Zelfmoord = verdoemenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Vin

Berichtdoor Vin » 04 mar 2004 02:54

sanderious schreef:Zulke dingen gebeuren echt niet bij iemand zijn volle verstand.

Jawel hoor. En meestal NIET op het diepste punt van hun depressie, maar als je helderder zijn.

babbeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor babbeltje » 04 mar 2004 08:12

Gershwin schreef:Kun je dat vanuit de Bijbel bewijzen, of 'voel jij dat alleen maar zo'?

Moet je maar eens goed luisteren als het 6e gebod aan de orde komt; Gij zult niet doodslaan. Hier komt ook het zelfmoord plegen aan de orde.

Enne dan nog iets, uit de bijbel kan ik het niet goed bewijzen, maar ik heb genoeg boeken gelezen van ds en van echte wederomgeboren/bekeerde mensen en God kan inderdaad heel heel ver gaan, het kan tot de lippen komen, maar nooit erover heen.
Het klinkt misschien gek, maar iemand die zelfmoord pleegt, komt eigenlijk ongeroepen voor God te staan, terwijl het toch zijn tijd is.

En om op gisteren terug te komen, ik wil echt niet oordelen en veroordelen, ik vind dit zelf ook een zeer moeilijk onderwerp, maar ik verwacht van jullie ook normale reakties, want hard tegen hard ga ik niet discusseren, we zijn allemaal normale mensen en kunnen allemaal normaal discusseren en zo niet, dan zie je mij hier niet meer in dit onderwerp. :o

caprice

Berichtdoor caprice » 04 mar 2004 08:17

Het is erg om ongeroepen voor de rechterstoel van God te verschijnen.

babbeltje
Mineur
Mineur

Berichtdoor babbeltje » 04 mar 2004 08:19

Aragorn schreef:
Markie schreef:De stelling dat zonden al vergeven zijn voordat je ze begaan hebt is ook niet juist imho, en neigt naar Katholiek.Die kunnen hun zonden ook afkopen voordat ze ze begaan hebben.
Dat neigt dus veel naar jou stelling.

Helemaal niet! Het neigt juist naar katholiek als je zegt dat je na (oke, of voor) elke zonde nog een keer apart vergeving moet krijgen. Daarom hebben ze daar ook de nooddoop en het laatste oliesel. Vooral dat laatste is hier relevant: stel dat je sterft en je laatste zonden zijn nog niet vergeven, dan moet je een poosje langer in het vagevuur....

Aragorn, iedere zonde moet inderdaad opnieuw vergeven worden, een mens moet iedere dag opnieuw bekeerd worden/zijn. Dus ook je zonde moeten iedere keer opnieuw vergeven worden!!

Vin

Berichtdoor Vin » 04 mar 2004 08:26

babbeltje schreef:Moet je maar eens goed luisteren als het 6e gebod aan de orde komt; Gij zult niet doodslaan. Hier komt ook het zelfmoord plegen aan de orde.

Err. Ja? Dus? Het mag niet. Ok, eens.

Enne dan nog iets, uit de bijbel kan ik het niet goed bewijzen, maar ik heb genoeg boeken gelezen van ds en van echte wederomgeboren/bekeerde mensen en God kan inderdaad heel heel ver gaan, het kan tot de lippen komen, maar nooit erover heen.
Het klinkt misschien gek, maar iemand die zelfmoord pleegt, komt eigenlijk ongeroepen voor God te staan, terwijl het toch zijn tijd is.

Dus eigenlijk kan je niet aangeven waarom die mensen naar de hel gaan, maar 'bij twijfel' ga je er dan vanuit dat het zo is, zodat je iedereen maar voor de zekerheid veroordeeld. En dát baseer je dan weer op 'genoeg boeken' van dominees en bekeerde mensen. Lieve Babbeltje, ik ben ook bekeerd. En ik heb óók boeken gelezen. Tadaa! Heb ik nu gelijk?

Nee. Met andere woorden, waarmee onderbouw je nu dat zelfmoord naar de hel leid? Waarom denk je dat alles een kind van God kan overkomen, en dat een kind van God zelf ook alles fout kan doen (zie moordenaar aan kruis en de hele dogmatiek die je met betrekking tot zelfmoord kennelijk eenvoudig vergeet... byebye verlossing, doei beloftes), maar dat nou net zelfmoord je regelrecht in de hel stort, waarom? Omdat het stoer is je beter te voelen? Omdat 'kinderen Gods' voordeel moeten hebben in deze wereld? Zo werkt het niet.

Ik zou inderdaad graag zien dat je normaal zou discusseren. Van ongenuanceerde meningen verkondigen, zeker over de zaligheid van mensen, word niemand gelukkig.

En om op gisteren terug te komen, ik wil echt niet oordelen en veroordelen, ik vind dit zelf ook een zeer moeilijk onderwerp, maar ik verwacht van jullie ook normale reakties, want hard tegen hard ga ik niet discusseren, we zijn allemaal normale mensen en kunnen allemaal normaal discusseren en zo niet, dan zie je mij hier niet meer in dit onderwerp. :o

Maar je oordeelt wel. En ondertussen hebben er al verschillende mensen argumenten aangedragen en jij nog niet. Wie kan er dan niet normaal discusseren? Je maakt het zelf persoonlijk door steeds te roepen dat het 'je mening' is en verder niet zo veel weet, behalve dan dat je 'het vind'. Nou lekker. Moeten we daar blij van worden? Ga maar niet de hulpverlening in dan :P

Skoezie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Skoezie » 04 mar 2004 08:29

caprice schreef:Het is erg om ongeroepen voor de rechterstoel van God te verschijnen.
Was mijn vriend wel geroepen toen hij met zijn auto over de kop flikkerde, op te kop tegen de boom knalde en levend verbrande? nee, ging hij naar de hemel? ja....
Je hoeft er niet aan te twijfelen of ik gek ben ... die conclusie heb ik zelf al getrokken . JA IK BEN

Vin

Berichtdoor Vin » 04 mar 2004 08:30

caprice schreef:Het is erg om ongeroepen voor de rechterstoel van God te verschijnen.

Beter ongeroepen dan onbekeerd.

Maar God voorziet het toch. Geroepen is geroepen. :P

joepie

Berichtdoor joepie » 04 mar 2004 08:34

babbeltje schreef:
Gershwin schreef:Kun je dat vanuit de Bijbel bewijzen, of 'voel jij dat alleen maar zo'?

Moet je maar eens goed luisteren als het 6e gebod aan de orde komt; Gij zult niet doodslaan. Hier komt ook het zelfmoord plegen aan de orde.
:o

Dan zal er niemand in de hemel komen. Want :Maar Ik zeg u: Een ieder, die in toorn leeft tegen zijn broeder, zal vervallen aan het gerecht. Wie tot zijn broeder zegt: Leeghoofd, zal vervallen aan de Hoge Raad, en wie zegt: Dwaas, zal vervallen aan het hellevuur. Mattheus 5.

En wie van ons heeft niet eens tegen iemand of over iemand nog wel ergere dingen gedacht of gezegd!
Maar voor AL onze zonde heeft Christus betaald.
Dat houdt in dat als je in Hem geloofd, je niet verloren gaat maar eeuwig leven zal krijgen.

En over het lezen van die boeken. Het is goed om boeken te lezen die uitleg geven over de Bijbel. Alleen boeken die gebaseerd zijn op hersenspinsels van dominee's? Als de uitkomst is dat jij gaat geloven dat je als ware christen geen zelfmoord zou plegen? Die zou ik maar laten staan, want die hebben niets te maken met wat God voor vader is.
Zo wie zo kan die Ds net zo min op de rechterstoel van God gaan zitten als dat wij dat kunnen. Als je denkt dat God de ene zonde wel kan vergeven en de andere niet dan denk je wel erg klein van zijn grootheid!
Maar als je de Bijbel leest en daarin leest dat zelfs het zeggen van DWAAS al genoeg is om in de hel te komen, dan zou dat betekenen dat NIEMAND in de hemel komt!

Maar wat een wonder! We kunnen niet ook maar een klein deel van onze schuld aan God betalen, dat heeft Jezus Christus gedaan in onze plaats!

Vin

Berichtdoor Vin » 04 mar 2004 08:40

babbeltje schreef:Vin, als jij je er nou eens buiten houdt met je altijd zeikende commentaar, daar word ik zo langzamerhand een beetje moe van, wie veroordeeld er hier nou wie?? Dat doe jij degene die er anders over denken. Moeilijk he, mensen die anders denken dan jij....

En nog steeds beargumenteer je niets en ga je niet inhoudelijk op mijn reactie in en stel je je weer aan als een betrapt kind. Zoals je je keer op keer laat kennen. If you can't stand the heat get out of the kitchen baby. :roll:

Mensen die anders denken dan mij zijn niet moeilijk. Maar wel mensen die alleen kunnen roepen: 'ik denk anders ik denk anders nanananana' ipv mij uitleggen waarom ze gelijk hebben. :roll:

Skoezie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Skoezie » 04 mar 2004 08:42

Hey Vin, ik hoop dat iedereen een beetje respect voor elkaar kan opbrengen. Zelfmoord is ook verkeerd, en het is ook niet goed. Ook staat er niks over in de Bijbel, ook zijn de meniningen verdeeld wie wel of niet in de hemel komen. Laat dat alsjeblief aan God over en sluit deze discussie ... alsjeblief, laten we God geen pijn doen door hem te gaan verwijten en laten we als refowebbers dit op een andere manier uitvechten, want zo hebben zowel de gelovigen als de zelfmoordenaars het gevoel niet serieus te worden genomen.
Je hoeft er niet aan te twijfelen of ik gek ben ... die conclusie heb ik zelf al getrokken . JA IK BEN

TKF
Moderator

Berichtdoor TKF » 04 mar 2004 08:43

Dat is ook zo. Maar welke rol speelt zelfmoord hierbij?
'Real discoveries come from chaos.'
- Chuck Palahniuk

Vin

Berichtdoor Vin » 04 mar 2004 08:51

Skoezie schreef:Hey Vin, ik hoop dat iedereen een beetje respect voor elkaar kan opbrengen. Zelfmoord is ook verkeerd, en het is ook niet goed. Ook staat er niks over in de Bijbel, ook zijn de meniningen verdeeld wie wel of niet in de hemel komen. Laat dat alsjeblief aan God over en sluit deze discussie ... alsjeblief, laten we God geen pijn doen door hem te gaan verwijten en laten we als refowebbers dit op een andere manier uitvechten, want zo hebben zowel de gelovigen als de zelfmoordenaars het gevoel niet serieus te worden genomen.

Dat hoop ik ook dat iedereen dat kan, maar zo komt het niet over als iedereen zo makkelijk in de 'hel hoek' word geschoven. :|

Zelfmoord lijkt mij ook niet goed nee. Meningen verdeeld over wie in de hemel komen? Waarom dan? Geloof in Jezus! Waarom zou dat nu ineens anders zijn?

Sluit de discussie? Ow. Ok. Dus kan niemand er wat aan hebben en hier misschien wel voortaan wat beter mee omgaan? Je moet er toch niet aan denken dat mensen nu een familielid met suicidale neigingen hebben en iemand van het refoweb forum zegt dan, 'Niet doen! Dan ga je naar de hel!', daar gaat niet zo'n therapautische werking van uit denk je ook niet? Dus het lijkt mij juist heel verstandig als je op een volwassen manier over dingen kunt spreken.

God verwijten maken? Hoe bedoel je? Niemand maakt God verwijten toch?

Zo hebben zowel de gelovigen als de zelfmoordenaars het gevoel niet serieus genomen te worden? Huh? Nee kennelijk niet door jou, dat blijkt zo wel. Het zijn geen 2 verschillende groepen mensen.

Skoezie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Skoezie » 04 mar 2004 08:54

Als je daarmee iemand van zelfmoord af kunt houden moet je het zeker op die manier doen!!! zeg dat hij naar de hel zal gaan, als hij daardoor blijft leven.

LEVEN IS ALTIJD BETER DAN DOOD

tanteoranje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor tanteoranje » 04 mar 2004 08:55

... ik denk niet dat je kunt zeggen: hoe zwaarder de kerk hoe minder menselijkheid... Psychisch sterkeren kunnen zich heel moeilijk in leven in de belevingswereld van een depressieve persoon, en dat is meer onmacht dan onwil... om dat nou weer op "zwaardere" kerkmensen af te schuiven ...

Vin

Berichtdoor Vin » 04 mar 2004 08:58

Skoezie schreef:Als je daarmee iemand van zelfmoord af kunt houden moet je het zeker op die manier doen!!! zeg dat hij naar de hel zal gaan, als hij daardoor blijft leven.

LEVEN IS ALTIJD BETER DAN DOOD

Ik betwijfel of dat werkt. Probeer het maar niet uit Skoezie, dat is niet zo pastoraal verantwoord. Ik hoop dat je dat van me aan wilt nemen, je wil niet weten hoeveel je kapot kunt maken.

Terug naar “Archief”