kirdneh schreef:Ik ben eigenlijk ook benieuwd wat Natuurlijke selectie is, niet wat het doet, maar wat het is.
Op wikipedia wordt veronderstelt dat het een mechanisme is, als dat zo is, waar zit het dan en hoe bewijs je dat het een mechanisme is?
Zomaar even een paar vraagjes tussendoor.
De term mechanisme is misschien misleidend. Alhoewel ik het idee hebt dat je ook niet erg veel moeite doet om daar langs te lezen.
Als wiskundigen (en ik denk ook andere wetenschappers) over een mechanisme spreken, dan bedoelen ze dat er in het gebruikte model principes zijn die er voor zorgen dat bepaalde zaken gebeuren.
Wat natuurlijke selectie betreft: Als er beperkt voedsel is voor een grote populatie, dan zal een mutatie die er voor zorgt dat je minder overlevingskans hebt er voor zorgen dat je weggeconcureert wordt door de anderen in de populatie, terwijl een mutatie die je overlevingskans maar iets vergroot er voor zorgt dat het nageslacht van dit individu de hele populatie kan gaan vormen (nog steeds is er een grote kans dat het nageslacht uitsterft). Het gaat dus niet om iets mechanisch maar eerder om kansprocessen die bepaalde gebeurtenissen (het uitsterven van het nageslacht van een individu met een mutatie die de overlevingskans verkleint) minder waarschijnlijk maken en andere gebeurtenissen juist waarschijnlijker.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."