Homeopathie en andere alternatieve geneeswijzen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 29 sep 2004 12:32

Rufi schreef:
groenrondballetje schreef:
joepie schreef:Ik volg het helemaal. Al vele jaren. En het werkt!
Net zoals die dode virus maakt dat je antistoffen ertegen gaat maken, werkt dit dus ook. Al 200 jaar. En ook bewezen.

In een vaccin kun je met wetenschappelijke methodes dode virussen aantonen; in een homeopathisch middel kan niemand, zelfs geen homeopaat zie http://www.skepsis.nl/homeopendel.html

Ik begrijp niet hoe je kunt verwijzen naar een site die naast een heleboel andere dingen ook het christelijk geloof probeert te ontkrachten. Zie bijvoorbeeld het artikel "De wortels van irrationeel geloof".
Daarmee maak je jezelf wel heel ongeloofwaardig in je argumentatie. :!:

Speciaal voor Rufi even een off-topic van de skepsis site, die in de samenvatting schreef:Mensen zijn van oudsher geneigd tot antropomorfe verklaringen van de wereld. Oorzaak en gevolg worden dan doelgerichte handelingen van supermensen die niets menselijks vreemd is, soms goed en soms slecht zijn en die zich uiteraard voornamelijk voor mensen interesseren. Deze wezens hebben altijd bestaan en beloven eeuwig geluk, omdat anders de vraag naar de ultieme oorzaak en het ultieme doel in de lucht blijft hangen. Deze wezens worden gevreesd en bewonderd, en men kan ze maar beter te vriend houden en hun hulp afsmeken. Ook ellende en onrecht krijgen zo een plaats, namelijk als straf, ondoorgrondelijk raadsbesluit of iets dat uiteindelijk rechtgezet zal worden. Daarom zal geloof in deze wezens nog wel lang bij ons blijven.
http://www.skepsis.nl/hvde.html

Ik heb geen moeite met refereren naar een site die een geloof in supermensen onzin vindt. Ik vind een geloof in supermensen ook onzin, maar als jij vind dat ik mij daar mee ongeloofwaardig maak dan mag je gerust naar superman blijven kijken (best leuk, maar neem die Krypton niet te serieus :wink: ... ).
John

De Bijbel is een Liefdesbrief. Lees de Bijbel dan ook als een Liefdesbrief!

http://us.geocities.com/groenrondballetje

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 29 sep 2004 12:38

En zo kun je overal wel een draai aan geven om het voor jezelf goed te praten.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 29 sep 2004 12:43

joepie schreef:En geloven dat iemand van 200 jaar geleden het juist had? Ik geloof gewoon in artsen (ja artsen) die het tegenwordig nog steeds zeggen.

Lekker selectief, want de meeste artsen geloven niet in homeopathie. Ik ben gepromoveerd in de geneeskunde (medicinae), en mij geloof je ook niet ....

joepie schreef:Dat je nog steeds geloofd dat er toverspreuken over uit gesproken worden is eigenlijk wel grappig.
Daarbij geloven we in de reguliere geneeskunst ook nog steeds in de werking van medicijnen die 200 jaar geleden zijn uitgevonden.

In de reguliere geneeskunst wordt geloofd in wetenschappelijk bewijs voor geneesmiddelen (evidence-based medicine).

Als dat bewijs er wel is dat gaat men er vanuit dat iets werkt (= reguliere geneeskunde), als het bewijs er niet is dat iets niet werkt (= alternatieve geneeskunde, waaronder homeopathie).

joepie schreef:En van mij mogen ze gewoon de huisarts uit de ziekenfonds halen. En ik weet wel genoeg zaken waarop ze zouden kunnen bezuinigen.
Want in mijn leven is er veel geld over de balk gegooid door de reguliere artsen. Wat duidelijk had bespaard kunnen worden als ze beter hadden geluisterd en de juiste diagnose hadden gesteld.
Als ik alleen al bedenk dat een huisarts bij mij thuis een pot met 250 brufen liet bezorgen terwijl hij wist dat ik zwanger was. En je die niet mag gebruiken tijdens een zwangerschap. De pillen moesten terug en werden gewoon weg gegooid. Kijk dat noem ik nog eens geld verspilling.

Fouten maken hoort helaas bij het werken.
Huisartsen verrichten doorgaans zeer nuttig werk (maar ik zou niet met ze willen ruilen, met al die zeurderige mensen dagelijks over de vloer).
Heb je ooit nagedacht waarom wij weten dat je geen brufen mag tijdens een zwangerschap? Dat komt omdat het onderzocht is op veiligheid. Zouden ze bij homeopathie ook eens moeten doen.

joepie schreef:Bij de evangelische mensen mag je trouwens ook niet zomaar naar een reguliere arts. Want je moet op God vertrouwen en Hem om genezing vragen. Dus die vergelijking met homeopthie gaat niet op.

Ik zie mijzelf als Evangelisch, maar herken me niet in allerlei onzinnige ideen die ik dan zou moeten hebben ....
John

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 29 sep 2004 12:45

Sabra schreef:Wat duidelijk is, is dat de werking van homeopathische middelen nooit wetenschappelijk is aangetoond.
Optimatus schreef:Maar als mijn verkoudheid er sneller door verslagen wordt, blijf ik het gebruiken.

Hoe weet je dat als het niet is aangetoond? (en dat is het inderdaad niet!)
John

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 sep 2004 12:47

Sabra schreef:Wat duidelijk is, is dat de werking van homeopathische middelen nooit wetenschappelijk is aangetoond.
Optimatus schreef:Maar als mijn verkoudheid er sneller door verslagen wordt, blijf ik het gebruiken.

Tja, jij merkt toch ook dat antibiotica werken, of dat nu wel of niet wetenschappelijk aangetoond is? Sommige dingen zijn wel wetenschappelijk aangetoond, maar werken bij jou niet, denk je dan toch: he dit werkt?

De manier waarop het werkt is inderdaad onbekend, maar je kunt wel merken dat het verbetering geeft.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 29 sep 2004 12:51

Adriana schreef:Ik ben blij dat de goede homeopathen er zijn (bv afgestudeerde huisartsen). En op de reaktie van Rufi dat haar man naar een homeopaat gaat die ook christelijk is wordt niet op ingegaan. Ook wij gaan naar een christelijke homeopaat, waar ikzelf wel eens een "goed"gesprek mee heb gehad en zelfs de boodschap meekreeg waarom ik alles niet vaker in handen van God de Vader legde?!

Voor mij staat Christus voor waarheid.

Waarheid kun je bestuderen, zeker in de geneeskunde! Dat heeft evidence-based medicijn, behandeling op grond van bewijzen.

Iemand die iets "verkoopt" (diensten, medicijnen - hoeft er zelfs niet direct geld voor te vragen) als geneesmiddel terwijl hij niet weet (lees uitgezocht heeft, of heeft laten uitzoeken) of het werkt is voor mij een oplichter, een ONwaarachtig iemand. Dat vind ik moeilijk te rijmen met het Christen zijn ... daarom hecht ik weinig waarde aan de medicsche uitspraken een christelijk homeopaat of de beleggingsadviezen van een christelijk financieel oplichter.
John

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 29 sep 2004 12:53

groenrondballetje schreef:Ik heb geen moeite met refereren naar een site die een geloof in supermensen onzin vindt. Ik vind een geloof in supermensen ook onzin, maar als jij vind dat ik mij daar mee ongeloofwaardig maak dan mag je gerust naar superman blijven kijken (best leuk, maar neem die Krypton niet te serieus :wink: ... ).
Rufi schreef:En zo kun je overal wel een draai aan geven om het voor jezelf goed te praten.

FF serieus en inhoudelijk,
mag ik van jou niet naar de site skepsis refereren omdat op die site staat dat het geloof in SUPERMENSEN onzin is :?:
John

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 29 sep 2004 12:57

Eindelijk iemand met verstand van zaken, ga zo door John.

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 29 sep 2004 13:04

groenrondballetje schreef:FF serieus en inhoudelijk,
mag ik van jou niet naar de site skepsis refereren omdat op die site staat dat het geloof in SUPERMENSEN onzin is :?:

Nee, omdat er op die site staat dat het christelijk geloof onzin is, dat het alleen projectie is. Maar goed, je laat mijn citaat buiten beschouwing. Lekker selectief hoor.

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 29 sep 2004 13:07

Adriana schreef:Ik ben blij dat de goede homeopathen er zijn (bv afgestudeerde huisartsen). En op de reaktie van Rufi dat haar man naar een homeopaat gaat die ook christelijk is wordt niet op ingegaan. Ook wij gaan naar een christelijke homeopaat, waar ikzelf wel eens een "goed"gesprek mee heb gehad en zelfs de boodschap meekreeg waarom ik alles niet vaker in handen van God de Vader legde?!

Waarheid kun je bestuderen, zeker in de geneeskunde! Dat heeft evidence-based medicijn, behandeling op grond van bewijzen.

Er zijn ook genoeg theologen die zeggen dat God niet bestaat.

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 29 sep 2004 13:10

JMvVliet schreef:Mijn vraag in deze discussie (heb hem helemaal gelezen, wat een berg :? ) is de volgende:
Waarom zou iets persé aangetoond moeten zijn om überhaupt werkzaam te kunnen zijn?

Tijdelang hebben we kwakzalvers gekend die wondermiddelen verkochten die meestal niet werkten en niet zelden schadelijk waren. Als je de eis weg haalt iets dat verkocht mag worden als een geneesmiddel werkzaam moet zijn open je daar de deur voor.

JMvVliet schreef:Buiten dat vraag ik me af:
-Is het zinnig om medicijnen uitentreure te testen (op dieren!!!), en vervolgens roepen dat de werking is bewezen en bruikbaar voor mensen. Met het feit dat er vaak chemische rommel inzit waar het lichaam vanzelf immuun voor wordt, óf:
-Is het zinnig om medicijnen waar geen onderzoek naar de werking is gedaan, maar de praktijk de werking heeft bewezen te gaan gebruiken?
Ik kies voor het laatste... Ethisch verantwoord. Buiten dat, is de wetenschap zaligmakend??? Mijns inziens in het geheel niet!

Ik denk dat je een sterk vertekend beeld hebt van wat klinische wetenschap is, zie http://www.geocities.com/cancerimmunotherapy/phases

Je hebt waarschijnlijk een vertekend beeld van een anti-vivi-sectie stichitng en een natuurgenezers groep overgenomen.

In het kort, dierproeven zijn slechts voorstudies, medicijnen worden uiteindelijk getest op mensen :!: Medicijnen worden dus altijd in de praktijk bewezen, maar dan tijdens een klinische wetenschappelijke studie (fase III) en niet op grond van het idee ik dronk een glaasje cola en de volgende dag was mijn verkoudheid over ...

Chemische molekulen zitten ook in zogenaamde natuurgeneesmiddelen; sterker nog daar zitten meer verschillende chemische moleculen in dan in zogenaamde chemische middelen.

JMvVliet schreef:Of homeopathische medicijnen per definitie een occulte lading hebben? Ik denk dat dat een vraag is die evenmin als de werking van homeopathische middelen goed te bewijzen valt. Er zijn immers veel (echte) christen-homeopathen. Misschien moeten we op deze vragen wel helemaal geen antwoord willen geven.

Ik vind afdrukken in water die je lichaam be-invloeden occult, omdat het niet aantoonbaar is.
John

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 29 sep 2004 13:13

Aragorn schreef:

Tja, jij merkt toch ook dat antibiotica werken, of dat nu wel of niet wetenschappelijk aangetoond is? Sommige dingen zijn wel wetenschappelijk aangetoond, maar werken bij jou niet, denk je dan toch: he dit werkt?
De manier waarop het werkt is inderdaad onbekend, maar je kunt wel merken dat het verbetering geeft.

Simpel en waar voorbeeld:
Ik was maandag verkouden en heb toen 2 biertjes genomen (ik was op een verjaardag van een vriend). Inmiddels is mijn verkoudheid over. Moet ik hieruit concluderen dat bier werkt tegen verkoudheid???
John

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 29 sep 2004 13:16

Rufi schreef:
groenrondballetje schreef:FF serieus en inhoudelijk,

Nee, omdat er op die site staat dat het christelijk geloof onzin is, dat het alleen projectie is. Maar goed, je laat mijn citaat buiten beschouwing. Lekker selectief hoor.

Ik heb geen citaat van jou gezien, alleen een verwijzing naar het stuk over irrationeel geloof, waarvan ik de samenvatting heb geciteerd, die het geloof in supermensen aanhaalt als een irrationeel geloof ...

Dus als je een citaat hebt, zet het even opnieuw neer (met een referentie naar de context!), dan weet ik wat je bedoelt :!:
John

Rufi
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Rufi » 29 sep 2004 13:16

groenrondballetje schreef:Simpel en waar voorbeeld:
Ik was maandag verkouden en heb toen 2 biertjes genomen (ik was op een verjaardag van een vriend). Inmiddels is mijn verkoudheid over. Moet ik hieruit concluderen dat bier werkt tegen verkoudheid???

Ik kreeg van de dokter een medicijn tegen een vervelende schimmel. Het werkte voor geen meter. Moet ik hieruit concluderen dat reguliere medicijnen niet werken???

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 29 sep 2004 13:18

Rufi schreef:

Er zijn ook genoeg theologen die zeggen dat God niet bestaat.

Precies, en daarom kan ik niks met christelijke homeopathische (artsen - die ze uit hun functie zouden moeten zetten, zoals de groeiende artsen-vereninging tegen kwakzalverij wilt), kan ik niks met biologen die niet geloven dat leven bestaat en ook niks met godgeleerden (theologen) die niet geloven dat god bestaat ...
John

Terug naar “Archief”