homofilie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 13 jan 2006 09:55

Boekenlezer schreef:
En het voorbeeld wat jij noemde: ik denk dat ik dan definitief voor het celibaat zou kiezen. Net zoals bijvoorbeeld kardinaal Simonis dat ook voorstaat.

Het is heel gemakkelijk om zoiets nu te zeggen, ten eerste omdat dit je zelf niet aangaat en ten tweede omdat je niet eens weet hoe het is om "gedwongen" cilibatair te leven. Dit wordt vaak opgelegd door andere mensen. Ik denk dat degene die dit aangaat, zelf moet beslissen wat hij/zij wil en dat in gebed en overleg met God.

Dit vind ik een mooi gedachte experiment. Op die manier ga je beseffen wat je homosexuelen aanpraat met een standpunt dat je beter toch met een vrouw kunt trouwen.

Fijn dat je hier achter bent gekomen. Het lijkt me zelf ook niet eerlijk tegenover de vrouw en misschien zelfs wel kinderen. Maar al zeker niet eerlijk tegenover God.

homosexualiteit dient op dezelfde manier gerespecteerd te worden als mensen die bijvoorbeeld hypergevoelig zijn. Het is een andere geaardheid die problemen met zich mee brengt.

Die problemen worden veelal veroorzaakt door de maatschappij. Buiten dat kunnen er hoogstens problemen ontstaan in de relatie met God, en in de beginfase de acceptatie van je geaardheid.

Dat herken ik wel. Ik herinner mij wel een paar, en ja, dat zijn vaak de beroerdsten niet in de omgang. Ook geen rare dingen met ze beleefd gelukkig. Ze gaan echt niet aan je zitten. Gelukkig maar.

Heb je misschien vooroordelen met je mee gekregen? :roll:
Niet elke homo is hand-tastelijk hoor :wink:
- Home is in my head -

Technico

Berichtdoor Technico » 13 jan 2006 10:22

Javaca schreef:
Technico schreef:- homosexualiteit dient op dezelfde manier gerespecteerd te worden als mensen die bijvoorbeeld hypergevoelig zijn. Het is een andere geaardheid die problemen met zich mee brengt.

Hoe bedoel je dat?

Als je ongeveer hier begint met lezen krijg je wel een idee denk ik, zo niet, dan hoor ik t wel :)

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 13 jan 2006 11:21

Technico schreef:Na een nachtje slapen kom ik tot het volgende standpunt.
homosexualiteit dient op dezelfde manier gerespecteerd te worden als mensen die bijvoorbeeld hypergevoelig zijn. Het is een andere geaardheid die problemen met zich mee brengt.

Knap dat je al na een nachtje met zulke uitspraken kunt komen. De meeste doen daar heel wat langer over. Misschien is dat wel de reden dat je eerste stelling gewoon niet klopt. Hypergevoelig zijn, of al die andere menselijke karaktertrekjes die je in een eerdere post gebruikte, zijn eigenschappen die van een ander niveau zijn.
Zo heb je hetero’s die hypergevoelig zijn, maar heb je ook homo’s die hypergevoelig zijn. Zo heb je hetero’s die kleptomaan zijn en je hebt homo’s die kleptomaan zijn. Elke vorm van vergelijking tussen de problemen die een hetero ondervind als hij hypergevoelig is met iemand die homo is gaat daarom mank.
ik vind dat je als homosexueel wel een goede vriend mag hebben maar dat je zo'n vriendschap niet mag zien als alternatief voor een man/vrouw-relatie.

Dat homo’s een relatie met een vriend zouden zien als alternatief voor een m-v relatie is natuurlijk onzin. Maar het typeert wel de gedachte die veel hetero’s hebben als het om een m/m of v/v relatie gaat. Dat het gaat om hetzelfde rollenpatroon zoals dat er in meeste hetero-relaties is. Zo ontstaan vragen als “wie doet bij je de afwas” of zelfs “wie is bij jullie het vrouwtje?” Een homo relatie is geen heterorelatie in die zin dat wij een alternatief zouden zoeken voor de m/v relatie, zelfs niet te vergelijken.
Ik zal, als ik een homosexueel ontmoet echt mijn hoofd niet omdraaien (tenzij hij rechtsstreeks van de Gaypride vandaan komt ofzo, ligt daar niet een groot deel van de aversie tegen homo's? dat soort evenementen?). Zolang je je als homosexueel niet inlaat met dat soort orgieen kun je van mijn kant respect verwachten.

Je hebt gelijk dat dit soort evenementen nogal wat aversie oproepen. Persoonlijk heb ik er ook niet zoveel mee. Maar aan de andere kant is het natuurlijk wel dubbel dat mensen met plezier naar de schaars geklede dames tijdens het Caribean carnaval in Rotterdam kijken maar er schande van spreken als er schaars geklede heren op een bootje staan te dansen.
Zelf ben ik op de eerste roze zaterdagen geweest. Rustige demonstraties om een keer per jaar te laten weten dat wij er ook zijn. Want dat was in het begin de intentie of zelfs de noodzaak zo’n 20 jaar geleden. Toen ook deze zaterdag steeds meer ontaarde in allerlei toestanden ben ik niet meer gegaan omdat ik mij daarmee niet kon associëren.
Aan de andere kant blijf ik die dubbele moraal in Nederland lastig vinden. Want die uit zich ook in kleinere dingen. Als Marietje en Klaas met een innige omhelzing afscheidnemen kijken de mensen vertederd toe. Maar als Klaas en Jan op een zelfde manier handelen kent de verontwaardiging geen maat. Gelukkig speelt dit in Be en zeker in Spanje een veel mindere rol omdat het daar normaal is dat ook mannen elkaar met een kus begroeten.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 jan 2006 11:28

Zo heb je hetero’s die hypergevoelig zijn, maar heb je ook homo’s die hypergevoelig zijn. Zo heb je hetero’s die kleptomaan zijn en je hebt homo’s die kleptomaan zijn. Elke vorm van vergelijking tussen de problemen die een hetero ondervind als hij hypergevoelig is met iemand die homo is gaat daarom mank.
Dat ligt er maar net aan of je homoseksualiteit onder het zijn van de mens ziet of als afwijking van de mens.

Je zou ook kunnen stellen dat er kleptomanen zijn die homoseksueel zijn, en dat er kleptomanen zijn die heteroseksueel zijn. Ik zie het alle twee als niet helemaal juist. Je hebt een mens die is homoseksueel, en een mens die kleptomaan is.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 13 jan 2006 11:42

Raido schreef:Dat ligt er maar net aan of je homoseksualiteit onder het zijn van de mens ziet of als afwijking van de mens.

Persoonlijk zie ik het als het zijn van de mens, hoe dat dan ook zo geworden is.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 13 jan 2006 11:58

Eens met Zareb, je bent mens, net als ieder ander, met dezelfde mogelijkheden in de maatschappij, een persoonlijke mening enz., dat is geen afwijking.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 jan 2006 13:52

Zareb schreef:
Technico schreef:Na een nachtje slapen kom ik tot het volgende standpunt.

Knap dat je al na een nachtje met zulke uitspraken kunt komen. De meeste doen daar heel wat langer over. Misschien is dat wel de reden dat je eerste stelling gewoon niet klopt. Hypergevoelig zijn, of al die andere menselijke karaktertrekjes die je in een eerdere post gebruikte, zijn eigenschappen die van een ander niveau zijn.

Toch kan een kleptomaan tegelijkertijd ook pyromaan zijn en andersom, en in die zin is het wel te vergelijken denk ik. Maar seksuele geaardheid is idd iets heel anders dan bepaalde gedragsstoornissen, alhoewel ik me kan voorstellen dat mensen die het als iets tegennatuurlijks zien daar niet in mee kunnen komen.

Dat homo’s een relatie met een vriend zouden zien als alternatief voor een m-v relatie is natuurlijk onzin. Maar het typeert wel de gedachte die veel hetero’s hebben als het om een m/m of v/v relatie gaat. Dat het gaat om hetzelfde rollenpatroon zoals dat er in meeste hetero-relaties is. Zo ontstaan vragen als “wie doet bij je de afwas” of zelfs “wie is bij jullie het vrouwtje?” Een homo relatie is geen heterorelatie in die zin dat wij een alternatief zouden zoeken voor de m/v relatie, zelfs niet te vergelijken.

Ik denk dat dat ook alleen maar voor meer bekrompen heterorelaties geldt. In mijn m/v-relatie is er niet echt sprake van een bepaald rollenpatroon en we doen even vaak de afwas en dat soort dingen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 13 jan 2006 18:56

Zareb schreef:
Raido schreef:Dat ligt er maar net aan of je homoseksualiteit onder het zijn van de mens ziet of als afwijking van de mens.

Persoonlijk zie ik het als het zijn van de mens, hoe dat dan ook zo geworden is.
Percies, dat is ook het hele verschil denk ik.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

topkok

Berichtdoor topkok » 22 jan 2006 01:02

Technico schreef:
Javaca schreef:
Technico schreef:- homosexualiteit dient op dezelfde manier gerespecteerd te worden als mensen die bijvoorbeeld hypergevoelig zijn. Het is een andere geaardheid die problemen met zich mee brengt.

Hoe bedoel je dat?

Als je ongeveer hier begint met lezen krijg je wel een idee denk ik, zo niet, dan hoor ik t wel :)

hermanmulder

Berichtdoor hermanmulder » 09 feb 2006 20:09

ff een vraag van mij, als je beste vriend bij je komt met de mededeling dat hij homo is, wat zou je dan antwoorden?

(niet dat, dat mij is overkomen! maar dat vroeg iemand aan mij en ik wist er toen geen antwoord op)

Cisca

Berichtdoor Cisca » 09 feb 2006 20:25

Gewoon vragen of hij het er moeilijk mee heeft, zo ja, hem daarmee proberen te helpen, iemand is er niet minder om, omdat hij homo is.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 feb 2006 22:31

ff een vraag van mij, als je beste vriend bij je komt met de mededeling dat hij homo is, wat zou je dan antwoorden?

(niet dat, dat mij is overkomen! maar dat vroeg iemand aan mij en ik wist er toen geen antwoord op)

Eh, dat dat wel interessant is en of hij ook al een vriendje heeft?

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 09 feb 2006 23:06

hermanmulder schreef:ff een vraag van mij, als je beste vriend bij je komt met de mededeling dat hij homo is, wat zou je dan antwoorden?

Moeilijk, je schrikt er natuurlijk enorm van!

Het geeft ook niet als je zegt dat je het moeilijk vind om er antwoord op te geven. Die vriend zal dat best wel begrijpen.
Het lijkt me wel goed om er gewoon open en eerlijk over te praten, dat is voor hem ook heel prettig en met een beetje humor kun je het ook best relativeren.

Het is niet echt verstandig om direct met teksten te gaan smijten omdat hij die waarschijnlijk allemaal al wel kent. Natuurlijk is het wel belangrijk om over het geloof te praten en hoe hij daar nu in staan, hoe hij zich voelt tegenover God bijvoorbeeld.

Ik kan me goed voorstellen dat het moeilijk voor je is, maar blijf er gewoon open en eerlijk over praten. Dat is voor beiden even prettig, en kan voor hem een enorme steun zijn!

Veel succes!
- Home is in my head -

Technico

Berichtdoor Technico » 10 feb 2006 13:53

Aragorn schreef:
Zareb schreef:Knap dat je al na een nachtje met zulke uitspraken kunt komen. De meeste doen daar heel wat langer over. Misschien is dat wel de reden dat je eerste stelling gewoon niet klopt. Hypergevoelig zijn, of al die andere menselijke karaktertrekjes die je in een eerdere post gebruikte, zijn eigenschappen die van een ander niveau zijn.

Toch kan een kleptomaan tegelijkertijd ook pyromaan zijn en andersom, en in die zin is het wel te vergelijken denk ik. Maar seksuele geaardheid is idd iets heel anders dan bepaalde gedragsstoornissen, alhoewel ik me kan voorstellen dat mensen die het als iets tegennatuurlijks zien daar niet in mee kunnen komen.

Ik denk inderdaad dat het tegennatuurlijk is, in die zin, dat het vanuit de schepping niet op deze manier bedoeld is. Maar het is niet tegennatuurlijk in de zin van: zoiemand gaat door een bepaalde kronkel in zijn kop tegen zijn geaardheid in.
Ik zie niet echt in waarom mijn vergelijking mank loopt. Als je hypergevoeligheid als een gedragsstoornis ziet, kwets je mensen net zo hard dan als dat je dat bij homo's doet. Volgens mij zijn ze aardig aan elkaar gelijk.
De dubbele moraal is inderdaad lastig. Ik denk zelf dat het met 2 dingen te maken heeft:
Wat je zelf voelt, en wat je gewend bent.
Hetero's met aversie kunnen zich niet verplaatsen in homo's en hebben in kennissenkring geen ervaring met een homosexueel paar. Als je opgegroeid bent met een homopaar in de omgeving wordt dit al heel anders denk ik.
Homo's hebben meestal niet zoveel tegen hetero's. Niet omdat ze zich daar wel in kunnen verplaatsen. Wat dat betreft staan we op gelijke voet denk ik. Alleen zijn ze hetero relaties veel meer gewend.
Dat je je niet in iemand kunt verplaatsen is eigenlijk al het begin van aversie, maar gewenning onderdrukt dit.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 11 feb 2006 08:48

Technico

Ik denk inderdaad dat het tegennatuurlijk is, in die zin, dat het vanuit de schepping niet op deze manier bedoeld is.

En al die homo-pinguins dan? http://www.nu.nl/news/670609/89/Homopingu%EFns_blijven_bij_elkaar.html

Terug naar “Archief”