan bij het gebed en een aantal gregoriaanse melodieën, zoals de avondzang.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

caprice

Berichtdoor caprice » 06 dec 2004 05:51

Ds. Mallan heeft gistermiddag in Rhenen gepreekt, en een week of 3 terug op zaterdagavond in Opheusden. Hij preekt dus nog wel.
Ik wil hem ook nog eens een keer horen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 06 dec 2004 15:30

Optimatus schreef:Denk jij dat ik daar één minuut van wakker zal liggen?

Verder wil ik hem met plezier uitleggen dat juist in de GGiN een paar geniepige katholieke vormen de reformatorische orkaan hebben doorstaan: het staan bij het gebed en een aantal gregoriaanse melodieën, zoals de avondzang.

Niet alleen de avondzang hoor. De meeste psalmen hebben gregoriaanse melodieën. Het is dus niks bijzonders.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 06 dec 2004 18:29

Toch jammer dat die prachtige melodieën zo tot helenotenzang verwrongen is.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 06 dec 2004 19:13

Ik kom even terug op een weggehaalde posting. Iemand was geraakt omdat ik een opmerking maakte over Ds. F. Mallan.
Ik zal iets duidelijker zijn. En milder natuurlijk.
Als ik predikant zou zijn. En op een preekstoel ga zitten, terwijl er voor de preekstoel een preek gelezen zou worden door een ouderling. En stel dat ik dan met wat ik versta onder een hautaine blik de gemeente in zit te gluren met kauwgom in mijn mond natuurlijk, dan nodig ik iedereen hier uit op Refoweb om van mij te zeggen dat ik volgens hen "als een afgod "op de kansel zit.
En dan is het, vind ik, mijn taak om diep te buigen onder die veroordeling.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

leentje
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor leentje » 06 dec 2004 19:17

Bookman schreef:Ik kom even terug op een weggehaalde posting. Iemand was geraakt omdat ik een opmerking maakte over Ds. F. Mallan.
Als ik predikant zou zijn. En op een preekstoel ga zitten, terwijl er voor de preekstoel een preek gelezen zou worden door een ouderling. En stel dat ik dan met een hautaine blik de gemeente in zit te gluren met kauwgom in mijn mond natuurlijk, dan nodig ik iedereen hier uit op Refoweb om van mij te zeggen dat ik "als een afgod "op de kansel zit.
En dan is het mijn taak om diep te buigen onder die veroordeling.

Jaja en jij heb Ds. F. Mallan met kauwgom in zijn mond gezien op de preekstoel, ik geloof er helemaal niks van!!!!!!!!!!

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 06 dec 2004 19:24

leentje schreef:
Bookman schreef:Ik kom even terug op een weggehaalde posting. Iemand was geraakt omdat ik een opmerking maakte over Ds. F. Mallan.
Als ik predikant zou zijn. En op een preekstoel ga zitten, terwijl er voor de preekstoel een preek gelezen zou worden door een ouderling. En stel dat ik dan met een hautaine blik de gemeente in zit te gluren met kauwgom in mijn mond natuurlijk, dan nodig ik iedereen hier uit op Refoweb om van mij te zeggen dat ik "als een afgod "op de kansel zit.
En dan is het mijn taak om diep te buigen onder die veroordeling.

Jaja en jij heb Ds. F. Mallan met kauwgom in zijn mond gezien op de preekstoel, ik geloof er helemaal niks van!!!!!!!!!!

Leentje wat jij geloofd dat weet ik niet en dat interessert me ook niet. Ik zie hem alleen kauwen.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Psalm 106:47

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 06 dec 2004 19:34

ds mallan moet toch zelf weten of hij een snoepje neemt misschien had hij wel last van zn keel.

caprice

Berichtdoor caprice » 06 dec 2004 19:37

Waar gáát het hier nu nog over?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 06 dec 2004 19:38

over ds mallen en kaugum :mrgreen: nergens over dus. 8)

caprice

Berichtdoor caprice » 06 dec 2004 19:49

Yael schreef:over ds mallen en kaugum :mrgreen: nergens over dus. 8)

Waarom? Is er een leerverschil m.b.t. het gebruik van kauwgom door dominee's op de kansel? En stond daar wat over in de dogmatiek van Kersten?

Ik begrijp het niet helemaal. :roll:

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 06 dec 2004 19:57

caprice schreef:
Yael schreef:over ds mallen en kaugum :mrgreen: nergens over dus. 8)

Waarom? Is er een leerverschil m.b.t. het gebruik van kauwgom door dominee's op de kansel? En stond daar wat over in de dogmatiek van Kersten?

Ik begrijp het niet helemaal. :roll:

bij mij was het louter een geintje.

maar zonder gekheid, er is geen leerverschil over kaugum als een dominee dat wil kauwen moet ie dat zelf weten heb ik geen enkel probleem mee dus 8) van dat van kersten moet je dan misschien nog maar ns doorlezen wat bookman daarover schreef. :wink:

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 06 dec 2004 20:44

SDG schreef:
Loezje schreef:Goed, zo ongeveer het laatste wat ik erover schreef was een stukje van Ds. Kersten die (ook) in de GGiN nog steeds wordt aangehaald en van wie nog steeds preken (ook cathechismus) worden gelezen.

Is dat zo: wordt Kersten ook in de GGiN gelezen? Ik zou dat graag bevestigd zien.

Even een reactie op een post van een tijdje geleden: SDG, ik kan (weer) bevestigen dat preken van Ds Kersten ook in de GGiN worden gelezen. Gisteren werd er in één van de GGiN-gemeentes weer een adventpreek van hem gelezen.
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

leentje
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor leentje » 06 dec 2004 22:02

Loezje schreef:
SDG schreef:
Loezje schreef:Goed, zo ongeveer het laatste wat ik erover schreef was een stukje van Ds. Kersten die (ook) in de GGiN nog steeds wordt aangehaald en van wie nog steeds preken (ook cathechismus) worden gelezen.

Is dat zo: wordt Kersten ook in de GGiN gelezen? Ik zou dat graag bevestigd zien.

Even een reactie op een post van een tijdje geleden: SDG, ik kan (weer) bevestigen dat preken van Ds Kersten ook in de GGiN worden gelezen. Gisteren werd er in één van de GGiN-gemeentes weer een adventpreek van hem gelezen.

Dat is inderdaad zo ik hoor ook nog wel eens een preek van hem.

Terug naar “Archief”