Situatie in Israel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 21 jun 2007 12:03

Ilias schreef:Dar-el islam bestaat nergens op de wereld, er is namelijk nog geen kalief en kalifaat uitgeroepen, en dar el islam houdt ook in dat de Wetten van Allah als hoogst moeten staan, een land met een Dictatuur en Seculiere wetten kan NOOIT dar-el-islam zijn, er is namelijk een verschil tussen een moslim land en een Islamitisch land.

Inderdaad, in principe heb je gelijk. Eigenlijk is het dar-el Kufr. Toch wordt over het algemeen gesproken van dar-el islam wanneer een land Islamitisch is. Eigenlijk precies zo als b.v. het foute van de term "antisemitisch". Letterlijk betekent het: anti-afstammelingen-van-Sem, en dat is veel breder dan alleen Joden. Toch weet iedereen tegenwoordig wat er met de term antisemitisch feitelijk bedoeld wordt

Ilias schreef:Jeruzalem is zeker heilig voor ons, al-aqsa (zuid-zijde van tempelberg) word duidelijk in de Quraan genoemd, onze profeet(*censuur*) heeft hier ook een hemelvaart gemaakt. En Abraham heeft onder de rotskoepel zijn zoon Ismael moeten opofferen, binnen in de rotskoepel is ook een Rots te vinden. Na Mekka en Medina is Jeruzalem (al-aqsa) onze 3e Heilige bedevaart oord.

In Quraan 17: 1 vind je onze claim op de Heiligheid van de Zuidelijke tempelberg. Dus die Tempel van jullie zal er ook nooit komen, geen ruimte... Onze heiligdommen staan daar en die blijven daar.

In Quraan 17:1 (editie http://www.vhoof.nl) staat:
Heilig is Hij Die Zijn dienaar bij nacht voerde van de Heilige Moskee naar de Verre Moskee welker omgeving Wij hebben gezegend, opdat Wij hem enkele Onzer tekenen zouden tonen. Voorwaar, Hij is de Alhorende, de Alziende.

Natuurlijk ben ik ook wel bekend met het gegeven dat "Verre Moskee" geinterpreteerd wordt als Jeruzalem. Maar deze vage verwijzing os ook het enige houvast dat er is. En dat terwijl Jeruzalem in de bijbel (OT + NT) meer dan 800(!) maal letterlijk genoemd wordt. Dat vindt ik nogel een verschilletje.
De interpretatie van Soera 17:1 is echter moeilijk vol te houden als je weet dat Jeruzalem pas in het jaar 638 door de Moslims veroverd werd, terwijl Mohammed enkele jaren eerder, in 632 al overleed. De interpretatie van Soera 17:1 is dan ook feitelijk een anachronisme.

Pas rond 711 veranderde kalief Abd al-Wahd de in de 6e eeuw door christenen gebouwde kerk op de Tempelberg in een moskee. Hij gaf hem de naam Al-Aqsa-moskee, om daarmee de suggestie te wekken dat het hier om het 'Uiterste Bedehuis' (Al Masoedzjidi al-Aqtsa) uit de Koran ging. En dat terwijl er in Mohammeds dagen nog helemaal geen moskee ('bedehuis') in Jeruzalem bestond, zoals uit bovenstaande blijkt.

Btw, je had het over 'jullie tempel'. Ik ben geen Jood, maar een gelovige uit de heiden en bovendien christen-zionist :wink:.

V.w.b. het offer van Abraham: In de Tenach (waarin ik geloof) staat, in tegenstelling tot de Koran, dat Abraham Izaak "offerde", maar hier zullen we wel nooit uitkomen ben ik bang voor.

Ilias schreef:En Jeruzalem heeft veel meer betekenis, vele profeten kwamen hier etc..
Zoals??

Overigens laat je een gedeelte van m'n opmerkingen onbesproken....
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 jun 2007 13:30

De een refereert aan de Bijbel, de andere aan de Koran. Zolang er twee referenties gehanteerd worden, is dialoog erg lastig.

Wellicht zou men eens pragmatisch moeten worden en de boeken even de boeken laten.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Ilias
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ilias » 21 jun 2007 16:59

dalethvav schreef:
Ilias schreef:Dar-el islam bestaat nergens op de wereld, er is namelijk nog geen kalief en kalifaat uitgeroepen, en dar el islam houdt ook in dat de Wetten van Allah als hoogst moeten staan, een land met een Dictatuur en Seculiere wetten kan NOOIT dar-el-islam zijn, er is namelijk een verschil tussen een moslim land en een Islamitisch land.

Inderdaad, in principe heb je gelijk. Eigenlijk is het dar-el Kufr. Toch wordt over het algemeen gesproken van dar-el islam wanneer een land Islamitisch is. Eigenlijk precies zo als b.v. het foute van de term "antisemitisch". Letterlijk betekent het: anti-afstammelingen-van-Sem, en dat is veel breder dan alleen Joden. Toch weet iedereen tegenwoordig wat er met de term antisemitisch feitelijk bedoeld wordt

Ilias schreef:Jeruzalem is zeker heilig voor ons, al-aqsa (zuid-zijde van tempelberg) word duidelijk in de Quraan genoemd, onze profeet(*censuur*) heeft hier ook een hemelvaart gemaakt. En Abraham heeft onder de rotskoepel zijn zoon Ismael moeten opofferen, binnen in de rotskoepel is ook een Rots te vinden. Na Mekka en Medina is Jeruzalem (al-aqsa) onze 3e Heilige bedevaart oord.

In Quraan 17: 1 vind je onze claim op de Heiligheid van de Zuidelijke tempelberg. Dus die Tempel van jullie zal er ook nooit komen, geen ruimte... Onze heiligdommen staan daar en die blijven daar.

In Quraan 17:1 (editie http://www.vhoof.nl) staat:
Heilig is Hij Die Zijn dienaar bij nacht voerde van de Heilige Moskee naar de Verre Moskee welker omgeving Wij hebben gezegend, opdat Wij hem enkele Onzer tekenen zouden tonen. Voorwaar, Hij is de Alhorende, de Alziende.

Natuurlijk ben ik ook wel bekend met het gegeven dat "Verre Moskee" geinterpreteerd wordt als Jeruzalem. Maar deze vage verwijzing os ook het enige houvast dat er is. En dat terwijl Jeruzalem in de bijbel (OT + NT) meer dan 800(!) maal letterlijk genoemd wordt. Dat vindt ik nogel een verschilletje.
De interpretatie van Soera 17:1 is echter moeilijk vol te houden als je weet dat Jeruzalem pas in het jaar 638 door de Moslims veroverd werd, terwijl Mohammed enkele jaren eerder, in 632 al overleed. De interpretatie van Soera 17:1 is dan ook feitelijk een anachronisme.

Pas rond 711 veranderde kalief Abd al-Wahd de in de 6e eeuw door christenen gebouwde kerk op de Tempelberg in een moskee. Hij gaf hem de naam Al-Aqsa-moskee, om daarmee de suggestie te wekken dat het hier om het 'Uiterste Bedehuis' (Al Masoedzjidi al-Aqtsa) uit de Koran ging. En dat terwijl er in Mohammeds dagen nog helemaal geen moskee ('bedehuis') in Jeruzalem bestond, zoals uit bovenstaande blijkt.

Btw, je had het over 'jullie tempel'. Ik ben geen Jood, maar een gelovige uit de heiden en bovendien christen-zionist :wink:.

V.w.b. het offer van Abraham: In de Tenach (waarin ik geloof) staat, in tegenstelling tot de Koran, dat Abraham Izaak "offerde", maar hier zullen we wel nooit uitkomen ben ik bang voor.

Ilias schreef:En Jeruzalem heeft veel meer betekenis, vele profeten kwamen hier etc..
Zoals??

Overigens laat je een gedeelte van m'n opmerkingen onbesproken....

Mijn beste, wij gebruiken de Hadiths als onderbouwing van deze verzen, de profeet Mohammed (*censuur*) heeft in zijn hadiths gesproken over : Bayt al-maqdis (Jeruzalem)... Voor de uitleg (tafseer) van 17: 1 heb ik een link voor je:

http://www.tafsir.com/default.asp?sid=17&tid=28425

Dit komt van Ibn Khatir (rahimullah), (zeer betrouwbaar dus).

En ik zal vanavond op de rest van je teksten ingaan.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 jun 2007 21:33

De Haddiet mag dan een soort uitleg zijn, als ik de islam bestudeer, wil ik uitsluitend de bron van de islam bestuderen: de koran.

Overigens, een leuke anekdote: een moslim-vriend van me wil mij een bijbel voor m'n verjaardag geven.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 21 jun 2007 21:44

Optimatus schreef:De Haddiet mag dan een soort uitleg zijn, als ik de islam bestudeer, wil ik uitsluitend de bron van de islam bestuderen: de koran.
Dat is leuk en aardig, maar met die bron alleen kom je er niet. De verschillende Hadith geven namelijk ook aan hoe je de Koran moet lezen en interpeteren en vormen dan ook een aanvulling op de Koran.
Moslims zijn geen protestanten en kennen geen Sola Scriptura en slechts de Koran als basis van de Islam beschouwen getuigt van een behoorlijke lacune in je (gekleurde) beeld van de Islam.

Ilias
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ilias » 21 jun 2007 21:46

Optimatus schreef:De Haddiet mag dan een soort uitleg zijn, als ik de islam bestudeer, wil ik uitsluitend de bron van de islam bestuderen: de koran.

Overigens, een leuke anekdote: een moslim-vriend van me wil mij een bijbel voor m'n verjaardag geven.

Srry dan heb je een verkeerd beeld van de Islam,

Islam = Quraan en Sunnah.

Moge u nou eens onderzoeken wat ik met Sunnah bedoel ;).

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 jun 2007 22:07

Machiavelli schreef:
Dat is leuk en aardig, maar met die bron alleen kom je er niet. De verschillende Hadith geven namelijk ook aan hoe je de Koran moet lezen en interpeteren en vormen dan ook een aanvulling op de Koran.
Moslims zijn geen protestanten en kennen geen Sola Scriptura en slechts de Koran als basis van de Islam beschouwen getuigt van een behoorlijke lacune in je (gekleurde) beeld van de Islam.

Er is een (kleine) moslimstroming die alleen de koran erkent. Dus toch een soort Sola Corana. Nu is mijn contact met moslims ook vrijwel beperkt tot vrijzinnige moslims, die wel de gebeden en de ramadan en ook de spijswetten onderhouden (waardoor ik met een barbecue wat moet improviseren), maar hoofddoeken en zo niet noodzakelijk vinden.

Ilias
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ilias » 21 jun 2007 22:18

Optimatus schreef:
Machiavelli schreef:

Er is een (kleine) moslimstroming die alleen de koran erkent. Dus toch een soort Sola Corana. Nu is mijn contact met moslims ook vrijwel beperkt tot vrijzinnige moslims, die wel de gebeden en de ramadan en ook de spijswetten onderhouden (waardoor ik met een barbecue wat moet improviseren), maar hoofddoeken en zo niet noodzakelijk vinden.

Dat noemen wij Koranieten ;). Zij nemen alleen de Koran als hun bron, terwijl dat erg hypocriet is... Want ze bidden hetzelfde als ons.. terwijl de manier van bidden in Islam alleen maar in de hadith word uitgelegd.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 22 jun 2007 11:54

welkom in het topic: situatie in Israel. gaarne reacties over dit onderwerp hier te plaatsen. andere onderwerpen te behandelen in andere topics of evt. in een pb-tje naar elkaar.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 02 aug 2007 18:33

Net Harry de Winter gezien bij 2 vandaag. Wat een schurk is die kerel toch. Hij promote een filmpje over een Checkpoint. Een palestijnse vrouw kwam met een fotokopieetje van haar papieren aan en moest terug naar huis om het origineel te halen terwijl haar huilende kinderen konden doorlopen richting Israel. Dat was voor Harry de trigger om te verklaren dat hij ook terrorist zou zijn geweest als Palestijn zijnde. Kort lontje meneer de Winter? p:)q

Ilias
Mineur
Mineur

Berichtdoor Ilias » 02 aug 2007 18:52

Ach Harry de neppe Jood kan er idd wat van, zijn neef Leon doet het een stukken beter.

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 03 aug 2007 08:25

Wat er "nep" is aan die man weet ik niet. Weet wel dat hij zich lelijk aan het verslikken is in de "linkse doctrine". Die zorgt ervoor dat hij het filmpje met een paar huilende kinderen niet van een afstand kan bekijken. Ik bedoel, het is heel naar om huilende kindertjes te zien die door hun moeder gedwongen worden om door te lopen maar de Winter zou ook eens moeten beseffen dat zo'n Israelische soldaat niet voor de lol in een zwaar bepantserd hokje zit.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 04 aug 2007 20:43

Die documentaire is trouwens in zn geheel te zien via youtube.
http://screenarts.blogspot.com/2004/09/ ... point.html

Overigens het genoemde gebeuren door goshen: je komt toch ook de grens niet over met een kopietje van je paspoort?
Ik vind de reactie van die Harry dan ook kort door de bocht. (Is hij niet van Een ander Joods geluid?)
De documentaire is interessant om te zien om een beetje een beeld te krijgen van hoe het er aan toegaat bij zo'n checkpoint. En daarbij moet je ook in je achterhoofd houden tijdens welke periode die docu gemaakt is. Toen er geregeld aanslagen werden gepleegt. http://www.machsomwatch.org/eng/homePag ... e&lang=eng

Ik bedoel, het is heel naar om huilende kindertjes te zien die door hun moeder gedwongen worden om door te lopen maar de Winter zou ook eens moeten beseffen dat zo'n Israelische soldaat niet voor de lol in een zwaar bepantserd hokje zit.

Inderdaad.

goshen
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor goshen » 30 aug 2007 13:22

M.i. is dit een zware provocatie door de arabieren op de heilige Tempelberg. Houdt het dan nooit op? http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/6967457.stm

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 30 aug 2007 14:34

goshen schreef:M.i. is dit een zware provocatie door de arabieren op de heilige Tempelberg. Houdt het dan nooit op? http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/6967457.stm

Ach, de Arabieren hebben al vaker vrachtwagens archeologisch materiaal in het Kidrondal gedumpt. Daar mag je niet over zeuren. Maar o wee als Israeliers een paarhonderd meter vanaf de tempelberg een eeuwenoude tunnel openen, of, zoals onlangs nog een loopbrug vervangen. Dan staat de hele moslimwereld weer eens op z'n kop.
Het zoveelste bewijs van onredelijk gedrag t.a.v. Israel. Helaas Goshen, zolang de haatindustrie tegen Israel op volle toeren blijft draaien zoals dat nu gebeurt, zal er niet veel veranderen vrees ik.

Lees dit:
Woede over bouwwerkzaamheden bij Tempelberg
JERUZALEM - Arabische landen en islamitische leiders hebben dinsdag hun woede geuit over het begin van Israëlische bouwwerkzaamheden bij de Tempelberg in Oost-Jeruzalem. Deze controversiële religieuze plek is voor zowel moslims als Joden heilig.
Israëlische archeologen begonnen dinsdag onder zware politiebewaking met archeologische opgravingen bij de Tempelberg, voorafgaand aan de aanleg van een nieuwe loopbrug. De brug moet een oude wal vervangen die enkele jaren geleden beschadigd raakte.
Moslims zijn bang dat de bouwactiviteiten schade zullen toebrengen aan de fundamenten van de al-Aqsa-moskee op de Tempelberg. De Arabische Liga sprak dinsdag in een verklaring van een ,,misdadig besluit'' en heeft Israël opgeroepen de werkzaamheden onmiddellijk te staken. Ook Palestijnse leiders en vooraanstaande moslimorganisaties hebben het project scherp veroordeeld. Palestijnen demonstreerden tegen de werkzaamheden en op verscheidene plaatsen kwam het tot onregelmatigheden. Israëlische politiemannen zetten traangas in om de menigte uiteen te drijven.
In het verleden hebben zich bij de Tempelberg, ook de plaats waar de Romeinen in 70 na Christus de oude tempel vernietigden, herhaaldelijk gewelddadigheden voorgedaan tussen Israël en Palestijnen. In 2000 ontketende een bezoek van de Israëlische oud-premier Ariel Sharon, toen nog oppositieleider, een golf van Palestijnse protest. Het was het begin van de tweede intifada.
(Bron: AD-ANP)
En dit:
De Palestijnen zijn al enkele dagen woedend omdat Israël graafwerkzaamheden is begonnen bij de voor moslims heilige Haram al-Sharif, de islamitische naam voor de Tempelberg. Op de Haram al-Sharif bevindt zich de al-Aqsa-moskee en de Koepel van de Rots. Vanuit die laatste zou de profeet Mohammed een bezoek hebben gebracht aan de hemel.

Israël begon drie dagen geleden met archeologisch onderzoek onder een loopbrug die de Klaagmuur verbindt met de Tempelberg. Israël is met de graafwerkzaamheden begonnen als voorbereiding voor de bouw van een nieuwe loopbrug.

Volgens de Palestijnen tast Israël daarmee heilige islamitische grond aan. Maar volgens Israël gaat het om onschuldige graafwerkzaamheden.
(Bron: NOS)

Of, tenslotte, dit:
Hasmoneeën tunnel
Een van de meest brutale terreurdaden was de gewapende aanval op Israëlische veiligheidstroepen in september 1996 waarbij zeventien Israëli's werden gedood. Die aanval vormde onderdeel van onlusten die door de PA waren georganiseerd in reactie op het door Israël openstellen van de oude Hasmoneeën-tunnel langs de westelijke muur van het Tempelplein. Een misdaad tegen onze religie’ zo noemde de Palestijnse terreurbaas de opening van de tunnel. Over de opening hadden de Israëlische autoriteiten al in januari 1996 met de Palestijnse Autoriteit een compromis bereikt.De moslims kregen toegang tot de stallen van Salomo en de Israëli’s konden op hun beurt de tunnel openen. Na deze overeenkomst werd door archeologen en technici, het puin dat eeuwenlang in de tunnel had gelegen, opgeruimd. Omdat de toeristen die de tunnel ingingen, langs dezelfde route weer terug moesten, werd een uitgang gemaakt aan de kant van de Via Dolorosa. Woordvoerders van de PA maakten bekend dat Israël zo brutaal was geweest een tunnel te openen onder de Al-Aksa moskee waarop Israël internationaal werd veroordeeld. Niemand bleek te hebben gecontroleerd of het verhaal van de PA ook waar was. De waarheid is dat het gewraakte archeologische tunneltje al 2200 jaar oud is en hemelbreed meer dan 300 meter verwijderd ligt van de Al-Aksa moskee. Het oproer wat daarna volgde koste 17 Israëliërs en uiteindelijk ook nog eens 53 Palestijnen het leven. Achteraf bleek de hele affaire door de PA in scène gezet met als doel, Israël aan de schandpaal te nagelen en een veroordeling van de wereldgemeenschap te bewerkstelligen. Precies dat gebeurde! Israëls pogingen om de wereld duidelijk te maken dat er slechts sprake was van leugens, faalde jammerlijk. De wereld bleef geloven in Arafats tunnel versie, wat lang van tevoren was beraamd. Iedere rel, iedere dreiging, elk oproer en elke bomexplosie, wordt allemaal door Arafat georkestreerd.
bron: www.bijbelarchief.nl
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Terug naar “Archief”