Kinderdoop: graag jullie hulp

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Anoniem_89

Re: Gereformeerd en volwassen doop

Berichtdoor Anoniem_89 » 02 dec 2015 13:52

Chaya schreef:God bewijst zijn Verbond en eeuwige trouw bij de doop van het kind, waag je daar dan aan te twijfelen?
Die genade en trouw van God zeggen mij veel meer dan de activiteit of geloofsdaad van een mens.
Eens gedoopt, voor altijd gedoopt.

De eerste vraag moet natuurlijk zijn: waar komt het verlangen naar vernieuwing van de doop vandaan? Ds Tamis Wever, lid van de werkgroep Eredienst en voorstander van doopbevestiging door onderdompeling, schrijft dat zij voortkomt uit het verlangen naar een ‘Romeinen 6-ervaring’, het verlangen van mensen om aan den lijve te ervaren dat zij met Christus gestorven en opgestaan zijn’. Dat past geheel in onze hedendaagse ervaringscultuur. Rationele benadering is niet genoeg: ik ben als kind gedoopt, maar het zegt me niets. Mensen willen er iets van ervaren. Terecht herkent de kerk daar een uitdaging in. Terecht ook zoekt men dan uit pastorale overwegingen naar een passend ritueel. Vandaar de wens van de synode doopbevestiging als vorm van doopgedachtenis onder bepaalde voorwaarden mogelijk te maken. Het dienstboek geeft daar trouwens al verschillende voorbeelden van, maar de werkgroep heeft ook twee nieuwe rituelen ontworpen voor een doopbevestiging tijdens een doop- of belijdenisdienst of op een willekeurige zondag, hetzij door middel van besprenkeling of begieting met water, hetzij door onderdompeling. Maar, zoals gezegd, het mag geen her-doop zijn. De doop is eenmalig, eens gedoopt voor altijd gedoopt. Wie dat loslaat verbreekt de band met de wereldkerk en belandt maakt van de kerk een secte.

Bron: liturgischekring.nl/PKN - Geen doopvernieuwing, wel doopgedachtenis.

"God bewijst Zijn Verbond en eeuwige trouw bij de doop van het kind, waag je daar dan aan te twijfelen?"
Nee, twijfel ik niet aan. Ik weet zeker dat Hij dat niet bewijst bij de doop van een kind.
Ik ben ervan overtuigd dat hij dat doet aan wie Hem ernstig zoekt. Jezus stierf voor ons nog vóór wij erom vroegen. Dát is pas een liefde voor de mens. Waarom dan nog allemaal ellende en zondekennis? De weg is toch geopend??
Dat verbond en eeuwige trouw heeft niets te maken met een geboren kind.
Niet omdat bijvoorbeeld mijn ouders hadden gewild dat ik een christelijke opvoeding heb gekregen.
Het staat open voor iedereen, daar hoef je niet per se voor gedoopt te zijn.
Als ik een kind zou hebben geef je dat automatisch een christelijke opvoeding.

Kol. 2
12 U bent door de doop met Christus begraven. Maar door het geloof in de macht van God, die ook Hem heeft opgewekt uit de dood, bent u nu met Hem opgestaan en hebt u nieuw leven ontvangen.
Huh? Hoezo mensen willen het aan den lijve ervaren volgens Tamis Wever? Hoezo past het in onze hedendaagse cultuur?? Het staat toch in de bijbel dat dit zo moet? Of stelt de 'begrafenis" voor dat je een paar druppels water over je heen krijgt?? :roll:

Toen ik gedoopt werd kwam nooit de gedachte dat ik het moet en zal ervaren omdat het zo in Romeinen 6 staat bij me op en dat ik er een 'kick' van zou moeten krijgen, vreemde opmerking van meneer Wever.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 02 dec 2015 15:17

onesimoes schreef:Ik ben op zoek naar een kerk in Rotterdam met de gereformeerde leer en waar men gelovigen doopt en geen baby's. Ik heb rond gezocht en ik vind alleen maar gereformeerde kerken in combinatie met de kinderdoop.
Zou iemand mij kunnen helpen?

Kij eens naar de gemeente waar Ds. M.M. van Campen voorganger is (zie o.a. dit artikel). Zojuist n.a.v. de vervangingstheologie ook al gepost in het topic over v.v.-theologie.
Ds. van Campen is trouwens ook één van de (weinige) gereformeerde theologen die een komend vrederijk verwacht, zeg maar een chiliastische visie heeft.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 02 dec 2015 20:14

het lijkt mij niet toegestaan voor een gereformeerde dominee binnen de PKN of elders om 'over' te dopen middels onderdompeling.
Wel ben ik er van overtuigd dat er inmiddels in sommige gereformeerde kringen soepel op 'over'gedoopten wordt gereageerd.
Het is als gereformeerde ook best mogelijk om je binnen een evangelische gemeente te laten onderdompelen. Zeker in Rotterdam.
Bij een verloop van > 60 000 leden/jaar in de PKN zal men ook zeker steeds meer tolereren, dunkt mij.
Zelf zou ik ook het eerste aan een Baptistengemeente denken bij de wens: protestants en volwassen-doop. ( Dat heet geloofsdoop.)
Durf ook eens gewoon wat links rechts te gaan 'snoepen'. Durf uzelf te zijn!
En ja, binnen de PKN is ds. Van Campen een man met zeer Bijbelse opvattingen, maar wederdopers mogen predikanten niet zijn hoor.

benefietdiner
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor benefietdiner » 02 dec 2015 21:31

ben db bd schreef:maar wederdopers mogen predikanten niet zijn hoor.

Dus…. Jezus de Christus had eigenlijk niet gedoopt mogen worden volgens jou want Hij is op de achtste dag besneden en door Johannes in de Jordaan gedoopt.
Zoals je weet is ziet de kinderdoop op de besnijdenis dus is Jezus in de Jordaan weder gedoopt.
Ik ken geen denominatie waar over gedoopt (weder gedoopt) wordt.
Volwassendoop is ook gebaseerd op de kinderdoop, vandaar dat er in verschillende denominaties wel de geloofsdoop wordt toegepast maar dat is wat anders dan volwassendoop!

Wie gelooft en zich laat dopen zal behouden worden. Marcus 16:16

Afbeelding

ben db bd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor ben db bd » 02 dec 2015 23:26

Dus…. Jezus de Christus had eigenlijk niet gedoopt mogen worden volgens jou want Hij is op de achtste dag besneden en door Johannes in de Jordaan gedoopt. Zoals je weet, ziet de kinderdoop op de besnijdenis dus is Jezus in de Jordaan weder gedoopt.

Wat de dominee niet mag, daar moet u mij a.u.b. de schuld niet van geven; ik heb niks te vertellen .......

Overigens staat de uitspraak dat 'de doop in de plaats van de besnijdenis is gekomen' zwaar onder druk binnen de PKN hoor!!
Waar de vervangingstheologie als zodanig bij ons wel verlaten is, zijn echter de gevolgen nog steeds niet aangepakt. Dat gevolgpuin moet nog helemaal geruimd worden en dat is best heel veel. En ja de genoemde uitspraak wacht zo ook nog op 'herformulering' of zoiets. Wel heb ik daarvoor reeds het woord 'vervulling' horen gebruiken, wat m.i. nog een vorm is van te veel verhulling .......

JC
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor JC » 03 dec 2015 00:07

Waarop is de kinderdoop gebaseerd? Welke Bijbelse gronden had men daarvoor? Me dunkt, het zal niet klakkeloos overgenomen zijn van de RKK door de gereformeerde vaderen.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 03 dec 2015 06:23

JC schreef:Waarop is de kinderdoop gebaseerd? Welke Bijbelse gronden had men daarvoor? Me dunkt, het zal niet klakkeloos overgenomen zijn van de RKK door de gereformeerde vaderen.

Op het christelijke geloof zoals dat vanaf de eerste generaties christenen gepraktiseerd werd. Er zijn vele, vele vroeg christelijke bronnen te vinden die de kinderdoop in het hele vroege christendom plaatsen.
Het is niet voor niets dat alle christelijke kerken die hun wortels in het vroege christendom hebben de kinderdoop praktiseren. De katholieken, de oosters-orthodoxen en de kopten.

mona
Majoor
Majoor

Re: Kinderdoop: graag jullie hulp

Berichtdoor mona » 03 dec 2015 11:44

ben db bd schreef:Overigens staat de uitspraak dat 'de doop in de plaats van de besnijdenis is gekomen' zwaar onder druk binnen de PKN hoor!!
Waar de vervangingstheologie als zodanig bij ons wel verlaten is, zijn echter de gevolgen nog steeds niet aangepakt.

Wat heeft de vervangingstheologie een impact gehad, wat zijn we daarmee toch verkeerde wegen gegaan, en zijn verkeerde conclusie's getrokken.
Respect voor ds van Campen, die daarin toch stappen durft te zetten.
Terecht dat de uitspraak 'de doop in de plaats van de besnijdenis' onder druk staat. Dat valt met de Bijbel in de hand echt niet te verdedigen.
Zelf vond ik het broederdebat over de doop zeer inhoudsvol, respectvol, en zeer leerzaam.

http://www.refoweb.nl/nieuws/1306/broed ... over-doop/
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

ereunao

Berichtdoor ereunao » 03 dec 2015 12:00

In hakend op dalethav over ds.v.Campen:
Ik ken ds.v.Campen heel goed; hij staat nu ruim 10 jr in Rotterdam en heeft mij destijds het concept van zijn manuscript ter correctie voorgelegd. Ik heb er hier en daar een paar kantt. bij geplaatst en hem samenvattend als eindconclusie geschreven:
De scribent opent nieuwe, rijke perspectieven door bij de doop koninkrijksgedachte centraal te stellen i.p.v. het verbond. Maar het biedt geen oplossing voor de vragen rond de doop van zuigelingen. Want kinderen behoren er ook in het N.T. idd. helemaal bij, maar het is de vraag of de doop is ingesteld om deze uiterlijke relatie te bevestigen en hoe dat kan zonder de doop van de diepere, geestelijke betekenis en inhoud los te maken of het geloof op zijn minst te veronderstellen. De stelling dat ze wel in het koninkrijk, maar zonder het geloof niet in het lichaam van Chr. zijn ingelijfd is m.i. een verlegenheidsoplossing. Want ook van het koninkrijk geldt dat niemand daar zonder wedergeboorte in kan gaan ( Joh.3 ) Het gaat hier dus over de relatie Kerk-Koninkrijk.
De Kerk van deze bedeling is de verborgen gestalte van het Koninkrijk. De zichtbare zijde van dit Koninkrijk is de gemeente zoals die samenkomt onder de bediening van Woord en sacrament en in de aanbidding en lofprijzing., De onzichtbare zijde is haar gemeenschap met Christus, organisch als Hoofd en lichaam met Hem verbonden in zijn opstandingsleven door de inwonende Geest door het geloof ( Koll.3:2 ) De sacramenten behoren m.i. bij deze onzichtbare zijde en omdat de Kerk niet over het hart oordeelt kan en mag zij m.i. niet anders dan de belijdenis van dit geloof als voorwaarde stellen voor de bediening van de sacramenten en niet het uiterlijk tot het koninkrijk behoren door de natuurlijke geboorte uit gelovige ouders. Zie Joh. 1:13. Hier verschil ik dus duidelijk van mening met de scribent. Maar ik ben er met hem van overtuigd dat het een doorbraak in de theologie zou zijn als de koninkrijksgedachte centraal gesteld werd i.p.v.die massieve, ongenuanceerde verbondstheologie die heel de Schrift onder de noemer van een kerk en een verbond van Adam tot de jongste dag gebracht heeft. Want zo zit de Bijbel niet in elkaar!
J.V.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 03 dec 2015 15:47

JC schreef:Waarop is de kinderdoop gebaseerd? Welke Bijbelse gronden had men daarvoor? Me dunkt, het zal niet klakkeloos overgenomen zijn van de RKK door de gereformeerde vaderen.

Op vers 33 slaat dat volgens vele dominees
33 En in datzelfde uur van de nacht nam hij hen mede om hun striemen af te wassen. en hij liet zichzelf en al de zijnen (degenen die bij hem waren) terstond dopen.

Jep dopen
Helaas vergeten ze vaak vers 32 toe te voegen.
32 En zij spraken het woord Gods in tegenwoordigheid van allen die in zijn huis waren.

En... Kinderen zijn geheiligd in hun ouders, waarom nog dopen?

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 03 dec 2015 21:14

Anoniem_89 schreef:En... Kinderen zijn geheiligd in hun ouders, waarom nog dopen?

Ook kinderen worden in erfzonde geboren. Ook zij hebben de nieuwe geboorte in het doopsel nodig.

ereunao

Berichtdoor ereunao » 03 dec 2015 21:27

Yoshi
Ook kinderen worden in erfzonde geboren. Ook zij hebben de nieuwe geboorte in het doopsel nodig.

Kom nou, we zijn toch niet Rooms ? Alsof we door het uiterlijke ritueel i.p.v. door de Geest Gods wedergeboren worden! ereunao.

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 03 dec 2015 21:38

Lol. We niet, ik wel. Rooms-katholiek om precies te zijn. Rooms is een scheldwoord. En sacramenten zijn echt niet enkel uiterlijke rituelen, althans niet in mijn geloof en mijn geloofsbeleving. God zij dank niet.

Anoniem_89

Berichtdoor Anoniem_89 » 03 dec 2015 22:41

Anoniem_89 schreef:En... Kinderen zijn geheiligd in hun ouders, waarom nog dopen?

Yoshi schreef:Ook kinderen worden in erfzonde geboren. Ook zij hebben de nieuwe geboorte in het doopsel nodig.

Jezus stierf voor ons aan het kruis, wij kunnen tot Hem komen. Waarom zouden kinderen dan eerst gedoopt moeten worden?

Het sterven van de Heer is het nieuwe verbond, de beker wijn, het staat in de bijbel hoor.
"Deze beker is het nieuwe verbond dat gesloten wordt in Mijn bloed".

De doop is een vraag om een zuiver geweten aan God, en als teken van je oude leven afleggen. Dat kinderen gedoopt moeten worden om gered te worden kan ik nergens teruglezen.

Hebr. 10
1 Want daar de wet slechts een schaduw heeft der toekomstige goederen, niet de gestalte dier dingen zelf, is zij nimmer in staat ieder jaar met dezelfde offeranden, die onafgebroken gebracht worden, degenen, die toetreden, te volmaken. 2 Immers, zou anders het offeren daarvan niet opgehouden zijn, doordat degenen, die de dienst verrichten, na eenmaal gereinigd te zijn, generlei besef van zonden meer hadden? 3 Doch door die offeranden werden ieder jaar de zonden in gedachtenis gebracht; 4 want het is onmogelijk, dat het bloed van stieren of bokken zonden zou wegnemen.
5 Daarom zegt Hij bij zijn komst in de wereld:
Slachtoffer en offergave hebt Gij niet gewild, maar Gij hebt Mij een lichaam bereid;
6 in brandoffers en zondoffers hebt Gij geen welbehagen gehad.
7 Toen zeide Ik: zie, hier ben Ik – in de boekrol staat van Mij geschreven – om uw wil, o God, te doen.
8 In de aanhef zegt Hij: Slachtoffers en offergaven, brandoffers en zondoffers, hebt Gij niet gewild, noch daarin een welbehagen gehad, hoewel zij naar de wet gebracht worden. 9 (Doch) daarna heeft Hij gezegd: Zie, hier ben Ik om uw wil te doen. Hij heft het eerste op, om het tweede te laten gelden. 10 Krachtens die wil zijn wij eens voor altijd geheiligd door het offer van het lichaam van Jezus Christus.
11 Voorts staat elke priester dagelijks in zijn dienst om telkens dezelfde offers te brengen, die nimmer de zonden kunnen wegnemen; 12 deze echter is, na één offer voor de zonden te hebben gebracht, voor altijd gezeten aan de rechterhand van God, 13 voorts afwachtende, totdat zijn vijanden gemaakt worden tot een voetbank voor zijn voeten. 14 Want door één offerande heeft Hij voor altijd hen volmaakt, die geheiligd worden.
15 En ook de heilige Geest geeft ons daarvan getuigenis, 16 want nadat Hij gezegd had:
Dit is het verbond, waarmede Ik Mij aan hen verbinden zal na die dagen,
zegt de Here:
Ik zal mijn wetten in hun harten leggen,
en die ook in hun verstand schrijven,
17 en hun zonden en ongerechtigheden zal Ik niet meer gedenken.
18 Waar dan voor deze dingen vergeving bestaat, is er geen zondoffer meer (nodig).

Yoshi

Berichtdoor Yoshi » 04 dec 2015 05:49

Anoniem_89 schreef:Jezus stierf voor ons aan het kruis, wij kunnen tot Hem komen. Waarom zouden kinderen dan eerst gedoopt moeten worden?

Die vraag heb ik reeds beantwoord.
Wellicht een antwoord wat buiten jouw geloofsbeleving valt, desalniettemin mijn antwoord.

Terug naar “[Religie] - Algemeen”