"foute"muziek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 30 sep 2003 22:13

In sympathy for the devil wordt volgens mij trouwens niet gevloekt. De tekst is hier trouwens uitgebreid besproken in een eerdere discussie.
Jacob beweert dat bands hun ziel aan de duivel hebben verkocht. Ten eerste wil ik even weten hoe letterlijk je dit bedoeld. Ten tweede wil ik graag een voorbeeld noemen van de band Cradle of Filth. Dit is toch wel de meest onchristelijke en weerzinwekkende band die je kan bedenken. Zelfs ik walg van een aantal nummers. Maar na een optreden waarbij alle demonische registers worden opengetrokken (openbare zelf-mutilatie en dergelijke) trekken de heren hun pak aan en gaan ze de winst van de dag berekenen. (Dit is een verhaal van een roadie dat ik ooit eens heb gelezen)
Duisternis en duivel zijn gewoon big business. Het heeft niets met geloof te maken. Eerder met een generatie die zich tegen het christendom wil afzetten. Moeten zij weten, zou ik dan zeggen. Als je er niet naar luisteren, dan doe je dat niet.

Dan nog even dit:
Ik begrijp mensen nooit zo goed die zeggen niet gelovig te zijn maar zich met ruim 600 postings wel telkens op een refo forum begeven.
Het is overigens dikke onzin, iedereen heeft een geloof. En het geloven in Christus en de rust die daar te vinden is, is niet te vergelijken bij de schijnbare rust die jij meent te vinden in bv RadioHead. Dus zou nog eff verder zoeken voor de ECHTE rust.

Ja, ik heb een geloof. Dat ik niet verder wil uitweiden hier. Maar in tegenstelling tot veel mensen hier, heb ik in Christus geen rust gevonden en in andere methoden wel. Ik ben bang dat je me daar op mijn woord moet geloven, want deze dingen verschillen van persoon tot persoon.
Bepaalde muziek kan bij bepaalde personen onrust veroorzaken, ja. Het voorbeeld van de jongen die na het luisteren naar een cd van Nine Inch Nails zich door het hoofd schoot. Maar die personen hebben die onrust al in zich. Een gezonde geest schiet niet zichzelf door het hoofd.
Ik heb de cd zelf (sterker nog, ik luister er nu naar) en heb nog geen behoefte om een geweer te pakken.

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 30 sep 2003 22:16

Beste Kurtyo,

Ik heb je reactie gelezen. Vind je niet dat je jezelf erg laat kennen?
Ik vraag me af waarom je zo opgewonden reageert.

Wat mij opvalt als ik kijk naar bands als stryper, met een nummer als Battle Hymn Of The Republic, is dat men net als bij "wereldse" bands vervalt in rebellie, lang leve de republiek!

Nergens in de bijbel staat dat we ons moeten verzetten tegen de overheid, wij moeten ons eerder onderschikken aan de overheid omdat God die mensen boven ons heeft gesteld!
Laatst gewijzigd door everlastingman op 30 sep 2003 23:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 30 sep 2003 22:45

Jacob beweert dat bands hun ziel aan de duivel hebben verkocht. Ten eerste wil ik even weten hoe letterlijk je dit bedoeld.

zo letterlijk als ik het heb neer gezet. Ik weet overigens niet precies of meneer Richard het heeft gezegd of de zanger (ben eff zijn naam kwijt.)

Verder hebben de Stones zoveel keer het Christus en het Christendom door het slijk gehaald dat er helemaal geen discussie onder christenen zou moeten zijn of de stones wel kunnen. Dit is ronduit muiziek rechtstreek uit de afgrond. Zonder enige twijfel.

Wie rust vind buiten Christus bedriegt zichzelf. De bijbel is daar heel duidelijk in. Ik vind het een schande als op een forum als dit openlijk kan worden gezegd dat men buiten Christus rust zou kunnen vinden. Ik reageer nu weer op jou. Inderdaad we hebben vaker overhoop gelegen op OSW. Doordat jij zonodig moest vloeken in je posting ben je m.i. heel terecht verwijderd daar.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 30 sep 2003 22:57

JacobH:
Ik vind het een schande als op een forum als dit openlijk kan worden gezegd dat men buiten Christus rust zou kunnen vinden.

Hallo, mogen mensen hier niet meer zeggen wat ze ervaren????
Wat mij betreft zeggen mensen hier dat ze een ontzettende rust gevonden hebbe sinds ze zich aangesloten hebben bij de Satanskerk. Het lijkt me de grootste onzin die er is, maar dat doet aan dit forum niets af.

Als je een forum wilt waar iedereen die anders dan jou denkt gecensureerd wordt dan ben je hier (gelukkig) aan het verkeerde adres.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 30 sep 2003 23:01

jacobH schreef:Verder hebben de Stones zoveel keer het Christus en het Christendom door het slijk gehaald dat er helemaal geen discussie onder christenen zou moeten zijn of de stones wel kunnen. Dit is ronduit muiziek rechtstreek uit de afgrond. Zonder enige twijfel.
Hmm, eerst had je het nog over een ieders mening respecteren, nu kraam je alleen maar onzin uit en eis je nog van ons dat wij het zonder protest slikken... maak je aantijgingen eerst maar eens hard, dan praten we verder.

En wat betreft de kritiek op Storyteller sluit ik mij volledig bij Klaas aan.
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 01 okt 2003 00:10

Jacob, als je mijn aanwezigheid hier ter discussie wil stellen, doe dat dan met mij persoonlijk, het hoort niet bij dit onderwerp.
Ik zei trouwens niet dat iedereen rust buiten Christus kan vinden, maar ik kon dat wel. Anderen hier zullen dat niet kunnen. Ieder heeft zijn eigen bed, denk ik. Misschien is dat wel het einde van deze discussie, want muziek en de ervaring ervan is voor iedereen anders.
Satanische teksten zijn erg duidelijk, als het om Christelijk verantwoorde muziek gaat. Maar als het om stijlen gaat... Ten tijde dat God de geboden maakte en door Zijn profeten sprak, zoals in de bijbel staat, was er nog helemaal geen rock&roll. Er waren nog helemaal niet muziekanten die als goden vereert werden. En zeker geen muzikanten die zo'n invloed hadden als rocksterren.
Dus daar zullen we nog even over moeten nadenken.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 01 okt 2003 01:13

zo hier het bewijs.
According to Keith Richards of the Rolling Stones, "The Stones’ songs came spontaneously like an inspiration at a séance. The tunes arrived ‘en masse’ as if the Stones as songwriters were only a willing and open medium."26 Of the Beatles Yoko Ono has said, "They were like mediums. They weren’t conscious of all they were saying, but it was coming through them."27 Of the inspiration process Marc Storace, vocalist with the heavy-metal band Krokus, told Circus magazine: "You can’t describe it except to say it’s like a mysterious energy that comes from the metaphysical plane and into my body. It’s almost like being a medium.…"28
"Little Richard" said, "I was directed and commanded by another power. The power of darkness... that a lot of people don’t believe exists. The power of the Devil. Satan."29 Jim Morrison called the spirits that at times possessed him "The Lords," and wrote a book of poetry about them.30 Folk rock artist Joni Mitchell’s creativity came from her spirit guide, "Art." Nothing could detain her when he "called."31
http://www.ankerberg.com/Articles/new-age/NA0701W2.htm

The credit for the origination of today's blatantly Satanic "heavy metal rock," goes to the English group, the Rolling Stones. From, bank-rolling an occult sect call "The Process" and provided a base of operations for their satanic evangelism to reports of weird rituals and sacrificed animals that led up to the suicide of an 8-year-old boy the Stones were heavily involved in the occult. The Stones were further involved with a cult film maker and satanist Kenneth Anger. In 1967, reflecting their ongoing association with Anger and the Process Church, the Rolling Stones released their first rock album openly celebrating the Devil, titled, Their Satanic Majesties Request.
http://www.inplainsite.org/html/brief_h ... ml#Beatles
http://www.bible-truths.org/tracts/rockmu~1.htm
http://www.chez.com/bn48/rock.php
Christianity will go, it will shrink and vanish. I will be proved right. You just wait. We are more powerfull now than Jesus ever was"

John lennon.
http://www.geocities.com/mmiddleton87/
http://www.geocities.com/SunsetStrip/Lo ... rsoul.html
http://www.wayoflife.org/fbns/deathmetal.htm
http://www.pegmusic.com/new-violence-1.html
http://www.av1611.org/question/cqdevila.html

Homosexual rock star, David Bowie said, in Rolling Stone magazine (Feb. 12, 1976):
"Rock has always been THE DEVIL'S MUSIC . . . I believe rock and roll is dangerous . . . I feel we're only heralding SOMETHING EVEN DARKER THAN OURSELVES."(Rolling Stone, Feb. 12, 1976)
Little Richard, one of the pioneers and architects of rock 'n' roll, knows who is the "god" of rock 'n' roll.
"My true belief about Rock 'n' Roll — is this: I believe this kind of music is DEMONIC. . . A lot of the beats in music today are taken from voodoo, from the voodoo DRUMS." Little Richard (Charles White, The Life and Times of Little Richard, p. 197)
"I was directed and commanded by another power. The power of DARKNESS. . . The power of the DEVIL. SATAN." Little Richard (Charles White, The Life and Times of Little Richard, pp. 205-206)
As for using rock music as a "tool" for the Lord — here's what Little Richard said:
"Rock 'n' roll doesn't glorify God. You can't drink out of God's cup and the devil's cup at the same time. I was one of the pioneers of that music, one of the builders. I know what the blocks are made of because I built them." (The Dallas Morning News, Oct. 29, 1978, p. 14A)

tjonge hij zou evangelist kunnen worden. geloven jullie zijn woorden wel? Dat satan zelf jullie dit moet vertellen!

Geen bewijs genoeg? Ik geloof niet dat ik dit hoefde te geven. Dit wisten jullie al lang, of niet?

Niemand kan meer zeggen die dit leest ik heb het niet geweten. Als dat al toch al niet een leugen is.
De muzikanten zeggen het zelf R&R en Christus zijn niet met elkaar te verenigen. Ik spreek ze niet tegen. Ze weten meer als ik.
is er nog meer bewijs nodig?? mag he hopen van niet.
Kies dan heden wie gij dienen zult......

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 01 okt 2003 07:56

JacobH:
De muzikanten zeggen het zelf R&R en Christus zijn niet met elkaar te verenigen.

Twee vragen:

1) Als ze nou het omgekeerde zouden beweren zou je ze dan ook klakkeloos citeren?

2) Als je bewust satanische invloeden toelaat in je muziek wat denk je dan die muziek voor indruk op je maakt?

Klaas

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 01 okt 2003 08:43

Klaas,

Voor je eerste opmerking was ik al een beetje bang. Ik heb er in mijn laatste posting voor gekozen om niet op de tekst in te gaan. dit omdat we sympaty for the devil bijvoorbeeld anders zouden moeten lezen en interpreteren. Nu laat ik de mensen zelf spreken, en dan worden hun eigen uitspraken over de duivel weer gebagitaliseerd?!
wie zich niet wil laten overtuigen wordt nooit overtuigd.

Hoe ik zou reageren als ze het tegendeel beweerden? Aan de boom kent men haar vruchten. Als iemand meent dat hij/zij God zoekt contact met de duivel heeft, lijkt mij dat totaal overenigbaar.
In dit geval zijn de duivel en God het met elkaar eens dus ik vind dit verder niet zo'n relevante vraag. Valt me wel op dat als Lucifer en God op een lijn zitten een mensenkind dit in twijfel moet trekken. (Sorry dat ik zo ongemeend fel discusseer maar ik kan er nu eenmaal niks anders van maken.)

Welke invloed het maakt zal voor een ieder persoonlijk verschillend zijn. Er is altijd nog een God in de hemel die de duivel zo veel ruimte geeft als Hij wil. Maar ik ben erg geschrokken van de uitspraak van little Richard. Rock 'n' roll doesn't glorify God. You can't drink out of God's cup and the devil's cup at the same time. I was one of the pioneers of that music, one of the builders. I know what the blocks are made of because I built them." (The Dallas Morning News, Oct. 29, 1978, p. 14A)

Als ik naar mijn eigen leven kijkt is dit absoluut van toepassing. Ik kreeg mijn geweten niet makkelijker stil dan door naar dit soort muziek te luisteren. Bijvoorbeeld bands als de the Cure, the Doors waren hier uiterst geschikt voor. Maar ook bijvoorbeeld Radio Head met die computer bleepjes er door heen. (music infiltrate your mind) Zo als ik al in mijn eerste posting hier aangaf. Het zal voor een ieder persoonlijk verschillend zijn waar de grens ligt. Maar de muziek die jullie als beste 10 zien heeft de grens oneindig maal vaak overschreven.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 01 okt 2003 09:19

Jacobh: Voor je eerste opmerking was ik al een beetje bang.

Ik bergijp deze opmerking niet helemaal in de context van de rest van je bericht.

Jacob:
Nu laat ik de mensen zelf spreken, en dan worden hun eigen uitspraken over de duivel weer gebagitaliseerd?! wie zich niet wil laten overtuigen wordt nooit overtuigd.

Er is ooit onderzoek gedaan naar het sexuele gedrag van VMBO leerlingen. Uitkomst was dat de werkelijkheid lang niet altijd overeenkwam met de stoere praatjes van de leerlingen.

Jacob:
Hoe ik zou reageren als ze het tegendeel beweerden? Als iemand meent dat hij/zij God zoekt contact met de duivel heeft, lijkt mij dat totaal overenigbaar.

Ik bedoelde wat je zou zeggen als ze zouden beweren dat hun muziek niets met de duivel te maken zou hebben. Waarschijnlijk zou je hun woorden dan niet zo klakkeloos overnemen. Nu de woorden in jouw straatje passen doe je dat wel. Ik zou uitspraken over de oorsprong van muziek die muzikanten doen toch met een korreltje zout nemen. Zij zijn m.i. juist niet de meest objectieve bron als het om dit soort zaken gaat.
Muzikanten die over theologie praten moet je overigens sowieso wantrouwen ;-)

Voor alle duidelijkheid: ik ben ervan overtuigd dat er artiesten zijn die zich inderdaad inlieten of inlaten met satanische zaken en dat Satan ook door die muziek heen kan werken. Ik geloof echter niet dat je een rockmuzikant moet geloven als hij zegt dat Rock 'n roll van de Satan komt.

JacobH:
In dit geval zijn de duivel en God het met elkaar eens dus ik vind dit verder niet zo'n relevante vraag.

God zegt ook dat R'nR van de duivel komt? Tja, dan houdt het op...

JacobH:
Maar ik ben erg geschrokken van de uitspraak van little Richard. Rock 'n' roll doesn't glorify God. You can't drink out of God's cup and the devil's cup at the same time. I was one of the pioneers of that music, one of the builders. I know what the blocks are made of because I built them." (The Dallas Morning News, Oct. 29, 1978, p. 14A)

De vraag is dan echter (nog afgezien van mijn opmerkingen hierboven) of hij met Rock 'n Roll doelt op de muziekstijl an sich of op de hele scene er omheen. Je kunt inderdaad niet opgaan in de wereld van de R'nR en tegelijkertijd God dienen. Dat wil echter niet zeggen dat je met de muziekstijl God niet zou kunnen eren. Ik kan voldoende getuigenissen opduikelen van artiesten die het omgekeerde ervaren of van mensen die door deze muziekstijl Gods zegen ervaren.

JacobH:
Als ik naar mijn eigen leven kijkt is dit absoluut van toepassing. Ik kreeg mijn geweten niet makkelijker stil dan door naar dit soort muziek te luisteren. (...) Het zal voor een ieder persoonlijk verschillend zijn waar de grens ligt.

Als jij problemen met je geweten krijgt moet je het inderdaad niet doen. Ik heb echter het idee dat wat jou in problemen brengt ook voor ons de grens zou moeten zijn.

JacobH:
Maar de muziek die jullie als beste 10 zien heeft de grens oneindig maal vaak overschreven.

Dat is in deze discussie ook absoluut niet relevant. Gershwin stelt dat 'men' Bach ziet als de beste klassieke componist. Zijn vraag is wie 'men' beschouwt als de beste bands/artiesten in de popmuziek. Hij vraagt daarbij voor mijn gevoel niet in de eerste plaats naar onze mening maar naar dat wat 'men' denkt. De lijstjes die je hier ziet zijn dan ook de weergave van wat 'men' denkt. (Of van wat wij denken dat men denkt).

Overigens maakt het weinig verschil of je naar de mening van 'men'' vraagt of naar mijn eigen mening. Het gaat hier om muzikale kwaliteit en niet om een ethisch oordeel. Muzikaal gezien wordt een nummer er niet minder van als de tekst Satanische invloeden heeft. Als je de muziek van de Beatles veroordeelt op basis van hun voorkeur voor Oosterse religies dan heeft dat niets met muzikale kwaliteiten te maken en heb je van muziek nog niets begrepen. De vraag hoe je als Christen met dit soort muziek moet omgaan is een heel andere vraag...

Klaas

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 01 okt 2003 09:36

Misschien heb je niet helemaal goed begrepen wat ik schreef, Jacob.
De artiesten zeggen die dingen om tegen het christelijk geloof (een eeuwenoud establishment in de westerse wereld) te schoppen. Of uit commerciele overwegingen.
Ik zou wel eens een neutrale, seculiere bron willen zien voor de dingen die je daar citeert. Elke website die je weergeeft is een bedenkelijke, amerikaans-christelijke site, gericht op conservatisme.
Over bliepjes en trances:
Uiteraard. Dit is mogelijk. Boedhistische monnikken gebruiken mantra's als hulp bij meditatie. Deze mantra's zijn zinnen die ze continu herhalen, of monotone geluiden die steeds herhaald worden. Maar is dat duivels? Nee, ik zou niet weten waarom. Als je iets niet kent, hoef je er niet gelijk bang voor te zijn.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 01 okt 2003 10:00

dat ik heb bedoeld met jou eerst omerking het volgende:

Ik vind het heel goed dat je kritisch bent. En dat je zal zoeken of mijn verhaal wel steekhoudend is vind ik heel goed. Het is ook bijbels.

16 ¶ Verblijdt u te allen tijd.
17 Bidt zonder ophouden.
18 Dankt God in alles; want dit is de wil van God in Christus Jezus over u.
19 Blust den Geest niet uit.
20 Veracht de profetieen niet.
21 Beproeft alle dingen; behoudt het goede.
22 Onthoudt u van allen schijn des kwaads.

NB 1 Thessalonica 5:21 Beproeft alle dingen; behoudt het goede.

(tja helaas mensen vers 22 staat er ook bij. Dus ga niet met vers 21 aan de haal als vers 22 ervlak achter staat)

nu waar ik bang voor ben.
Ik heb al heel veel argumenten aangegeven waarom o.a. R&R (stones eva) satanisch zou zijn. Ik heb interviews gepost, ik heb teksten geciteerd, ik uitspraken geciteerd, en ik heb iemand iets laten zeggen uit die wereld en ik heb de cultuur besproken. (en alles wees in meer of mindere mate (?) op de satan.
dan blijf je kritisch over mijn bronnen. Op een gegeven moment is het conclusies trekken. Feiten onder ogen zien en eerlijk met je zelf omgaan. Ik begrijp uit jouw woorden wel dat je het met me eens bent als het gaat om de grenzen die zouden moeten worden getrokken. Maar er zijn er meer.

vmbo leerlingen:
Ik begrijp dit argument wel, maar waarom zouden ze er om liegen? Ik weet wel dat er mensen zijn die graag schokkeren. Maar het is net zo arrogant om te zeggen dat de desbetreffende persoon als een leugenaar uit schelden. Je kan dat wel zeggen maar ik denk dat het anders is. Welk argument zou voldoende zijn?

Dan God zegt dat r&r satanisch is.

Ik heb geen smoking gun om het maar eens zo te zeggen. Maar als je teksten bekijkt. Het leef patroon bekijkt en zie verder boven. Dan kan je toch niet tot een andere conclusie komen. Alles wat niet van God is, dat is van de satan.

Een mens is nergens zo goed in om alles wat zwart/wit is grijs te maken. Dat is wat ik bedoel. Ik heb deze eigenschap ook. Toen in mijn CD collectie begon te vernietigen. Maakte ik ook een selectie. Alles wat duidelijk satanisch was gooide ik weg. Maar ik hield nog genoeg over. Later ging ik ook die muziek beoordelen. (bonjovi ed.) Maar ook Bonjovi is absoluut niet onschuldig. Ik kan je teksten citeren...... (ook moest de vrouw van Jon Bon Jovi niet zeuren over vreemdgaan hij was nu eenmaal en R&R star, oor uitgave ter gelegenheid van het keep the faith concert in de kuip in 19??) Dus toen besloot ik een tweede schoonmaak ronde te houden. Ik hield nog muziek over van U2. Todat ik een interview las met Bono. Hij hemelde de stones op. Het waren vrienden van hem. Toen dacht ik het volgende. Zeg mij wie je vrienden zijn. Dat vond ik zo'n teleurstelling. Ik had dit niet van Bono verwacht. Ik geloof niet dat zijn intenties fout zijn. Hij bedoelt het absoluut niet verkeerd (hij zoekt het alleen in goede werken) maar ook U2 ging de kast uit. En alles wat op enige manier gerelateerd was aan mijn "ruige" (diep zwarte) tijd.

Het is onmogelijk om 2 heren te dienen. Dat is niet alleen met muziek maar dat is met alle dingen. 1 Corinthe 10:31 Hetzij dan dat gijlieden eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods.

Ik weet ook wel dat hier onmogelijk zonder Gods genade aan voldaan kan worden ook door mij.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 01 okt 2003 10:06

storry teller,

een niet christen zal zich niet aangevallen voelen en zal zich niet hoeven te verdedigen. dus het lijkt me logisch dat seculiere mensen hier niet zo'n probleem van maken.

Ik heb duidelijk uitspraken geciteerd, maar dat vind jij waarschijnlijk niet voldoende. Het is onzin dat ik alleen christelijke site zou hebben neer gezet. Kijk bijvoorbeeld naar het intervieuw met Keith Richard. Tel eens hoevaak hij vloekt zou ik zeggen.

Nogmaals een mens die zich niet wil laten overtuigen zal niet overtuigd worden.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 01 okt 2003 11:21

Okay JacobH, wat mij betreft heb je wel een sterk punt gemaakt. Ongetwijfeld zullen al deze "shockrockers" hun woorden wel flink aagedikt hebben over satanische inspiratie en het verkopen van hun ziel en waarschijnlijk hebben alle sites en bladen daar dan nog een schepje bovenop gedaan. Feit is denk ik wel dat veel van de genoemde artiesten er voor open staan om door het kwaad gestuurd te worden, en het zou enigzins naief zijn om te denken dat de satan van zo'n aanbod geen gebruik zou willen maken... Een en ander heeft me in ieder geval wel aan het denken gezet en ik wil zeker nog wel eens kritisch kijken naar de invloed die bep. muziek op mij heeft en hoe ik dat kan rijmen aan mijn christelijk geloof.

Aan de andere kant zijn veel van deze artikelen wel erg eenzijdig. Zeker die verborgen teksten van de beatles waarin nog even gesugereerd wordt dat John Lenon een necrofiel was... dat lijkt me echt beneden iedere maat.

Verder nog even over U2, die heb je voor jezelf afgekeurd omdat ze aangaven fan te zijn van de stones... dat lijkt me wat ver gezocht, maar goed das jou beslissing. Wat ik me dan afvraag is hoe je dan opeens al het goede van U2 vergeten kan zijn. Hun christen zijn komt toch duidelijk naar voren in hun muziek en volgens mij vormen ze daarmee een prachtig licht in de duistere wereld die rock toch wel vaak is...

Ik ga me nog ff bezinnen over de rest voordat ik daarop reageer.
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 01 okt 2003 11:52

JacobH:
nu waar ik bang voor ben. Ik heb al heel veel argumenten aangegeven waarom o.a. R&R (stones eva) satanisch zou zijn. Ik heb interviews gepost, ik heb teksten geciteerd, ik uitspraken geciteerd, en ik heb iemand iets laten zeggen uit die wereld en ik heb de cultuur besproken. (en alles wees in meer of mindere mate (?) op de satan.dan blijf je kritisch over mijn bronnen. Op een gegeven moment is het conclusies trekken. Feiten onder ogen zien en eerlijk met je zelf omgaan. Ik begrijp uit jouw woorden wel dat je het met me eens bent als het gaat om de grenzen die zouden moeten worden getrokken. Maar er zijn er meer.

Het gaat er mij om of je op basis van jouw argumenten kunt stellen dat een bepaalde muziekstijl an sich verkeerd is. Ik geloof van niet. Ik zie de logica achter een dergelijke bewering absoluut niet in. De vraag is of de muziekstijl onlosmakelijk verbonden is met sex, drugs en satan of dat je de muziekstijl uit deze context kunt lichten en de stijl kunt gebruiken om God te dienen.

JacobH:
Ik begrijp dit argument wel, maar waarom zouden ze er om liegen? Ik weet wel dat er mensen zijn die graag schokkeren.

Je noemt zelf al een argument; schokkeren, geld, interessant doen, het kunnen allemaal argumenten zijn. Het kan zelfs zijn dat zo'n artiest oprecht overtuigd is van het feit dat hij door Satan gebruikt is. Wellicht dat dat ook echt zo is; er is hier niemand (op Storyteller na misschien) die niet erkent dat Satan concrete macht heeft. Waar het om gaat is of de conclusie die daaruit getrokken legitiem zijn.

JacobH:
Ik heb geen smoking gun om het maar eens zo te zeggen. Maar als je teksten bekijkt. Het leef patroon bekijkt en zie verder boven. Dan kan je toch niet tot een andere conclusie komen. Alles wat niet van God is, dat is van de satan.

Allereerst is heel de aarde van God en al haar volheid. Ten tweede heb je het over de R'nR lifestyle. Er zal hier denk ik niemand zijn die zo'n lifestyle goedkeurt. Het gaat nu echter niet om de levensstijl maar om de muziekstijl.

JacobH:
Het is onmogelijk om 2 heren te dienen. Dat is niet alleen met muziek maar dat is met alle dingen. 1 Corinthe 10:31 Hetzij dan dat gijlieden eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets anders doet, doet het al ter ere Gods.

In datzelfde gedeelte (of een gerelateerd gedeelte) staat dacht ik ook dat geen ding in zichzelf onrein is. Dat is mijn uitgangspunt. Paulus stelt dat je vlees dat aan de afgoden geofferd is gewoon mag eten. Zouden we dan een muziekstijl die geofferd is aan de afgoden (lees Satan) niet mogen gebruiken?

Klaas

Terug naar “Archief”