essieee schreef:We nemen de Bijbel toch altijd letterlijk, dus waarom nu niet?
Dat zou een ontzettende verarming van de bijbel zijn indien we hem altijd letterlijk zouden nemen...
Moderator: Moderafo's
- waarom dan een zevende dag? Sabatsdag van zonsopgang tot zonsondergang?
Klaas schreef:Surfer:- waarom dan een zevende dag? Sabatsdag van zonsopgang tot zonsondergang?
Als je het verhaal letterlijk neemt kun je dezelfde vraag stellen. Waarom rustte God uberhaupt na 6 dagen? Was Hij echt moe?
10 tegen 1 dat hierop gezegd wordt dat we dat rusten niet letterlijk moeten nemen. Lekker consequent zullen we maar zeggen
Klaas
Als jij hier op de aarde op een weegschaal gaat staan, dan weeg je 80 kilo. Gaat dezelfde jij op de maan op een weegschaal staan, dan weeg je 50 kilo. Doe je hetzelfde op Jupiter, dan weeg je 230 kilo. Dat is dus geen inschapen eigenschap, maar de natuurwet van de zwaartekracht.
Wat ik wilde zeggen is, als men een skelet opgraafd en dit skelet vervolgens dateert op bv 7 miljoen jaar oud. (ik noem maar wat ter illustratie, dus pak me daar niet op) dat er mensen zijn die dit vervolgens aannemen als waar en zeker. Terwijl ik denk dat dit soort berekeningen zijn gebaseerd op een onderdeel van de evolutieleer, namelijk dat het leven er miljoenen jaren over gedaan heeft om te worden zoals het nu is.
Het creationisme heeft een groot voordeel. Als God alles kan betekent dat je direct ook overal een bewijs voor hebt.
De aannamen zijn zo fundamenteel dat op grond van de aannamen de conclusie al vast staat.
Wetenschappelijk is er moeilijk onderscheid te maken tussen een aarde waarop het leven langzaam geëvolueerd is en een aarde die geschapen is met fossielen e.d. er al in.
ps waarom vinden jullie het zo belangrijk dat die zes dagen niet vast liggen. Is dit niet een beetje een handreiking naar de wetenschap die het creationisme afwijst?
Als de aarde geschapen word in een zeer korte tijd, zijn er processen die allemaal moeten worden opgestart. De kringloop is dan niet kompleet. Zonder aan te veel inleg kunde te willen doen heeft God ook de kringloop direct ingeschapen. Dat betekent naar mijn stellig overtuiging dat hij niet alleen volwassen bomen heeft geschapen maar ook de zaden heeft gezaaid. Nou dit voorbeeld trek ik volledig door. Naar bijvoorbeeld koralen die duizenden jaren groei moeten doormaken. Fossiele brandstoffen, aardlagen enzv enzv.
Merk op dat dit het Creationisme als wetenschap ook onnodig maakt.
Mijn grootste bezwaar tegen ID is dat ik binnen dit kader nog geen goede verklaring van de zondeval heb gezien.
Het scheppingsverhaal klopt. Maar we kunnen niet om de fossielen heen.... Een mogelijke verklaring is de gap- of restitutietheorie: (...)De theorie gaat ervan uit dat tussen deze verzen een lange periode zit.
dus het is een beetje onzin om dit niet concsequent te noemen.
- kun je tegen ongeletterden niet beter zeggen dat God de wolken schiep ipv 'het water boven het uitspansel'?
Maar ik vindt het concept dat God eerst de dag schept en die tijdeenheid vervolgens ook aanhoudt, erg sterk.
ik heb niet het antwoord op alle vragen, Klaas.
Gen 2: 2 en 3 Als nu God op de zevende dag volbracht had Zijn werk, dat Hij gemaakt had, heeft Hij gerust op den zevende dag van al Zijn werk, dat Hij gemaakt had.Klaas schreef:Wat moet ik me er bij voorstellen dals gezegd wordt dat God rust?
beste Klaas, deze stellig is harder te maken dan die van jouIk ook niet maar ik zie dat ook niet als een probleem. Het wordt m.i. pas een probleem als je je argumenten beseert op zaken die je niet enigszins hard kunt maken. Dat het om 'echte' 24 uurs dagen gaat kun je alleen oplossen met een aanvullende hypothese en je vraag t.a.v. de rustdag roept alleen maar meer vragen op.
onze kennis is beperkt. Ik zou die niet graag en zo snel boven de schrift stellen. Een overweging.Uit het verhaal zelf (schepping van zon, maan en sterren niet op de 1e dag) en uit onze huidige kennis (dag en nachtritme volgt uit de draaiing van de aarde om zijn as en om de zon) volgt dat er de eerste dagen geen sprake geweest kan zijn van 'gewone' dagen en nachten.
het is juist een hypothese om te veronderstellen dat het geen 'gewoon' dag en nachtritme geweest is. Als het er zo staat, neem je in eerste instantie aan dat het wél een gewoon ritme geweest is. Dat is de meest logische gang van zaken. Die andere verklaringen zijn zeker niet sterker dan een gewoon dag/nachtritme, eerder zwakker.Je kunt dan wel stellen dat God een 'gewoon' dag en nachtritme schiep maar dat is enkel een hypothese. Dat er gesproken wordt over avond geweest etc. zegt niets over de aard van de dagen. Zoals gezegd kunnen voor deze terugkerende frase ook andere verklaringen gegeven worden.
ik denk niet dat ik alle wetenschappelijk gegevens buiten beeld laat. De wetenschap boekt vooruitgang, wat wij nu niet weten, weten we misschien over 10 jaar wel. Ik zou de huidige stand van zaken wat betreft onze kennis zeker niet als volledig durven noemen. Volgens mij nemen verzen waarin de zon om de aarde draait ook geen centrale plaats in de bijbel in? Een belangrijk punt vindt ik ook dat je nu wat wij weten (de beperkte hoeveelheid kennis) als maatstaf aan gaat leggen voor wat wel of niet kan. Benader je de wonderen dan ook zo?Daarnaast laat je hierbij alle wetenschappelijke gegevens buiten beeld. Dat is natuurlijk je goed recht maar een dergelijke manier van schriftuitleg pas je ook niet toe op verzen waaruit blijkt dat de zon om de aarde draait.
onze kennis is beperkt. Ik zou die niet graag en zo snel boven de schrift stellen. Een overweging.
het is juist een hypothese om te veronderstellen dat het geen 'gewoon' dag en nachtritme geweest is. Als het er zo staat, neem je in eerste instantie aan dat het wél een gewoon ritme geweest is. Dat is de meest logische gang van zaken. Die andere verklaringen zijn zeker niet sterker dan een gewoon dag/nachtritme, eerder zwakker.
ik denk niet dat ik alle wetenschappelijk gegevens buiten beeld laat. De wetenschap boekt vooruitgang, wat wij nu niet weten, weten we misschien over 10 jaar wel. Ik zou de huidige stand van zaken wat betreft onze kennis zeker niet als volledig durven noemen.
Volgens mij nemen verzen waarin de zon om de aarde draait ook geen centrale plaats in de bijbel in?
Benader je de wonderen dan ook zo?
Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Google Adsense [Bot] en 14 gasten