Hoe zie je de Heidelberger Catechismus?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

De Heidelberger Catechismus is:

Geheel gegrond op Gods woord (en daarom nuttig tot onderwijs en weerlegging).
35
40%
Bijbels, maar niet nuttig om dwalingen te weerleggen want het is door mensen geschreven.
7
8%
Gedeeltelijk gegrond op de bijbel. (Er kan veel uit geleerd worden, maar niet alles is waar).
31
35%
Een weerlegging van dwalingen binnen de RKK tijdens de Reformatie. In deze tijd hebben we er niet veel meer aan.
8
9%
Niet gegrond op Gods woord.
0
Geen stemmen
Anders, n.l.: (Zet je antwoord in een post).
6
7%
De HC? Wat is dat?
1
1%

Totaal aantal stemmen: 88

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 28 dec 2004 12:28

essieee schreef:
caprice schreef:Is het eigenlijk niet heel droevig dat op een reformatorische website de drie formulieren van enigheid zo onder vuur liggen? :(

Tsja.... voor mij is deze uitslag best shockerend. Ik wist niet dat er zo over gedacht werd. Voor mij is het een boek, gebaseerd op God's woord, een leerboek maar ook een ondersteunend kritisch boek!

Al had optie 1 geweest: De HC is gebaseerd op Gods Woord, dan zou ik die waarschijnlijk gekozen hebben. Op die manier laat je nog wat ruimte over voor kleine foutjes. Door het woord volledig ga je wel heel ver. Daarom heb ik optie drie gekozen. Het is net als met Calvijn, ik moet sterke argumenten hebben om het niet met hem eens te zijn, maar ik sluit niet uit dat die sterke argumenten er zijn. (In sommige gevallen zijn ze er zelfs).
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Michel
Mineur
Mineur

Berichtdoor Michel » 28 dec 2004 14:37

Ik zou graag zien dat iedereen die optie 3 gekozen heeft ook laat zien welke zaken er in de HC onjuist zijn.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 dec 2004 15:23

Michel schreef:Ik zou graag zien dat iedereen die optie 3 gekozen heeft ook laat zien welke zaken er in de HC onjuist zijn.

Ik ook, maar dat blijft steeds achterwege.
Ja, dat er teveel over de ellende gepreekt werd. Maar dat is inmiddels al rechtgezet. Dat er een verkeerde tekst als bewijsplaats gebruikt is, maar dat is inmiddels ook al rechtgezet. (alle vernieuwing is duidelijk geen verbetering). Afwachten dus maar.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 28 dec 2004 15:33

Hijwel heeft wat dingen aangehaald.

Zelf heb ik al aangegeven waarom ik niet voor volledig gegrond kan gaan. Daar durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken.

De kinderachtige fouten van de Catechismus zijn bijvoorbeeld het spreken over de twee verschillende stenen tafelen. In vroegere tijden (in ieder geval in de tijd dat de uittocht plaatsvond) werden verbonden altijd in tweevoud afgedrukt. Het lijkt dus het meest waarschijnlijk dat de twee stenen tafelen identiek waren. (ik geef toe, dit doet niet erg veel af aan de inhoud van de Catechismus :) )
Een ander punt is het citeren van de bijbeltekst: "...Dat zonder de wil van mijn hemelse Vader geen haar van mijn hoofd vallen zal" Ook dit is nog wel te verdedigen, maar het is wat slordig.
Met de verwijsteksten is het dus even de vraag of dat Jas' versie uit de 18e betrouwbaarder is dan de versies in veel verschillende talen zoals ze nu op internet staan. Maar daar ga ik nog achteraan.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 dec 2004 16:31

Ik wil de HC niet afdoen als een vod oud papier. Dat zekerlijk niet.

Maar waarom een HC als je de Bijbel en de drie oude geloofsbelijdenissen hebt?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 28 dec 2004 18:19

jas schreef:
Michel schreef:Ik zou graag zien dat iedereen die optie 3 gekozen heeft ook laat zien welke zaken er in de HC onjuist zijn.

Ja, dat er teveel over de ellende gepreekt werd. Maar dat is inmiddels al rechtgezet. Dat er een verkeerde tekst als bewijsplaats gebruikt is, maar dat is inmiddels ook al rechtgezet. (alle vernieuwing is duidelijk geen verbetering). Afwachten dus maar.

Optie 1 doet me teveel aan de omschrijving van de Heilige Schrift zelf denken zoals dat ergens door Paulus meen ik gezegt wordt. Ik zie de HC namelijk niet als onfeilbaar.
Maar is in jullie ogen de HC foutloos dan? :roll:

Michel
Mineur
Mineur

Berichtdoor Michel » 28 dec 2004 20:55

Yael schreef:
jas schreef:

Optie 1 doet me teveel aan de omschrijving van de Heilige Schrift zelf denken zoals dat ergens door Paulus meen ik gezegt wordt. Ik zie de HC namelijk niet als onfeilbaar.

In tegenstelling tot de bijbel: niet per definitie; ik sta open voor discussie aangaande beweerde eventuele onjuistheden.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 dec 2004 21:37

Michel schreef:
Yael schreef:
jas schreef:

In tegenstelling tot de bijbel: niet per definitie; ik sta open voor discussie aangaande beweerde eventuele onjuistheden.

Ik ook, maar het schijnt nog niet zo eenvoudig te zijn om die onjuistheden aan te tonen. En als men er al één vindt, is het een tekst die er bij vermeld wordt, maar niet de HC zelf. En die teksten kloppen nog niet ook.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 28 dec 2004 21:42

Dus in feite beweer jij dat de HC zonder fouten is, maar dat in de bijbel wel fouten staan.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 dec 2004 21:53

Sabra schreef:Dus in feite beweer jij dat de HC zonder fouten is, maar dat in de bijbel wel fouten staan.

Nee natuurlijk niet. De teksten die als bewijsplaats worden aangehaald, schijnen in sommige gevallen een andere betekenis te hebben dan datgene waarvoor ze als bewijs moeten dienen. Maar in vroege uitgaves van de HC staan die teksten er niet bij.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 28 dec 2004 22:02

Ik begrijp gewoon niet dat men nog steeds zoveel autoriteit toekent aan een geschrift wat duidelijk een bepaalde boodschap heeft en in een tijd werd geschreven met totaal andere verhoudingen.

Door dergelijke geschriften worden nog steeds Rooms-Katholieke gelovigen achtergesteld of afgedaan als mensen die niet tot God kunnen komen. Het instituut van de RK-Kerk is natuurlijk nog zeer twijfelachtig, maar dit vooral vanwege andere redenen.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 dec 2004 22:09

Sabra schreef:Ik begrijp gewoon niet dat men nog steeds zoveel autoriteit toekent aan een geschrift wat duidelijk een bepaalde boodschap heeft en in een tijd werd geschreven met totaal andere verhoudingen.

Door dergelijke geschriften worden nog steeds Rooms-Katholieke gelovigen achtergesteld of afgedaan als mensen die niet tot God kunnen komen. Het instituut van de RK-Kerk is natuurlijk nog zeer twijfelachtig, maar dit vooral vanwege andere redenen.

Sabra dit is geen sterk argument hoor. In de HC wordt allereers uiteengezet hoe Gods met de mensen handelt in de toerekening van het heil. Daarnaast worden dwalingen behandeld op grond van de Schrift, die in onze tijd nog net zo actueel zijn. En de RK is geen haar veranderd t.o.v. vroeger.
HC is dus gewoon heel actueel.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 28 dec 2004 22:22

Dit geschrift is vooral geschreven om zich af te zetten tegen de RK-kerk.

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 28 dec 2004 22:27

Sabra schreef:Dit geschrift is vooral geschreven om zich af te zetten tegen de RK-kerk.

Je valt in herhaling. En het klopt niet wat je zegt. Er was behoefte aan een standaard binnen het protestantisme aangaande de geloofsleer.
Maar dat is allemaal al gezegd.
Nu ben jij weer aan de beurt om te zeggen:
Dit geschrift is vooral geschreven om zich af te zetten tegen de RK-kerk.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 28 dec 2004 22:29

Zeker, dat was ook de bedoeling van Ursinus en Olevianus. Niet om een handboek te schrijven tot bekering. Trouwens een dergelijk handboek bestaat ook niet, omdat God via vele wegen werkt.

Terug naar “Archief”