Seks in het huwelijk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

geboortebperking

Berichtdoor jas » 26 aug 2004 15:42

caprice schreef:Waarom persé geboortebeperking (naar de mens gesproken)? God geeft toch kinderen? Daar mogen we toch dankbaar voor zijn? Elk kind is weer een zegen van God. En als een gezin genoeg kinderen heeft zal God er toch voor zorgen dat er niet meer komen?

Er lopen tegenwoordig een hoop kinderen rond die ik in elk geval niet als een zegen ervaar. Bovendien, er zal niet één kind niet geboren worden, wat wel geboren had moeten worden. M.a.w. God zal niet vergeten er eentje te laten geboren worden. Laten de mensen eens proberen hun onstuitbare voortplantingsdrang te beteugelen. i.v.m. censuur is deze laatste regel aangepast.
Laatst gewijzigd door jas op 26 aug 2004 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
En Thomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Heere en mijn God! (Joh. 20:28 )

joepie

Re: geboortebperking

Berichtdoor joepie » 26 aug 2004 15:48

jas schreef:
caprice schreef:Waarom persé geboortebeperking (naar de mens gesproken)? God geeft toch kinderen? Daar mogen we toch dankbaar voor zijn? Elk kind is weer een zegen van God. En als een gezin genoeg kinderen heeft zal God er toch voor zorgen dat er niet meer komen?

Er lopen tegenwoordig een hoop kinderen rond die ik in elk geval niet als een zegen ervaar. Bovendien, er zal niet één kind niet geboren worden, wat wel geboren had moeten worden. M.a.w. God zal niet vergeten er eentje te laten geboren worden. .

Tja, zo kom je weer bij de "vrije" wil van de mens.
En of wij dus marionetten zijn of mensen met een eigen verantwoordelijkheid.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 aug 2004 16:13

joepie schreef:Tja, zo kom je weer bij de "vrije" wil van de mens.

Ik kies nadrukkelijk voor het laatste.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 26 aug 2004 16:27

Ik geloof dat je de vrije wil hebt om voor God te kiezen en je leven in Zijn hand te leggen, of om van God af te gaan. De keuze voor God is een totale keuze. Je moet dan voor 100% naar Gods wil luisteren en er naar leven. En natuurlijk zijn er dingen zoals dit onderwerp waar God geen klinklaar antwoord op heeft. Maar je kunt dan maar beter dicht bij God blijven, dan op de rand te gaan lopen en denken: Dit kan nog net wel en dat kan net niet. En je bent er zelf verantwoordelijk voor hoe dichtbij/veraf je van die rand leeft.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

joepie

Berichtdoor joepie » 26 aug 2004 16:34

bloempie20 schreef:

Ik geloof dat je de vrije wil hebt om voor God te kiezen en je leven in Zijn hand te leggen, of om van God af te gaan. De keuze voor God is een totale keuze. Je moet dan voor 100% naar Gods wil luisteren en er naar leven. En natuurlijk zijn er dingen zoals dit onderwerp waar God geen klinklaar antwoord op heeft. Maar je kunt dan maar beter dicht bij God blijven, dan op de rand te gaan lopen en denken: Dit kan nog net wel en dat kan net niet. En je bent er zelf verantwoordelijk voor hoe dichtbij/veraf je van die rand leeft.

En waar die rand ligt is dan toch weer sterk afhankelijk van hoe jij denkt dat God het bedoelt heeft. Dus wat voor de ene niet kan is voor de ander geen isseu.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 26 aug 2004 16:37

Ja, en wanneer loop je op het randje? Als je je verantwoordelijkheid neemt, of juist wanneer je het maar op z´n beloop laat?

Ik denk dat je in dit geval niet echt over een rand kunt spreken, dat is meer van toepassing als het gaat om hoever je gaat met bijv. seks voor het huwelijk oid. Hier is geen sprake van 2 uitersten, waarvan je weet dat het een wel naar Gods wil is en het ander niet.
Laatst gewijzigd door Aragorn op 26 aug 2004 16:39, 1 keer totaal gewijzigd.

joepie

Berichtdoor joepie » 26 aug 2004 16:38

Aragorn schreef:Ja, en wanneer loop je op het randje? Als je je verantwoordelijkheid neemt, of juist wanneer je het maar op z´n beloop laat?

Ik denk in alle gevallen als je je verantwoordelijkheid neemt. En dat kan voor de ene zijn wel voorbehoeds middelen en voor de ander niet.

dingo

Berichtdoor dingo » 26 aug 2004 17:42

jas schreef:Er lopen tegenwoordig een hoop kinderen rond die ik in elk geval niet als een zegen ervaar. Bovendien, er zal niet één kind niet geboren worden, wat wel geboren had moeten worden. M.a.w. God zal niet vergeten er eentje te laten geboren worden. .

Jouw ouders beschouwen jou zeker ook niet als een zegen?

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 aug 2004 20:22

dingo schreef:
jas schreef:Er lopen tegenwoordig een hoop kinderen rond die ik in elk geval niet als een zegen ervaar. Bovendien, er zal niet één kind niet geboren worden, wat wel geboren had moeten worden. M.a.w. God zal niet vergeten er eentje te laten geboren worden. .

Een flauwe en erg op de persoon gespeelde opmerking dingo. als ik om me heen kijk zie ik gewoon dat de maatschappij ontspoort. En dat komt niet omdat we onze kindertjes zo goed onder controle hebben. Of mijn ouders mij wel of niet als een zegen beschouwden doet in het geheel niet ter zake. Ik heb in elk geval nooit de indruk gehad dat ik niet welkom was.

dingo

Berichtdoor dingo » 26 aug 2004 20:39

jas schreef:
dingo schreef:

Een flauwe en erg op de persoon gespeelde opmerking dingo. als ik om me heen kijk zie ik gewoon dat de maatschappij ontspoort. En dat komt niet omdat we onze kindertjes zo goed onder controle hebben. Of mijn ouders mij wel of niet als een zegen beschouwden doet in het geheel niet ter zake. Ik heb in elk geval nooit de indruk gehad dat ik niet welkom was.

Jouw opmerking is bot en ongenuanceerd en in zo'n geval voel ik me niet geroepen om genuanceerd te reageren, vandaar. Toevallig ben ik nog niet zo lang vader en ik beschouw mijn zoontje als een grote zegen ook al vind jij hem misschien een jankerd of ... vul maar in. Kortom omdat jij hem mogelijk niet als een zegen beschouwd had hij er maar niet moeten komen want dat zeg je. Dat onze maatschappij er niet beter op wordt, weet ik net zo goed als jij maar de oplossing daarvoor is dat we onze kinderen gewoon weer eens gaan opvoeden en niet stoppen met kinderen krijgen!

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 26 aug 2004 20:44

Je hebt in ieder geval wel een duidelijke mening over andermans kinderen, vandaar misschien zijn vraag :)

Maar serieus, ik denk dat je zeer generaliseerd.
De vraag is of de maatschappij ontspoort doordat men zn kinderen niet opvoed zoals jij vindt dat het goed is.
Ik denk namelijk niet dat dat de grootste oorzaak is.

Misschien moeten we de zaken wel omdraaien.
Laten we dan, jas, als tegenhanger van al die ontsporende kinderen veel christenbaby's op de wereld zetten. :)

Maar nu weer serieus, iets wat ik in de discussie niet zo heb zien terugkomen: zal God ook in het nageslacht niet Zijn kinderen hebben? En dus verzorgen? Volgens mij is daar een duidelijk schriftwoord over.

Dus ik lees wel over vrees wat betreft de toekomst voor de kinderen die we de wereld opzetten (sorry, zo komen sommigen over), maar is er ook vertrouwen dat er ondanks alle zorgen (de tijd voor ons nageslacht zal er echt niet makkelijk op worden) God hier Zijn hand ook niet in heeft en voor ze zorgen zal?
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

jas
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor jas » 26 aug 2004 22:31

dingo schreef:
jas schreef:
dingo schreef:

Jouw opmerking is bot en ongenuanceerd en in zo'n geval voel ik me niet geroepen om genuanceerd te reageren, vandaar. Toevallig ben ik nog niet zo lang vader en ik beschouw mijn zoontje als een grote zegen ook al vind jij hem misschien een jankerd of ... vul maar in. Kortom omdat jij hem mogelijk niet als een zegen beschouwd had hij er maar niet moeten komen want dat zeg je. Dat onze maatschappij er niet beter op wordt, weet ik net zo goed als jij maar de oplossing daarvoor is dat we onze kinderen gewoon weer eens gaan opvoeden en niet stoppen met kinderen krijgen!

Van harte gefeliciteerd met je zoontje. Ik hoop dat hij een zegen zal worden, want dat moet nog maar blijken. Wat niet wegneemt dat je er nu geen vreugde aan en over kunt beleven. Zoals je kunt zien woon ik in een grote stad met veel criminaliteit. Als ik de misdaden zie en hoor die gepleegd worden door veelal zeer jeugdige criminelen, ervaar ik in elk geval die criminelen niet als een zegen. In de meeste gevallen zijn het ook nog hele woonwijken terroriserende marrokaantjes. Ik zou in dat geval de bijbeltekst "drijf de dienstmaagd uit en haar zoon" ruim willen opvatten en toepassen. En nou kun je wel giftig worden en je kop in het zand steken om mijn opvattingen, maar voorlopig zijn we maar mooi met dat probleem "gezegend" zal ik maar zeggen dan.

caprice

Berichtdoor caprice » 27 aug 2004 07:41

jas schreef:
dingo schreef:
jas schreef:
dingo schreef:

Van harte gefeliciteerd met je zoontje. Ik hoop dat hij een zegen zal worden, want dat moet nog maar blijken. Wat niet wegneemt dat je er nu geen vreugde aan en over kunt beleven. Zoals je kunt zien woon ik in een grote stad met veel criminaliteit. Als ik de misdaden zie en hoor die gepleegd worden door veelal zeer jeugdige criminelen, ervaar ik in elk geval die criminelen niet als een zegen. In de meeste gevallen zijn het ook nog hele woonwijken terroriserende marrokaantjes. Ik zou in dat geval de bijbeltekst "drijf de dienstmaagd uit en haar zoon" ruim willen opvatten en toepassen. En nou kun je wel giftig worden en je kop in het zand steken om mijn opvattingen, maar voorlopig zijn we maar mooi met dat probleem "gezegend" zal ik maar zeggen dan.

Oftewel, anders gezegd: de opvoeding maakt of een kind een zegen wordt? Dan ligt het dus aan de mens wat hij er van maakt?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 aug 2004 07:47

caprice schreef:Oftewel, anders gezegd: de opvoeding maakt of een kind een zegen wordt? Dan ligt het dus aan de mens wat hij er van maakt?

Voor een gedeelte zeker ja.

caprice

Berichtdoor caprice » 27 aug 2004 07:49

Aragorn schreef:
caprice schreef:Oftewel, anders gezegd: de opvoeding maakt of een kind een zegen wordt? Dan ligt het dus aan de mens wat hij er van maakt?

Voor een gedeelte zeker ja.

Dan kan de één dus het kind als een zegen beschouwen, en een ander datzelfde kind als een vloek.

Hieraan kun je zien hoe onmisbaar het is om ook de opvoeding met de Heere te doen.

Terug naar “Archief”