Evolutietheorie

Open voor alle onderwerpen en meningen

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Re: Evolutietheorie

Berichtdoor Mortlach » 10 feb 2016 23:06

Arendsoog schreef:Hier heb ik niet direct antwoord op. Wel is het geestelijke niet direct meetbaar. Ook is de schepping in zeker opzicht afgerond en gaat nu zijn gang. God schept niet steeds allerlei nieuwe dingen, dus in die zin heeft Hij inderdaad geen invloed op het natuurlijke. (Nee, dat is geen deïsme. God als Schepper is wat anders dan God als Onderhouder. Een vader/moeder die een kind voortbrengt, doet dat ook 1 keer, maar verzorgt daarna wel.)

Er zijn geloof ik ook interpretaties die uitgaan van een voortdurende schepping, een schepping die dus niet 'af' is maar nog steeds voortduurt. Ik heb niet direct een idee hoe je dat zou inpassen.

Dat effect van handelen zou ook bereikt kunnen worden in een universum waarin geloven inbeelding is. Anderzijds verlicht de Geest onze geest; de Heilige Geest uitgaande van de Vader en de Zoon die de liefde Gods in ons uitstort. Dat speelt zich af op het niveau van het mentale/geestelijke, en dat heeft effect op het handelen van mensen. Maar het geestelijke is niet direct meetbaar.

Een overtuiging/een gedachte heeft effect op handelen, inderdaad. Maar in mijn wereldbeeld is een gedachte een emergent verschijnsel van een bepaalde configuratie materie (namelijk een brein). Je kunt dus de effecten waar je op doelt ook bereiken zonder bovennatuurlijke inmenging.

optie A) Geloof is een foutieve inbeelding omdat God niet bestaat en heeft ondanks deze foutieve inbeelding (kun je een foutief denkbeeld hebben als alles materieel bepaald is?) invloed op het materieel handelen van de mens.

Natuurlijk kan dat. Wacht maar tot er een kind in je leven komt. Die denken continu de gekste, foutste dingen.

optie B) Geloof is terecht omdat God bestaat, en door Gods Geest die in ons werkt heeft dit invloed op ons materieel handelen.
Volgens mij is het verschil hiertussen niet meetbaar. 1 van beide opties kan slechts waar zijn. Voor ons waarnemen zijn beide echter functioneel identiek, terwijl toch slechts 1 waar kan zijn. Als God bestaat, kan er geen wereld zijn waarin hij niet bestaat.

Oké. Ik heb geen enkele moeite met optie A, en omdat het verschil inderdaad niet meetbaar is; sterker nog, er is op geen enkele manier onderscheid te maken tussen de A en B, kies ik voor A, omdat daar geen Almachtige, Alwetende, Alomtegenwoordige, persoonlijke Geest voor nodig is.

De door jou verdedigde visie valt momenteel uit te sluiten noch te bevestigen.

Inderdaad. De jouwe evenmin.

Het is inderdaad niet principieel onmogelijk. In het lichaam/ziel probleem materie/geest probleem zijn ziel/geest echter ook niet logisch onverantwoordelijk. Daarnaast: krijg je dan niet te maken met een oneindige regressie van het uitdrukken van het mentale in fysische uitspraken?

Dat zul je even moeten uitwerken, want ik begrijp niet wat je precies bedoelt.

Nee, dat ik wil het niet als argument aanvoeren. Slechts als overdenking. Kan het zo zijn dat alle hoop op God niets meer is dan een toevallige interactie van materie?

Bij God is alles mogelijk :wink:

Het is inderdaad kil, koud, hard, oneerlijk, onrechtvaardig, ten diepste: zinloos.

Klopt, maar dat heeft ook een voordeel, namelijk dat ik zelf zin mag geven aan mijn leven en dat die zin niet van hogerhand (maar in de praktijk gewoon door andere mensen) wordt opgelegd.

De natuur vindt dus door haar zelf dat zij niets betekend?

Ik volg je hier niet. Wat bedoel je hiermee?

En: Eenzame, alleen gelaten individuen kunnen uiteindelijk op niets meer hopen, ze verworden tot een last. Ze worden net als Gregor Samsa, die toen hij wakker werd als kever, steeds verder wegkwijnde, totdat hij maanden later dood ging. Nadat de boel opgeruimd was, gingen zijn zus en ouders een eindje wandelen. Totaal zinloos allemaal.
(Als ik me Die Verwandlung van Franz Kafka nog goed herinner.)

Misschien. Maar zoals ik al zei, dat betekent dus ook dat je a) zelf je leven mag inrichten, en b) je het ook niet kunt verprutsen. Dat ervaren sommigen als een enorme bevrijding. Ik zeg niet dat het de enige manier is om er tegenaan te kijken, maar het komt voor.

En wederom, zelfs als wij het leven als zinloos zouden ervaren, de natuur trekt zich niets aan van wat wij vinden.
ḥtp dỉ nsw wsỉr nb ḏdw, nṯr ꜥꜣ, nb ꜣbḏw
dỉ=f prt-ḫrw t ḥnqt, kꜣw ꜣpdw, šs mnḥt ḫt nbt nfrt wꜥbt ꜥnḫt nṯr ỉm
n kꜣ n ỉmꜣḫy s-n-wsrt, mꜣꜥ-ḫrw

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 10 feb 2016 23:10

JohannesHermanus schreef:Hoe kunnen wij immateriële wetten hebben als het universum enkel materieel is?

Omdat er in dat universum geesten bestaan (namelijk onze hersenen). En dat is een emergent gevolg van die specifieke configuratie van materie.

Het is een beetje de vraag of wiskunde 'bestaat' of niet. Als de morgen al het leven in het universum wordt weggevaagd, dan is de som van de drie hoeken van een driehoek nog steeds 180 graden. Een materieel universum sluit abstracte begrippen niet uit.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 10 feb 2016 23:23

Mortlach schreef:Omdat hij leed vermeerderde en geluk, welzijn en gezondheid verminderde.

Hitler vermeerderde leed voor velen, maar zeker niet voor allen. En er werden weldegelijk een heleboel mensen gelukkig doordat hun levenstandaard omhoog ging en ze zichzelf rijkelijk bedeelden met de schatten die vergaard werden, dus voor de meesten uit zijn eigen natie gaat dit argument niet op. Dus het gaat om vorming van een mening/moraal die voldoet aan de tevredenheidseisen van de groep die bestaat uit de meesten. Als morele wetten slechts gaan over wat de meeste mensen tevreden stelt, waarom zou het dan verkeerd zijn om een onschuldig persoon te doden als dit de meeste mensen tevreden zou stellen?
Laatst gewijzigd door JohannesHermanus op 11 feb 2016 01:08, 5 keer totaal gewijzigd.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 10 feb 2016 23:33

Mortlach schreef:Omdat er in dat universum geesten bestaan (namelijk onze hersenen).

Die volg ik niet... een geest is toch per definitie onstoffelijk?

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 11 feb 2016 00:27

Mortlach schreef:En wederom, zelfs als wij het leven als zinloos zouden ervaren, de natuur trekt zich niets aan van wat wij vinden.

Maar u bent toch natuur?

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 11 feb 2016 01:10

JohannesHermanus schreef:Die volg ik niet... een geest is toch per definitie onstoffelijk?

Zeker, net als wiskunde dat is, en net als het abstrakte begrip 'tafel' dat is. Het gaat hier om welke definitie je aan het begrip 'geest' hangt. Ik zou zeggen, net als neuroloog Dick Swaab, dat de geest het product van de hersenen is. Dus het carthesisch product van je denken, persoonlijkheid, herinneringen en ervaringen.

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 11 feb 2016 01:19

JohannesHermanus schreef:Hitler vermeerderde leed voor velen, maar zeker niet voor allen. En er werden weldegelijk een heleboel mensen gelukkig doordat hun levenstandaard omhoog ging en ze zichzelf rijkelijk bedeelden met de schatten die vergaard werden, dus voor de meesten uit zijn eigen natie gaat dit argument niet op. Dus het gaat om vorming van een mening/moraal die voldoet aan de tevredenheidseisen van de groep die bestaat uit de meesten. Als morele wetten slechts gaan over wat de meeste mensen tevreden stelt, waarom zou het dan verkeerd zijn om een onschuldig persoon te doden als dit de meeste mensen tevreden zou stellen?

Pardon? Als je denkt dat het Derde Rijk een welgeoliede, goeddraaiende machine was heb je het aardig verkeerd hoor. Beide oorlogen hebben Duitsland tot de rand van de afgrond gebracht en daar heeft het gewone Duitse volk zeer van geleden. Je kunt zekersteweten wel stellen dat dat voor de meerderheid opgaat.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 11 feb 2016 01:26

Uiteindelijk wel ja, maar zo gaat dat altijd met atheïstisch bewind: die vernietigd zichzelf vroeg of laat. Moraal is dus blijkbaar aan verandering onderhevig. Blijft staan dat deze dus niet voor iedereen opgaat, maar gevormd wordt door de tevredenheidseisen van de grootste groep. En blijft dus ook staan mijn vraag:

Als morele wetten slechts gaan over wat de meeste mensen tevreden stelt, waarom zou het dan verkeerd zijn om een onschuldig persoon te doden als dit de meeste mensen tevreden zou stellen?

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 11 feb 2016 01:34

JohannesHermanus schreef:Uiteindelijk wel ja, maar zo gaat dat altijd met atheïstisch bewind: die vernietigd zichzelf. Moraal is dus blijkbaar aan verandering onderhevig. Blijft staan dat deze dus niet voor iedereen opgaat, maar gevormd wordt door de tevredenheidseisen van de grootste groep. En blijft dus ook staan mijn vraag:

De insinuatie dat atheistische regimes dictatoriaal zouden zijn is onjuist. Je kan net zo goed zeggen dat het Hitler en Stalin dictators waren omdat ze een snor hebben. Daarnaast zegt iemand atheisme helemaal niks over iemands morele inhoud. Wat superieur is aan zowel een theocratie als een atheistische dictatuur is een seculiere overheid. Het Derde Rijk is niet ingestort omdat het 'atheistisch' zou zijn. Dat was het niet ook niet, maar goed. Het is ingestort omdat het een verderfelijk regime was. De enige echte seculiere staat op deze wereld, de VS, heeft hiervoor gezorgd. Daarnaast waren Hitler's persoonlijke overtuigingen op dit vlak helemaal niet duidelijk. Wat we wel weten is dat bijvoorbeeld de Rooms-Katholieke Kerk ieder jaar tijdens de oorlog een felicitatie voor Hitler de deur uit deed. De spreuk 'Gott mit Uns' klinkt me ook niet helemaal atheistisch in de oren. Het fascisme was grotendeels de extreem-rechtse flank van de Rooms-Katholieke Kerk. Rusland tijdens de oorlog was ook geen seculier bewind, het was een pure vorm van staatsverafgoding. Vergelijkbaar met Noord-Korea van vandaag. Het feudalisme in Japan was ook geen atheistisch bewind, de Keizer hemzelf werd beschouwd als God. Als je een goed voorbeeld van een vrijwel pure seculiere staat wil opnoemen zou ik beginnen met de V.S.

Ik zal maar niet beginnen over hoe moreel verantwoord de gemiddelde theocratie tot nu toe gebleken is...

JohannesHermanus schreef:Als morele wetten slechts gaan over wat de meeste mensen tevreden stelt, waarom zou het dan verkeerd zijn om een onschuldig persoon te doden als dit de meeste mensen tevreden zou stellen?

Deze hele discussie is al tot in den treure gevoerd. Ik zou zeggen blader een paar pagina's terug en je vindt het antwoord.

JohannesHermanus
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor JohannesHermanus » 11 feb 2016 01:43

kinpruik schreef:De insinuatie dat atheistische regimes dictatoriaal zouden zijn is onjuist. Je kan net zo goed zeggen dat het Hitler en Stalin dictators waren omdat ze een snor hebben.

Waar insinueer ik dat volgens u? Hoewel ik het wel eens ben met het feit dat hoe men het ook wend of keert, er in elk geval van besturen sprake is van dicteren. Of dat nu door een meer of minderheid wordt gedaan, is mij om het even.

kinpruik schreef:Deze hele discussie is al tot in den treure gevoerd. Ik zou zeggen blader een paar pagina's terug en je vindt het antwoord.

Ik blader me suf in dit oeverloze gezwets, anders geeft u ff een linkje naar uw reactie op dit onderwerp, als u dat niet teveel moeite is. Ik kan het iig niet vinden en u komt mij nu over als een duiker. Kom op, niet zo van dat benauwde aub.

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 11 feb 2016 01:58

JohannesHermanus schreef:Waar insinueer ik dat volgens u? Hoewel ik het wel eens ben met het feit dat hoe men het ook wend of keert, er in elk geval van besturen sprake is van dicteren. Of dat nu door een meer of minderheid wordt gedaan, is mij om het even.

U vraagstelling en het feit dat u naar de oorlog toewerkte leek dat te insinueren. Als dat niet het geval is dan heb ik niks gezegd.

kinpruik schreef:Ik blader me suf in dit oeverloze gezwets, anders geeft u ff een linkje naar uw reactie op dit onderwerp, als u dat niet teveel moeite is. Ik kan het iig niet vinden en u komt mij nu over als een duiker. Kom op, niet zo van dat benauwde aub.

Excuus, het was een ander topic. Hoewel er in dit topic ook wel genoeg over gezegd is. Hier heb je een link naar het topic. viewtopic.php?f=2&t=29237

Het begint alleen een beetje hinderlijk te worden dat als we het hebben over evolutie dat dan het moraliteitsargument erbij wordt gehaald. Die twee hebben vrijwel niks met elkaar te maken.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 feb 2016 09:51

JohannesHermanus schreef:Hitler vermeerderde leed voor velen, maar zeker niet voor allen. En er werden weldegelijk een heleboel mensen gelukkig doordat hun levenstandaard omhoog ging en ze zichzelf rijkelijk bedeelden met de schatten die vergaard werden, dus voor de meesten uit zijn eigen natie gaat dit argument niet op. Dus het gaat om vorming van een mening/moraal die voldoet aan de tevredenheidseisen van de groep die bestaat uit de meesten. Als morele wetten slechts gaan over wat de meeste mensen tevreden stelt, waarom zou het dan verkeerd zijn om een onschuldig persoon te doden als dit de meeste mensen tevreden zou stellen?

Waar zeg ik dat het gaat om de meeste mensen? Ik sta niet voor utilitarianisme.

Wat ik me afvraag is waarom het altijd bepaalde christenen zijn die je moet uitleggen waarom wat Hitler deed verkeerd is?

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 feb 2016 09:52

JohannesHermanus schreef:Die volg ik niet... een geest is toch per definitie onstoffelijk?

Nee. Een geest is een emergent gevolg van een bepaalde configuratie van materie (hersenen)

kinpruik

Berichtdoor kinpruik » 11 feb 2016 11:34

Mortlach schreef:Wat ik me afvraag is waarom het altijd bepaalde christenen zijn die je moet uitleggen waarom wat Hitler deed verkeerd is?

Soms denken ze dan ook nog dat ze je echt te pakken hebben. Echt een, wat je eerder al zei, 'gotcha' momentje. Jammer dat het vrijwel nooit werkt omdat deze vragen al tot in den treure gesteld en beantwoord zijn.

Mortlach
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Mortlach » 11 feb 2016 11:41

kinpruik schreef:Soms denken ze dan ook nog dat ze je echt te pakken hebben. Echt een, wat je eerder al zei, 'gotcha' momentje. Jammer dat het vrijwel nooit werkt omdat deze vragen al tot in den treure gesteld en beantwoord zijn.

En als het hen nou ging om oprecht begrip te krijgen van andermans standpunten, dan was het geen enkel probleem. Nu is het echt niets anders dan een valkuil proberen te produceren door vragen te stellen waarvan je denkt dat je het antwoord al weet.

Terug naar “[Religie] - Open forum”